• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Overheid rekent uit: elektrische auto nog jarenlang onbetaalbaar

Auteur: Onno, gepost 21 augustus 2023 om 07:46 – 46 Reacties

Overheid rekent uit: elektrische auto nog jarenlang onbetaalbaar

De overheid heeft het uitgerekend en komt tot de conclusie dat de elektrische auto nog jarenlang onbetaalbaar zal zijn voor de gewone Nederlander.

Het leek even zo mooi. Een nieuwe elektrische auto voor de deur hebben en lekker goedkoop kilometers maken omdat de elektriciteit zo goedkoop is. Het was misschien even wat minder duur maar dat duurde niet lang. Elektrische auto’s zijn namelijk gemiddeld honderden euro’s per jaar duurder dan benzineauto’s. Nu, maar ook de komende jaren. Zo’n benzineauto is dus zo gek nog niet!

Elektrische auto onbetaalbaar

De ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben de rekenmachine erbij gepakt en hebben gekeken naar de totale kosten wat betreft autobezit. Ze hebben daarin meegenomen wat de aanschafwaarde is van de auto, de tank- of laadkosten bij 15.000 kilometer per jaar, de inruilwaarde na vier jaar en natuurlijk de verzekeringen en belastingen.

En wat blijkt? De elektrische auto is duurder dan de benzineauto en dat gaat voorlopig niet veranderen. Met name de auto’s in het middensegment zijn duurder dan de evenknie die op brandstof tuft. Dat is wel een probleempje, want die auto’s kopen de meeste Nederlanders. Doordat het zo schreeuwend duur is kopen mensen ze minder snel en loopt de vergroening van het wagenpark vertraging op.

Kabinetsbeleid

Dit komt voor een groot deel door het beleid van onze overheid. Natuurlijk hebben bijvoorbeeld autofabrikanten en energieleveranciers invloed op de prijs, maar de overheid is toch echt de boeman. Hier en daar wordt elektrisch rijden nog gepromoot (lees: subsidie), maar de regelingen hiervoor nemen af. Tel hierbij op dat je binnenkort wegenbelasting moet betalen voor je elektrische bak en je bent nog duurder uit. Want, we weten allemaal dat elektrische auto’s door de accu’s behoorlijk zwaar zijn. En ja, de wegenbelasting wordt voornamelijk berekend aan de hand van het gewicht van de auto. Deze belasting gaat je gemiddeld 200 tot 500 euro per jaar kosten, lezen we in de stukken van het ministerie zelf.

De elektrische variant van een Volkswagen Polo is bijvoorbeeld per maand ongeveer 79,- euro duurder. Lijkt wel mee te vallen, maar dat is 948,- euro per jaar. Van dat geld kan je ook veel andere leuke dingen doen. Of heb jij het voor het milieu over? Want het moet allemaal schoner en stiller van onze slimme overheid die zelf de elektrische auto’s nog meer de markt uit prijzen.

Foto: gele Tesla Model 3 in een parkeergarage, gespot door @bart

Ook interessant!

  • Onduidelijke overheid maakt elektrische auto minder in trek
    Onduidelijke overheid maakt elektrische auto minder in trek
  • D66 stelt aparte rijbaan voor elektrische auto voor
  • Goedkoper elektrische auto opladen met deze tips
    Goedkoper elektrische auto opladen met deze tips
  • Subsidiepot elektrische auto raakt niet op
    Subsidiepot elektrische auto raakt niet op

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, Elektrisch, geld, Rijksoverheid, wegenbelasting

Vorig bericht: « Silly Season 2023: wie rijdt binnenkort waar?
Volgend bericht: Brand Porsche Panamera Arnhem is aangestoken »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    21 augustus 2023 om 07:55

    Ik zou vanuit milieuoogpunt nog wel willen overstappen, zeker als ik bijvoorbeeld ook nog eens 6000-7000 euro kan investeren in een 20 kWh thuisopslag, te voeden met m’n zonnepanelen en/of goedkope stroom tijdens de piekopbrengsten. Maar dat i.c.m. de tenminste 30-40 mille voor de aanschaf van zo’n auto, heb ik niet en wil ik zeker niet via een lening gaan financieren. Ergo: mijn zonnestroom wordt gewoon teruggeleverd aan het net en ik blijf nog jaren in een ICE auto rijden.

