De opgefriste Mazda 2 doet niet aan serieus zijn. Dat is iets voor saaie mensen.
Mazda begint zich telkens meer te ontpoppen als het eigenwijze jongetjes van de klas. Dat was het eigenlijk altijd al, maar nu alle automerken min of meer dezelfde strategie lijken te volgen qua techniek, design en prijs, valt het extra op. Met andere woorden: alle fabrikanten focussen zich op een medium elektrische crossover met premium sportpakket.
Qua kleine auto’s gebeurt er vrij weinig op deze planeet en dat is helaas ook een trend die we zien bij Mazda. Hun kleinste model, de Mazda 2, is nu al sinds 2014 op de markt. Nu is het nog best een fris ogend model, wat iets zegt over de basis-designtaal van Mazda. Die Kodo-filosofie blijft langer vers dan bijvoorbeeld het New Edge Design van Ford destijds.
Customizen
Om de kleine auto toch relevant te houden, is er eindelijk een opgefriste Mazda 2. De laatste facelift dateert van 2019 en dus is het wel weer tijd voor een nieuw model. Die komt er niet, dus moeten we het hiermee doen. Er zijn twee nieuwe kleuren Airstream Blue Metallic en Aero Gray Metallic.
Maar het meest bijzondere is dat je met de opgefriste Mazda 2 hetzelfde kan doen als met Mini’s het geval is. Je kan de kleine Mazda namelijk helemaal naar wens customizen. Middels kleurtjes kun je dan laten zien waar jij voor staat. Ofzo.
Uiteraard kun je de spiegels en het dak aanpassen. Maar het gaat veel verder. De grille blijkt helemaal niet nodig en is nu een ‘plaat’ geworden die je kunt uitvoeren in een kleur. Met name die blauwe met witte grille is erg bijzonder. Als je nog een ‘echte’ grille wenst, dan kan dat overigens ook nog.
Kleur je spaken
Verder is er een hele hoop keuze qua stickers die de auto er vlotter uit moeten laten zien. Vervolgens de wielen, zelfs die kun je aanpassen! Het zijn dit keer geen 19 inch patta’s met banden zo plat dat er geen lucht in hoeft. Nee, het zijn kleine wieltjes waarbij je de kleuren van de spaken kunt aanpassen. Helemaal zwart of grijs is mogelijk, maar witte spaken kan ook. Of twee maal wit en eenmaal oranje.
Het is een detail dat we zagen bij bijvoorbeeld de Opel Adam. Het is misschien niet iets dat je wil doen voor een Mercedes-Benz CLS, maar op een B-segment hatchback oogt het lekker maf in de positieve zin des woords. Al met al zijn er volgens Mazda 198 kleurencombinaties mogelijk.
Techniek opgefriste Mazda 2
De opgefriste Mazda 2 is nu voor Japan aangekondigd. Daar kun je de auto krijgen met een 1.5 SkyActiv motor. Optioneel kun je kiezen voor een automaat en zelfs vierwielaandrijving is mogelijk! Dat is echt bijzonder. Audi, toch hét merk van quattro, levert op geen enkele A1 vierwielaandrijving bijvoorbeeld.
Het lijkt ons vrij aannemelijk dat alle updates door zullen druppelen voor de Europese Mazda 2 (die grotendeels identiek is). Houdt er rekening mee dat de update geldt voor de reguliere Mazda 2, en niet de hybride-versie. De Mazda 2 Hybrid is namelijk stiekem een Toyota Yaris met Mazda-logo in de neus.
Mazda maakte op 9 maart bekend dat de vernieuwde Mazda 2 een prijs krijgt van 21.290 euro. Je hebt dan de handgeschakelde 1.5 Skyactiv-G motor met 90 pk, optioneel kan je die motor koppelen aan een automaat en een mild hybrid systeem. De kekke ‘designversies’ heten Homura en Homura Aka, die voor respectievelijk 24.290 en 26.290 euro beschikbaar komen.
