• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pagani gaat aan de slag met oude Zonda’s

Auteur: RubenPriest, gepost 30 oktober 2017 om 09:58 – 42 Reacties

Pagani


Smijt geld op tafel en maak je oude Zonda weer als nieuw.

Hoewel Pagani vandaag de dag nog steeds een indrukwekkende autobouwer is, kijkt men niet meer op van de zoveelste one-off Zonda. Dat was bijna 20 jaar geleden toch wel anders, toen de Italianen met de Zonda C12 6.0 kwamen.

Het begon in 1999 met de C12 en in de jaren daarna volgden vele varianten van de bijzondere supercar. Eigenaren met een Zonda van het eerste uur kunnen nu bij Pagani aankloppen voor een uitgebreide opknapbeurt. Mocht de auto hier aan toe zijn uiteraard. De autobouwer heeft een nieuw restauratieprogramma gepresenteerd. Met Pagani Rinascimento gaat het merk oude modellen weer in ere herstellen.

Het restauratieproces van de onder handen genomen Pagani zal worden omschreven in een speciaal Rinascimento-boek. De eigenaar krijgt dit boek mee als een soort certificaat. Bij een verkoop kan hij of zij aantonen dat de auto in kwestie officieel door Pagani is opgeknapt.

De Italianen hebben dit programma goed afgekeken bij de concurrentie. Zo heeft Ferrari het ‘Classiche Department’, waar oude modellen door het merk worden gerestaureerd. Ook Jaguar Land Rover biedt deze mogelijkheid met ‘Classic Works‘.

Ook interessant!

  • Lewis Hamilton verkoopt Pagani Zonda 760LH
    Lewis Hamilton verkoopt Pagani Zonda 760LH
  • Pagani bouwt tóch weer een nieuwe Zonda
  • Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]
    Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]
  • Hamilton rijdt V12
    Hamilton belooft ALLEEN EV's te rijden, rijdt toch V12

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

pagani, restauratie, youngtimer, zonda

Vorig bericht: « Dit is je kans om de Z8 van Steve Jobs te scoren
Volgend bericht: BMW M5 (F90) debuteert als MotoGP Safety Car »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwm3gtr zegt

    30 oktober 2017 om 10:10

    Origineel hoor..

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    30 oktober 2017 om 10:20

    Een van de eerste modellen blijven toch wel het mooist eigenlijk. Strak en clean, geen frutsels en een overdaad aan carbon.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      30 oktober 2017 om 19:47

      @viezefreddyw: eens

      Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    30 oktober 2017 om 10:21

    Wat is Pagani toch een prachtig merk. Ik weet nog goed dat ik in 1998 als 14-jarig pikkie samen met mijn vader naar Italie ging om de regio rondom Modena te bezoeken. Alles ademt daar passie voor sportauto’s uit. We gingen ten tijden van de GrandPrix op Imola, goedkoop kaartje (omgerekend 10 euro) voor een tribuneplek, onder de tribune door en bij Prato Tosa en wereldplek gevonden…het geluid van de F1 auto’s toen, waanzinnig! Ik had een uitnodiging gekregen om de De Tomaso fabriek te bezoeken wat een hele bijzondere ervaring was. We zijn ook nog langsgereden langs de Maserati, Ferrari en Lamborghini fabriek waar we niet in mochten maar wel veel moois zagen staan. Ook nog langs de verlaten Bugatti fabriek geweest, heel bijzonder. Ik weet nog goed dat we op een dag door Modena reden en net langs de Maserati fabriek waren gegaan. We reden op een klein plattelangsweggetje totdat we getoeter van een vrachtwagen hoorde, er bleek wat bijzonders aan te komen rijden. In een flits zag ik een prachtige grijze supercar voorbijrijden, Pagani stond er op, nog nooit van gehoord….Diezelfde dag kwamen we per toeval langs een garage met mooie bolides. Er stonden Ferrari’s, Lamborghini’s en een Minardi Lamborghini F1 auto. Ze raakten aan de praat met de eigenaar en vertelden het verhaal van de grijze Pagani. Die kende hij wel, want hij kenden mensen die in Modena betrokken waren bij het project, hij liep zijn kantoor in en kwam even later terug met een a1 brochure van de Pagani, een Zonda. Hij wist ons zelf te vertellen waar de “fabriek” in Modena stond, dus wij zijn er die dag nog heen gereden. In een afgelegen bedrijfsterrein was de fabriek gevestigd. Ik zag geen auto’s, het leek er uitgestorven, maar het hek stond open. Waarschijnlijk waren de Italianen uitgebreid aan het lunchen, maar wij stappen het terrein op. De voordeur stond ook open, maar er was niemand. Bizar eigenlijk maar we konden ongestoord door het kantoor lopen en zagen al gauw een kleine garage. Daar stond de zilvergrijze Pagani Zonda en nog een andere Zonda die nog gebouwd werd. Verder waren er nog allerlei windtunnel modellen op schaal van de Zonda. Vreemd genoeg hebben wij er niemand gezien, snel wat foto’s gemaakt en zijn we na een klein kwartiertje weer vertrokken. Wat een bijzondere ervaring. Na deze ervaring heb ik nog een brief gestuurd naar AutoVisie dat ik een nieuwe automerk in Italie “had ontdekt”. Korte tijd erna verscheen een artikel over de Pagani Zonda in de AutoVisie. Het was voor mij een geweldige ervaring

