• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pagani gaat geen EV bouwen: “niet genoeg emotie”

Auteur: Loek, gepost 14 juli 2022 om 08:59 – 36 Reacties

Verwacht geen EV van Pagani, want überbaas Horacio gaat zijn uiterste best doen om er geen te bouwen.

Een tijdje geleden was het hommeles in de wereld van Italiaanse supercarmerken. Kleine merken zoals Ferrari die het vooral moeten hebben van hun exotische status, vrezen voor grote verliezen als alles nu omgeschakeld moet worden naar elektrisch. Hun oplossing? Pleiten voor een uitzondering op de EU-milieuwetgeving. Ook al was er weerstand van bijvoorbeeld Porsche, het is wel gelukt om het op de agenda te krijgen en merken die minder dan 10.000 auto’s slijten per jaar krijgen vijf jaar langer de tijd. Lichtjaren voor een merk als Pagani, waar ze zich eerst nog even druk maken om hun volgende V12-aangedreven supercar.

EV van Pagani?

Toch moet er dan zo rond 2035 wel een keer iets elektrisch op de markt komen, ook voor Pagani. Tenminste, niet als het aan de grote baas van het merk, Horacio Pagani, ligt. In een interview met Autocar laat Pagani weten dat hij niet denkt dat een elektrische Pagani de moeite waard is. “EV’s in hun huidige vorm zijn te zwaar en nog niet duurzaam genoeg om te produceren.” Ook denkt Pagani dat de impact van zijn merk niet groot genoeg is om een verschil te merken. Pagani slijt met geluk een keer 40 auto’s per jaar, niet genoeg om de ijsberen uit te laten sterven.

Pagani Huayra R

Zwaar en niet duurzaam

Sinds 2018 is een team van ingenieurs bij Pagani hard aan het werk om te kijken of een EV kan werken. De conclusie tot dusver is ‘nee’. “Van de benodigde grondstoffen is 90 procent niet duurzaam verkrijgbaar.” Met andere woorden: je moet super vervuilend gaan doen om een handjevol elektrische supercars te maken die nauwelijks tot geen impact hebben op het totaalplaatje. Ook gewicht is een probleem. Een Pagani Huayra R weegt 1.070 kg, terwijl een auto met die performance al 600 kg kwijt is aan enkel de accu’s. Dan zouden de auto’s te zwaar worden.

Naast dit alles vindt Horacio Pagani het gebrek aan emotie een te grote uitdaging. De grote baas van het merk heeft zelf een Tesla Model S en vindt hem eigenlijk te veel gericht op snel zijn. “De uitdaging is niet om een EV snel te maken, maar om de emotie van een ICE-auto (Internal Combustion Engine, red.) over te kunnen brengen. Dat is momenteel lastig. De droom is een 1.300 kg wegende elektrische supercar, maar dat is met de huidige middelen niet mogelijk.”

Zodoende haalt Pagani nog steeds hun V12 bij Mercedes vandaan en dat blijft ook nog wel. Het is volgens Horacio Pagani de ideale partner, want Mercedes is erg makkelijk over het partnerschap met Pagani. Ze mogen van alles en nog wat zonder problemen gebruiken, wat voor een klein merk natuurlijk fijn is.

Makkelijk

Verder is Horacio Pagani blij met zijn merk. Hij is blij dat de 450 gebouwde Zonda’s en Huayra’s hun waarde behouden. Hij is blij met het goed geregelde onderhoud voor hun auto’s en dat mensen er goed gebruik van maken, evenals het gemak waarmee Pagani je het circuit op laat gaan met hun exclusieve circuitauto’s. Eveneens wordt benadrukt dat een Pagani een niet al te moeilijke auto moet zijn om te besturen. Een ‘gentlemen driver’ moet zonder problemen sensationeel kunnen hoeken. Te extreme auto’s wil Pagani ook helemaal niet.

Enfin, verwacht dus geen EV van Pagani, in ieder geval niet nu of morgen. Verwacht wel in september de nieuwe Pagani C10, waarvan de eerste 100 stuks ook al zijn uitverkocht.

Opvolger Pagani Huayra is gelekt!

Ook interessant!