Een kale Mazda2 heeft een mooie concurrentiepositie, want in het toch nog aardig drukke B-segment komt de frisse 2 daarmee toch aan de onderkant van het gamma uit. Op de (veel kalere) Citroën C3 en Dacia Sandero na is het zelfs de goedkoopste van de populaire keuzes! Hieronder ter overzicht:
- Dacia Sandero Essential TCe 100 Eco-G: 16.700 euro
- Citroën C3 You! 1.2 PureTech 83: 19.990 euro
- Mazda Mazda2 Centre-Line Skyactiv-G 90: 21.290 euro
- Hyundai i20 i-Motion 1.2 MPI: 21.795 euro
- Kia Rio ComfortLine 1.0 T-GDi MHEV: 21.895 euro
- SEAT Ibiza Reference 1.0 MPI EVO: 21.950 euro
- Toyota Yaris Comfort 1.0 VVT-i: 22.195 euro
- Skoda Fabia Active 1.0 TSI: 22.790 euro
- Renault Clio Equilibre TCe 90 GPF: 22.795 euro
- Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75: 24.050 euro
- Mazda Mazda2 Hybrid 1.5 Pure: 24.990 euro
- Ford Fiesta Titanium 1.0 EcoBoost Hybrid: 26.450 euro
- Volkswagen Polo Life 1.0 TSI: 26.890 euro
Dit artikel is later geüpdatet met de meest recente informatie. Meer lezen? Dit zijn 9 bijzondere Mazda hoogtepunten!
Tonnie zegt
Nice! Daarmee kun je goed losgaan qua configuratie. Hopelijk kiezen er wat mensen voor wat aparts ipv zwart op zwart.
erce zegt
Kan aan mij liggen, maar ondanks een paar kekke kleurtjes blijft het een dodelijk saai hok. Heb die adoratie voor Mazda sowieso nooit zo erg begrepen. Ben wel benieuwd of je er ook berenvelgen (Mazda 121) op kan krijgen…
RAW zegt
Ik vind het interieur er beter uitzien dan de meeste andere B-segmenters. De 1.5 liter 4-cylinder is erg soepel en over de handbakken van Mazda is al genoeg gezegd. Het kan je smaak niet zijn, maar in dit segment en voor de prijs was het altijd een goede aanbieding. Qua vormgeving is de auto nu wel wat op leeftijd gekomen, maar saai? In Nederland kun je oveigens nu beter de hybride versie kiezen, hoewel die wel behoorlijk aan de prijs is.
vondudenstein zegt
Hoef je je niet voor te schamen hoor. Niemand is perfect
PunicaOase zegt
Kersenrood met zwart is wel gaaf. Mooi interieur. Verder vind ik een MINI veel leuker (en sneller).
sleepyj zegt
Verder vind ik een Aston Martin veel leuker (en sneller)
eklasse zegt
Een eerste generatie New Edge 3deurs Focus vind ik toch echt nog steeds een design icoon die de tand des tijds prima heeft overleefd in vergelijking met bijna al zijn concurrenten uit zijn tijd.
Ok, de Mondeo en Cougar zijn geen toppers qua oud worden. Net als deze vreemd besnorde Mazda vermoed ik.
b088y zegt
Dus naast de nieuwe Mazda 2 hybrid komt een Mazda 2 non-hybrid welke er compleet anders uit ziet?
sabrerator zegt
Jammer dat er qua interieur hooguit wat kleur van stikseltjes komt.
Waarom geen knalrode bekleding? Of blauw, of groen? Gewoon iets anders als zwart?
mashell zegt
Een benzine-auto met een dichte grille om modern te lijken. Tja dan is het duidelijk, de verbrandingsmotor is dood!
techniekmeneer zegt
Lekkere redenatie hoor..
ralfast zegt
En de velgen met de Teddybeertjes, waar blijven die?
utregcity zegt
Denk dat Henk & Ingrid gewoon weer voor grijs zullen gaan. Ingrid heeft al een kort kittig rood kapsel, meer kunnen ze niet aan.
Richmond zegt
Het idee is grappig, maar geef mij maar het oude model zoals op de foto boven
Alex_79 zegt
Raar eigenlijk, hebben ze zoveel kleuropties, en ze vertikken het om de mooie helderblauwe kleur van een paar terug weer in te voeren (dat matblauw is te donker). Vijf jaar heb ik met plezier in een mica blauwe Mazda 2 gereden, Weggedrag was dankzij het Fiesta onderstel prima, het BMW dashboard was bijzonder en goed afleesbaar. Alleen die Tomtom met eigen software is een drama, maar ok. Met handbak rijdt ie idd prima, 90 pk is voldoende als je hem flink toeren laat maken. Enige echte nadeel is de voorruit, die staat nogal rechtop, in vijf jaar kon ik er vier keer mee naar autototaalglas en andere belron firma;s om sterren te laten repareren en een paar keer de ruit te vervangen. Die rode kleur is wel ok, mn huidige Mazda 3 heeft die ook.
sleepyj zegt
De nieuwe mazda 2 is trouwens toch een omgekatte yaris? Althans ik zag van de week een yaris rijden met mazda logos.