
Het zou eigenlijk het feestje moeten zijn van Audi. Nadat zo’n beetje elke concept car uitgerust werd met cameraspiegels, maar niemand het concept daadwerkelijk durfde te realiseren, ging Audi er maar eens mee aan de haal. De e-tron, die we in de laatste helft van 2018 te zien kregen, zou na lang teasen de eerste auto worden met camera’s in plaats van spiegels. Maar nota bene in dezelfde week gooide Lexus roet in het eten, en presenteerde de ES mét cameraspiegels. Nu is dat de eerste productieauto (in massa geproduceerd) met de nieuwe techniek.
Toch is het waarschijnlijk Audi die als voorbeeld gebruikt wordt. Dat heeft een reden: bij Audi had je ook de kans om een e-tron met cameraspiegels te spotten. Sowieso is een Lexus ES lastiger te spotten, maar reken maar dat de ES’en die je ziet ‘gewone’ spiegels hebben. Een kijkje op de Lexus-configurator vertelt je alles wat je nodig hebt: je kan geen cameraspiegels bestellen. In de VS is de wetgeving nog wat omstreden, dus de in eerste instantie voorgestelde spiegels waren exclusief voor Japan en Azië.

Gelukkig worden de cameraspiegels niet vergeten en wordt in veel landen de wetgeving er zelfs op aangepast. In Nederland ook. Lexus meldt dan ook wat we wisten dat zou komen. Vanaf maart mag je de cameraspiegels ook bestellen in Europa. Waar je bij Audi een mooi weggewerkt schermpje in je deur krijgt, heeft Lexus gewoon een kleurenschermpje aan de A-stijl gehangen.
De Europese Lexus ES met cameraspiegels is voor het eerst te zien op de autoshow van Genève. Het is en blijft een optie om gewone spiegels te bestellen op de 5 Serie-rivaal. Lexus spreekt echter van een veilig alternatief. Dat valt nog ter discussie te stellen, maar een opvallende technologie is het wel.

Wat is in hemelsnaam het nut van spiegel camera’s? die dingen steken nog steeds een halve meter uit, kan ze niet echt verwarnen, kan er ook geen caravanspiegels op zetten, die tft schermen beperken mijn ruimte voor mijn GSM te plaatsen, hogere kans op diefstal omdat een stoned inbreker denkt dat het een navigatiesysteem is en breekt in om je achteruitkijkspiegelscherm te jatten.. ik ben voor vooruitgang maar niet voor onzin.
@schuimbekje3: het enige is dat het de cw waarde iets naar beneden zal brengen, hoeveel weet ik ook niet. Ik gok dat het marginaal zal zijn
@lekkerlinksrijden: verlaagt de cw waarde van 0,28 naar 0,27.
Dit zou goed moeten zijn voor 5km extra op 400km range.
@schuimbekje3: het grote voordeel is natuurlijk dat je nooit meer je spiegels hoeft af te stellen. Ook als je wat “bewegelijk” zit (van voor naar achter van links naar rechts of onderuitzakt) dan blijft het beeld in het scherm altijd hetzelfde.
@schuimbekje3: 1 caravan spiegels hebben sowieso geen nut op een Lexus want dat ding mag niks trekken. 2 je telefoon hoort in je jaszak of op een andere plek waar je hem niet kan zien. 3 ik kan mij voorstellen dat die dingen in de toekomst ook waarschuwingen kunnen geven of automatisch inzoomen op het scherm als je iets over het hoofd ziet?
Ik heb al een audi hiermee zien rijden. Leuk weer eens iets nieuws op de weg.
@timh: heb met etron gereden, waardeloos die camera’s,
Je kunt geen diepte schatten.
Achteruit parkeren ook een ramp, en volgens Audi verkoper, waren daar klanten, die terug kwamen om normale spiegels te laten monteren, terwijl ze 10 k hadden betaald voor cameras
@dava26: 10 k voor camera’s…zijn die dingen echt zo duur??
@rhellema: zijn onderdeel van een pakket die 10 k kost haha
@dava26: owww oké…je hebt me wel even een WTF momentje bezorgd haha
@timh: Ook een paar vrachtwagens. Ziet er apart uit, zo’n torenhoog hok zonder die uitstekende 2 à 3 spiegels aan weerszijden van de cabine. Daar zal wel aardig wat aan cw-waarde gewonnen kunnen worden en de kijkhoek zal er ook absoluut beter op worden. Iemand ervaring mee?
@schuimbekje3 Voordeel van een camera ten opzichte van een conventionele spiegel is dat je dode hoek verdwijnt.
De “kijkhoek” van een camera is groter dan een spiegel
Plus de passagier kan ook in de spiegel kijken, leuk!
Christus! Had toch wel een wat mooiere afwerking verwacht van Lexus.
@jajeroenja: wat is er niet mooi aan twee TomTom’s?
@mashell: Ik wil mijn TomTom graag zoals de rest van Nederland links onder de binnenspiegel midden op de ruit plakken om het zicht te beperken, dit is niet conform mijn autisme.
Niks nieuws de vrachtwagens van Mercedes rijden al een klein jaar rond zonder spiegels.
Mooi, als dit is toegestaan zouden de camera’s in principe ook in een behuizing op de motorkap geplaatst kunnen worden als een soort old school motorkapspiegels die Japanse auto’s vroeger hadden.
