![Ook deze Mercedes-modellen gaan verdwijnen](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/s63-rr-1.jpg)
De BMW 8 Serie heeft straks het rijk alleen.
Mercedes is aan het snijden in het (zeer uitgebreide) gamma. De Duitsers kijken kritisch welke modellen wel en welke geen opvolger gaan krijgen. Zo werd eerder al bekend dat het doek gaat vallen voor de SLC, de kleinste cabrio van het merk. Ook de machtige Mercedes-AMG V12 zal geen toekomst hebben.
Dat is niet het enige nieuws uit de hoed van Mercedes. Zo bericht Automobile dat de autofabrikant geen opvolger in de planning heeft staan voor de S-klasse Coupé en de S-klasse Cabrio. De S-klasse kreeg eerder een facelift en op de achtergrond werkt het merk aan zijn opvolger. Deze opvolger komt enkel als sedan op de markt, er is geen plek meer voor de luxe coupé en cabrio in het gamma van Mercedes.
Omdat het merk een zee aan modellen kent, kunnen klanten gerust trouw blijven. Denk aan een sportief opstapje naar de AMG GT, of wachten op de gloednieuwe generatie SL die er zeker gaat komen. Wie per se een luxe coupé of cabrio wenst en geen heil ziet in de SL kan bij BMW terecht met de 8 Serie Coupé en 8 Serie Cabrio.
Het is een begrijpelijke keuze van Benz. In het straatbeeld leek de S-klasse cabrio vaker voor te komen dan de SL. Door vol in te zetten op een nieuwe generatie SL, minus de ‘concurrentie’ uit het eigen gamma, kan de SL wellicht weer een succes gaan worden waar Mercedes zo op hoopt. Helaas betekent dit wel een coupé minder, in een wereld waar crossovers en SUV’s als paddenstoelen uit de grond komen.
Mooi, nog 1 te gaan dus. ?
Begrijpelijke leus wel maar wel jammer…
Vind ze erg mooi (niet in zilvergrijs aub)
Jammer, heb het altijd een mooie auto gevonden…
Is maar eens zien. Das Haus gaat echt niet zomaar hun paradepaardje cancellen met die trouwe klantenkring.
Da’s best nieuws. De coupe bestaat eigenlijk al sinds 1992 (de SEC en de CL toen nog).
Zou er dan een 2 deurs versie komen op basis van de 4 deurs AMG GT?
@gregorius: de sec is er al sinds 1982, de s coupe is er als sinds 1965 W111
@gregorius: dat is denk ik de Amg gt .. aangezien ze willen snijden , zal er niet een 2 deurs ( 4 zits ) versie komen denk ik.
@gregorius: Een 2-deurs versie van de 4-deurs AMG-GT.. Hier krijg ik echt hoofdpijn van!
@gregorius: Er was al een SEC versie van de eerste generatie W126
Jammer, de coupés zijn altijd n mooi afwisselend beeld op de weg ipv die gruwelijk suffe suv‘s and xovers
Toch vreemd. Voorheen had je naast de SL toch ook gewoon de CL die het beide goed deden?
@kennone: Tijden zijn veranderd.
Shit, das balen! Mijn buurjongen is nachtapotheker en moet dus opzoek gaan naar een ander alternatief.
@raoufff: en daar maak jij je zorgen om? Je bent best begaan met die nachtapotheker. Vaste klant?
Mercedes gaat voor een C107 tactiek. Dat was in de ’70er en ’80er jaren ook een ‘S-coupe’ onder de naam SL. Met de komst van de AMG GT is dit de enige manier om de iconische letters SL met enige eer te kunnen blijven voeren. De vraag is wat ze met de coupe/cabrio variant van de C klasse gaan doen. Zal die straks als SLC (wat dus geen roadster meer is) door het leven gaan?
@Breinstein: SLC wordt AMG roadster (kleinere GT) ala 718.
Nu nog de Renault-A-gebrek-aan-klasse schrappen en het straatbeeld zal er een stuk mooier uitzien.
Begrijpelijk dat zr modellen gaan laten vallen, de wildgroei aan modellen van de afgelopen 10 – 15 jaar is een beetje uit de hand gelopen. Terug naar de basis is een goed idee.