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      30 oktober 2017 om 10:47

      @maarten020: Prachtig verhaal!

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        30 oktober 2017 om 11:00

        @viezefreddyw: dankjewel

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      30 oktober 2017 om 10:57

      @maarten020: gaaf verhaal!

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        30 oktober 2017 om 14:45

        @rufctr01: dankje

        Login om te reageren
    • poes zegt

      30 oktober 2017 om 11:03

      @maarten020: toen kon dat nog. Toen was er nog mysterie rondom een nog de lanceren auto. Helemaal bij dit soort wagens. En haalde je de informatie om de week uit de autobladen.

      Nu is alles al ruim van te voren zorgvuldig gelekt en valt alles tot in detail op YouTube te bekijken. Ook leuk, maar wel minder leuk.

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        30 oktober 2017 om 14:46

        @poes: klopt inderdaad, bijna niet voor te stellen maar social media was er toen nog niet en amper smartfoons/internet. ik stuurde toen nog handgeschreven brieven naar sportautofabrikanten

        Login om te reageren
    • tenaci zegt

      30 oktober 2017 om 12:28

      @maarten020: wat een verhaal man! Om jaloers op te zijn!

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        30 oktober 2017 om 14:47

        @tenaci: was ook erg leuk hoor, een gelukje. Bezoek aan de De Tomasa fabriek was ook erg bijzonder. Je zag dat het niet goed ging, beetje vergane glorie, maar de wagens die er stonden en de rondleiding was wel top.

        Login om te reageren
        • tenaci zegt

          30 oktober 2017 om 15:24

          @maarten020: heb je toen de Mangusta ook gezien? Dat was zo’n beetje de laatste krachtsinspanning van DeTomaso volgens mij. Later als Qvale op de markt gekomen en nog later een absurde levensverlenging bij MG.

          Login om te reageren
          • MaartenD zegt

            30 oktober 2017 om 16:47

            @tenaci: Ja klopt, de Mangusta was hun nieuwe model. Daarnaast waren er een aantal Guara’s, coupes en een barchetta en er stonden een aantal formule De Tomaso’s, originele Mangusta (beeldschoon) en een paar Pantera’s. Nog een paar folders van de Pantera en Guara meegekregen.

            Login om te reageren
    • galgootje zegt

      30 oktober 2017 om 21:06

      @maarten020: dat is een comment met gouden randje Maarten! Nice write-up!

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        30 oktober 2017 om 21:35

        @galgootje: Dankjewel. Erg aardig van je!

        Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    30 oktober 2017 om 10:22

    Of het idee origineel is of niet dat maakt niet uit. Zo kun je wel de bestaande auto’s in ere herstellen.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    30 oktober 2017 om 10:23

    En meteen dikke updates qua vermogen en onderstel?

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      30 oktober 2017 om 14:49

      @dutchdriftking: Hou de auto origineel, dan blijft hij het mooist.

      Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    30 oktober 2017 om 10:24

    Altijd handig om een plek te hebben waar je met je exoot naartoe kan

    Login om te reageren
  7. snorrie zegt

    30 oktober 2017 om 10:27

    Ze hadden er een druppellader bij cadeau moeten doen. Dan waren ze nog wel als nieuw geweest..