  • Porsche: geef supercarbouwers geen uitzondering EU-regels
  • Supercar fabrikanten uitzondering
    Supercar fabrikanten uitzondering milieuregels EU
  • Het gaat nog niet lekker met bedrijfswagens in Europa
    Het gaat nog niet lekker met bedrijfswagens in Europa
  • Pagani Huayra Codalunga
    Pagani Huayra Codalunga gaat je 7 miljoen kosten

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, horacio-pagani, Huayra, pagani, zonda

Vorig bericht: « Hyundai Ioniq 6 volledig onthuld: matcht de techniek de looks?
Volgend bericht: Deze WALD Mercedes S-Klasse heeft een vleugje Formule 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. koeberg zegt

    14 juli 2022 om 09:14

    Snap ik. Er zijn ook mensen die een paard hebben en daar veel emotie bij hebben. En die gebruiken ze ook niet voor woon-werk-verkeer.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 juli 2022 om 09:32

      @koeberg: Goed punt. Wellicht moeten we een paardenbelasting gaan invoeren. Die krengen kunnen nog wel eens meer uitstoten dan een auto.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        14 juli 2022 om 10:04

        Met een verplicht partikelfilter valt het anders ook wel afdoende af te vangen.

        Login om te reageren
  2. MaartenD zegt

    14 juli 2022 om 09:18

    De eerste foto bij het artikel brengt wat mij betreft het probleem bij Pagani duidelijk in beeld. De prachtige lijnen van een cleane Zonda tov de kermisattractie versie van de Huayra

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    14 juli 2022 om 09:27

    Een echte man naar mijn hart dus :) deze vent hoort een standbeeld te krijgen.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    14 juli 2022 om 09:30

    Beetje flauw, de productie van staal is ook niet bepaald schoon en de bauxietmijnen zijn ook niet fijn.
    Wees dan eerlijk, als je auto’s bouwt met veel pracht en praal (ik wordt misselijk van het kitsch interieur), die gemaakt zijn om langzaam langs terrasjes te rijden en “he, kijk mij eens” uit te stralen dan hoort daar een uitlaatgeluid bij zodat ze je auto horen en je de aandacht trekt.

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      14 juli 2022 om 13:36

      En dan heb je het nog niet eens gehad over alle Carbon, Kevlar ellende voor het milieu.

      Verder klopt het wel dat als je 40 auto’s per jaar maakt en die ook niet veel kilometers rijden dat je impact vrij beperkt gaat zijn.

      Aan de andere kant als je voor iedereen een uitzondering gaat maken….

      Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      14 juli 2022 om 20:22

      Das een beste scheut azijn die je binnen kreeg, of was het accuzuur?

      Login om te reageren
  5. harrie zegt

    14 juli 2022 om 09:38

    2023: Pagani gaat een elektrische SUV bouwen

    Login om te reageren
  6. Jeroen zegt

    14 juli 2022 om 09:43

    Dit soort uitspraken zijn altijd kortzichtig. Wellicht is voor jouw merk op dit moment de juiste techniek niet voorhanden, maar wie weet hoe de wereld eruit ziet over een paar jaar. Wie 15 jaar geleden had voorspeld dat de EV al zo’n prominente plek zou innemen, zou voor gek verklaard worden (kijk hoe Musk toen werd behandeld met zijn eerste EV).

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      14 juli 2022 om 10:15

      Misschien is het wel een bewuste zet om nog even op een nóg exclusiever model in te zetten en je merkwaarde daarmee te doen laten stijgen en dit over 15 jaar gewoon te verkopen aan een rijke Chinees.

      Een goeie deal maken is ook emotie. Sowieso houdt het een keer op wanneer hun huidige toeleverancier stopt met het maken van V12’s.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        14 juli 2022 om 11:05

        Dan kunnen ze de blueprints overnemen en zelf produceren, waar ik wel op hoop dat meerdere fabrikanten gaan doen om de brandstof motor in leven te houden

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          14 juli 2022 om 13:26

          Ja maar ook dat houdt een keer op. Supercar fabrikanten krijgen niet eeuwig uitstel alleen maar vanwege de aantallen.

          Login om te reageren
  7. sportabgasanlage zegt

    14 juli 2022 om 09:55

    Er wordt op dit moment druk gelobbyd bij de EU om vrijstelling te krijgen voor de verplichting om volledig elektrisch te produceren. O.a. Duitsland is bezig om te zorgen dat het mogelijk blijft om ICE’s te produceren die op volledig synthetische brandstof lopen. En de kleinere sportmerken proberen volledige vrijstelling te krijgen van die verplichting, ook na 2035 (het is ze al gelukt om uitstel te krijgen want het was eerst 2030). En ik geef beide initiatieven een goede kans van slagen.