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    21 augustus 2023 om 08:28

    Als er een ander tarief voor diesel dan voor benzine geldt voor de wegenbelasting dan kan dat ook voor elektrische auto’s. Ze extra duur maken is dus een keuze…

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      21 augustus 2023 om 19:21

      Wat betreft de belasting op de Nederlandse wegen is het wel terecht dat een elektrische auto’s meer zouden betalen met die power…

      Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      21 augustus 2023 om 19:21

      Wat betreft de belasting op de Nederlandse wegen is het wel terecht dat een elektrische auto’s meer zouden betalen met die power…

      Login om te reageren
  3. jerone zegt

    21 augustus 2023 om 08:30

    Daar gaan we weer! Alu hoedje op!

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    21 augustus 2023 om 08:30

    Goh staatssecretaris: https://nos.nl/artikel/2474917-nederland-bouwt-steun-elektrisch-rijden-te-snel-af

    Dat was dus al bekend. In het artikel staat ook wat andere landen doen om het elektrische rijden te stimuleren. Nederland heeft straks dus alleen maar de magere 1000 euro regeling over voor 2e hands EV’s. In Frankrijk is dat dus gewoon 5.000 euro.

    Wat we ook weten is dat een van de meest duurzame manier van reizen, namelijk met de trein, binnenkort duurder wordt gemaakt met spitsheffingen

    En als de benzineprijs omhoog gaat door het afknijpen van de olieimport de regering hals over kop de belasting op fossiele brandstoffen omlaag gooit.

    Er komt/is al een heffing op terug geleverde energie die is opgewekt met zonnepanelen.

    Dus voor iedereen die roept dat Nederland als het om duurzaamheid gaat “het braafste jongetje van de klas is” en D66 en klimaatdrammers het regeringsbeleid bepaalt: helaas is dat dus niet waar.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 augustus 2023 om 10:17

      Met de fiets reizen is nog een stuk milieuvriendelijker dan het OV, zal de logica wel zijn. Ergo toch wél het braafste jongetje van de klas.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      21 augustus 2023 om 10:31

      @pomoek, ik ben het maar ten dele met je eens. De subsidieregelingen zijn in al z’n verschillende verschijningsvormen al zo’n dikke 20 jaar beschikbaar en ze hebben allemaal één ding gemeen: het waren vooral de autoverkopers en de leaserijders die (financieel) profiteerden, niet het milieu. Dus dat deze regelingen nu worden afgeschaft, is niet meer dan terecht; ons wagenpark vergroent hiermee maar beperkt, zeker als al die leaseauto’s (nog steeds) in grote aantallen via de export ons land verlaten.

      Het duurzame reizen per OV heeft ook een paar, vooral praktische haken en ogen, namelijk bij elke verplichte aanbesteding voor een OV concessie worden er lijnen versoberd of zelf opgeheven. Tel daarbij op dat er met name in de trein al jaren een gigantisch capaciteitsprobleem is: de spits krijgt nu al meer reizigers te verstouwen dan dat het aankan. En de aangekondigde spitstarieven gaat daar maar weinig aan veranderen; hooguit dat er meer mensen weer in de auto stappen. Daarbij is het allerheetste hangijzer misschien nog wel de reistijd van deur tot deur: die is voor de meeste mensen domweg te lang.