    Login om te reageren
    • raym zegt

      30 oktober 2017 om 10:28

      @snorrie: dus met een druppel lader blijft je auto als nieuw.

      Login om te reageren
      • snorrie zegt

        30 oktober 2017 om 10:41

        @raym: ja. Nog uitleg nodig?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          30 oktober 2017 om 11:04

          @snorrie:

          Waar lees jij dat de kopers er geen druppellader bij kregen dan ??
          Want ik kan dat nergens lezen namelijk ..

          Login om te reageren
          • snorrie zegt

            30 oktober 2017 om 11:22

            @lincoln: Nergens, ik trek gewoon m’n conclusie.

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              30 oktober 2017 om 11:44

              @snorrie:

              Een druppellader met een logboek ..

              Login om te reageren
        • juniorclk zegt

          30 oktober 2017 om 12:17

          @snorrie: ja, want stilstaande benzine en olie en droge rubbers voorkom je met een druppellader?

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            30 oktober 2017 om 12:19

            @juniorclk:

            Lijkt me sterk ..
            Volgens mij jok jij ..

            Login om te reageren
            • juniorclk zegt

              30 oktober 2017 om 12:22

              @lincoln: nee, ik vraag uitleg aan snorrie hoe die dingen goed blijven met een druppellader

              Login om te reageren
              • snorrie zegt

                30 oktober 2017 om 12:34

                @juniorclk: het is duidelijk dat iedereen op deze maandagochtend erg serieus bezig is. Sarcasme zal vrijdagmiddag wel weer herkend worden.

  8. spykerboy zegt

    30 oktober 2017 om 10:48

    Eerste klant die zijn auto ervoor heeft langsgebracht is Jonathan Hui (die overigens wel meer erg leuke auto’s bezit).

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    30 oktober 2017 om 10:53

    1999 alweer? Ik weet nog dat hij de eerste keer bij Top Gear langs kwam, wat een raar gedrocht vond ik het toen met die rare koplampjes en die straaljager cockpit zo ver naar voren en dan die platte achterkant.

    Als je me nu midden in de nacht wakker maakt omdat ik de wielen van een Zonda R mag wassen ga ik gelijk met je mee!

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      30 oktober 2017 om 10:58

      @gulli: je mag mij wel voor meer dingen midden in de nacht wakker maken!

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        30 oktober 2017 om 16:28

        @rufctr01: Altijd leuk, avances tussen de reactie’s lezen ;)

        Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    30 oktober 2017 om 11:02

    Te dure boeken verkopen ..

    Handel is handel ..

    Login om te reageren
  11. joeyamg zegt

    30 oktober 2017 om 11:43

    Wat zijn ze toch lelijk die Zonda’s. De meeste oude dingen moet je niet meer in ere herstellen, maar in vrede laten rusten. Stel je voor dat ze m’n oma.. Laat maar.

    Login om te reageren
  12. juniorclk zegt

    30 oktober 2017 om 12:19

    Ben wel benieuwd wat ze er dan aan opknappen.
    Blok aan passen of een nieuwe er in? Andere schermen er op? Al dan niet carbon.
    Andere ophanging of huidige aanpassen? Enz

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 oktober 2017 om 12:27

      @juniorclk:

      Alle onderdelen waar ze nog vanaf moeten waarschijnlijk ..
      Denk dat je bij jetcars minder genaait gaat worden ..

      Login om te reageren
      • juniorclk zegt

        30 oktober 2017 om 12:30

        @lincoln: als ik dan toch mag kiezen uit die 2 die me naaien… Dan toch liever het exclusieve iedereen kan bij het cars genaaid worden

        Login om te reageren
  13. dinobreezy zegt

    30 oktober 2017 om 12:21

    Ook bij koenigsegg kan men zijn of haar koenigsegg laten opknappen, van kleine aanpassingen aan het bodywork tot complete makeovers van het interieur, lak of zelfs een verbeterde motor aan toe

    Login om te reageren
  14. thomasthomas zegt

    30 oktober 2017 om 12:55

    Moeten ze nu al gerestaureerd worden. Meeste Zonda’s staan onder een doek met 500km stof te happen.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      30 oktober 2017 om 13:41

      @thomasthomas: je was me voor…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North