• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onderzoek: mensen met dure auto’s zijn aso’s

Auteur: hayte, gepost 27 februari 2020 om 18:02 – 48 Reacties

Een rode Bentley Bentayga

Deze wetenschappers bevestigen maar eens wat iedereen al denkt.

De verkeersregels volgen in het verkeer. Sommige mensen zijn er beter in dan anderen. En soms lijkt het wel alsof mensen met duurdere auto’s, minder trek hebben in het volgen van die regels. Neem plakkers op de linkerbaan. Natuurlijk zitten er soms mensen tussen met een tiendehandsauto. Maar vaker is het iemand in een Duitse wagen van de laatste paar jaren…

Het is leuk om dergelijke gedachtes te hebben, maar het is nóg leuker als je die kan staven met feiten. Gelukkig kunnen we dit vanaf deze week. Onderzoekers aan de University of Nevada komen namelijk tot een vergelijkbare conclusie, zo meldt CNN.

Voor hun onderzoek lieten ze vier verschillende mensen honderden keren een zebrapad oversteken. De onderzoekers filmden dan de reacties van automobilisten. In die tijd waren er 461 auto’s die hadden moeten stoppen voor de voetgangers. Om te beginnen met het jammerlijke nieuws: slechts 28 procent van de automobilisten stopten daadwerkelijk voor de voetgangers. Maar de mensen die wél stopten, hadden gemiddeld goedkopere auto’s dan mensen die niet stopten.

De gemiddelde waarde van een auto die wel stopte, lag op zo’n 5.381 euro. Een auto die gewoon doorreed, was echter gemiddeld genomen 7.108 euro waard. En met iedere duizend dollar boven op de waarde, was er drie procent minder kans dat iemand stopte. Als je stoplicht op groen staat maar er komt net een dikke Bentley Bentayga op je af, kun je dus beter maar even wachten.

De onderzoekers merkten overigens ook op dat je geslacht en huidskleur van invloed zijn op het stopgedrag van automobilisten. Bij de vrouw met een witte huidskleur werd er meer gestopt dan voor de zwarte African-American die deelnam aan het onderzoek. Het verschil tussen de twee partijen was echter slechts zes procentpunt. De waarde van de auto was vele malen belangrijker.

Een eerder Fins onderzoek geeft meer informatie over waarom iemand met een dikke auto niet snel stopt. De onderzoekers namen bij 1.892 Finse autobezitters een enquête af. Daaruit bleek dat ‘egocentrische mannen die argumentatief, koppig en onaangenaam zijn en geen inlevingsvermogen hebben, vaker voor high-status auto’s als Audi, BMW of Mercedes kiezen’.

Deze mensen zullen volgens de onderzoeker dus eerder voor een premium Duitser gaan, maar ook eerder de verkeersregels overtreden. Mensen die een dure auto hebben, zijn volgens de onderzoeker namelijk vaak mensen met veel geld. En veel geld heeft een slechte invloed op mensen en laat ze onethische handelingen uitvoeren, aldus de onderzoeker. Het niet verlenen van voorrang aan voetgangers bij een zebrapad, bijvoorbeeld.

Hoewel dit onderzoek natuurlijk slecht nieuws is voor mensen met een dikke Duitse wagen, is het weer goed nieuws voor mensen met een goedkoop gebakje. En voor deze schrijver, die nu wetenschappelijk aan kan tonen dat zijn Peugeot 205 van 325 euro betekent dat hij een engeltje is.

Ook interessant!