      Je laatste opmerking kan ik wel volledig be-amen; ons klimaatbeleid wordt niet bepaald door klimaatdrammers, maar door de lobbyisten van de RAI, BOVAG, Energie Nederland en door gerechtelijke uitspraken die ons land dwingen zelf gesloten (EU) akkoorden na te leven. Overigens wel uitgevoerd door politici die vooral acteren op onderbuikgevoelens en politieke scoringsdrang, en niet zo zeer door realiteitszin en/of daadkracht.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 augustus 2023 om 12:24

        Dus de leaserijders rijden groene auto’s conform de wens van de overheid en na de einde van de leasecontracten zijn het niet de Nederlandse dealerbedrijven en autohandelaren die ze opkopen voor de particulieren maar de oost -blokse autohandel die er meer handel inziet, wil je de subsidie/belastingkorting stopzetten zodat het aanbod opdroogt? Lijkt me niet de oplossing.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          21 augustus 2023 om 13:13

          Nee, leaserijders die ‘groen rijden’ hebben jarenlang voor een habbekrats gereden (tot soms wel volledig bijtellingsvrij), zonder dat daar enige zinvolle ‘groene’ prestatie tegenover stond. Dat scheelde ze soms enkele honderden euro’s per maand! Men had als tegenprestatie op z’n minst zo’n leaserijder kunnen laten meebetalen aan de infrastructurele zaken (laadpalen, -netwerk) of verplichten tot opladen met uitsluitend groene stroom.

          De autoverkoop heeft dankzij ‘groene auto’s verkopen’ jarenlang auto’s MRB-vrij in de markt kunnen zetten en daarmee ruimte gecreëerd om deze auto’s met meer dan gezonde marge in de markt te zetten. En ze na afloop met een eveneens meer dan gezonde marge weer exporteren naar het buitenland i.p.v. (als verplichte tegenprestatie) door te schuiven naar de Nederlandse occasionmarkt.

          Login om te reageren
          • grrrrrene zegt

            21 augustus 2023 om 17:46

            Maar mag je als overheid die verleende subsidie niet terugvorderen op degene die zo’n auto weer exporteert voor eigen gewin?

            Ik zou overigens best een EV willen rijden. Toevallig een week terug voor het eerst in de e208 van een collega gereden (mijn eerste EV-ervaring) en dat reed bijzonder relaxed.

            Als de salderingsregeling eraf gaat en ik meer van mijn eigen pv-opwek moet gaan gebruiken, of zelfs moet betalen om terug te leveren, is een BEV zo gek nog niet. Als ik dan toch een forse accu nodig heb om het net te ontlasten, monteer er dan 4 wielen onder…

            Ik fiets toch naar werk, dus hij kan prima thuis opladen. Op kantoor hebben we trouwens ook veel pv-panelen liggen, dus ook daar kan ik groen laden.

            Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      21 augustus 2023 om 10:46

      Ze kunnen het beste de laadkosten sponsoren. Dan heeft de groot verbruiker de grootste incentive om over te stappen. En dat is wat je wilt; groot verbruikers zo snel mogelijk over op EV’s en klein gebruikers zodra de batterijen goedkoper worden…

      Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    21 augustus 2023 om 08:37

    Ajoh komt goed. In 2030 rekeningrijden. Dan is het ineens heel betaalbaar. Ik hou er al rekening mee. In 2030 koop is mijn huidige auto toch op, koop ik wel een 2024 EV6 ofzo. Nieuwe veren eronder zodat ie net een paar cm lager is, is de stance veel mooier. Prima.

    Login om te reageren
  6. ericc zegt

    21 augustus 2023 om 09:24

    Uit milieuoogpunt kun je beter een ICE rijden. Om de edelmetalen voor batterijen te ontginnen, wordt het milieu in die landen zo hard vervuild dat het een schande is om EV’s te bouwen!

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      21 augustus 2023 om 09:29

      @ericc: Is niet waar.

      Login om te reageren
      • ericc zegt

        21 augustus 2023 om 12:51

        Wel waar en vergeet niet dat er in Europa 600 000 arbeidsplaatsen verdwijnen door de komst van de EV! Zuig ik niet uit mijn duim maar staat in een rapport van de Europese Unie. Maar als je zelf niet in de sector werkt, lig je er niet wakker van.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          21 augustus 2023 om 13:48

          Overal is een schreeuwend tekort aan werknemers. Klinkt dus als een goede ontwikkeling en geen enkele reden om 600.000 Melkertbanen in stand te moeten willen houden.

