• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Over twee jaar zien Peugeots er zo uit: vleugeldeuren en steer-by-wire

Auteur: Bas Leesberg, gepost 12 november 2025 om 14:03 – 8 Reacties

”Het is geen droom”, aldus Peugeot.

Ik kan geen andere branche opnoemen waarbij concepten of prototypes zo vaak besproken worden als in de automarkt. Terwijl we allemaal weten dat dit er nooit echt gaat komen, laten we ons iedere keer weer gek maken door de makers. ”Dit is geen droombeeld, maar een vooruitblik op de Peugeot-modellen van morgen. Bestuurders kunnen deze nieuwe rijervaring nu al in de praktijk beleven”, belooft Peugeot ons bij dit Polygon Concept.

Waar kijken we precies naar? Peugeot wil over twee jaar een boel innovaties doorvoeren. Om je daar nu alvast op voor te bereiden, bestaat deze Polygon conceptauto. Nadat Peugeot vorige week een eerste beeld van conceptauto liet zien, krijgen we nu het hele ding voorgeschoteld.

De verzameling van de nieuwe spulletjes in de showauto moeten straks gemeengoed zijn in de productieauto’s. Zoals gewoonlijk zal een groot deel in een magazijn verdwijnen om er nooit meer uit te komen. Toch verzekert Peugeot dat twee onderdelen zeker in productieauto’s gaan komen: de Hypersquare-besturing en Steer-by-Wire-technologie.

Peugeot Hypersquare

Het Franse Stellantis-merk loopt al een tijdje rond met een vierkant stuur met gaten in de hoeken. In 2027 moet je er dus eentje in je handen kunnen hebben. De vorm en functionaliteit van het stuur is helemaal nieuw voor Peugeot. De belangrijkste functies bedien je met de ronde bedieningsmodules in de hoeken. Die gaten dus.

Het stuur kan alleen goed werken met nog een innovatie die geen innovatie is. Peugeot gaat aan de slag met steer-by-wire techniek. Voor wie het gemist heeft: bij steer-by-wire is er geen fysieke verbinding tussen stuur en wielen, maar gaat je stuurinput via een sensor naar de wielen.

Hierdoor kan de stuurverhouding aangepast worden aan de snelheid. Waarom wil je dat? Hierdoor kun je zorgen voor weinig stuuruitslag en een grote draaicirkel bij lage snelheden. Bij hogere snelheden stuurt de Peugeot weer wat subtieler. Overpakken is er niet meer bij: het stuur heeft een draaihoek van 170 graden. Het resultaat is ”een totaal nieuwe rijervaring” volgens het automerk. Een rijervaring die je al een tijdje kunt ondergaan bij Lexus en in de Tesla Cybertruck.

Nieuwe i-Cockpit

Ook de rest van het interieur is compleet veranderd. Personalisatie is hier het toverwoord. Je kunt kiezen voor opbergvakjes of haakjes voor bijvoorbeeld je koptelefoon, pet of andere accessoire. Dit zijn dus van de magazijn-innovaties waar ik het eerder over had.

De stoelen zijn vreemde kuipjes en de voorruit gaat naadloos over in het glazen dak (hallo Tesla). Nog even over die voorruit: schermpjes zijn niet meer nodig, omdat de voorruit functioneert als een groot projectiescherm. Je kunt dus opscheppen met een scherm van 31 inch in je Peugeot. Gelukkig zijn er zaken die je alleen bij stilstand op de ruit kunt projecteren.

En de buitenkant?

Ik ben zo druk bezig geweest met het stuur en het interieur dat ik vergeten ben het over het uiterlijk te hebben. De drie ”klauwen” van de koplampen zijn een kwartslag gedraaid voor een driedelige led-strip over de gehele breedte van het front. Die ledjes zijn een heleboel micro-ledjes bij elkaar die allerlei animaties en lichtshows kunnen geven.

