• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opgelet! Audi badges worden verwarrend

Auteur: RubenPriest, gepost 23 augustus 2017 om 15:51 – 72 Reacties

Audi


5.5 Hemi Supercharged Turbo Kompressor Turbo Kleppenauspuff V8 TFSI?

Het kan zomaar zijn dat je straks de nieuwe Audi A8 spot met een 55 TFSI Quattro-badge achterop. Dat is namelijk nieuw. Audi gaat een nieuwe methode hanteren om vermogensvarianten aan te duiden. De typeaanduidingen blijven ongewijzigd. Wel plakt Audi er een combinatie van cijfers achter. Bijna elk Audi-model doet mee aan deze nieuwe methode.

De badges representeren de indeling in vermogensklassen. Het cijfer ’30’ illustreert vermogens tussen 81 en 96 kW en het cijfer ’45’ staat voor vermogens tussen 169 en 185 kW. Modellen in de 400 kW+ vermogensklasse krijgen de aanduiding ’70’. Daarachter plakt Audi het type motor. Bijvoorbeeld TFSI, TDI of e-tron.

Voorbeeldje: de Q2 zie je straks rijden als Q2 30 TFSI en de Q7 als Q7 50 TDI. De achterkant wordt er niet mooier op met al die extra badges. Overigens doen de S-, RS- en R8-modellen niet mee met dit badgefestijn. Deze modellen blijven dus wel clean.

Zoals gezegd zal de nieuwe Audi A8 het eerste model zijn met deze nieuwe aanduidingen. De A8 3.0 TDI gaat A8 50 TDI heten en de A8 3.0 TFSI is voortaan A8 55 TFSI. De andere modellen volgen in 2019. Wie weleens in China is geweest weet dat Audi hier al langer met deze strategie werkt. Zo heeft de tweeliter A4 in het Aziatische land een ’35 TFSI’ badge op de achterkant.

Ook interessant!

  • Video: Audi onderstuurt tegen vrachtwagen aan
  • Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
    Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
  • Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]
    Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]
  • Voel je stijlvol én veilig in deze Audi A8 occasion

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi, badge, motor

Vorig bericht: « Stoffel Vandoorne mag stoeltje bij McLaren houden
Volgend bericht: ‘Fiat overweegt Maserati en Alfa Romeo te verkopen’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. SpiderIV zegt

    23 augustus 2017 om 15:58

    en dat bij dat merk waarbij het toch al heel “eenvoudig” is om te zien welk model je ziet …….

    Login om te reageren
    • prop zegt

      23 augustus 2017 om 17:49

      @SpiderIV: dat was 5 jaar geleden zo inderdaad. Mercedes en BMW hebben hun best gedaan dit te overtreffen

      Login om te reageren
      • piebepost zegt

        27 september 2017 om 21:49

        @prop: Dat BMW en Mercedes dat proberen te overtreffen betekend niet dat Audi er 5 jaar geleden mee gestopt is.

        Login om te reageren
    • snel70 zegt

      28 augustus 2017 om 16:42

      @spideriv: het gaat ook niet om het model maar om de motorisering

      Login om te reageren
      • piebepost zegt

        27 september 2017 om 21:47

        @snel70: Joh..

        Login om te reageren
  2. fanboy zegt

    23 augustus 2017 om 16:00

    Wat een rare willekeurige getallen. Ze zijn nergens naar toe te herleiden.

    Hou dan het Mercedes vrachtwagen systeem aan, waarbij de laatste twee cijfers gewoon het vermogen aangeven met een nulletje minder.

    Of gewoon een universele sticker voor alle modellen: “Hier wordt weer een niche gevuld”

    Login om te reageren
    • duckmefaddy zegt

      23 augustus 2017 om 16:10

      @fanboy: Dat is niet alleen Mercedes. MAN en Iveco doen dat sowieso ook op die manier. Waarbij het eerste cijfer het gewicht is. Inderdaad erg duidelijk.
      Maar kijk hoe BMW dat vroeger deed: 530i is een 5 series met 3 liter en is een benzine. 735d is een 7 series 3,5 liter dieselert. Weet je ook vrij goed waar je aan toe bent

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 augustus 2017 om 16:15

        @duckmefaddy: conclusie: oninteressante wagens als busjes en vrachtwagens hebben logische nummers. Interessante wagens als M3, C63 hebben onavolgbare nummers omdat een M340 en een C400 ondanks het grotere nummer toch goedkoper zijn. Conclusie: Audi sluit aan bij BMW en Mercedes, onnavolgbare onlogische nummers zijn beter.

        Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        23 augustus 2017 om 16:16

        @duckmefaddy:

        Naar mijn weten heeft BMW nog nooit een 3,5L diesel gemaakt ;)

        Login om te reageren
        • duckmefaddy zegt

          23 augustus 2017 om 16:17

          @jack_abarth: Dat is volkomen correct. Wat schandalig is, gezien dit deels mijn werk is haha

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            23 augustus 2017 om 17:09

            @duckmefaddy: Full-time autoblog reageerder is toch geen echte baan? :D

            Login om te reageren
        • matter zegt

          23 augustus 2017 om 17:26

          @jack_abarth: en daar zit het probleem. Dan zouden de 530d, 540d en de 550d allemaal 530d moeten heten aangezien het allemaal 3 liter diesels zijn.

          Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        23 augustus 2017 om 17:05

        @duckmefaddy: Deels eens, maar tegenwoordig hebben motoren vaak dezelfde inhoud en wordt het verschil gemaakt in het motormanagement danwel toepassing turbo’s e.d. . Lastig om daar een onderscheiding in te maken.

        Login om te reageren
        • benzinehoofd zegt

          23 augustus 2017 om 17:09

          @olivier420: Hadden Renault en FIAT daar niet al jaren geleden een oplossing voor: het vermogen aangeven (in PK)?

          Login om te reageren
          • Calimero zegt

            23 augustus 2017 om 17:25

            @benzinehoofd: klopt. Bij Fiat was het sowieso lange tijd zo.
            Een Panda 45 had 45 pk, een Uno 60 60 pk enz enz.
            Maar dat systeem wordt al heel lang niet meer gehanteerd. Ergens in de jaren 90 is men overgestapt op het vermelden van de motorinhoud afgerond op een heel getal. Bv Panda 1000, Punto 1.2 enz enz.

            Login om te reageren
      • bischero zegt

        23 augustus 2017 om 20:57

        @duckmefaddy: Bij vrachtwagens betreft het niet het gewicht van voertuig zelf maar het GVW van het voertuig. MB doet het bijv ook zo 18xx 25xx etc.

        Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      23 augustus 2017 om 16:23

      @fanboy: gemiddeld IQ van de gene die zo’n ding koopt

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        23 augustus 2017 om 22:03

        @thierryvth: dat zal Jan de Rooy niet leuk vinden!

        Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    23 augustus 2017 om 16:01

    80% van de klanten wil geen badges achterop. Kan je ze mooi weer 200.- in rekening brengen om ze weg te laten….

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      23 augustus 2017 om 16:07

      @e34m5touring: Bij BMW is dat gratis. Weet niet hoe het bij Mercedes is, maar lijkt me toch dat dat ook voor Mercedes en Audi geldt.

      Login om te reageren
      • basv zegt

        23 augustus 2017 om 16:16

        @e1000bmw523i: Klopt, bij beide is het inderdaad gratis, maar dat is niet leuk om te zeggen.

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        23 augustus 2017 om 16:37

        @e1000bmw523i: Dat kan. Het heeft geld gekost. Bij Porsche oa nog steeds.

        Login om te reageren
  4. werf76 zegt

    23 augustus 2017 om 16:03

    “De badges representeren de indeling in vermogensklassen. Het cijfer ’30’ illustreert vermogens tussen 81 en 96 kW en het cijfer ’45’ staat voor vermogens tussen 169 en 185 kW. Modellen in de 400 kW+ vermogensklasse krijgen de aanduiding ’70’”

    Ik snap er geen hout van iig…

    Login om te reageren
    • aeromax zegt

      23 augustus 2017 om 16:43

      @werf76: Volgens mij hebben ze het maar half uitgelegd inderdaad.

      Login om te reageren
  5. davelepeef zegt

    23 augustus 2017 om 16:13

    Extra penisverlenging dus?

    Login om te reageren
  6. thomasthomas zegt

    23 augustus 2017 om 16:16

    Daarom was die oude Audi 100 zo snel van de week bij het stoplicht.

    Login om te reageren
  7. v6ti zegt

    23 augustus 2017 om 16:20

    Hebben ze ook een badge die aangeeft waar de knipperlichten zitten?

    Login om te reageren
  8. Loek zegt

    23 augustus 2017 om 16:21

    In dubai had ik een A6 35 TFSI als huurauto. Dat was een 1.8. Snapte er toen al niks van een hoopte dat we hier gewoon 1.8 TFSI achterop konden blijven zetten. Maar dat klinkt niet cool natuurlijk.

    Login om te reageren
  9. meneer zegt

    23 augustus 2017 om 16:22

    ‘Modellen in de 400 kW+ vermogensklasse krijgen de aanduiding ’70’’
    ‘Overigens doen de S-, RS- en R8-modellen niet mee met dit badgefestijn’

    wat blijft er dan over met 550+ pk?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      23 augustus 2017 om 16:34

      @meneer: comeback van de W12 ;)

      Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      23 augustus 2017 om 23:35

      @meneer: scherp!