          Login om te reageren
      • Habanero zegt

        21 augustus 2023 om 18:46

        Is wel waar. EV’s zijn alleen ‘groen’ omdat zeer grote (ecologische) oogkleppen opgezet worden. Wat ericc hieronder zegt, is bovendien ook een te voorziene ramp. Chemie, Petrochemie, afgeleide producten tot het bouwen van auto’s, alles gaat eraan en wat overblijft zit straks in China.

        Login om te reageren
    • HZW zegt

      21 augustus 2023 om 09:36

      Niet te vergeten de schade die aan de natuur toegebracht wordt, om de edelmetalen voor batterijen te ontginnen.
      De nieuwe batterijen worden Sodium(natrium)-ion accu’s.
      Het grootste voordeel van natrium-ion batterijen is de natuurlijke overvloed aan natrium, die gemakkelijk uit zout water kan worden geoogst.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      21 augustus 2023 om 10:45

      Eeuwige discussie. De productie van brandstof is ook alles behalve schoon en goed voor het milieu.. alleen omdat het boren midden in de zee gebeurt maakt het nog niet schoon. Plus van de olie brandstof maken heeft ook edelmetalen nodig zoals kobalt nodig en nog in grotere mate van een accu ook nog. En niet recyclebaar. Voor her milieu is elke vorm van Transport een schande om te bouwen..

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 augustus 2023 om 12:30

      Ooit van bauxiet mijnen gehoord? Aluminum motorblokjes en hoedjes zijn verre van milieuvriendelijk.

      Login om te reageren
    • petert zegt

      21 augustus 2023 om 12:45

      Vergeet ook niet de extra belasting voor het asfalt bij zulke zware auto’s. Dat betekend ook vaker het asfalt vernieuwen met bijbehorende uitstoot en de extra uitstoot die dan weer ontstaat door files en mensen die moeten omrijden.

      Daarnaast nog extra fijnstof van de banden, zowel door gewicht als koppel.

      Login om te reageren
  7. HZW zegt

    21 augustus 2023 om 09:26

    Het is allemaal leuk en aardig wat er bedacht wordt, maar het gaat nog wel 2-3 decennia duren voor elektrische auto’s betaalbaar worden voor de gewone man/vrouw.
    En het gaat nog velen deccenia’s meer duren voordat alle ICE auto’s uit het straatbeeld verdwenen zijn.

    Je kan niet als gewone man of vrouw financieel verantwoord een jaar salaris uitgeven aan een nieuwe auto.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      21 augustus 2023 om 13:49

      Wie wil er dan ook een gewone man of vrouw zijn…. dat is een verkeerde instelling denk ik :D

      Login om te reageren
  8. lightisride zegt

    21 augustus 2023 om 09:42

    De CO2 winst van een elektrische auto is maar beperkt. Het begint al verkeerd bij de productie, die achterstand moet je terugverdienen met schone elektrische energie en veel rijden. Daar is die EV nou juist niet zo heel goed in. Per saldo loopt de winst (afhankelijk van de electricitietsproductie) in de procenten (nou 10 tot 20 % misschien). Maar dat is nou ook weer niet zo heel veel. Als iedereen 1 dag minder de auto gebruikt ben je verder.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 augustus 2023 om 10:22

      Dat eerste is natuurlijk kolder. De meeste kilometers worden gedaan door de massa die dagelijks hooguit 100km rijdt, maar dit wel 5 keer in de week doet. Degenen die 1000km op een dag wegtikken, zijn echt een uitzondering.

      Dat laatste is natuurlijk wel een ongemakkelijk dingetje. Ook een EV is essentieel een vervuilend product en pure luxe. Het beste voor het milieu is niet de ICE te vervangen, maar persoonlijk vervoer uit te faseren.

      Ik gruwel bij de gedachte aan OV, dus een ICE lijkt me een heel redelijk alternatief om OV te kunnen vermijden.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 augustus 2023 om 12:29

      Per kilometer gebruikt een EV maar een derde van de hoeveelheid energie dan een auto met verbrandingsmotor die eigenlijk zo gruwelijk inefficiënt dat wat dat onacceptabel zouden moeten vinden. Qua productie zit er in elektromotoren en batterijen en motorblokken, versnellingsbakken niet zo veel verschil dus vanaf de eerste kilometer heeft een EV al een voorsprong die elke kilometer verder op Verstappen achtige wijze wordt uitgebouwd.

