Opgelet! Audi badges worden verwarrend

Auteur: , 72 Reacties

5.5 Hemi Supercharged Turbo Kompressor Turbo Kleppenauspuff V8 TFSI?

Audi

Het kan zomaar zijn dat je straks de nieuwe Audi A8 spot met een 55 TFSI Quattro-badge achterop. Dat is namelijk nieuw. Audi gaat een nieuwe methode hanteren om vermogensvarianten aan te duiden. De typeaanduidingen blijven ongewijzigd. Wel plakt Audi er een combinatie van cijfers achter. Bijna elk Audi-model doet mee aan deze nieuwe methode.

De badges representeren de indeling in vermogensklassen. Het cijfer ’30’ illustreert vermogens tussen 81 en 96 kW en het cijfer ’45’ staat voor vermogens tussen 169 en 185 kW. Modellen in de 400 kW+ vermogensklasse krijgen de aanduiding ’70’. Daarachter plakt Audi het type motor. Bijvoorbeeld TFSI, TDI of e-tron.

Voorbeeldje: de Q2 zie je straks rijden als Q2 30 TFSI en de Q7 als Q7 50 TDI. De achterkant wordt er niet mooier op met al die extra badges. Overigens doen de S-, RS- en R8-modellen niet mee met dit badgefestijn. Deze modellen blijven dus wel clean.

Zoals gezegd zal de nieuwe Audi A8 het eerste model zijn met deze nieuwe aanduidingen. De A8 3.0 TDI gaat A8 50 TDI heten en de A8 3.0 TFSI is voortaan A8 55 TFSI. De andere modellen volgen in 2019. Wie weleens in China is geweest weet dat Audi hier al langer met deze strategie werkt. Zo heeft de tweeliter A4 in het Aziatische land een ’35 TFSI’ badge op de achterkant.



72 reacties

Op zoek naar Renault voorraadvoordeel? dat vind je HIER!
en dat bij dat merk waarbij het toch al heel “eenvoudig” is om te zien welk model je ziet …….
@SpiderIV: dat was 5 jaar geleden zo inderdaad. Mercedes en BMW hebben hun best gedaan dit te overtreffen
@prop: Dat BMW en Mercedes dat proberen te overtreffen betekend niet dat Audi er 5 jaar geleden mee gestopt is.
@spideriv: het gaat ook niet om het model maar om de motorisering
@snel70: Joh..
Wat een rare willekeurige getallen. Ze zijn nergens naar toe te herleiden.

Hou dan het Mercedes vrachtwagen systeem aan, waarbij de laatste twee cijfers gewoon het vermogen aangeven met een nulletje minder.

Of gewoon een universele sticker voor alle modellen: “Hier wordt weer een niche gevuld”
@fanboy: Dat is niet alleen Mercedes. MAN en Iveco doen dat sowieso ook op die manier. Waarbij het eerste cijfer het gewicht is. Inderdaad erg duidelijk.
Maar kijk hoe BMW dat vroeger deed: 530i is een 5 series met 3 liter en is een benzine. 735d is een 7 series 3,5 liter dieselert. Weet je ook vrij goed waar je aan toe bent
@duckmefaddy: conclusie: oninteressante wagens als busjes en vrachtwagens hebben logische nummers. Interessante wagens als M3, C63 hebben onavolgbare nummers omdat een M340 en een C400 ondanks het grotere nummer toch goedkoper zijn. Conclusie: Audi sluit aan bij BMW en Mercedes, onnavolgbare onlogische nummers zijn beter.
@duckmefaddy:

