• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook Honda komt met 1.0 Turbo, uiteraard met VTEC

Auteur: Dizono, gepost 26 oktober 2015 om 22:01 – 36 Reacties

Honda VTEC Turbo


De laatste generatie Civic Type R was de eerste Honda die VTEC combineerde met een turbo-motor. Deze tweeliter met 310 pk, krijgt in 2017 gezelschap van een tweetal kleinere varianten.

Dat heeft Honda zojuist wereldkundig gemaakt. Exacte details geeft het merk niet vrij, anders dan dat het om 1.0 en 1.5 VTEC Turbo-motoren gaat. Hoeveel cilinders de 1.0 heeft, weten we bijvoorbeeld nog niet. De kans dat het een driecilinder wordt, lijkt ons erg groot. Ook de concurrentie heeft inmiddels dit soort driepitters in het assortiment. De 1.5 zou eenvoudigweg het 2-literblok uit de Civic Type R minus een cilinder kunnen zijn, maar wordt gewoon een vierpitter.

Volgens Honda leveren de motoren “class-leading output and excellent fuel economy,” maar de eerste fabrikant die dat niet beweert moeten we nog tegenkomen. De tiende generatie Honda Civic, die voor 2017 op de kalender staat, is het eerste model waarin we deze nieuwe motoren gaan tegenkomen.

Ook interessant!

  • Zó komt de nieuwe Honda Civic bij de dealer te staan
  • Honda Civic vijfdeurs
    Honda Civic vijfdeurs krijgt zeer slechte marketing
  • Video - deze Honda Civic is goed voor je conditie
  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

civic, Honda, motor, turbo, vtec

Vorig bericht: « Verstappen genoemd als beste coureur tijdens GP van USA
Volgend bericht: Acht BMW’s die je waarschijnlijk nog niet kende »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    26 oktober 2015 om 22:07

    Misschien is de 1.0 gewoon een halve 2.0?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      26 oktober 2015 om 22:09

      @Hubert: En hoeveel is 4 gedeeld door 2?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 oktober 2015 om 22:30

        @SimonMc: en schitterend getal als het om cilinders gast. Een brave civic die met een beetje uitlaat als een ducati klinkt. Wat wil een mens nog meer!

        Login om te reageren
        • Sir_Vmax zegt

          26 oktober 2015 om 22:45

          @lekbak: Dat snap ik ook nog steeds niet. Iedereen vindt het erg als er wordt gedownsized, omdat het minder spectaculair wordt. Maar het meest spectaculaire van een auto is toch wel het geluid. Maar de motoren van ducati, kawasaki enz. klinken toch ook heerlijk, zeker de ≥1000cc. Als ze nou eens een vw up of een i8 ook zo zouden kunnen laten klinken dan zou er toch niks aan de hand.

          Login om te reageren
          • Mairsil zegt

            27 oktober 2015 om 00:18

            @srthellcat: Beetje mager koppel voor een auto, en niet erg zuinig, maar met het geluid is weinig mis. De 0.9 tweecilinder in de Fiat 500 klinkt ook al best aardig.

            Login om te reageren
            • Sir_Vmax zegt

              27 oktober 2015 om 01:34

              @Mairsil: een elektromotor toevoegen voor het koppel gebrek. Wordt hij ook meteen zuinig van.

              Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              27 oktober 2015 om 08:18

              @Mairsil: Vind je die serieus goed klinken? Ik krijg slechte zin van dat monotome gebrom van dat blokje.

              Login om te reageren
              • Mairsil zegt

                27 oktober 2015 om 12:08

                @berlinetta: Het is geen v12 natuurlijk, maar het heeft naar mijn smaak meer karakter dan de duffe driecilinder blokjes waar vergelijkbare auto’s mee rijden.

            • clarkson zegt

              27 oktober 2015 om 10:10

              @Mairsil: Klinkt best aardig? Wel eens goed geluisterd naar zo’n twinair motortje?

              Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          26 oktober 2015 om 22:56

          @lekbak: Maximaal zo rond de 850 kg rijklaar??

          Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    26 oktober 2015 om 22:10

    Zullen zeer waarschijnlijk prima blokjes zijn. Maar laat ze in godsnaam nu eens een paar goede (Italiaanse) designers in dienst nemen, om die briljante techniek ook een beetje aantrekkelijk te verpakken. Mazda kan het wel.

    Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      26 oktober 2015 om 22:18

      @trustmeiamanengineer: de nieuwe civic is nu echt wel een gaaf ding (met de facelift ) in mijn ogen. Door de wat strakkere lijnen stoerder dan de mazda 3. Blijft smaak, maar vind dat Honda niet heel verkeerd bezig is qua design.

      Login om te reageren
    • nasty zegt

      26 oktober 2015 om 22:29

      @trustmeiamanengineer: betrek er dan aub de italianen niet bij.

      Login om te reageren
  3. pudi zegt

    26 oktober 2015 om 22:11

    Vtec kicked in yo!

    Login om te reageren
    • johanhummer9 zegt

      26 oktober 2015 om 22:17

      @pudi: nee

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      26 oktober 2015 om 22:19

      @pudi: Je weet dat de uitdrukking “Vtec kicked in yo!” denigrerend bedoeld is?

