Opel Crossland X – affengeile crossover

Auteur: , 37 Reacties

“Dikke Meriva”, dat hebben we nooit iemand horen zeggen en daar balen ze van bij Opel, dus gaat het roer radicaal om.

De Meriva wordt “verhipt” tot de Crossland X, het succes van de Mokka X smaakt blijkbaar naar meer. Bovendien blijkt uit Amerikaans marktonderzoek dat modellen (en activiteiten) met een X in de naam erg geliefd zijn bij de mensen. Op dat succes pakt Opel overigens ook door, want in 2017 verschijnt het derde lid van de X-familie, de grotere Opel Grandland X in het C-segment. Je ziet, het houdt niet op, in ieder geval niet vanzelf.

Hogere zitpositie, ruim, functioneel en een tweekleurige carrosserie met een trendy uitstraling is zo maar een greep uit de woorden die Opel gebruikt om de Crossland X te beschrijven. Ze doen ons meteen denken aan de Captur, die dit jaar overigens weer eens strak getrokken wordt, iets wat met de gemiddelde berijder niet meer gaat lukken.

Interessant genoeg is de Crossland X (lengte 421 cm) maar een paar cm korter, smaller en lager dan de Mokka X. Een optimist vindt dan dat er nog wat te kiezen valt in de Opel showroom, maar enigszins vreemd is het wel dat beide kemphanen in het B-segment actief zijn.
Over motoren meldt Opel nog niets, maar verwacht geen versies met vierwielaandrijving. Voor de Nederlandse markt nauwelijks een groot gemis, maar het maakt de Mokka X hiermee vergeleken een enorm ruige boy.

Wel weet Opel te melden dat ze de Crossland X gaan volrammen met technologie die de gemiddelde koper niet begrijpt, te weten: Head Up Display en de Panorama Achteruitrijcamera met een blikveld van 180 graden, Advanced Park Assist, Forward Collision Alert met Voetgangersherkenning en Automatic Emergency City Braking, Lane Keep Assist, Traffic Sign Recognition en Side Blind Spot Alert. En Apple Carplay: handig voor als de kleinkinderen een hardstyle playlistje vanaf hun iPhone willen afspelen.

UPDATE: prijzen en beschikbaarheid check je HIER!



37 reacties

Nu nog alleen de WiFi G-spot optie aanvinken en je hebt de ultieme babe magnet. Grab them by the pussy!
Als je nog nooit iemand “dikke Meriva” hebt horen zeggen, ben je mij nog niet tegengekomen… Het had weinig gescheeld of i.p.v. de ST170 had er een Meriva OPC voor de deur gestaan.. Heb wel een zwak voor dat gekke, vlotte, beRecaro’de bejaardenbakje.

On topic: meh. Een soort Captur maar dan saai?
Kan gewoon niet wennen aan die ‘begrafenis-auto’ daklijn sierstrip.
Small & hoog … en ook alvast met een sierstripje van een begravenisauto, het is duidelijk op welke doelgroep deze auto gericht is!