Naar mijn weten heeft BMW nog nooit een 3,5L diesel gemaakt ;)
@jack_abarth: Dat is volkomen correct. Wat schandalig is, gezien dit deels mijn werk is haha
@duckmefaddy: Full-time autoblog reageerder is toch geen echte baan? :D
@jack_abarth: en daar zit het probleem. Dan zouden de 530d, 540d en de 550d allemaal 530d moeten heten aangezien het allemaal 3 liter diesels zijn.
@duckmefaddy: Deels eens, maar tegenwoordig hebben motoren vaak dezelfde inhoud en wordt het verschil gemaakt in het motormanagement danwel toepassing turbo’s e.d. . Lastig om daar een onderscheiding in te maken.
@olivier420: Hadden Renault en FIAT daar niet al jaren geleden een oplossing voor: het vermogen aangeven (in PK)?
@benzinehoofd: klopt. Bij Fiat was het sowieso lange tijd zo.
Een Panda 45 had 45 pk, een Uno 60 60 pk enz enz.
Maar dat systeem wordt al heel lang niet meer gehanteerd. Ergens in de jaren 90 is men overgestapt op het vermelden van de motorinhoud afgerond op een heel getal. Bv Panda 1000, Punto 1.2 enz enz.
@duckmefaddy: Bij vrachtwagens betreft het niet het gewicht van voertuig zelf maar het GVW van het voertuig. MB doet het bijv ook zo 18xx 25xx etc.
@fanboy: gemiddeld IQ van de gene die zo’n ding koopt
@thierryvth: dat zal Jan de Rooy niet leuk vinden!
80% van de klanten wil geen badges achterop. Kan je ze mooi weer 200.- in rekening brengen om ze weg te laten….
@e34m5touring: Bij BMW is dat gratis. Weet niet hoe het bij Mercedes is, maar lijkt me toch dat dat ook voor Mercedes en Audi geldt.
@e1000bmw523i: Klopt, bij beide is het inderdaad gratis, maar dat is niet leuk om te zeggen.
@e1000bmw523i: Dat kan. Het heeft geld gekost. Bij Porsche oa nog steeds.
“De badges representeren de indeling in vermogensklassen. Het cijfer ’30’ illustreert vermogens tussen 81 en 96 kW en het cijfer ’45’ staat voor vermogens tussen 169 en 185 kW. Modellen in de 400 kW+ vermogensklasse krijgen de aanduiding ’70’”

Ik snap er geen hout van iig…
@werf76: Volgens mij hebben ze het maar half uitgelegd inderdaad.
Extra penisverlenging dus?
Daarom was die oude Audi 100 zo snel van de week bij het stoplicht.
Hebben ze ook een badge die aangeeft waar de knipperlichten zitten?
In dubai had ik een A6 35 TFSI als huurauto. Dat was een 1.8. Snapte er toen al niks van een hoopte dat we hier gewoon 1.8 TFSI achterop konden blijven zetten. Maar dat klinkt niet cool natuurlijk.
‘Modellen in de 400 kW+ vermogensklasse krijgen de aanduiding ’70’’
‘Overigens doen de S-, RS- en R8-modellen niet mee met dit badgefestijn’

wat blijft er dan over met 550+ pk?
@meneer: comeback van de W12 ;)
@meneer: scherp!
Nee heel logisch vrienden van Audi. Nu weten we echt waar we aantoe zijn.
Heel jammer. Maar denk ik een voorbereiding op de elektrificering van het modellen gamma?
@dutchdriftking: dat was ook mijn eerste ingave, maar dan snapte ik de toevoegingen TFSI/E-tron etc niet meer.
@gulli: daarom is het ook een voorbereiding op. Op termijn zullen dat soort termen verdwijnen van de kofferbak.
Straks waarschijnlijk makkelijker om de varianten met accupakketten (vermogen/range) te kunnen plaatsen in het gehele aanbod? Denk aan P90, P88 etc van Tesla?
Marketeers verveelde zich zeker weer… Misschien moeten ze gewoon 90% ontslaan.
Ach niks nieuws; op mijn RS2 vinden de meeste het al verwarrend dat er Porsche op staat.

En zonder meerprijs is de wagen zonder type en motorindicatie te bestellen, altijd doen, zoveel mooier. Op onze 330Ci en SL 320 heb ik zelf de cijfers en letters verwijderd. Uiteraad wel het merkembleem laten zitten.

