Dacia maakt BMW belachelijk vanwege hun nieuwe (ongetwijfeld succesvolle doch brutale) strategie.
Het Netflix-model druppelt nu door naar alle krochten van de marketing. Het maakt niet uit om welk product het gaat, je krijgt een abonnementsprijs per maand te zien. Dat is nu ook al te zien in de autobranche. In sommige gevallen krijg je geen eens de totaalprijs te zien, maar alleen de prijs per maand. En zo’n extra pakkettje dat je moet hebben om niet voor schut te staan bij je collega’s kost dan ineens 7 tientjes per maand extra. Klinkt toch beter dan een pakket van 4.500 mille.
Maar het wordt nog veel erger, want ook de auto zelf biedt kansen. BMW maakte zichzelf beroemd/berucht door aan te geven een maandelijks bedrag te willen gaan vragen voor bepaalde opties, zoals de stoelverwarming.
Dacia maakt BMW belachelijk (hun abonnement-service tenminste)
Dacia haakt hier geestig op in. Wat heet, Dacia maakt BMW belachelijk met een ludieke actie. Stel, je hebt een BMW en je moet ineens elke maand gaan betalen om de stoelverwarming te gaan gebruiken. Dan kun je ook bij Dacia terecht. Ze hebben namelijk ‘Heat Seat Saviours’ in de aanbieding voor je.
Dat is een rubberen compartiment waarin je kokend water kunt gieten. Daaromheen zit een stoffen zak met de tekst D A C I A in grote letters. Sommige mensen zouden het wellicht kunnen omschrijven als een kruik en potjandorie, dat lijkt het ook te zijn. Leuk detail is de BMW-sleutel op de hoofdfoto. Het is echt een bewuste hoedtik (alhoewel BMW-logo weggehaald is van de sleutel).
Helemaal gratis!
Er zijn drie dealers waar je naartoe kan gaan om de Heat Seat Saviours te bemachtigen. Je kunt ze krijgen bij de Dacia-dealer in Brent Cross (London), Trinity Way (Manchester) en Fendrod Way (Swansea). Ze zijn alleen af te halen op 1 en 2 februari. Voordeel: je hoeft geen Dacia te hebben. Sterker nog, je hoeft ze niet eens iets te kopen!
Elke showroom deelt 25 Heat Seat Saviours uit voor de prijs van 0 pond, omgerekend 0 euro. Wees er dus snel bij, want op is op en zo. Toevallig vertelt Dacia wel dat stoelverwarming standaard is op de meest luxe versies van de Sandero, Stepway en Duster. Je zou bijna denken dat het een publiciteitsstunt is…
Meer lezen? Dit waren de grootste winnaars in 2022 qua autoverkopen!
rutgerg zegt
Liever een BMW zonder stoel verwarming dan een Dacia met…
heckblende zegt
Brengt je waarschijnlijk ook prima van A naar B.
legion1349 zegt
BMW en zijn treurige ‘fanbase’ zijn ondertussen zo diep gezonken dat ik oprecht eerder een Dacia zou kiezen.
pomoek zegt
Haha, best wel een geinige actie. Geen fan van het abonnement idee, misschien komt het daardoor.
por100 zegt
zijn die opties op BMW’s niet gewoon te hacken?
sprankel zegt
Het word lastiger en lastiger, kan je ook wel gaan denken dat ze extra hard hun best gaan doen om het onmogelijk te maken eenmaal de kassa rinkelt.
Technisch is het namelijk niet onmogelijk om het echt dicht te timmeren, hash de codering met een certificaat en weiger het ding op te starten als de code niet klopt. Werkt prima bij je telefoon dus het zal ook prima werken met je auto. Enigste manier om nog iets aan te passen is door een certificaat te bemachtigen maar daar heb je de private key voor nodig welke velig op de servers van de fabrikant staat. Dat houd ook min of meer in dat elke mechanieker een account nodig heeft van de fabrikant en zonder internet de auto niet meer volledig uit te lezen valt.
Wees maar gerust dat BMW daarmee bezig is, al was het maar omdat Mercedes dat al volledig in de praktijk heeft gezet.
De enigste optie die dan nog resteerd is om achterdeurtjes te vinden maar die zullen snel worden dicht getimmerd met over the air updates. Al dan niet in combinatie met een ban op het VIN van je voertuig zodat de garage hun terminal niet meer kan verbinden. (en tegenwoordig heb je die alsmaar meer nodig, zelfs voor 12V batterij te vervangen of zelfs nieuwe remblokken te steken)
leaper035t zegt
Voor extra online services kan ik het begrijpen. Maar zaken die gewoon fysiek in je wagen aanwezig zijn? Echt niet OK. What’s next, maandelijks betalen om je stuurwiel te kunnen gebruiken, je motor te kunnen opstarten? Allesbehalve klantgericht.
karhengst zegt
Noemt men dat niet carsharing?
Persoonlijk vind ik het vooral een perverse verspilling van grondstoffen. Niet alleen qua productie, maar tevens vanwege het extra gewicht wat wordt meegesleept omdat de functie softwarematig in gijzeling wordt gehouden. Met waarschijnlijk t.z.t. op iedere winterdag eerst een melding op je iDrive scherm of je het toch niet koud genoeg vindt om even een eurie over te maken voor de verwarming.
volvo-s60-adept zegt
Good news!!!
kniesoor zegt
Toffe grap ! Hoop, dat het die dorpsmalloten in München helpt inzien, dat een abonnement voor stoelverwarming volstrekt nergens op slaat.
rubend zegt
Wat iedereen natuurlijk weet is dat BMW zegt dat je ‘t activerrt voor de koude dagen. En dat ‘t daarna weer uit kan.
Ze hopen natuurlijk dat je vergeet ‘t uit te zetten. Op die manier verdienen ze elke maand geld aan je.
goodvibrations zegt
Voor mij wel een reden om geen (nieuwe) BMW te willen.. principieel tegen dit soort dingen..
En met geld kun je prima “stemmen”.
Als blijkt dat de verkopen erdoor omlaag gaan of de afschrijving toeneemt stoppen ze er wel mee..
rollingstoned zegt
Freude am Ausleihen? ;-)
Martijn Valk zegt
Wat Bmw doet is slim voor de zakelijke markt. Je betaald bijtelling over de cataloguswaarde. Zolang je een kale bmw koopt is deze dus laag. Vervolgens doe je alle opties aan, en tada. Scheelt je 22% bijtelling over de opties.