      Login om te reageren
    • minimoke1984 zegt

      21 augustus 2023 om 17:40

      Ik rijdt elektrisch en rijdt 60.000km per jaar. Wat rijdt u? En hoeveel km per jaar?
      Gewoon even benieuwd

      Login om te reageren
  9. simonbv zegt

    21 augustus 2023 om 09:52

    Ze hebben de fout gemaakt om de laadpalen aan commerciele partijen over te laten. Er is namelijk een tekort aan parkeerplaatsen waardoor je ook niet zomaar naar de concurrende laadpaal kan gaan. Alle laadpalen bij mij in de buurt kosten 67 cent per kw. 5km per kw is 13,4 cent. Als ik zo rustig rij met een vergelijkbare benzine auto kom ik op 1:19. Elektrisch rijden is zo 1 euro duurder met energie. Dan straks nog de wegenbelasting, niet overal kunnen laden, range en duur in aanschaf. Weinig reden tot succes

    Login om te reageren
  10. lekkerlinksrijden zegt

    21 augustus 2023 om 10:01

    En ondertussen het oudste wagenpark van Europa, want die oude auto’s stoten echt niet meer uit dan nieuwe, echt niet. Ik denk dat we in vergelijking met 10 jaar geleden niets beter zijn geworden qua uitstoot van het wagenpark.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 augustus 2023 om 12:35

      Een oud wagenpark maar ook een groot wagenpark, 8 miljoen wagens op 18 miljoen mensen is gewoon erg veel. We kunnen vaak een tweede en soms zelfs derde auto in een gezin zo goed onderhouden dat deze lang blijft rijden want we zijn eigenlijk gewoon stinkend rijk. Dat leidt tot een statistisch oud wagenpark maar de conclusie dat auto’s te duur zijn of Nederlanders te arm om een nieuwe te kopen kun je daar niet uit trekken.
      Meestal wordt er met de hoofdauto in het gezin de meeste kilometers gemaakt, dit is vaak een relatief nieuwe auto. Met de tweede auto worden veel minder kilometers gemaakt, dat deze auto ouder is en dus meer uitstoot hoeft dus niet zwaar te wegen.

      Login om te reageren
      • Frankypanky zegt

        22 augustus 2023 om 14:27

        Wat een dom gelul … Twee of zelfs drie auto’s per gezin?!

        Als ik in mijn woonwijk kijk, zie ik vooral een auto per gezin. En de oudere (gepensioneerde( buren rijden sowieso niet veel.

        Wel zie ik steeds meer oudere auto’s. Hooguit enkele buren rijden particulier nieuw, de rest heeft Private Lease of auto van de zaak …

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      23 augustus 2023 om 14:05

      De leeftijd van het wagenpark doet er niet gerl toe. Als men een nieuwe koopt rijd de oude toch nog gewoon verder bij een andere eigenaar. Voor de co2 uitstoot maakt het natuurlijk geen drol uit of jantje of pietje ermee rijd. Dat zou enkel bij sloop uitmaken.

      Login om te reageren
  11. JelmerS zegt

    21 augustus 2023 om 11:32

    Misschien een Autoblog artikel waard om de huidige occasion prijzen en afschrijving te behandelen tussen een paar populaire modellen. De Peugeot 208, Mazda mx-30 en ook de Tesla model 3 lijken plots een hele daling te hebben gemaakt. Die prijzen lijken mij redelijk genoeg om een goede tegenhanger van ICE te zijn.

    Login om te reageren
  12. jeroenm83 zegt

    21 augustus 2023 om 11:56

    Die Tesla op de foto. Met die matte (gele) wrap komt die domme pruillip er nog meer uit.

    Login om te reageren
  13. Fernando zegt

    21 augustus 2023 om 12:00

    Het verlies aan inkomsten door de EV zal moeten gecompenseerd worden.
    Eerst wegenbelasting voor alle EV´s ingevoerd wordenen daarna rekeningrijden.

