• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De volgende Mercedes SL wordt weer een icoon

Auteur: Loek, gepost 12 januari 2019 om 11:20 – 25 Reacties

SL Cabrio


Verandering is nodig om de SL weer te herstellen naar zijn voormalige glorie.

De Mercedes SL (rijtest) is momenteel een lastige auto. Hij heeft nogal last van concurrentie, die niet eens van buitenaf komt. Nee, want de meeste GT-Sportwagens met stalen klapdak zijn of uitgestorven of duurder dan de SL. De concurrentie komt vanuit Mercedes zelf.

Het eerste probleem is leeftijd. De R231 ziet er nog relatief fris uit, maar is een grove doorontwikkeling van de R230, uit 2001. Daar kwam een facelift overheen, toen nog één, toen kwam de R231. Dat was opgetrokken uit aluminium en alleen het dak van de R230 werd gebruikt, vervolgens kwam daar nog een facelift overheen. En dat maakt de auto allerminst lelijk, integendeel. Al is het simpele en elegante van de originele R230 er wel vanaf.

SL

Als je dan vervolgens zegt dat open rijden ook kan zonder een 15 jaar oude cabrio te kopen, zonder dat je naar een ander merk hoeft, ziet niemand de SL meer staan. De SL is niet zo goedkoop als de C-Klasse Cabrio, niet zo simpel en elegant als de E-Klasse Cabrio, niet zo statig als de S-Klasse Cabrio en juist té statig en niet sportief om zich te meten met de AMG GT Cabrio. Redenen om de SL wél te kopen? Twee stuks. Eén: je hecht bijzonder veel waarde aan een stalen klapdak, wat de looks ten goede komt maar het gewicht niet en twee: heritage.

De Mercedes 300SL die $7 miljoen moet opbrengen

De naam SL is misschien wel de oudste en bekendste naam uit de Mercedes-geschiedenis, kijkend naar de prijslijsten van nu. In 1954 was de 300 SL Gullwing (klassieker-rijtest) een bijzondere auto en heeft mettertijd een ware iconische status gekregen. Mede dankzij de simpele elegantie door de korte, ronde kont met de gigantisch lange motorkap en natuurlijk de vleugeldeuren. Mercedes heeft met de SLS geprobeerd om de 300 SL te reanimeren, maar faalde omdat dat stijlvolle wat ze probeerden met de vleugeldeuren, alleen past bij een Gran Turismo. Niet bij een sportwagen met de 6,3 liter V8-atoombom van AMG in het vooronder.

Mercedes dropt al een tijdje hints dat er een nieuwe SL aan zit te komen. Maar als het merk voortborduurt op de huidige SL, concurreert MB de auto gelijk de markt uit. Het moet een nieuw icoon worden. De designbaas achter de nieuwe SL, Gordon Wagner, vertelt op de CES dat dat precies is wat ze met de auto van plan zijn. De grootste inspiratiebron is de 300 SL. De auto was destijds zo futuristisch dat het net een UFO leek, dat is waar de nieuwe SL zijn pijlen op wil richten, zo schrijft CarAdvice.au.

Mercedes kennende zal het daarom misschien een vrij controversiële auto worden, maar verandering is goed. Helemaal voor de SL, die hoognodig met pensioen moet. Een dergelijke designrevolutie is op zijn plaats, meer dan de huidige basis pakken en er een CLS-neusje + interieur op plakken. De naam SL is bijna cultureel erfgoed, het is goed dat Mercedes hem niet in stille trom laat verdwijnen. De nieuwe SL staat op zijn vroegst op de planning voor 2020.

SL

Meer lezen? Check hier de bekendste ‘showroom-dinosauriërs’.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

300SL, Cabrio, Klassiekers, Mercedes, SL

Vorig bericht: « Verrassing: ‘Bird Box Challenge’ gaat nu al fout
Volgend bericht: Deze helicopterbus is de vreemdste creatie van de week »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    12 januari 2019 om 11:24

    Ga er gemakshalve maar vanuit dat de nieuwe super lichte MB het gewicht gaat hebben van een 69er Cadillac ..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 januari 2019 om 11:57

      @lincoln: zou zomaar kunnen, de SL wordt vast electrisch en een concurrent voor de Tesla Roadster,

      Login om te reageren
  2. raamkozijn123 zegt

    12 januari 2019 om 11:37

    Prima autobahn cruiser lijkt mij!!

    Login om te reageren
  3. str8six zegt

    12 januari 2019 om 11:48

    Zolang die niet op die rare hypercar lijkt komt t wel goed. De naam Gordon Wagner is trouwens wel een leuke artiestennaam voor een derde rangs volkszanger.

    Login om te reageren
    • joostdetaalnazi zegt

      13 januari 2019 om 03:57

      *derderangs

      Login om te reageren
  4. retsok zegt

    12 januari 2019 om 12:13

    Het befaamde 63AMG blok is een 6,2 liter atoombom!

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      12 januari 2019 om 14:17

      @retsok: ja konder die eikels bij amg ‘m nou niet 0,1 liter groter maken?

