Opel Corsa OPC – het Duitse bijtertje is officieel

Auteur: , 36 Reacties

De nieuwe generatie Corsa OPC verliest helaas zijn kenmerkende driehoekige uitlaat, maar is sterker dan ooit.

Gisteren kwamen de eerste afbeeldingen naar buiten, nu hebben we alle informatie. Opel heeft nu een Corsa over het gehele spectrum: van een superzuinige, verstandige en saaie 14% bijteller tot een klompje geconcentreerde pret in de vorm van de OPC, wat naar mijn bescheiden mening altijd een van de meer onderschatte hot hatches ooit is geweest.

De Corsa OPC levert met 207 pk precies 15 pk meer dan zijn voorganger, het maximumkoppel ligt op 280 Nm (bij overboost). Met deze specs overtroeft hij de Polo GTI, Fiesta ST, maar ook de Clio RS. Onder de kap ligt wederom een 1.6 turbo, die via diverse koelopeningen zijn lucht krijgt. Het brievenbusje in de motorkap staat hem goed, net zoals Nostradamus’ strakke groene broek.

Opel Corsa OPC interieur

Het uiterlijk is heerlijk dik, met verbredingen op de juiste plaatsen, en lekker vlezige 308 mm remschijven in de 17 inch velgen. Optioneel kan je nog een grotere spoiler achterop bestellen, dat schijnt het goed te doen op bepaalde parkeerplaatsen van zekere hamburgerschuren.

0-100 doet de OPC nu in minder dan 7 tellen (6,8 s), en de topsnelheid ligt op 230 km/u, maar met dit bakkie wil je niet flat-out, hier moet je lekker bochtjes mee pakken. Met een verlaagd zwartepunt, aangescherpte besturing en een set sportieve Recaro’s om je atletische lijf te ondersteunen moet boenderen een feestje worden. Wat voor de auto spreekt is dat het ESP volledig uit te schakelen is. Schadeherstellers overal slaakten zojuist een vreugdekreetje.

Performance Package

Is het je allemaal stndaard te tam, vink dan het PP aan. Dit geeft je 18″ velgs, bijterige Brembo’s (330 mm) en… een mechanisch sperdiff. Oh boy! Zo te zien trekt Opel de lijn van de Nurburgring Edition door. Ergens in het tweede kwartaal al schijnt de nieuwe Corsa OPC op de markt te komen. Kijk Ford, zo doe je dat.