En laat Audi maar achter de concurrentie aanhuppelen, inhalen zullen ze toch nooit. Snap niet waarom gewoon de motorinhoud wordt aangeduid in plaats van deze vage zooi…
@maxidyne: de RS2 is toch echt de gaafste Audi ooit. Daarna werden het saaie auto’s.
Heb je hem in het blauw?
@maxidyne: AKA: kijk mensen ik heb een RS2
@sntial: Melk en suiker bij je azijn?
@dieselkameel: some cheese with that whine?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Aggerlijk
Ze doen wat dat betreft Volvo na en dat is logisch. De motoren worden steeds kleiner en de vermogens hoger. Tegenwoordig is de 2.0 rapper dan de oude A3 3,2. Maar A3 3,2 klinkt cooler dan 2.0 tfsi. Dus ga je het beestje anders noemen. Niet veel kopers boeit wat zich afspeelt onder de motorkap. Zolang ze maar Spotify hebben in de auto en hij enigszins rijdt.
@pa045: en Apple Carplay :-)
@poes: yep. En apple carplay. Wat eerlijk gezegd ook zeer goed werkt.
@pa045: wat Volvo doet is opzicht nog wel logisch, D2/3/4/5/6 en het zelfde geld voor de T serie. Wat wel gek is is dat de D3 een tijdje een 5 cilinder is geweest.
Iemand zin om te investeren in mijn nieuw bedrijfje? Ik ga badges maken met ’70’ op. Motortuning voor 20 euro…
@Esprit_de_Flandre: Inderdaad. De paupers zijn blij met die bericht. Die hoeven er niet meer armoedig bij te rijden.
@berlinetta: random mensen ‘paupers’ noemen en vervolgens ‘die’ bericht’ typen :X
Audi A4 55TFSI e-tron quattro.
Of ik boor een nieuwe niche aan en anders is het een mooi mondje vol.
Voorbereiding op elektrische auto’s
Eigenlijk heel logisch.. vroeger was een aanduiding van aantal kleppen/wel geen turbo icm de cilinderinhoud voldoende om aan te geven waar het betreffende model in de rangorde stond qua vermogen. Nu zijn bijna alle blokken technisch hetzelfde alleen zorgt de computer voor het vermogens verschil.. misschien heeft dit getal wel iets met het motormanagent te maken?
@bitteeinbit: nee die blokken zijn dus niet gelijk. Misschien het allumimum blok. Maar bij uitvoeringen met minder vermogen kunnen fabrikanten heel veel andere onderdelen toepassen. Van dunnere slangen tot goedkopere zuigerveren. Logistieke processen en kosten besparen zijn immers hun specialiteit. Dus een zwakke motor met een chiptuning een flink vermogen geven is vragen om problemen.
@mashell: Klopt ten dele. Er zijn ook genoeg fabrikanten die krek dezelfde motor met 2 of 3 vermogens aanbieden. Zelfs als b.v. de uitlaat diameter iets anders is kun je de lagere motoren heel veilig tot voorbij het opgegeven vermogen van de grotere broer tunen.
pfff al die toevoegingen tegenwoordig die meeste mensen toch niets zullen zeggen.
Ze op je Audi A3, A3 en niet meer dan dat. Het zegt mij verder toch niets.
Bij BMW begrijp ik er trouwens ook niets van dat een 320 geen 3 serie met 2.0 motor is maar iets anders.
Bij Volvo zou dat D50 ook achterwege kunnen blijven en bv alleen een D kunnen staan. Om maar iets te noemen.
@milan0: de 320 is een 3-serie met een 2.0 liter motor.
Tja, op een gegeven moment raak je uitgekeken en uitgepraat wanneer je papierformaten als modelnaam hanteert…
Dit meen je niet.. sukkels😂
Dit ziet er niet uit, het ziet er zelfs dom uit. Ik had het er direct af laten halen (of nooit op laten plakken). Gewoon lekker 1.4, 2.0, 3.0 enz achterop lijkt een stuk beter en is duidelijker
Badges zijn er toch alleen maar voor om een dikke p*n*s van te krijgen om daarna de middelste vinger op te steken?
Ik vond het al verwarrend dat ze Audi logo’s op Volkswagens gingen plakken.
Waarom niet meteen de actieradius erin met het oog op elektro
Wat een belachelijk, herstel echt Audi, id
Kansloze actie van Audi.
Komen ook badge nr idd te kort als chassisnummer
Ik dacht al waar blijft die 1 april grap van Audi dit jaar
@RubenPriest Er komen dus juist minder badge-tekens achterop, 3.0 wordt 55 wat een punt scheelt.
Blijkbaar veroorzaken de uitlaatgassen van sjoemeldiesels ook hersenschade ;)
Ergens is het best slim van Audi. Ergernis/onbegrip opwekken is best een effectieve reclamestrategie, want iedereen heeft het er over. Kijk bijvoorbeeld eens naar de hoeveelheid reacties. Uiteindelijk kopen mensen een auto op basis van bekendheid en wat vage aanbiedingen bij de dealer.
ik ben reeds vele jaren Audi fan maar deze badges vind ik ook maar niets

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).