    Login om te reageren
  14. V8Vantage zegt

    21 augustus 2023 om 12:45

    De reacties lezende krijg ik het idee dat er vooral gedacht wordt dat er geen één ICE meer mag rijden over x-tijd. Maar er nog altijd zo iets als een mix van verschillende oplossingen. Iedereen aan één type auto – de accu auto – gaat echt niet werken. Daarvoor zou de toegebrachte ‘schade’ aan de natuur buiten Nederland veel te groot zijn. Jazeker wereld is echt groter dan alleen Nederland en daarom is een goed mix nodig. De ICE (op wat voor brandstof dan ook) is dadelijk, wanneer alle milieu-stof (doemdenkerij) een beetje neergedwarreld is, gewoon één van de mogelijkheden die je kan kiezen.

    Will je echt goed doen voor het milieu, dan moet je die eerder genoemde mix ook breder nemen dan allen de auto. Bijvoorbeeld door er voor te zorgen dat andere landen sneller op het niveau zijn van bijvoorbeeld Nederland. Denk daarbij aan energievoorziening, landbouw, veeteelt, etc. Je kan je natuurlijk ook vastplakken op het asfalt, daarmee schiet je alleen zo weinig/langzaam op.

    Login om te reageren
  15. pomoek zegt

    21 augustus 2023 om 12:55

    De oplossing is, natuurlijk, simpel. De kosten voor het rijden in een ice auto zijn veel te lag. de accijns op fossiele brandstof moeten omhoog. En dat geld ook voor de fossiele brandstoffen die worden gebruikt in energie centrales en in vliegtuigen.

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      21 augustus 2023 om 18:49

      Ja hoor…
      Vooral niet proberen om met een betaalbare EV te komen.

      Nee, we gaan al het andere duurder maken! Inclusief de energie om je huis warm te houden in de winter.

      Jij stemt GL?

      Login om te reageren
  16. krisp zegt

    21 augustus 2023 om 13:07

    Geen probleem. De EU bouwt af naar 0 gr CO2-uitstoot voor autofabrikanten, dus het wordt voor fabrikanten noodzakelijk om meer EV’s te verkopen. Die prijzen van EV’s zakken daarvoor vanzelf.

    Login om te reageren
  17. MarcoM zegt

    21 augustus 2023 om 17:01

    Ik zeg, weg met die EV. Denk je nu werkelijk dat de gewone man zoiets kan betalen? Nee natuurlijk niet en die zal dat nooit kopen. Ik voorspel dat net als de Opel Ampere eerste generatie en Mitsubishi Outlanders, deze ex lease EV’s fijn massaal worden verkocht aan het buitenland. Ons wagenpark verouderd en dat gaat ook door.

    Login om te reageren
  18. Frankypanky zegt

    21 augustus 2023 om 18:47

    Goh,

    Heel verbaasd hoeven we niet te zijn. Hoeveel BETAALBARE electrische auto’s zijn er aangekondigd in de afgelopen jaren?

    Het is de ene na de andere EV van 50k of meer. Het is toch wel makkelijk scoren met dat soort onzinnige EV. Ongeacht waar ze vandaan komen.

    Je wilt een transitie? Dan moet het betaalbaar zijn. Gelijk aan Henry Ford met zijn Model T.

    Zolang dat niet gebeurt …

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      22 augustus 2023 om 08:31

      Klopt, en dat veranderd ook niet. De huidige generatie EV’s die gaan na hun leasetijd voor 90% naar het buitenland en ons wagenpark wordt ouder en ouder.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        23 augustus 2023 om 14:03

        @marcomanta Naar welke landen gaan ze heen dan?

        Login om te reageren
        • MarcoM zegt

          23 augustus 2023 om 17:33

          Naar landen waar wegenbelasting niet naar het gewicht gaat bijvoorbeeld. In ieder geval zullen er heel veel geexporteerd worden, de consument zal de gebruikte EV in NL links laten liggen.

          Login om te reageren
  19. mustang750supersnake zegt

    22 augustus 2023 om 10:15

    wat slim zijn onze jongens daar toch he☺️

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North