
”Het is geen droom”, aldus Peugeot.
Ik kan geen andere branche opnoemen waarbij concepten of prototypes zo vaak besproken worden als in de automarkt. Terwijl we allemaal weten dat dit er nooit echt gaat komen, laten we ons iedere keer weer gek maken door de makers. ”Dit is geen droombeeld, maar een vooruitblik op de Peugeot-modellen van morgen. Bestuurders kunnen deze nieuwe rijervaring nu al in de praktijk beleven”, belooft Peugeot ons bij dit Polygon Concept.
Waar kijken we precies naar? Peugeot wil over twee jaar een boel innovaties doorvoeren. Om je daar nu alvast op voor te bereiden, bestaat deze Polygon conceptauto. Nadat Peugeot vorige week een eerste beeld van conceptauto liet zien, krijgen we nu het hele ding voorgeschoteld.
De verzameling van de nieuwe spulletjes in de showauto moeten straks gemeengoed zijn in de productieauto’s. Zoals gewoonlijk zal een groot deel in een magazijn verdwijnen om er nooit meer uit te komen. Toch verzekert Peugeot dat twee onderdelen zeker in productieauto’s gaan komen: de Hypersquare-besturing en Steer-by-Wire-technologie.
Peugeot Hypersquare
Het Franse Stellantis-merk loopt al een tijdje rond met een vierkant stuur met gaten in de hoeken. In 2027 moet je er dus eentje in je handen kunnen hebben. De vorm en functionaliteit van het stuur is helemaal nieuw voor Peugeot. De belangrijkste functies bedien je met de ronde bedieningsmodules in de hoeken. Die gaten dus.
Het stuur kan alleen goed werken met nog een innovatie die geen innovatie is. Peugeot gaat aan de slag met steer-by-wire techniek. Voor wie het gemist heeft: bij steer-by-wire is er geen fysieke verbinding tussen stuur en wielen, maar gaat je stuurinput via een sensor naar de wielen.

Hierdoor kan de stuurverhouding aangepast worden aan de snelheid. Waarom wil je dat? Hierdoor kun je zorgen voor weinig stuuruitslag en een grote draaicirkel bij lage snelheden. Bij hogere snelheden stuurt de Peugeot weer wat subtieler. Overpakken is er niet meer bij: het stuur heeft een draaihoek van 170 graden. Het resultaat is ”een totaal nieuwe rijervaring” volgens het automerk. Een rijervaring die je al een tijdje kunt ondergaan bij Lexus en in de Tesla Cybertruck.
Nieuwe i-Cockpit




Ook de rest van het interieur is compleet veranderd. Personalisatie is hier het toverwoord. Je kunt kiezen voor opbergvakjes of haakjes voor bijvoorbeeld je koptelefoon, pet of andere accessoire. Dit zijn dus van de magazijn-innovaties waar ik het eerder over had.
De stoelen zijn vreemde kuipjes en de voorruit gaat naadloos over in het glazen dak (hallo Tesla). Nog even over die voorruit: schermpjes zijn niet meer nodig, omdat de voorruit functioneert als een groot projectiescherm. Je kunt dus opscheppen met een scherm van 31 inch in je Peugeot. Gelukkig zijn er zaken die je alleen bij stilstand op de ruit kunt projecteren.
En de buitenkant?
Ik ben zo druk bezig geweest met het stuur en het interieur dat ik vergeten ben het over het uiterlijk te hebben. De drie ”klauwen” van de koplampen zijn een kwartslag gedraaid voor een driedelige led-strip over de gehele breedte van het front. Die ledjes zijn een heleboel micro-ledjes bij elkaar die allerlei animaties en lichtshows kunnen geven.




Van de zijkant valt eigenlijk pas op hoe klein (iets minder dan vier meter) de Peugeot Polygon Concept is. Wat ook opvalt: er is helemaal geen B-stijl. Dat komt door de twee coole vleugeldeuren die toegang bieden tot het nieuwe interieur. Peugeot denkt ook aan irritaties van EV-rijders. Wanneer je gaat opladen hoef je niet meer in te stappen of via de ruit kijken naar een scherm om te zien hoe vol de batterij zit. Vlak naast het laadpunt zit een schermpje waarop de laadstatus van buitenaf te zien is. Slim!

Peugeot laat nog wat nieuws zien waarvan ik hoop dat ze het meenemen naar 2027. De Polygon is bewust gemaakt uit minder onderdelen. De vreemde stoelen bestaan bijvoorbeeld maar uit drie hoofdcomponenten. Dit is ook de beweegreden achter de twee vleugeldeuren. Hierdoor is de auto lichter, efficiënter en gemakkelijk in en uit elkaar te halen, wat dan weer gunstig is voor het onderhoud.





Goed idee. Als de motor niet meer bijzonder is en de concurrentie hevig is dan moet je je onderscheiden.
Dat is toch al heel lang zo? Vier- en recenter drie cilinder motoren zijn heel erg uitwisselbaar.
Voor de meeste mensen zijn elektromotoren allemaal hetzelfde, behalve dat het vermogen verschilt.
Bij ICE of PHEV heb je veel meer variatie. Van 2 tot 12 cilinders, diesel, benzine, geluidsbeleving…. Veel meer variatie.
Daarom is ander onderscheid belangrijker geworden.
Ik denk dat je het belang van die variatie bij ICE en PHEV auto’s zwaar overschat. Voor de meeste mensen is een auto niks meer of minder dan een hulpmiddel om droog en comfortabel van A naar B te komen. In de praktijk betekent dat dat kopers die privé kopen kijken naar wat ze kunnen betalen, en vervolgens binnen dat budget kijken naar zaken als ruimte, connectiviteit, comfort, betrouwbaarheid en verbruik. Of er nou een 2 of 12 cilinder in het vooronder ligt interesseert die mensen echt niet. En voor leaserijders geldt in de regel hetzelfde. Ik heb altijd gezegd: als de overheid morgen beslist dat je een V8 bijtellingsvrij kan rijden zoals dat eerder met EV’s en PHEV’s gebeurde, gaat leaserijdend Nederland massaal aan de V8. Worden het een paar jaar later tweecilinders, dan gaan diezelfde leaserijders zonder pardon met een tweecilinder op pad.
Lijkt meer op een concept car versie van de ID.3
Vraag mij altijd af hoe personen dan uitstappen bij het parkeren? Vooral drukke krappe parkeerplaatsen.
Goed idee, dit vleugeldeuren-concept ging bij Tesla ook vlekkeloos.
Alleen de achterruit stijl vind ik geslaagd. Leuke interpretatie van de roosterijes op de 205 3 deurs.