• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel Experimental wordt jouw volgende Calibra

Auteur: willeme, gepost 9 augustus 2023 om 13:01 – 11 Reacties

Opel Experimental

Althans, dat hopen we dan dat dat het plan is met de Opel Experimental.

De IAA in München komt eraan en dat betekent dat we een aantal nieuwe auto’s kunnen verwachten. Uiteraard zullen er velen van Duitse origine zijn en dat is met deze Opel Experimental niet anders. Het is een concept car avant la lettre.

Volgens Opel staat op het een ‘geavanceerd Stellantis BEV-platform’, dat ons doet vermoeden dat ook hier het STLA-platform gebruikt is. Op zich ook niet gek, want ongeveer alle merken van de Stellantis-groep zullen deze basis gaan gebruiken voor de nieuwe modellen.

Opel Experimental

We zijn heel erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken, want dat betekent dat je merken die bijzonder ver van elkaar afstaan ineens dezelfde techniek delen. Je levert toch een beetje merkidentiteit in. Aan de andere kant doen alle concerns dit. En ja kan zeggen wat je wil, maar Opel heeft een strakke bak getekend.

Opel Experimental
Opel Experimental
Opel Experimental
Opel Experimental

De auto heeft vierwielaandrijving en ‘steer-by-wire’, dus niet met een fysieke stuurstang. Toevallig heeft de Infiniti Q60 waar collega Loek het laatst over had, ook een dergelijk systeem. Bijzonder, als je het stuurwiel niet nodig hebt, kun je het wegklappen.

Spirituele opvolger

De auto is een soort sportieve coupé die marginaal op zijn poten staan. Hopelijk gaan ze het geen SUV noemen. Een spirituele opvolger van de Manta, Calibra en Astra Coupé is heel erg welkom.

Qua styling is Opel er trots op dat ze geen chroom hebben gebruikt. Ook onderstrepen ze de proporties. Daar moeten we ze gelijk in geven, want de verhouding zijn erg fraai. Dat is natuurlijk een stukje designvrijheid die designers nu hebben met elektrische auto’s.

Opel Experimental
Opel Experimental

Het is nog echt een concept, dus alle specificaties over de batterij, de motoren en de bijbehorende range en prestaties zullen later bekend gemaakt worden. Verwacht de auto ook niet aan het einde van dit jaar in de showrooms. Het is een typische stylingstudie, dus verwacht wel degelijk bepaalde elementen terug in Opels van de toekomst, zoals de grille en die toffe Ronal-velgen.

Ook interessant!

  • GSe maakt een comeback bij Opel als sportief submerk
    Opel brengt GSe terug en gaat weer leuke auto's maken
  • familiegezicht Opel
    Opel krijgt (weer) een nieuw familiegezicht
  • Opel gaat de coolste brommobiel ooit maken
  • Jawohl, Opel heeft een nieuw logo!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Elektrisch, iaa-2023, Opel

Vorig bericht: « Verzekeringspremie voor jongeren bereikt recordhoogte
Volgend bericht: 911 GTS heeft VEEL meer potentie dan de 911 S/T »

Lees Interacties

Reacties

  1. b00st zegt

    9 augustus 2023 om 13:51

    Kijk Tesla, zo kan je een auto toch een grill geven zonder echte grill te zijn.

    Login om te reageren
    • De Meester zegt

      9 augustus 2023 om 15:28

      En waarom is het belangrijk dat ‘iets’ er is, omdat het er eerder ook was?
      Ben je ook zo enthousiast over nep-uitlaten?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        9 augustus 2023 om 16:02

        Esthetisch verwachtingspatroon. Omdat een auto een ‘gezicht’ moet hebben; zonder grille is het net een gezicht zonder mond.

        Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    9 augustus 2023 om 13:56

    “Dat is natuurlijk een stukje designvrijheid die designers nu hebben met elektrische auto’s.”

    Die vrijheid is doorgaans nogal beperkt, de designkoers wordt vooral bepaald door marketing honcho’s voor de specifieke markten en het type klanten waar ze zich op willen richten…

    https://www.formtrends.com/designing-for-markets/

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 augustus 2023 om 14:23

      @rollingstoned: Qua designtaal speelt dat zeker een rol, maar qua proporties hebben elektrische auto’s natuurlijk wel het voordeel ten opzichte van niet-elektrische auto’s dat je er veel makkelijker mee kunt spelen omdat de plaatsing van een of meerdere elektromotoren en een accupakket veel meer flexibiliteit biedt. Deze Opel heeft bijvoorbeeld een korte overhang voor, zonder dat daar een langere neus voor nodig is. Bij brandstofauto’s het toch vaak het een of het ander.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        9 augustus 2023 om 15:17

        Je hebt iets meer flexibiliteit, maar ook bij een EV heb je nog steeds te maken met kreukelzones, bumpers en talloze andere veiligheidsaspecten, waardoor je nog steeds gelimiteerd bent qua design.

        https://www.whichcar.com.au/car-opinions/car-designs-versus-car-safety

        Login om te reageren
  3. Edge zegt

    9 augustus 2023 om 14:25

    Een Duits merk, met een bliksemschicht als logo dat nu ook nog crosshairs als designelement gaat gebruiken. Ik weet niet of dat zo heel verstandig is.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    9 augustus 2023 om 15:06

    Techniek delen is van alle tijden. Er is een Bentley geweest op Volkswagen basis, de best verkochte Porsche is op een oude Audi gebaseerd. Mercedes rijdt rond met Renault motoren. Een Nissan Qashqai en Renault Austral delen volgens mij zelfs de carrosserie. Met een beetje andere vering en demping en vooral een andere user interface van de instrumenten en het infotainment merkt de klant er niks van. De 208 en Corsa zijn zoveel hetzelfde dat het bijzonder knap is dat het helemaal niet opvalt.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      9 augustus 2023 om 16:03

      Kop. Spijker. Raak.

      Login om te reageren
  5. MarcoM zegt

    9 augustus 2023 om 18:43

    Niet de naam Manta verkr@chten, dat blijft voorbehouden aan de echte Manta A en B.

    Login om te reageren
  6. drdre1 zegt

    9 augustus 2023 om 22:45

    Ah, de Calibra. Opels quote uit de jaren 90 reclame van de Calibra: “Kenners praten al over Calibra-rood.” 😂 Volgens mij hadden de échte kenners het een paar jaar later over Calibra-bruin! 😂

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North