36 reacties

Die brievenbus, is dat een voorziening voor het optionele Knightrider lampje?
@harrie: Dat zou zomaar eens kunnen K.U.T.T.
Goeie specs, en ziet er echt goed uit! Benieuwd wat hij hier gaat kosten
via iPhone app
Leuke auto, maar is dit echt een nieuwe Corsa? De dakstijlen en deurstijlen lijken op exact dezelfde plaats te zitten (wat zou betekenen dat het een grondige facelift is, net zoals bij de Golf V–>VI en Mercedes S).
@gtwillem: jup dat laatste..
@gtwillem: ik sprak laatst met een opel dealer en hij zei dat er binnekort nog een hele grondige facelift aankomt met de voorkant van de Monza, ik kan het alleen maar toejuichen. wat zag die er goed uit!
via iPhone app
@henkhupelschoten: dat is dan deze auto, stamt de basis van deze Corsa niet al uit 2005?
@gtwillem: Blijkbaar wel ja, g-klasse rijdt ook al 35 jaar op dezelfde basis rond netzoals de defender
@henkhupelschoten: Onzin.Of je hebt ‘m niet helemaal goed begrepen.
@sydney: was jij erbij? niet gezien….
@henkhupelschoten, dan zal ‘ie deze wel bedoelen. De uitlaten zijn veel beter, de Nürburgring Edition had ze ook al!
@rd1991: toen ik er was was de nieuwe opel corsa er al, dus reken er maar op. foto’s had hij al gezien. met de introductie van de bmw 2 active sleurer in amsterdam stond er in een hoekje ook al de 7-zitter. mensen mochten alleen geen foto’s nemen en alles werd ingenomen of een sticker erover heen.
heel jammer van die brievenbus idd. Enige puntje dat niet mooi is aan deze auto eigenlijk
Op deze door Opel vrijgegeven foto’s vind ik het maar wat Halfordsachtig uitzien: de spoiler, de grote bodemvrijheid, de wielen, … . Ik kan me niet voorstellen dat ik er fan van word als ik hem in het echt zou zien.
Domme petjesmobiel. Dit gaat weer wat voetgangers hun enkels kosten op zebrapaden..
@parker: Dan hebben die voetgangers pech. Kansloze cheap ass paupers die geen geld hebben voor een auto en gedwongen zijn om zich met de benenwagen te verplaatsen op hun goedkope Scapinoschoenen die ze op afbetaling gekocht hebben. Ze hebben niks te zoeken op de rijbaan, weg ermee.
@moveyourmind: eh… ja, da’s dan ook wel weer zo, je hebt gelijk. Maar het blijft een domme Maaskantje-petjesauto.
Wat zou de versie met het sperdiff kosten? Ben erg benieuwd
On Populaire Car
Ik ben nog steeds niet geprikkeld door dit ding…
Hoewel het zeer leuk zal zijn om te rijden, doet dit hele segment me niks. Zelfs niet de sportieve uitvoeringen.
Gaaf ding, maar het uitlaatje mis ik. De specs liegen er overigens niet om!
Wil je toch niet in gezien worden als volwassen vent. Geldt in mijn beleving overigens ook voor de 208 GTI, Fiesta ST en consorten. Het forse vermogen met het lage gewicht zal ongetwijfeld leuk rijden, maar echt stoer zijn die karretjes niet (zelfs wat vrouwelijk naar mijn mening).
@balboni: mwah… ik word graag gezien in een Fiesta ST. Iedereen die me uitlacht heeft gewoon geen idee wat lol is…
@balboni: Je kan prima gezien worden in deze auto. Als je een 500 Abarth gaat rijden wordt het tijd voor een bivakmuts.
Ziet er best wel lekker uit eigenlijk, ook van binnen. Ik had niet verwacht dat ik dat ooit van een Opel kon zeggen…
De styling kan me niet overtuigen. Doe dan de Fiesta maar.
Heerlijke auto! Heb de nurburgring editie van het vorige model gereden, en dat plakt echt aan de weg. Wish I had the money…
“De nieuwe generatie Corsa OPC verliest helaas zijn kenmerkende driehoekige uitlaat, maar is sterker dan ooit.”

De vorige OPC Nurburgring Edition had al 210 pk! Dus deze slim slaat nergens op AB. Ook de dubbele uitlaten had die versie al. Ook die auto deed het in 6,8 seconden.
@stfu: slim = zin
volgens AW 175 gr co2/km

das 46 meer als de polo GTi en 50 meer als de 208 GTi 30th.
Die laatste heeft ook brembo’s, peugeot sport onderstel met sperdiff.

zal dus wel zeer duur gaan worden of de bruteprijs moet wel heel laag zijn.
de corsa valt met deze co2 uitstoot in schijf 4, is 217 per gram.
terwijl de 208 30th in schijf 3 valt, is 112 euro per gram.
208 30th is 125-82=43 * 112= 4816 euro bpm.
corsa is 175-82=93 * 217= 20181 euro bpm.

Please, Correct me if i’m wrong.
via Android app
@peugeotgek: Corsa OPC N.E. was ook niet bepaald goedkoop dus zou zomaar kunnen.
Op aw al verbeterd.

verschil in BPM is dik 7000 euro. nog steeds veel geld.

Voor de 208 GTi (125g) geldt het volgende;
1e schijf 82 gram x € 6,- = € 492,-
2e schijf 27 gram x € 69,- = € 1863,-
3e schijf 15 gram x € 112,- = € 1680,-
Totaal van € 4035,- BPM

Voor de Corsa OPC (175g) is de berekening als volgt;
1e schijf 82 gram x € 6,- = € 492,-
2e schijf 27 gram x € 69,- = € 1863,-
3e schijf 51 gram x € 112,- = € 5712,-
4e schijf 15 gram x € 217,- = € 3255,-
Totaal van € 11.322,- BPM
Strak bakkie, maar ik kan maar niet aan de voorkant wennen, ook niet bij de niet-OPC types. Beetje Seat Exeo gevoel erbij.
enige mooie zijn de stoelen, en die zijn geeneens van opel, net als t vorige model opc zal je deze vrijwel niet zien, ik wacht nog steeds op mn eerste aanblik op een astra opc vanaf jaargang 2011. rij toch 30.000 per jaar maar nog nooit gezien.
Ik vraag me af hoever ze gaan met Pk’s. Als t zo door gaat heeft een hot-hatch b segmenter over vijf jaar ruim 300 pk…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).