      Dan hadden we dat gedoe niet steeds

      Login om te reageren
  5. jeroenwz zegt

    12 januari 2019 om 12:32

    @720s: de letters SL stonden ooit voor Sport Leicht.
    Dat Sport is er na de Pagode SL wel vanaf (meer GT) en dat Leicht? Ach. Hoe minder daarover wordt gezegd hoe beter.
    Over dat Sport: ja veel van de laatste generaties SL hadden (lomp) veel vermogen, maar dat heeft niet per se te maken met sportief…

    Login om te reageren
  6. ikrijdouderommel zegt

    12 januari 2019 om 13:07

    Volgens mij is de R230 zelfs al van 2001

    Login om te reageren
    • vhs83 zegt

      12 januari 2019 om 13:22

      @ikrijdouderommel: klopt!

      Login om te reageren
      • ikrijdouderommel zegt

        12 januari 2019 om 14:37

        @vhs83: inmiddels aangepast zie ik:)

        Login om te reageren
  7. E550 zegt

    12 januari 2019 om 13:52

    De SL230 prefacelift vind ik echt heel mooi (wie kan zich nog de clip herinneren van Sean Paul met die licht blauwe SL en wit interieur?). De facelift van 2008 is echt verschrikkelijk. De huidige vind ik wel weer mooi, en ik vind het raar je ‘m nooit ziet. Ik heb ‘m zelfs nog nooit in het wild gezien.

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      12 januari 2019 om 14:24

      @e550: Ja die herinner ik me wel, met die te foute velgen! Maar wat dacht je van deze, ik krijg hier nog steeds kippenvel van: https://www.youtube.com/watch?v=AN70xdyu7yA

      Login om te reageren
      • dirkv zegt

        12 januari 2019 om 14:52

        @C220AMG: Haha, gaaf!
        Gran Tourismo… wat heb ik vroeger veel nachtjes doorgehaald met vrienden, even 1 spelletje racen met een biertje er bij…

        Login om te reageren
      • dirkv zegt

        12 januari 2019 om 14:53

        @C220AMG: Oh ja, prachtige wagen die SL!

        Login om te reageren
  8. C220AMG zegt

    12 januari 2019 om 14:20

    @fietsenmaker Klinkt als onze discussie gister bij de Niederlassung :P

    Login om te reageren
  9. 406_v6 zegt

    12 januari 2019 om 15:11

    Na de Pagode en de R107 hield het op met de mooie SL. De R107 staat als 380/420 SL in Petrol Blau hoog op de verlanglijst.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      12 januari 2019 om 20:22

      @406_v6: doe ‘t niet, de 8 cilinders zijn niet de meest betrouwbare blokken, beter een 280 doen. Voor de Nürburgring zijn R107s sowieso niet geschikt, dus het vermogen mis je niet.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        12 januari 2019 om 23:31

        @amghans: die 420’s zijn heerlijke cruisers voor de zomer, met een R107 wil je niet eens hard rijden.
        Een 500 is ook mooi maar die zijn vaak vernachelt.
        Ben met je eens dat de 280 schiet onverwoestbaar is, maar die 8-pitters zijn wel erg lekker.

        Login om te reageren
  10. Breinstein zegt

    12 januari 2019 om 15:30

    Mercedes is begonnen met de fout om de SLS een letter te veel te geven. De AMG GT had dan ook als SL door het leven kunnen gaan en dan had je nu dit probleem niet.

    Login om te reageren
  11. kniesoor zegt

    12 januari 2019 om 20:30

    Ik vond (en vind) de R230 facelift wél mooi, er daarom eentje gehad, een SL280. Met een AMG pakket wat naast het iets andere uiterlijk ook betere remmen inhield. Vanwege het al bij 2500 rpm beschikbare maximum koppel een uiterst smeuïg apparaat en absoluut vlot genoeg voor een gentleman’s cruiser.

    Login om te reageren
  12. intimrasiert zegt

    12 januari 2019 om 21:23

    Wat is die R230 mooi zeg, gewoon tikkeltje doorevoluëren zoals de 911 ‘und gut ist’

    Login om te reageren
  13. oliviermerc zegt

    13 januari 2019 om 08:57

    Grappig dat er zoveel kritiek gegeven wordt. Heeft iemand wel met een SL gereden? Misschien wil niet iedereen een onkomfortabele hardcore sportwagen als de bloedmooie AMG GT. De SL is uiterst komfortabel, geruisloos (in Comfort mode) en praktisch (voor 2) en toch snel (zelf heel snel in Sport). Als ze er weer een hardcore wagen van maken weet ik niet waarmee ik de R231 mee kan vervangen. De enige andere met een klapdak is de Portofino, heel mooi maar niet echt komfortabel (denk ik)

    Login om te reageren
  14. phaeton zegt

    13 januari 2019 om 11:37

    Kun je nagaan, ik wist niet eens dat de huidige SL facelift deze neus heeft. Doe mij ook maar een zescilinder van de facelift uit 2006 bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  15. arias zegt

    13 januari 2019 om 18:09

    Ook veelste duur. Mercedes-Benz zal van de volgende generatie ook een SL280 moeten lanceren( die dan dus een goedkopere instapprijs heeft). Anders zal de SL weer een verkoopflop worden. Het segment is al niet zo groot meer zoals het eerst was. In Duitsland verkocht Mercedes wel 8.000-9.000 stuks van de SL per jaar. In VS 10.000-15.000 per jaar, In UK wel zeker 2.000+ en in Italië 1.000+. Die cijfers worden bij lange na niet meer gehaald.In 2018 verkocht Mercedes slechts 378 SL’s in Duitsland.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North