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        27 oktober 2015 om 05:16

        @SimonMc: inderdaad, en ik zou niet weten waarom. De vtzc blokken van de jaren ’90-’00 waren hun tijd ver vooruit. Wanneer volkswagen nog 90pk uit hun luie 1.8 motor haalde, haalde Honda er 190pk uit. Zelfs de civic vti (eg6, ek4) haalde de 100pk per liter slagvolume, wat in die tijd nog niet veel merken presteerden. Tot de milieu eisen werden aangepast. Iedereen ging over op turbo en honda geraakte achterop…

        Login om te reageren
        • lowrocco53b zegt

          27 oktober 2015 om 07:04

          @nasty: heej een beetje kalm vw haalde wel meer dan 90 pk uit hun 1.8 motoren

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            27 oktober 2015 om 07:37

            @lowrocco53b: nope. Instap 1.8 van de Golf III had maar liefst 75pk. Dan was er ook een 90pk versie. In de Golf IV werd er heel in het begin een 1.8 5v geleverd (125pk), maar die werd snel vervangen door de oudere 2.0 (115pk). VW had een nogal rommelig motorenaanbod in de jaren 90. De Golf IV GTI werd met de 150pk 1.8 Turbo geleverd, later zelf met 180pk. En de mooiste is de Edition (@dutchdriftking weet wel welke ik bedoel) met maar liefst 210 briesende paarden en tussenaccelraties om een 996 bang van te maken :-).

            Qua specifiek vermogen waren de Honda motoren onverslaanbaar. En ze waren nog betrouwbaar ook. Met gunstig verbruik voor benzine en olie. Maar laten we niet de nadelen vergeten. Snelle Honda’s waren behoorlijk duur. En het beperkte koppel kan heel frustrerend zijn.

            Login om te reageren
          • lowrocco53b zegt

            27 oktober 2015 om 07:46

            @lowrocco53b: vw haalde bij de golf mk2 wel 130 pk uit hun pl en kr motoren niet dat dat zo spannend is natuurlijk

            Login om te reageren
            • remcott zegt

              27 oktober 2015 om 09:03

              @lowrocco53b: en dat geeft dan ongeveer 72 pk/liter uitgaande van een 1.8. Nou ik moet zeggen dat dit toch significant minder is als wat Honda deed per liter destijds.

              Login om te reageren
          • nasty zegt

            27 oktober 2015 om 08:29

            @lowrocco53b: dankje voor je erg specifieke antwoord :)

            Login om te reageren
  4. Jochen zegt

    26 oktober 2015 om 22:29

    Toch loopt Amstel al een tijdje voorop met hun 0.0 6 cilinder.

    Login om te reageren
  5. Keesdeboer zegt

    26 oktober 2015 om 22:37

    Wat is een VTEC?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      26 oktober 2015 om 22:44

      @bornforcars: Variabele kleptiming. Het complete verhaal is nogal lang, maar google weet vast antwoord.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        27 oktober 2015 om 07:46

        @dutchdriftking: bijna goed, maar VTEC gaat zelfs nog iets verder ?

        @bornforcars: VTEC is variabele nokkenas timing. Haal basaal: Een motor verbrand een combinatie van lucht en brandstof in een cilinder. Hoe meer lucht, hoe meer benzine en hoe meer slagvolume van de motor: hoe meer vermogen.

        Rijdt je rustig, maak je niet te veel toeren, dan blijven nokkenassen ‘op kalm’: de kleppen gaan niet ver open. Motor loopt zo lekker zuinig. Passeer je een bepaald toerental, en moet er vermogen worden geleverd, gaat de nokkenas op een ander programma en gaan de kleppen veel verder open en word er meer brandstof ingespoten. Resultaat: het vermogen stijgt aanzienlijk en het verbruik ook.

        Voordelen VTEC: hoog specifiek vermogen, lichte constructie, compacte bouw, laag gewicht.

        Nadelen VTEC: laag koppel, brandstofverbruik bij deelbaar en vollast (relatief), kostbare constructie.

        Login om te reageren
  6. skylinefan zegt

    26 oktober 2015 om 22:42

    Wedden dat hij binnen 1,2 seconden op de 100 zit, vooral als je een grote spoiler erachter op bouwt!

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      26 oktober 2015 om 23:37

      @skylinefan: Die spoiler werkt alleen in combinatie met een sticker “2fast4u”

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    26 oktober 2015 om 22:45

    Ach ja, een 1.0 met een 120pk in een Civic zal vast niet heel vervelend zijn toch?

    Login om te reageren
  8. stephanotis zegt

    26 oktober 2015 om 22:45

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. 406_v6 zegt

    26 oktober 2015 om 22:56

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    26 oktober 2015 om 22:57

    Bij Honda kun je de cijfertjes vertrouwen hoor.

    Login om te reageren
  11. audirs3 zegt

    27 oktober 2015 om 00:21

    Ingewikkeld, dus 1.0 met 333cc per cylinder, 1.5 met 375cc per cylinder, en 2.0 met 500cc per cylinder.

    Login om te reageren
  12. davelepeef zegt

    27 oktober 2015 om 08:19

    Goh, wat was Daihatsu toch z’n tijd vooruit met z’n 3-pitter turbo blokje 25 (?) jaar geleden…

    Login om te reageren
  13. ronaldddvos zegt

    27 oktober 2015 om 08:39

    VTEC just kicked in YO

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    27 oktober 2015 om 10:44

    Het vermogen van de 1.0 turbo Is 127bhp en het maximale koppel 148lb/ft (FF omrekenen)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North