      Login om te reageren
  10. tenaci zegt

    23 augustus 2017 om 16:23

    Nee heel logisch vrienden van Audi. Nu weten we echt waar we aantoe zijn.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    23 augustus 2017 om 16:25

    Heel jammer. Maar denk ik een voorbereiding op de elektrificering van het modellen gamma?

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      23 augustus 2017 om 16:47

      @dutchdriftking: dat was ook mijn eerste ingave, maar dan snapte ik de toevoegingen TFSI/E-tron etc niet meer.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        23 augustus 2017 om 18:23

        @gulli: daarom is het ook een voorbereiding op. Op termijn zullen dat soort termen verdwijnen van de kofferbak.

        Login om te reageren
  12. z4coupe zegt

    23 augustus 2017 om 16:25

    Straks waarschijnlijk makkelijker om de varianten met accupakketten (vermogen/range) te kunnen plaatsen in het gehele aanbod? Denk aan P90, P88 etc van Tesla?

    Login om te reageren
  13. trustmeiamanengineer zegt

    23 augustus 2017 om 16:27

    Marketeers verveelde zich zeker weer… Misschien moeten ze gewoon 90% ontslaan.

    Login om te reageren
  14. maxidyne zegt

    23 augustus 2017 om 16:31

    Ach niks nieuws; op mijn RS2 vinden de meeste het al verwarrend dat er Porsche op staat.

    En zonder meerprijs is de wagen zonder type en motorindicatie te bestellen, altijd doen, zoveel mooier. Op onze 330Ci en SL 320 heb ik zelf de cijfers en letters verwijderd. Uiteraad wel het merkembleem laten zitten.

    En laat Audi maar achter de concurrentie aanhuppelen, inhalen zullen ze toch nooit. Snap niet waarom gewoon de motorinhoud wordt aangeduid in plaats van deze vage zooi…

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      23 augustus 2017 om 16:41

      @maxidyne: de RS2 is toch echt de gaafste Audi ooit. Daarna werden het saaie auto’s.
      Heb je hem in het blauw?

      Login om te reageren
    • sntial zegt

      23 augustus 2017 om 16:45

      @maxidyne: AKA: kijk mensen ik heb een RS2

      Login om te reageren
      • dieselkameel zegt

        23 augustus 2017 om 21:34

        @sntial: Melk en suiker bij je azijn?

        Login om te reageren
        • sntial zegt

          24 augustus 2017 om 12:19

          @dieselkameel: some cheese with that whine?

          Login om te reageren
  15. ehnl zegt

    23 augustus 2017 om 16:34

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  16. topcom zegt

    23 augustus 2017 om 16:40

    Aggerlijk

    Login om te reageren
  17. pa045 zegt

    23 augustus 2017 om 16:43

    Ze doen wat dat betreft Volvo na en dat is logisch. De motoren worden steeds kleiner en de vermogens hoger. Tegenwoordig is de 2.0 rapper dan de oude A3 3,2. Maar A3 3,2 klinkt cooler dan 2.0 tfsi. Dus ga je het beestje anders noemen. Niet veel kopers boeit wat zich afspeelt onder de motorkap. Zolang ze maar Spotify hebben in de auto en hij enigszins rijdt.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      23 augustus 2017 om 17:16

      @pa045: en Apple Carplay :-)

      Login om te reageren
      • pa045 zegt

        23 augustus 2017 om 19:25

        @poes: yep. En apple carplay. Wat eerlijk gezegd ook zeer goed werkt.

        Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      23 augustus 2017 om 21:35

      @pa045: wat Volvo doet is opzicht nog wel logisch, D2/3/4/5/6 en het zelfde geld voor de T serie. Wat wel gek is is dat de D3 een tijdje een 5 cilinder is geweest.

      Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    23 augustus 2017 om 16:43

    Iemand zin om te investeren in mijn nieuw bedrijfje? Ik ga badges maken met ’70’ op. Motortuning voor 20 euro…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      23 augustus 2017 om 17:01

      @Esprit_de_Flandre: Inderdaad. De paupers zijn blij met die bericht. Die hoeven er niet meer armoedig bij te rijden.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        23 augustus 2017 om 17:29

        @berlinetta: random mensen ‘paupers’ noemen en vervolgens ‘die’ bericht’ typen :X

        Login om te reageren
  19. rufctr01 zegt

    23 augustus 2017 om 16:47

    Audi A4 55TFSI e-tron quattro.
    Of ik boor een nieuwe niche aan en anders is het een mooi mondje vol.

