Dit is dan echt de allerlaatste Zonda

Auteur: , 26 Reacties

Hoogstwaarschijnlijk.

Een eigen sportwagenmerk uit de grond stampen. Het blijft een droom voor velen. Maar meestal blijft het bij een hoop ambitieuze plannen, een nauwelijks functionerend prototype en een vroeg faillissement. Gelukkig zijn er zo nu en dan ook uitzonderingen. Denk aan Koenigsegg, Spyker (twijfelgevalletje) en natuurlijk Pagani. In 1992 begon oud Lamborghini-medewerker Horacio Pagani met zijn eigen bedrijf, Modena Design. Dit groeide uit tot Automobili Pagani. Het eerste wapenfeit was de Zonda, vernoemd naar een wind in het Andesgebergte. Op instigatie van Juan Manuel Fangio gebruikte Pagani motoren van Mercedes-Benz. In dit geval de M120 V12 met 394 pk.

De Zonda werd in 2012 opgevolgd door de Huayra. Althans, dat was de bedoeling. Want geregeld kwam er dan toch weer een nieuwe variant van de Zonda. Sterker nog, afgelopen maand kwam er weer een speciale Zonda. De legende wil dat als je een dekbed vol met bankbiljetten aan Horacio Pagani geeft, dat hij niet kan weigeren om een Zonda voor je te bouwen. Maar nu lijkt dan toch echt het einde in zicht te zijn voor de Zonda.

En het resultaat is deze knotsgekke Zonda HP Barchetta, speciaal in het leven geroepen om de 60e verjaardag van Horacio Pagani te vieren. Het is in elk geval een bijzondere verschijning. Waar de eerste Zonda’s nog behoorlijk clean waren, is dat onmogelijk van toepassing op deze HP Barchetta. Het is een groot protserig koolstofvezelfetish-feestje geworden. Je krijgt zelfs een Group C Le Mans-achtige afdekking boven de achterwielen. Die wielen zijn links goud en rechts knalblauw. Verder krijg je alle bekende gekke Zonda details zoals de centrale uitlaten, inlaat boven de cabine, een gigantische spoiler en een two-tone carbon koetswerk. Het meest opvallende detail is natuurlijk de extra lage voorruit.

De reden om de Zonda gaver te vinden dan de Huayra is natuurlijk de motor. Normaliter hebben alle Zonda’s een variant van de atmosferische Mercedes V12 onder de kap. Bij deze Zonda zou dat niet het geval zijn. Er zijn nog geen specifieke details vrijgegeven, maar het gerucht wil dat de HP Barchetta de motor uit de Huayra krijgt. Dus een 6.0 V12 AMG met dubbele turbo. Er worden er drie van gebouwd en deze zijn allemaal al verkocht. De prijs is onbekend, maar reken maar op bizar veel. Twee dekbedden vol 100 euro biljetten waarschijnlijk. (via: gtspirit)

Dank aan Arnold voor het tippen!



26 reacties

Die wielkasten achter, hahahaha. Dat is toch niet serieus? Ik vind het echt lelijk staan. Alleen nog een enorme achterbumper met reservewiel en je kan het zo als Continental kit https://c1.staticflickr.com/3/2860/13364803893_3eeb694a38_b.jpg verkopen… Zo zie je maar, zelfs een Zonda is te vernaggelen…
Dan toch liever die AC Cobra, al is dat ‘slechts’ een 289 en geen 427ci.
Aan het geluid te horen van de filmpjes die op instagram staan ligt hier gewoon het atmosferisch Zonda blok in.
Maar wat een geweldig apparaat! Al geloof ik niet dat dit de laatste is haha :P
@tdu2zonda: hier een filmpje: https://www.instagram.com/p/BYAIMwhgRNY/?taken-by=shinmikeyin
Klinkt vrij hetzelfde als de 760 Zonda’s :)
Het is te hopen dat de oude V12 hier in ligt anders is dit een zinloos ding. Is er überhaupt iemand die het geluid van de Huayra kan waarderen?
@lotuselises2: absoluut, die turbo’s van zo’n Huayra maken toch een vrij abnormaal bruut geluid, wat ik zeker kan waarderen.
Verschrikkelijk. De Zonda is fantastisch als S of F, de creaties van de laatste jaren hebben niks meer te maken met relatief cleane design uit de beginjaren.
@poekoek: De R is de mooiste. Die heeft een opvallend veel mooiere achterkant en achterlichten.
Bij bijna alle Pagani’s hink ik op twee gedachten. Deze ook weer: Één van “wat een geniaal, stijlvol Italiaans meesterwerk”, de ander van “wat een potsierlijk mode dingetje, met allemaal van die nichterige tierelantijntjes”. Ben d’r nog niet uit..
@550maranello: Blijkbaar houdt de klant van een potsierlijk mode dingetje, met allemaal van die nichterige tierelantijntjes (wel de exemplaren die op het internet opduiken). Maar als jij er één zonder poespas wil, bouwen ze die vast wel voor je.
Dit is dan echt de allerlelijkste Zonda.
De V12 van de Huayra ligt er idd in.

Overigens worden er drie exemplaren gebouwd. Één voor Horacio zelf (waarschijnlijk zou een Kip caravan tot de nok gevuld met flappen daar wel verandering in kunnen brengen) en twee voor klanten.
Waarvoor is die knop in de stoel?
@witte911: lanceermodus
De Zonda heeft een prachtige voorkant, maar zo’n ongelooflijke lelijke 90′ achterkant.
De wielkasten achter vind ik niet zo mooi en de verschillende kleuren van velgen kan ik op zich wel waarderen beetje een gymkana feel
Smaken verschillen, maar ik heb nog nooit een auto mooi gevonden die met (gedeeltelijk) afgesloten wielkasten is uitgevoerd. Al is het subtiel zoals bij een Quatroporte of een Chevy Caprice, het kan mij niet bekoren.
Die velgen in verschillende kleuren vind ik een leuke oplossing voor als je twijfelt over een kleur. Je ziet beide kanten toch nooit tegelijkertijd.
Knap om zo’n fraaie auto zo te verneuken. Dit is de allereerste Zonda die ik echt lelijk vind.
Het zijn verschillende auto’s volgens mij. Tijdens Pebble Beach 2017 waren ze er alle drie. Overigens zie je in het filmpje nog veel meer fraais! Ook de Kode 00 en Kode 57. Geweldig om te zien!
Volgens het Instagram account @lamborghiniks (eigenaar van een Pagani Huayra en Huayra BC) is de Zonda HP voorzien van een 7.4L V12, waarschijnlijk een opgeboorde M120 dus.
Daarnaast heeft Pagani nooit een handbak ontwikkeld/laten ontwikkelen voor de M158 twin turbo Huayra motor. Ik kan me zelfs nog een Autoblog artikel herinneren genaamd: “Alleen als je echt rijk bent: een Pagani Huayra met handbak” ;-D
Dit is nou een voorbeeld van een icoon dat uitgroeit tot een karikatuur van zichzelf…
Lelijk.
15 miljoen dollar???????

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).