@stationcar: het is inderdaad een golf beweging. Men kan vanwege synergie voordelen relatief goedkoop heel veel varianten van modellen maken. Komt er een crisis wordt het programma ingeperkt om kosten te beperken en kan men zo fabrieken te sluiten.
Tja, een SL, een S-coupé/cabriolet, en een AMG-GT/Roadster, wie had er kannibalisme binnen het modellengamma verwacht?
Een joekel als coupé en cabrio hoort bij het merk Mercedes. Jarenlang zijn er CL’s en S-klasses als coupé en cabrio op de markt gebracht. Dat zal ook wel zo blijven. Gelukkig maar, ik vind ze altijd erg fraai.
Ik ken iemand met een vrij nieuwe S63 coupé, misschien heeft hij daarmee wel een lot uit de loterij nu er geen opvolger voor zal komen…wordt het meer waard. Al betwijfel ik ten zeerste of Mercedes deze modellen echt laat varen.
@ghost: die heeft hij al eens eerder gehad aangezien hij hem nu al heeft ?
@haaren: klopt, had hiervoor ook een S63 maar eentje van een paar jaar ouder.
Van mij mogen ze die SL schrappen en de S-klasse houden.
De cabrio, feitelijk een roadster met een gewicht van meer dan twee ton, ga ik niet missen daar ik ‘m nog nooit live gezien heb.
Wel jammer, ik vind de S coupe en cabrio toch wel echt chique auto’s, en dat heeft de AMG GT net ff niet. Die is wel stoer, en sportief, maar iets opzichtige naar mijn idee. Dat de SL zou verdwijnen zou ik logischer vinden ivm de AMG GT, maar schijnbaar ziet MB dat dan weer anders…
@rrk147: de SL is een legende. De AMG GT is een krampachtige poging AMG als merk te positioneren. Ik ben er van overtuigt dat de AMG GT eigenlijk als SL opvolger ontwikkeld was, deze veel te duur bleek en daarom als AMG verkocht moest worden.
@mashell: Ja dat zou kunnen… Echter denk ik dat de AMG GT meer voor de nieuwe rijken is, en de SL (zeker de 500 en SL 600 ) voor mensen met het oude geld zijn. En dat er bij de eerste categorie voor MB meer te verdienen is.
@rrk147: “oude geld”? Je bedoelt mensen van adel? Die rijden in 15 jaar oude Volvo’s en Renaults.
@mashell: De SL een legende…
Het ding met legendes… het houdt op. En als het doorgaat is alleen de eerste een legende. Mustang, SL, Mini, 500, Kever… Allemaal legendes. Maar alleen de eerste.
Het verdwijnen van de SL is geen ramp. De wereld blijft draaien.
En over 10 jaar komen ze met een Mercedes EQ SL…
Echt zonde van die S Coupe en Cabrio. Vind ik echt 2 prachtige auto’s! En volgens mij ook best succesvol. De SL daarentegen kan me gestolen worden. De laatste generatie was ook 3x niks als je het mij vraagt.
Vreemde redenering van Mercedes : “De S-klasse doet het goed, de SL-klasse minder, dus dan laten we de S-klasse vallen. Daarmee geven we BMW het rijk alleen.” Het lijkt mij dat de SL meer (intern) concurreert met de AMG GT dan met de S-klasse. Ik vind de S-klasse coupé juist een van de mooiste Mercedessen op dit moment. Het is het enige model waarbij de lijnen kloppen.
Of zal de nieuwe SL een 4 persoons cabrio worden, zodat hij meer afwijkt van de AMG GT Cabrio? Dus eigenlijk een S-klasse cabrio met de naam SL-klasse..
8 Serie boven S Klasse zeker weten!
@neymar: wat voor soort drugs heb je gebruikt vandaag heroïne coke?
Jammer hoor. Ik vind het echt een prachtige auto
De S klasse cabrio of toch heel anders dan een SL. Een echte 4 zitter tegenover een 2 zitter met plaats voor kinderen
En dat de S klasse coupe weg gaat is niet erg, als er een CL voor terug komt.
En dan ook nog de v12 weg, helemaal jammer.
Wat voor motor gaat pagani dan gebruiken?
Neeeeee aub neeeeee dit kan echt niet a/cla/gla/c mogen weg maar niet deze geschiedenis auto pfffff
Het lijkt mij heeeel onwaarschijnlijk dat ze de Coupe of Cabrio laten vallen.