    Login om te reageren
  20. pvanduijne zegt

    23 augustus 2017 om 16:59

    Voorbereiding op elektrische auto’s

    Login om te reageren
  21. bitteeinbit zegt

    23 augustus 2017 om 17:00

    Eigenlijk heel logisch.. vroeger was een aanduiding van aantal kleppen/wel geen turbo icm de cilinderinhoud voldoende om aan te geven waar het betreffende model in de rangorde stond qua vermogen. Nu zijn bijna alle blokken technisch hetzelfde alleen zorgt de computer voor het vermogens verschil.. misschien heeft dit getal wel iets met het motormanagent te maken?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 augustus 2017 om 17:16

      @bitteeinbit: nee die blokken zijn dus niet gelijk. Misschien het allumimum blok. Maar bij uitvoeringen met minder vermogen kunnen fabrikanten heel veel andere onderdelen toepassen. Van dunnere slangen tot goedkopere zuigerveren. Logistieke processen en kosten besparen zijn immers hun specialiteit. Dus een zwakke motor met een chiptuning een flink vermogen geven is vragen om problemen.

      Login om te reageren
      • rrvliet zegt

        23 augustus 2017 om 17:41

        @mashell: Klopt ten dele. Er zijn ook genoeg fabrikanten die krek dezelfde motor met 2 of 3 vermogens aanbieden. Zelfs als b.v. de uitlaat diameter iets anders is kun je de lagere motoren heel veilig tot voorbij het opgegeven vermogen van de grotere broer tunen.

        Login om te reageren
  22. Calimero zegt

    23 augustus 2017 om 17:35

    pfff al die toevoegingen tegenwoordig die meeste mensen toch niets zullen zeggen.
    Ze op je Audi A3, A3 en niet meer dan dat. Het zegt mij verder toch niets.
    Bij BMW begrijp ik er trouwens ook niets van dat een 320 geen 3 serie met 2.0 motor is maar iets anders.
    Bij Volvo zou dat D50 ook achterwege kunnen blijven en bv alleen een D kunnen staan. Om maar iets te noemen.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 augustus 2017 om 19:17

      @milan0: de 320 is een 3-serie met een 2.0 liter motor.

      Login om te reageren
  23. Ram-G-maN zegt

    23 augustus 2017 om 17:41

    Tja, op een gegeven moment raak je uitgekeken en uitgepraat wanneer je papierformaten als modelnaam hanteert…

    Login om te reageren
  24. dutchdriver12 zegt

    23 augustus 2017 om 17:53

    Dit meen je niet.. sukkels?

    Login om te reageren
  25. allesmetturbo zegt

    23 augustus 2017 om 19:04

    Dit ziet er niet uit, het ziet er zelfs dom uit. Ik had het er direct af laten halen (of nooit op laten plakken). Gewoon lekker 1.4, 2.0, 3.0 enz achterop lijkt een stuk beter en is duidelijker

    Login om te reageren
  26. Erik zegt

    23 augustus 2017 om 19:27

    Badges zijn er toch alleen maar voor om een dikke p*n*s van te krijgen om daarna de middelste vinger op te steken?

    Login om te reageren
  27. snorrewietskie zegt

    23 augustus 2017 om 19:53

    Ik vond het al verwarrend dat ze Audi logo’s op Volkswagens gingen plakken.

    Login om te reageren
  28. p993 zegt

    23 augustus 2017 om 20:20

    Waarom niet meteen de actieradius erin met het oog op elektro

    Login om te reageren
  29. right zegt

    23 augustus 2017 om 20:49

    Wat een belachelijk, herstel echt Audi, id

    Login om te reageren
  30. roeldriesvink zegt

    23 augustus 2017 om 22:53

    Kansloze actie van Audi.

    Login om te reageren
  31. elemento zegt

    23 augustus 2017 om 23:38

    Komen ook badge nr idd te kort als chassisnummer

    Login om te reageren
  32. denniyo zegt

    24 augustus 2017 om 00:11

    Ik dacht al waar blijft die 1 april grap van Audi dit jaar

    Login om te reageren
  33. driftje zegt

    24 augustus 2017 om 11:22

    @RubenPriest Er komen dus juist minder badge-tekens achterop, 3.0 wordt 55 wat een punt scheelt.

    Login om te reageren
  34. throwingstars zegt

    24 augustus 2017 om 11:58

    Blijkbaar veroorzaken de uitlaatgassen van sjoemeldiesels ook hersenschade ;)

    Login om te reageren
  35. appeltje zegt

    24 augustus 2017 om 18:45

    Ergens is het best slim van Audi. Ergernis/onbegrip opwekken is best een effectieve reclamestrategie, want iedereen heeft het er over. Kijk bijvoorbeeld eens naar de hoeveelheid reacties. Uiteindelijk kopen mensen een auto op basis van bekendheid en wat vage aanbiedingen bij de dealer.

    Login om te reageren
  36. 917 Porsche + Audi zegt

    17 maart 2018 om 09:22

    ik ben reeds vele jaren Audi fan maar deze badges vind ik ook maar niets

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North