Pagani gaat aan de slag met oude Zonda’s

Auteur: , 42 Reacties

Smijt geld op tafel en maak je oude Zonda weer als nieuw.

Pagani

Hoewel Pagani vandaag de dag nog steeds een indrukwekkende autobouwer is, kijkt men niet meer op van de zoveelste one-off Zonda. Dat was bijna 20 jaar geleden toch wel anders, toen de Italianen met de Zonda C12 6.0 kwamen.

Het begon in 1999 met de C12 en in de jaren daarna volgden vele varianten van de bijzondere supercar. Eigenaren met een Zonda van het eerste uur kunnen nu bij Pagani aankloppen voor een uitgebreide opknapbeurt. Mocht de auto hier aan toe zijn uiteraard. De autobouwer heeft een nieuw restauratieprogramma gepresenteerd. Met Pagani Rinascimento gaat het merk oude modellen weer in ere herstellen.

Het restauratieproces van de onder handen genomen Pagani zal worden omschreven in een speciaal Rinascimento-boek. De eigenaar krijgt dit boek mee als een soort certificaat. Bij een verkoop kan hij of zij aantonen dat de auto in kwestie officieel door Pagani is opgeknapt.

De Italianen hebben dit programma goed afgekeken bij de concurrentie. Zo heeft Ferrari het ‘Classiche Department’, waar oude modellen door het merk worden gerestaureerd. Ook Jaguar Land Rover biedt deze mogelijkheid met ‘Classic Works‘.



42 reacties

Origineel hoor..
Een van de eerste modellen blijven toch wel het mooist eigenlijk. Strak en clean, geen frutsels en een overdaad aan carbon.
Wat is Pagani toch een prachtig merk. Ik weet nog goed dat ik in 1998 als 14-jarig pikkie samen met mijn vader naar Italie ging om de regio rondom Modena te bezoeken. Alles ademt daar passie voor sportauto’s uit. We gingen ten tijden van de GrandPrix op Imola, goedkoop kaartje (omgerekend 10 euro) voor een tribuneplek, onder de tribune door en bij Prato Tosa en wereldplek gevonden…het geluid van de F1 auto’s toen, waanzinnig! Ik had een uitnodiging gekregen om de De Tomaso fabriek te bezoeken wat een hele bijzondere ervaring was. We zijn ook nog langsgereden langs de Maserati, Ferrari en Lamborghini fabriek waar we niet in mochten maar wel veel moois zagen staan. Ook nog langs de verlaten Bugatti fabriek geweest, heel bijzonder. Ik weet nog goed dat we op een dag door Modena reden en net langs de Maserati fabriek waren gegaan. We reden op een klein plattelangsweggetje totdat we getoeter van een vrachtwagen hoorde, er bleek wat bijzonders aan te komen rijden. In een flits zag ik een prachtige grijze supercar voorbijrijden, Pagani stond er op, nog nooit van gehoord….Diezelfde dag kwamen we per toeval langs een garage met mooie bolides. Er stonden Ferrari’s, Lamborghini’s en een Minardi Lamborghini F1 auto. Ze raakten aan de praat met de eigenaar en vertelden het verhaal van de grijze Pagani. Die kende hij wel, want hij kenden mensen die in Modena betrokken waren bij het project, hij liep zijn kantoor in en kwam even later terug met een a1 brochure van de Pagani, een Zonda. Hij wist ons zelf te vertellen waar de “fabriek” in Modena stond, dus wij zijn er die dag nog heen gereden. In een afgelegen bedrijfsterrein was de fabriek gevestigd. Ik zag geen auto’s, het leek er uitgestorven, maar het hek stond open. Waarschijnlijk waren de Italianen uitgebreid aan het lunchen, maar wij stappen het terrein op. De voordeur stond ook open, maar er was niemand. Bizar eigenlijk maar we konden ongestoord door het kantoor lopen en zagen al gauw een kleine garage. Daar stond de zilvergrijze Pagani Zonda en nog een andere Zonda die nog gebouwd werd. Verder waren er nog allerlei windtunnel modellen op schaal van de Zonda. Vreemd genoeg hebben wij er niemand gezien, snel wat foto’s gemaakt en zijn we na een klein kwartiertje weer vertrokken. Wat een bijzondere ervaring. Na deze ervaring heb ik nog een brief gestuurd naar AutoVisie dat ik een nieuwe automerk in Italie “had ontdekt”. Korte tijd erna verscheen een artikel over de Pagani Zonda in de AutoVisie. Het was voor mij een geweldige ervaring
@maarten020: toen kon dat nog. Toen was er nog mysterie rondom een nog de lanceren auto. Helemaal bij dit soort wagens. En haalde je de informatie om de week uit de autobladen.