  • Auto's zijn SMERIGER
    Auto's zijn SMERIGER dan een toilet
  • BMW maakt officieel meest fotogenieke auto's
  • Nog even en dan is de elektrische auto goedkoper dan een ICE
  • Dementie gevaar voor mensen die naast de weg wonen

Nieuwste artikelen

  • Video: Motorrijder denkt aan crash te ontkomen
  • Haters willen Nürburgring-expert van circuit verbannen
  • Engler Mosslr is een nieuwe SLR Stirling Moss (met V12)!
  • Tesla Cybertruck heeft een sportautobroertje
FacebookTweetPinLinkedIn

occasion, onderzoek, voetgangers, zebrapad

Vorig bericht: « Rus rijdt met Batmobile binnenstad van Moskou in
Volgend bericht: Deze goedkope elektrische SUV komt in augustus naar NL »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    27 februari 2020 om 18:12

    Ik heb juist het idee dat mensen die wegwerp barrels rijden er ook een potje van maken. De types die “niets (meer om) te verliezen” hebben, die zie je bijvoorbeeld vaak onverantwoord snel rijden en foutparkeren om bijvoorbeeld even snel sigaretten te halen.

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      27 februari 2020 om 19:45

      Onverantwoord snel rijden in weg werp barrels is gelijk aan de toegestane maximale snelheid niet waar?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 februari 2020 om 22:33

        Nee, ze durven ook wel 80 in de bebouwde kom, tja als je met 30, 50 of 80 iets raakt in zo’n barrel, de bestuurder zelf gaat net zoveel dood.

        Login om te reageren
    • senwedural zegt

      28 februari 2020 om 15:02

      en vervolgens de asbak die daarmee volgestoomd is op straat leeg te kieperen.

      Login om te reageren
    • slickrick zegt

      28 februari 2020 om 20:02

      @mashell: jij zit heel de dag voor de tabakszaak foutparkeerders te tellen ?

      Login om te reageren
  2. grasvreter zegt

    27 februari 2020 om 18:17

    Ik merk het zelf aan de paardenkrachten die ik onder de kont heb. Rij ik in de ford ka van mijn vriendin, dan rij ik eigenlijk altijd rustig, is ook maar 69 pk. Rij ik in mijn Mitsubishi Galant v6, die echt niet heel snel is, rij ik vaak stukken harder. Verschil is in de bebouwde kom nihil, maar op 80km en snelwegen is er echt een verschil. Je zit gewoon makkelijker op een hogere snelheid, en het is comfortabeler op die snelheid. Dat maakt voor mij het verschil.

    In de bebouwde kom rij ik overigens altijd heel netjes, pak je toch vrijwel geen snelheidswinst.

    Login om te reageren
    • povel zegt

      27 februari 2020 om 18:35

      @grasvreter: voor mij is dat juist andersom. Als ik in een auto met weinig vermogen rijd, loop ik altijd veel meer te trappen en juist de frustratie die het gebrek aan vermogen opwekt zorgt er voor dat ik harder ga rijden. Als ik in een grotere auto met meer vermogen rijd, ben ik meestal relaxter en rijd ik minder snel.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 februari 2020 om 18:40

      @grasvreter: ik rij gewoon altijd te hard, maar wel rustig en relaxed. In principe maakt het maar weinig uit waar ik in zit. Van C3 tot Model 3 LR.

      Login om te reageren
  3. htadema zegt

    27 februari 2020 om 18:26

    Generaliseren voegt zelden iets toe in dit leven …

    Login om te reageren
  4. snorrie zegt

    27 februari 2020 om 18:30

    Na het tanken rij ik ook altijd aso. Voelt m’n auto weer duur aan.

    Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      27 februari 2020 om 18:55

      @snorrie: dagwaarde verdubbeld? ;)

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        27 februari 2020 om 20:28

        Dat was van toepassing voor een Lada (heel oude grap)

        Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    27 februari 2020 om 18:39

    Ik voel mij niet aangesproken

    Login om te reageren
  6. iphonistvongates zegt

    27 februari 2020 om 18:41

    Helemaal mee eens maar geef ons aub niet op! Stuur ons naar zo’n gezellig/nuttig russisch/chinees/noord-koreaans opvoedingskamp maar geef ons niet bij voorbaat op! Ieder mens is heropvoedbaar c.q. herprogrammeerbaar.

