Ook deze gave SUV moet downsizen

Auteur: , 17 Reacties

Het houdt niet op, niet vanzelf.

De SUV is een autotype dat een beetje polariserend is. Aan de ene kant haten mensen dit soort auto’s omdat het een rijdende middelvinger is naar de Groene Brigade, met Jetta Kleinsma, Jesse Klaver en @jaapiyo vooraan in de strijd tegen C02. Aan de andere kant haten mensen dit soort auto’s omdat het veel minder goed rijdt dan een even ruime en even sterke hatchback of stationwagon. Kortom, weinig liefde voor de SUV, terwijl iedereen er eentje lijkt te kopen.

Nu moeten we wel even een lans breken voor de Amerikaanse SUV. Want die zijn namelijk gewoon cool. Op een of andere manier oogt een Lincoln Navigator of Cadillac Escalade véél beter dan een Peugeot 2008 of Renault Captur. Eentje die wij ook niet kunnen krijgen in Nederland is de GMC Acadia. GMC is de hofleverancier voor oneervol ontslagen militairen en bouwt tegenwoordig voornamelijk voornamelijk busjes, pickups en SUV’s.

GMC '19

Eentje daarvan is de GMC Acadia en die is voor het komende modeljaar (2020) vernieuwd! Zo vanaf de foto’s lijkt de auto groter dan dat hij in werkelijkheid is. De Acadia is weliswaar het model onder de Yukon (die je eigenlijk wil), maar wel twee klassen compacter. De Acadia is 4,91 meter lang, 1,91 meter breed en 1,75 meter hoog. Compact naar Amerikaanse maatstaven, dus. Om je geheugen op te frissen, zo zag de uitgaande Acadia eruit:

GMC Acadia

De Acadia is nu te bestellen als extra ruige ‘AT4’-uitvoering (de witte auto op de foto’s) en kun je eenvoudig herkennen aan de zwarte grille en velgen. Ook is er een luxe Acadia Denali (de groene). Compleet nieuw is een 2.0 viercilinder turbomotor. Jazeker, in ook in de Verenigde Staten zijn ze aan het downsizen. Een 5 meter lange Amerikaanse SUV met een tweeliter vierpitter. De motor levert 230 pk aan vermogen en 350 Nm aan koppel. Volgens GMC is de motor echt heel efficiënt. Voor wie meer benzine wil verbruiken is er gelukkig nog keuze uit een 2.5 (195 pk) of een 3.6 V6 (310 pk).

GMC Acadia Denali



17 reacties

doe dan de sierra maar
-Edit: klopt! Is inmiddels aangepast, thanks!-

Niet echt mooier geworden…
Ik kan mij niet voorstellen dat deze 2.0 blokken lang meegaan. Dit soort auto’s worden namelijk toch hoofdzakelijk gebruikt voor het trekken van zware lasten.
@bmw2coupeeigenaar:
Met zware lasten bedoel je Amerikanen?
@stijnb: Dan zou het eerder torsen zijn.
@bmw2coupeeigenaar: nee hoor. Een grote crossover zoals deze is voor alledaags gebruik, of volgepakt voor vakantie. Voor het zware werk is er de full size truck of ute, op een ladderchassis.

Dit is wel degelijk een model met zelfdragende carrosserie, al proberen ze dat te maskeren.
Ik vind het neusje van de uitgaande mooier
Heel de VS moet downsizen..maar ja, Trump:

“Great plan, doesn’t work!”
Ik heb GMC’s altijd stoere auto’s gevonden, zal wel iets met de A-team te maken hebben.
Mooi, een stuk strakker dan t vorige model.
En een grille waar de gemiddelde Audi-rijder een minderwaardigheidscomplex van krijgt….
@dutchdriftking: ik vind het anders niks..
Niks mis met een beetje downsizen, toch?
@frank2b: Ga maar weer naar het Groenlinks forum.
@frank2b: nee is allemaal prima ja. Uit eerdere testen is ook al gebleken dat de oude V8 motoren beter scoren qua verbruik dan de kleine turbo 4pitters. Enige manier om zuinig met zo’n blokje te rijden is door onder de 100kmh te blijven en voor de mede weg gebruikers tenen kromment traag op te trekken.
Ben benieuwd, die 2.0L zal wel alleen in de 2-Wheel Drive zitten, en die koopt geen hond hier.
De mooiste tekst op de site gmc.com is wel deze:

New Stop/Start technology with deactivation switch

Want dat is alleen maar lastig……
Hoewel t minder in yo face is dan voorheen, vind ik t nog steeds een dikke bak! Amerikanen kunnen imo nog altijd dikke SUVs maken. Europese SUVs vind ik nog bijna altijd te soft

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).