Nu is alles al ruim van te voren zorgvuldig gelekt en valt alles tot in detail op YouTube te bekijken. Ook leuk, maar wel minder leuk.
@poes: klopt inderdaad, bijna niet voor te stellen maar social media was er toen nog niet en amper smartfoons/internet. ik stuurde toen nog handgeschreven brieven naar sportautofabrikanten
@maarten020: wat een verhaal man! Om jaloers op te zijn!
@tenaci: was ook erg leuk hoor, een gelukje. Bezoek aan de De Tomasa fabriek was ook erg bijzonder. Je zag dat het niet goed ging, beetje vergane glorie, maar de wagens die er stonden en de rondleiding was wel top.
@maarten020: heb je toen de Mangusta ook gezien? Dat was zo’n beetje de laatste krachtsinspanning van DeTomaso volgens mij. Later als Qvale op de markt gekomen en nog later een absurde levensverlenging bij MG.
@tenaci: Ja klopt, de Mangusta was hun nieuwe model. Daarnaast waren er een aantal Guara’s, coupes en een barchetta en er stonden een aantal formule De Tomaso’s, originele Mangusta (beeldschoon) en een paar Pantera’s. Nog een paar folders van de Pantera en Guara meegekregen.
@maarten020: dat is een comment met gouden randje Maarten! Nice write-up!
@galgootje: Dankjewel. Erg aardig van je!
Of het idee origineel is of niet dat maakt niet uit. Zo kun je wel de bestaande auto’s in ere herstellen.
En meteen dikke updates qua vermogen en onderstel?
@dutchdriftking: Hou de auto origineel, dan blijft hij het mooist.
Altijd handig om een plek te hebben waar je met je exoot naartoe kan
Ze hadden er een druppellader bij cadeau moeten doen. Dan waren ze nog wel als nieuw geweest..
@snorrie: dus met een druppel lader blijft je auto als nieuw.
@raym: ja. Nog uitleg nodig?
@snorrie:

Waar lees jij dat de kopers er geen druppellader bij kregen dan ??
Want ik kan dat nergens lezen namelijk ..
@lincoln: Nergens, ik trek gewoon m’n conclusie.
@snorrie:

Een druppellader met een logboek ..
@snorrie: ja, want stilstaande benzine en olie en droge rubbers voorkom je met een druppellader?
@juniorclk:

Lijkt me sterk ..
Volgens mij jok jij ..
@lincoln: nee, ik vraag uitleg aan snorrie hoe die dingen goed blijven met een druppellader
@juniorclk: het is duidelijk dat iedereen op deze maandagochtend erg serieus bezig is. Sarcasme zal vrijdagmiddag wel weer herkend worden.
Eerste klant die zijn auto ervoor heeft langsgebracht is Jonathan Hui (die overigens wel meer erg leuke auto’s bezit).
1999 alweer? Ik weet nog dat hij de eerste keer bij Top Gear langs kwam, wat een raar gedrocht vond ik het toen met die rare koplampjes en die straaljager cockpit zo ver naar voren en dan die platte achterkant.

Als je me nu midden in de nacht wakker maakt omdat ik de wielen van een Zonda R mag wassen ga ik gelijk met je mee!
@gulli: je mag mij wel voor meer dingen midden in de nacht wakker maken!
@rufctr01: Altijd leuk, avances tussen de reactie’s lezen ;)
Te dure boeken verkopen ..

Handel is handel ..
Wat zijn ze toch lelijk die Zonda’s. De meeste oude dingen moet je niet meer in ere herstellen, maar in vrede laten rusten. Stel je voor dat ze m’n oma.. Laat maar.
Ben wel benieuwd wat ze er dan aan opknappen.
Blok aan passen of een nieuwe er in? Andere schermen er op? Al dan niet carbon.
Andere ophanging of huidige aanpassen? Enz
@juniorclk:

Alle onderdelen waar ze nog vanaf moeten waarschijnlijk ..
Denk dat je bij jetcars minder genaait gaat worden ..
@lincoln: als ik dan toch mag kiezen uit die 2 die me naaien… Dan toch liever het exclusieve iedereen kan bij het cars genaaid worden
Ook bij koenigsegg kan men zijn of haar koenigsegg laten opknappen, van kleine aanpassingen aan het bodywork tot complete makeovers van het interieur, lak of zelfs een verbeterde motor aan toe
Moeten ze nu al gerestaureerd worden. Meeste Zonda’s staan onder een doek met 500km stof te happen.
@thomasthomas: je was me voor…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).