Het is gewoon jammer dat Opel er 17 modellen probeert uit te poepen in twee jaar. Eigenwaarde, afwerking, bouwkwaliteit en betrouwbaarheid lijken weer door opel op een 2e plan gezet.
Uhh, ik krijg het verkeerde soort kippenvel. Deze gaat geheel aan mij voorbij. Nietszeggend terwijl ze an zich op weg zijn bij Opel. Maar misschien is dit juist nodig om aantallen te maken. We’ll see.
Wordt waarschijnlijk wel een verkoophit bij de hipster/trendy gezinnetjes, maar ik word er niet warm of koud van.
‘Dikke Crossland X’ hebben we nog nooit iemand horen zeggen bij Opel…
Lijkt enorm veel op de scenic in mijn ogen!
Hip en trendy is het nieuwe zaaddodend en saai. Al is Opel op de goede weg en zijn ze steeds leuker (ja, echt) aan het worden. Maar vergeleken met de nieuwe Renaults zijn ze niet vernieuwd. Al vermoed ik dat het plan van GM misschien is om Opel hoger te positioneren en op de oude Opel positie een ander merk (Chevrolet weer terug? Buick terug?) te introduceren. Dan heeft GM in Europa een drietal merken om te concurreren met bijvoorbeeld VAG op de Europese markt. Cadillac als Audi concurrent, Opel als Volkswagen (VW is toch kwalitatief sterker in mijn optiek) concurrent en dan Buick/Chevrolet als concurrent voor Skoda/Seat.
@vonklausenburg: Dat zou best kunnen. Ik vind dat Opel de laatste tijd mooi auto’s produceert. De zojuist gepresenteerde Insignia ziet er in mijn ogen gewoon goed uit. De Astra is een strakke auto en de Adam is leuk en fris en de auto hierboven is misschien niet vernieuwend, maar wel gewoon strak. Ik vind Opel, zoals ik gisteren zei, ondergewaardeerd. Mensen die Slopel zeggen hebben geen idee.
@viezefreddyw: ik heb hier doorgaans het idee dat alles minder dan “premium” of snel ondergewaardeerd wordt, maar zodra je een fatsoenlijke frisse auto (lees <100k op de teller) wil dan is dat voor een modaal budget niet te redden en blijken die "Slopels" eigenlijk wel hele fijne auto's te zijn… Kwaliteit en uitrusting zijn prima voor die klasse. Op de Astra na hebben ze best een goede stijl ook…
@davelepeef: Precies. Voor niet al te veel geld kan je een mooie auto rijden met prettige opties. Uiteindelijk blijkt dan dat het helemaal geen slechte auto’s zijn. Zoals een aantal jaar geleden. De Vectra was gewoon een goede auto.
@viezefreddyw @davelepeef: Dit dus. Helaas worden dit soort wagens te snel vergeleken met De Grote Drie. Terwijl in vergelijking met Renault, Citroën en Seat ze toch echt de betere auto maken. Zelfs zoveel beter dat ze soms (zie Insignia) meer in VW vaarwater komen. Vind ik mooi om te zien, ze zijn goed bezig en een oud merk als Opel verdient ook gewoon aandacht.
@viezefreddyw: Ze zijn helaas ook ondergewaardeerd. Het zijn heel goede auto’s kijkende naar de verhouding prijs-kwaliteit. Ook met eentje met 2 ton op de klok is nog steeds een goede auto. Jan Modaal die z’n auto’s koopt met een kleiner budget kan met een Opel goed voor de dag komen terwijl ‘ie qua opties niets hoeft in te leveren, kijkend naar de nieuwere generaties Opel’s.
@viezefreddyw: ik heb juist het gevoel dat Opel met de leuke Adam en de 5 deurs Astra goed op weg was. Maar met de Astra station, de karaterloze nieuwe Insignia en dit gedrocht lijken ze de weg alweer kwijt te zijn.
“Dikke Meriva” is vaak gezegd na aanleiding van het OPC artikel..
Ziet er beter uit dan de Meriva, maar ik kan die chrome strip in de daklijn niet waarderen bij Opel.
De Astra Touring lijkt in donkere kleurstellingen wel een lijkwagen…
Een zogenaamd hippe auto, waar je niemand beneden 65 in zult zien rijden.
Tja.. Opel…….
@mrbilzerian: Enorm goed onderbouwd argument!
Gruwelijk lelijk!
De Mazda CX-3 is een stuk mooier. En rijdt waarschijnlijk ook beter, en zuiniger.
Net zo hip als Windows XP? Lekker op tijd!
Wat een afschuwelijk ding. Van achteren oogt het net een verhoogde I3 en daardoor te smal en te hoog. Ook de daklijn (kan de kleurstelling zijn) kan ik niet mooi vinden.
Naast deze auto wordt een Meriva gewoon een parel.
En toch. Opel Corsa gereden. Met alle toeters en bellen erop. Rijk uitgerust dus. Super luxe. Airco, navigatie, afstandbediening. Remote radio display (in de nineties echt hip), witwassen op de achterruit. alles.

Maar t ging allemaal kapot, incl de deurbakken, alles was van kneiterhard plastic: zag er ook niet uit.

En het was een auto uit 2007!!

@postzegel: witwassen op de achterruit?? Ding heeft zichzelf wel terugverdiend dan??
@postzegel: goeie! Dit zegt wel iets over de Crossland uit 2017.
@schreute01: inderdaad: ervaring uit ’t verleden zegt mij: staar je niet blind op de mooie lijst accessoires en hightech aangeprezen snufjes; ’t is een Opel en verwacht dus maar gewoon niet te veel.
@postzegel: tja. Dan kan ik ook nooit meer Mercedes rijden: ooit gestrand bij een proefrit, Volkswagen, roestte als een gek, Citroën: zo veel startproblemen. Bmw en Jaguar: beide een bodemloze put. Jij hebt dan vast wel het ultieme advies.
@schreute01: meerdere jaren in Opels gereden. Van Corsa tot Movano, via Astra en combo. Sluitend advies: zie boven. Don’t expect to much. That’s all. Gewoon gewoon en dan aan de matig kant qua beleving. Ook al lijkt ’t op papier fantastisch: Duits. Vol noviteiten. Bleef mij tegen vallen.
Ga liever voor hyundai of kia. Minder pretenties. Meer Waar(heid) voor je geld.
Voor de oudere doelgroep is dit een prima alternatief naast de Captur en Juke. De jongere doelgroep waar Opel ook op wil mikken zal (neem ik aan) toch eerder voor een Mazda CX3 of een nette station gaan.
Een auto voor hippe bejaarden dus.
Peugeot maakt de heel geslaagde 3008 en dan komt Opel op dezelfde basis hiermee?
Schuin van achteren gezien associeer ik dit met de Ford Ecosport. Hoog, smal met kleine wielen. Brrrr.
Alleen snap ik die lelijke antenne dan weer niet. Voor de rest geen verkeerde auto.
Wat een raar, lelijk, opgefrommeld autootje. Next.
Nee dank u.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).