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      27 februari 2020 om 18:49

      @iphonistvongates: people don’t change

      Login om te reageren
  7. gamma81 zegt

    27 februari 2020 om 18:51

    Vanmiddag was het toch echt de bestuurder van een Transit van bouwbedrijf BAM, op de A58 tussen Vlissingen en Bergen op Zoom. De enorm chagrijnig kijkende pensioengerechtigde man haalde rechts in, en ging vervolgens voorgangers opdrukken.

    Snap nu waarom er geen tel. nrs. op die bussen staan.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 februari 2020 om 19:01

      @gamma81: vast lastig om het telefoonnummer van BAM te achterhalen en was er maar een soort uniek kenmerk dat op elke auto zit zodat de eigenaar kan achterhalen wie erin rijdt.

      Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      27 februari 2020 om 19:08

      @gamma81: Ja maar dan heb je het over bestelbussen. Die zijn een categorie apart. Vooral die witte kleine caddy achtigen .

      Per definitie een lul met vingers achter het stuur

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      27 februari 2020 om 20:13

      @gamma81:

      Het feit dat zo’n trage transit je rechts in kan halen maak ik mezelf eerder druk om….

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      27 februari 2020 om 20:36

      Rechts inhalen als een ander mij de mogelijkheid aanreikt doe ik ook.
      Wanneer ik op het rechtse baanvak een correcte snelheid aanhoudt ga ik niet naar links omdat op het middenvak iemand zit te taffelen (Zuid-Nederlands voor treuzelen, dralen)

      Login om te reageren
  8. xjs678qr zegt

    27 februari 2020 om 19:10

    Duurdeee wagens worden doorgaans meer belast, dus het is ook wel logisch dat je met een duurdere wagen meer rechten hebt: je betaalt er immers voor!

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      27 februari 2020 om 19:23

      @xjs678qr: haha geweldig ??

      Login om te reageren
    • vondick zegt

      27 februari 2020 om 23:22

      @xjs678qr: zo denk ik er ook over. En mensen met minder voorrang hadden maar moeten investeren c.q. moeten blij zijn dat ze überhaupt de weg op mogen.

      Login om te reageren
  9. Ot92 zegt

    27 februari 2020 om 19:18

    Iets met 1 + 1 = 2… Duurdere auto’s hebben meestal meer vermogen en die benut men dan ook graag…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 februari 2020 om 21:10

      @ot92: is het nut van vermogen om voetgangers bij het zebrapad voor hun sokken te rijden?

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        27 februari 2020 om 22:10

        Dat zijn niet mijn woorden, maar dat gebeurd in het hedendaagse leven helaas wel.

        Login om te reageren
  10. karhengst zegt

    27 februari 2020 om 19:20

    In Nederland zouden dus waarschijnlijk Volvo en Tesla rijders zijn, aangezien daar de meeste ex-Audi rijders met een BMW verleden hun toevlucht hebben gezocht.

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      27 februari 2020 om 19:27

      @karhengst: denk dat je gelijk hebt.. Kon je al merken met de v40.. Nu is de model 3 een auto geworden voor verkeershufters.. Maar bij model S rijders zie ik eigenlijk nooit asociaal gedrag.. ?

      Login om te reageren
      • trasimo zegt

        27 februari 2020 om 20:07

        @goodvibrations: de frustratie zit weer diep bij diverse heren hier… ik zit zelf ook dagelijks op de weg en er is werkelijk geen spat asocialer rijgedrag waar te nemen onder Model 3 rijders dan de gemiddelde BMW, Audi of Mercedes leasebakken. Voorbeeld: Ik werd in m’n Model 3 vandaag nog even totaal onnodig gesneden door een Mercedes CLA 180 die overal tussendoor moest zigzaggen. Die klootviolen tref je nu eenmaal bij alle bovengenoemde merken aan.

        Login om te reageren
        • goodvibrations zegt

          27 februari 2020 om 21:18

          @trasimo: geen frustratie hier hoor!! Hoop dat ik je niet beledigd heb. Veel rijplezier in je Tesla ?