Erg cool!
Enige wat roet in het eten zou kunnen gooien zijn de eisen die aan botsveiligheid gesteld worden. Maar daar moet ook wel wat op te verzinnen zijn.
Het ziet er wel cool uit natuurlijk maar ik vind het een gevalletje nodeloos ingewikkeld. Ik zie het voor me; ” -Audi klantenservice, bedankt voor het wachten waarmee kan ik u van dienst zijn?
-Ja na de laatste update doen m’n buitenspiegels het niet meer. Nu kan ik niet rijden.
-Heel vervelend meneer. Het probleem is bekend en er wordt aan gewerkt om het opgelost te krijgen.
-Maar hoe lang duurt dat dan?
-Waarschijnlijk ergens volgende week. Heeft u hiermee voldoende informatie? Goedendag meneer …
@levoi: bij de Mercedes Actros, ook zonder spiegels, schijn je een setje nood spiegels bij je te hebben, die je erop kunt zetten bij dergelijke gevallen. Daarnaast gaan gewone spiegels natuurlijk ook wel eens kapot, evenals de camera spiegels.
Onlangs gezien dat ze bij een mercedee vrachtwagen defect waren die kon worden afgesleept. Ben je mooi klaar mee.
Als hij afgesleept moest worden was het geen mercedee maar een mercedeehetniet.
Vraag: waarom staan de schermen waar normaal de spiegels staan? Omdat er geen spiegels meer gebruikt worden kunnen ze toch eender waar staan? Of heeft dit te maken met dode hoek?
Omdat de bestuurder ze daar verwacht en het ook logisch is. Denk nog maar eens terug aan de volgorde van ‘spiegelen’ bij je rijles.
Goede plek voor je TomTom
Oplossing voor een niet bestaand probleem.
Inderdaad de meest nutteloze “innovatie” voor een probleem dat niet bestaat. Wat is er mis met een spiegel, een goedkoop en werkend middel.
@silverscope: er moet van alles gedaan worden om het verbruik lager te maken. Dat de aerodynamisch gezien vrij absurde spiegels dan ook aangepakt worden is logisch.
@silverscope: Daarnaast, een elektrisch verstelbare en verwarmde spiegel, in carrosserie kleur gespoten is nou ook niet echt goedkoop… Camera’s en kleine schermpjes zijn tegenwoordig juist niet zo duur meer.
@rrk147: vergeet ook niet dat ze bij minder licht meer kunnen laten zien.
Ziet er uit alsof iemand zijn spiegels er afgereden heeft of afgereden werden…
Ok dat er mogelijkheden zijn qua beeld verbetering etc is interessant, maar op zich is een gewone spiegel ook helemaal niet verkeerd en veul betrouwbaarder dan een cam en scherm oplossing…
En ik maar denken dat die iPad schermen in de gemiddelde Mercedes er maar een beetje opgeplempt waren. Mijn hemel wat een Halfords-look dit.
@kminne: inderdaad dit is het zo erg. Eindelijk iemand gevonden die de ipads van Mercedes ook verschrikkelijk vindt. 1
Ik zie hier eerder een Audi- dan BMW concurrent in: Cameraspiegels en FWD.
Ik zie geen zak op die kleine fotootjes in de ios app. Wordt dat nog eens aangepakt of is dit het met de mega-verbouwing?
..een soort bobslee, maar is dit nu “winst” voor de cw-waarde? Want ik kan me niet herinneren dat een Opel Calibra, Toyota Prius, Alfa Romeo Giulia of Tesla Model S dit nodig heeft om z’n cw-waarde onder controle te houden?
tja wel heel lelijk weg gewerkt zo. Dat kan toch beter.
Nutteloos tov van een spiegel met dode hoek waarschuwing. Lelijk ook, niet passend bij de kwaliteiten van Lexus.
Gelukkig bestaat de Mercedes-Benz Actros voor liefhebbers
Volkswagen XL1 was de eerste productie auto die camera spiegels had. Die was weliswaar exclusiever dan menig Ferrari maar de wagen was gewoon op de vrije markt te koop.
@redactie staat beantwoorden via de website nog op de todo lijst om gefikst te worden?
@mashell 23:26. Aerodynamisch gezien absurde spiegels aanpakken. Dan plempt Audi ze op een aerodynamisch nog veel onzinnigere SUV, Lexus maakt de staakjes met camera een halve spiegel hoog op een basis die eruit ziet als een stukje afvoerbuis. Ook niet bepaald de meest aerodynamische vorm voor een camera als spiegel. Nee, op dit moment vind ik het op personenwagens net als een digitaal dashboard zonder instelbare indeling: extra techniek zonder duidelijk voordeel, want techniek is modern en modern is goed en premium. (Camera-) spiegeltjes en kraaltjes voor de autokoper.
Ik zal vast iets raars zeggen, maar waarom niet allebei? Een fijne gewone spiegel (kijkt véél rustgevender, zeker op lange ritten) waarin ook een camera zit. De camera kan je stellen zodat je meteen je extra zicht hebt in het geval van een aanhanger/caravan, en op deze manier voegt het gewoon wat toe. We hebben de binnenspiegel toch ook niet vervangen voor de achteruitrijcamera, waarom bij de gewone buitenspiegels dan wel?