Van de zijkant valt eigenlijk pas op hoe klein (iets minder dan vier meter) de Peugeot Polygon Concept is. Wat ook opvalt: er is helemaal geen B-stijl. Dat komt door de twee coole vleugeldeuren die toegang bieden tot het nieuwe interieur. Peugeot denkt ook aan irritaties van EV-rijders. Wanneer je gaat opladen hoef je niet meer in te stappen of via de ruit kijken naar een scherm om te zien hoe vol de batterij zit. Vlak naast het laadpunt zit een schermpje waarop de laadstatus van buitenaf te zien is. Slim!

Peugeot laat nog wat nieuws zien waarvan ik hoop dat ze het meenemen naar 2027. De Polygon is bewust gemaakt uit minder onderdelen. De vreemde stoelen bestaan bijvoorbeeld maar uit drie hoofdcomponenten. Dit is ook de beweegreden achter de twee vleugeldeuren. Hierdoor is de auto lichter, efficiënter en gemakkelijk in en uit elkaar te halen, wat dan weer gunstig is voor het onderhoud.

Ook interessant!

  • Echt waar: dit wordt de nieuwe Peugeot 208
  • Officieel: Peugeot kondigt 'nieuwe legende' aan!
  • Peugeot e-208 GTi is een hedendaagse 205 hot hatch!
  • Waarom brengt Peugeot een 208 met Fiat-motor uit?

Nieuwste artikelen

  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
  • Elon Musk moet van hoge rechter één Dollar betalen
  • Saboteerde Porsche echt haar Russische klanten met ‘kill switch’?
FacebookTweetPinLinkedIn

208, concept, Peugeot

Vorig bericht: « Grootste Gran Turismo 7-update ooit komt eraan! Dit verandert er
Volgend bericht: Oranje-international showt zijn ultieme voetballersauto »

Lees Interacties

Reacties

  1. verdebosco zegt

    12 november 2025 om 14:17

    Goed idee. Als de motor niet meer bijzonder is en de concurrentie hevig is dan moet je je onderscheiden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 november 2025 om 16:08

      Dat is toch al heel lang zo? Vier- en recenter drie cilinder motoren zijn heel erg uitwisselbaar.

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        12 november 2025 om 20:27

        Voor de meeste mensen zijn elektromotoren allemaal hetzelfde, behalve dat het vermogen verschilt.
        Bij ICE of PHEV heb je veel meer variatie. Van 2 tot 12 cilinders, diesel, benzine, geluidsbeleving…. Veel meer variatie.
        Daarom is ander onderscheid belangrijker geworden.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          12 november 2025 om 23:15

          Ik denk dat je het belang van die variatie bij ICE en PHEV auto’s zwaar overschat. Voor de meeste mensen is een auto niks meer of minder dan een hulpmiddel om droog en comfortabel van A naar B te komen. In de praktijk betekent dat dat kopers die privé kopen kijken naar wat ze kunnen betalen, en vervolgens binnen dat budget kijken naar zaken als ruimte, connectiviteit, comfort, betrouwbaarheid en verbruik. Of er nou een 2 of 12 cilinder in het vooronder ligt interesseert die mensen echt niet. En voor leaserijders geldt in de regel hetzelfde. Ik heb altijd gezegd: als de overheid morgen beslist dat je een V8 bijtellingsvrij kan rijden zoals dat eerder met EV’s en PHEV’s gebeurde, gaat leaserijdend Nederland massaal aan de V8. Worden het een paar jaar later tweecilinders, dan gaan diezelfde leaserijders zonder pardon met een tweecilinder op pad.

          Login om te reageren
  2. Mark zegt

    12 november 2025 om 14:58

    Lijkt meer op een concept car versie van de ID.3

    Login om te reageren
  3. MoeWat zegt

    12 november 2025 om 15:23

    Vraag mij altijd af hoe personen dan uitstappen bij het parkeren? Vooral drukke krappe parkeerplaatsen.

    Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    12 november 2025 om 17:41

    Goed idee, dit vleugeldeuren-concept ging bij Tesla ook vlekkeloos.

    Login om te reageren
  5. mc96 zegt

    13 november 2025 om 06:27

    Alleen de achterruit stijl vind ik geslaagd. Leuke interpretatie van de roosterijes op de 205 3 deurs.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North