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        28 februari 2020 om 07:31

        @goodvibrations: juist bij Model S rijders zie ik regelmatig asociaal gedrag, ik vermoed daar twee oorzaken voor 1: dat ding gewoon niet onder controle en 2: ondernemermentaliteit (ach kan wel).

        Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      27 februari 2020 om 21:48

      @karhengst: oooohhh vandaar joh! Ik dacht al waarom zit iedereen nou altijd te zeuren dat ik zo asociaal rijd, maar het ligt aan mijn Auto (verleden)..

      Login om te reageren
  11. cossiekiller zegt

    27 februari 2020 om 20:01

    Met mijn Subaru Impreza stopte ik een 15 tal jaren geleden voor iemand die voorrang had, maar op een plaats waar echt iedereen anders doorreed.
    Ik had het in de bermspiegel gezien dat hij eraan kwam.
    Dus ik stopte en die man kon zijn ogen niet geloven. Een jonge gast in een bespoilerde sportwagen die netjes stopte…
    Geeft je wel een goed gevoel dan ?

    Login om te reageren
  12. tjorque zegt

    27 februari 2020 om 20:09

    Zou dat ook gelden voor dure telefoons? Want daar mee zit er ook heul wat schorriemorrie achter het stuur!

    Verder heb ik eigenlijk met mijn dure bmw minder last van neiging tot verkeershooliganisme (lees te hard knallen, ik ben verder meestal wel hoffelijk) dan met mijn cheap ass 75% goedkopere Suzuki.
    Ik zit er gewoon veel relaxer op. (En ik ben hem nog aan het inrijden ?, misschien dat dat nog een beetje verandert na het eerste onderhoud van 1000km ?)

    Login om te reageren
  13. trasimo zegt

    27 februari 2020 om 20:13

    Totaal overbodig om dat zijstapje te maken naar etniciteit in dit onderzoek, al helemaal omdat een verschil van 6 procentpunt natuurlijk helemaal niks zegt. En als je zo graag naar etniciteit wilt kijken, wees dan volledig en voeg ook toe of etniciteit van de bestuurders nog van invloed was op hoe vaak er geremd wordt voor voetgangers.

    Login om te reageren
    • cooolkast zegt

      28 februari 2020 om 07:52

      @trasimo: Sterker nog, in de resultaten van dit onderzoek wordt letterlijk gezegd dat etniciteit geen significant effect heeft. Als men nieuws uit een wetenschappelijk onderzoek wil delen, doe het dan goed.

      Login om te reageren
  14. moveyourmind zegt

    27 februari 2020 om 20:19

    Bestuurders van dure auto’s rijden asociaal…

    Tesla’s zijn dure auto’s…

    Dus Teslarijders zijn asociaal…

    Krijgt Plasterk toch gelijk.

    Login om te reageren
  15. supertjeduc zegt

    27 februari 2020 om 20:28

    Lijkt me zo’n onderzoek in het rijtje vleeseters zijn gewelddadiger
    ( is wel eens een hoogleraar door gesneuveld)
    Als je maar lang genoeg 1 richting op zoekt vind je de gewenste uitkomst

    Login om te reageren
  16. jometdebanjo zegt

    27 februari 2020 om 20:48

    Tesla Model X en Model S rijders!

    Login om te reageren
  17. Henk_he zegt

    27 februari 2020 om 21:16

    Ach, over een paar weken mogen we overdag overal nog maar maximaal 100 km/u… Dan heb ik nog maar weinig aan m’n “dure Duitser”… *in ’n hoekje zachtjes gaat zitten huilen*

    Login om te reageren
  18. arhanso zegt

    27 februari 2020 om 21:22

    Tja, aso gedrag is meer dan wel of geen voetganger voor laten gaan. Voetgangers moeten gewoon oversteken. Wees duidelijk wat je van plan bent en doe het. Dat slappe geouwehoer dat je stil gaat staan en dan ook nog een keer een hanggebaar dat iemand kan oversteken overkomt me te vaak. En dan die maffe fietsers die massaal met hun luie krent op die fiets blijven zitten. Afstappen en pak gewoon dat zebrapad. Wanneer ik zelf voetganger ben of fietser word ik nooit van de sokken gereden.

