De Tesla Cybertruck is de veelbesproken elektrische pick-up met een eigenaardig uiterlijk en bizarre prestaties.
Velen hielden het voor onmogelijk, maar toch flikten Elon Musk en zijn collega’s het. De lang beloofde pick-up met strakke lijnen, een overdosis aan vermogen en gigantisch (trek)gewicht kwam er echt. Maar niet alle beloftes zijn waargemaakt.
Na een lange aanloop is het op 22 november 2019 zover: de officiële lancering van de Tesla Cybertruck. De presentatie wordt groots aangepakt met de pick-up op een podium en verschillende Tesla-topmannen die het publiek informeren over de nieuwe EV. Om aan te tonen hoe sterk het gepantserde glas is, smijt Tesla-hoofdontwerper Franz von Holzhausen een stalen bal tegen een van de ruiten. De raam barst, Musk en Von Holzhausen kijken elkaar vertwijfeld aan en beelden gaan viraal op het internet.
Naast het (bewuste?) ruitincident wordt dus ook de rest van productieversie van de Cybertruck bekendgemaakt. Wat direct opvalt, zijn de strakke lijnen, het golfplaatuiterlijk en de gigantische proporties. De elektrische pick-up is bijna 5,7 meter lang, 2,4 meter breed en bijna 1,8 meter hoog. De basis is een ijzersterk exoskelet van RVS.
Dankzij een adaptieve vering is de veerweg 305 millimeter en de rijhoogte 406 millimeter. In plaats van een fysieke verbinding met de voorwielen voor het sturen is er steer-by-wire met achterwielbesturing. Dit komt de draaicirkel van de enorme EV ten goede. De wielen meten overigens 18- of 20-inch afhankelijk van de uitvoering.
Interieur van de Tesla Cybertruck
Binnenin is er plaats voor vijf personen. Een bedrijfswagenversie met een enkel cabine is er niet. Voorin is er een rustige indeling die wordt verstoord door een 18,5-inch centraal scherm. Bij de twee duurste versies is er ook nog een 9,4-inch touchscreen voor de inzittenen achterin. Muziek breng je ten gehore via 15 speakers, twee subwoofers en een versterker. Verder zijn er twee platformen om smartphones draadloos op te laden, maar ook USB-C-aansluitingen.
Achterin de grote laadbak vind je nog wat stopcontacten voor externe apparaten. Je kunt je machines aansluiten op een 120 en 240 volt stopcontact. Stroom afleveren aan een huis tijdens een stroomstoring kan ook met een vermogen van 11,5 kW.
Met de pick-up biedt Tesla ook tal van uitgebreide opties aan. We noemen een lichtbalk voor bovenop de pick-up waarmee je een lichtstraal van 480 meter kunt schijnen. Voor de kampeerders is er een Cybertent en crosslui kunnen aan de slag met all-terrain banden en een Cyberquad. De optie voor een extra batterij zat lang in de pijplijn, maar kwam er nooit.
Specificaties van de Tesla Cybertruck
Nog een belofte die Musk (nog?) niet heeft waargemaakt, is een instapmodel van ongeveer 40.000 dollar. Er is wel keuze uit drie verschillende uitvoeringen die je alle drie kunt opladen bij een Tesla Supercharger met wel 325 kW. Het laadvermogen is 1.134 kilo en het trekgewicht is eveneens indrukwekkend. De instapper trekt 3.402 kilo, de twee versies erboven zelfs 4.990 kilo
De huidige instapper is de Long Range. De achterwielaangedreven versie heeft 315 pk aan vermogen en haalt een topsnelheid van 180 km/u. Binnen 6,6 seconden zit ie aan de 100 km/u. Het bakbeest van 2.775 kilo komt maximaal 563 kilometer ver en laad in een kwartier tijd, 237 km aan range bij.
Dan is er ook nog de All-Wheel Drive met, inderdaad, AWD. Het vermogen wordt al wat serieuzer met 600 pk, net als het sprintje naar de 100 van 4,3 seconden. De topsnelheid blijft wel 180 km/u. De AWD weegt 3.009 kilo en heeft een actieradius van 523 kilometer. Na een kwartiertje superchargen heb je 220 kilometer bijgeladen.
De Tesla pick-up waar het allemaal om te doen is, is de Cyberbeast. Ook deze versie is vierwielaangedreven en heeft een kolossaal vermogen van 845 pk. Na maar 2,7 seconden zit ie aan de 100 km/u en de topsnelheid is 209 km/u. De massa groeit naar 3.113 kilo en het rijbereik krimpt naar 515 kilometer. De Cyberbeast rijdt 217 kilometer verder na een kwartiertje aan de Tesla Supercharger dan ervoor.