    Aso-gedrag is ook: Niet opletten wanneer dat stoplicht op groen gaat. Je hebt maar 1 taak wanneer je nummer 1 en 2 bent voor een stoplicht staat: gassen wanneer dat ding op groen gaat. Dat trage gedoe. Er kunnen echt meer auto’s door dat zelfde groene licht, people. Een beetje aansluiten en doorrijden…

    Aso-gedrag is ook: Knipperlicht niet gebruiken. Sta je te wachten voor zo’n &€&*€#@* die niet even kan aangeven dat hij/zij gaat afslaan. Aan de andere kant heb je ook die lui waarbij de gehele weg/rotonde vrij moet zijn van auto’s voor dat ze eindelijk durven door te rijden.

    Aso-gedrag is ook: Links blijven hangen. Met 2 km/u iemand in halen om vervolgens eeuwig op dit linker baan te blijven hangen. En dan lopen zeiken dat ze links worden ingehaald.

    Ik moet echt gauw mijn fiets repareren. Ik word alleen maar dik en geïrriteerd zonder de nodige beweging. Zo kut dat ik zo gemakkelijk kan parkeren op werk… ;-)

    Login om te reageren
  19. eaudi zegt

    27 februari 2020 om 22:11

    De foto bij het artikel suggereert ‘echt duur vs niet duur’. De prijzen van het Amerikaanse onderzoek in het artikel matchen niet met die foto. Op basis van wat in dat onderzoek ‘duur’ wordt genoemd voldoet veel meer van het NL wagenpark aan het criterium ‘duur’ dan alleen de Duitse drie (ok, Porsche erbij, 4) en Tesla.

    Login om te reageren
  20. 3rotorboi zegt

    27 februari 2020 om 22:37

    Zijn de vw caddy’s en de Volvo v40’s zo erg in waarde gestegen dan? OT: Ik merk het zelf trouwens wel. Ik voel mezelf meer het mannetje als ik achter het stuur van de GLE van m’n ouders zit, dan in mijn Kia rio.

    Login om te reageren
  21. AK zegt

    28 februari 2020 om 05:10

    Oneens rij een 420i bi turbo en altijd netjes aan de regels houden…juist mensen met een simpele goedkope auto rijden als hyena’s

    Login om te reageren
  22. tge2 zegt

    28 februari 2020 om 05:34

    Ik vind dat de weg juist vol met slakken zit tegenwoordig. Zelfs de haantjes in hun leasebakken rijden als omaatjes. Ik rijd graag wat door in mijn Yarisje.

    Login om te reageren
  23. Poll zegt

    28 februari 2020 om 07:36

    Als ik geen deuk in mijn deur wil, en meestal is dat het geval, parkeer ik mijn auto juist niet naast die opel astra van €200..
    ’t is met de meeste onderzoeken zo he, beetje beperkt en relatief enzo.

    Login om te reageren
  24. Dutchdriftking zegt

    28 februari 2020 om 09:21

    Tja, wat is asociaal? Onnodig links rijden met je Aygo vind ik net zo asociaal als niet stoppen bij een zebrapad met je Ferrari. En personen met een goedkoop barrel hebben geen respect voor andermans vervoer. Nooit parkeren naast een barrel of een auto met kinderstoelen op de achterbank. Al die deuren tegen je auto aan…. Lekker met 82km/h een vrachtwagen inhalen met de gedachte “die aso in die dikke BMW die wacht maar lekker”. Dat is pas asociaal!

    Login om te reageren
  25. kniesoor zegt

    28 februari 2020 om 13:28

    Affreus, wat een onverkwikkelijke aantijgingen, zeg !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North