    Overigens riep Ferrari jaren geleden dat ze geen SUV gingen bouwen, en zie daar: de Ferrari Purosangue is geboren. Dus wellicht dat Pagani over een paar jaar toch zwicht onder de EV-druk.

    Login om te reageren
    • roadster zegt

      14 juli 2022 om 14:51

      Pagani is in het gat in de markt gesprongen, dat Ferrari laat liggen door hun exclusiviteit te grabbel te gooien. Om nu te beweren dat wanneer Ferrari iets doet, dat ook voor Pagina geldt? Ferrari is een beursgenoteerd bedrijf en moet derhalve groei laten zien om de aandeelkoersen op pijl te houden, Pagani niet. En wanneer Europa geen ICE’s meer belieft, registreer je hem toch gewoon in Dubai. Kun je er nog altijd mee door Monaco cruisen.

      Login om te reageren
  8. fastshifter zegt

    14 juli 2022 om 09:56

    Dat is meestal de opmars om over 5 jaar te kunnen zeggen: ‘De techniek is er nu pas rijp voor om een EV te maken die voldoende emotie opwekt; en hier is ’s werelds snelste EV!…’

    Login om te reageren
  9. PunicaOase zegt

    14 juli 2022 om 10:09

    Verkoop je ze toch buiten Europa.. vast nog genoeg landen waar ie wel verkocht mag worden.. gezien de wachtlijsten geen probleem, markt genoeg..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 juli 2022 om 10:36

      Dus gewoon net als nu?

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      14 juli 2022 om 10:50

      Zo is ‘t, niet overal in de wereld is men zo verkrampt qua brandstofmotoren als in Europa.

      Login om te reageren
  10. wessel94 zegt

    14 juli 2022 om 10:16

    Die man heeft wat mij betreft gelijk. Alsof dat een verschil zou maken globaal. Het is uberhaupt een wassen neus dat je globaal enige impact maakt door een EV te rijden maar de meeste mensen rijden er in rond alsof ze de redders van de planeet zijn.

    Login om te reageren
    • wceend zegt

      14 juli 2022 om 12:54

      Los can de productie komt elektriciteit nu weer meer van kolen, vind de benzine v12 modern vergeleken met een auto die op kolen loopt.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        14 juli 2022 om 13:46

        Je argument klnkt plausibel (benzine verbrandt schoner dan kolen), echter een EV die loopt op stroom uit een kolencentrale is whell-to-wheel nog altijd schoner dan een ICE.
        Uitleg: https://youtu.be/1oVrIHcdxjA

        Login om te reageren
        • roadster zegt

          14 juli 2022 om 14:45

          Ook wanneer de auto maar maximaal een paar honderd km per jaar rijdt? Die van Hamilton had na 8 jaar 1000 km op de teller.
          Volgens berekeningen van Volvo is een elektrische C40 pas na 110000 km (bij de gemiddelde Europese stroommix) beter qua CO2 uitstoot dan een XC40 op benzine. Dat soort kilometrage haalt geen enkele Pagani.

          Login om te reageren
      • koeberg zegt

        14 juli 2022 om 13:50

        In Frankrijk rijdt de zelfde auto op kernsplijting. Dat vind ik dan weer heel geavanceerd!

        Login om te reageren
  11. sleuteltje13 zegt

    14 juli 2022 om 10:25

    Ach dit hebben andere fabrikanten in het verleden ook geroepen. Over 10-15 jaar zal ook Pagani met een alternatief voor de brandstofmotor komen

    Login om te reageren
  12. Jens zegt

    14 juli 2022 om 10:36

    Het slaat ook nergens op die verplichting vind ik. Ik vind elektrische auto’s niet echt erg maar die verplichting is gewoon waardeloos.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      14 juli 2022 om 13:32

      Her is geen verplichting..de enige verplichting is dat nieuwe auto’s geen uitstoot meer mogen hebben. En op dit moment is dat alleen mogelijk dmv een ev. Als ze een techniek of brandstof maken die dat met een verbrandingsmotor ook kan doen, mag die gewoon verkocht worden.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        14 juli 2022 om 13:49

        Je bedoelt waterstof dus? Die stoot alleen water en zuurstof uit. 0 schadelijke uitstoot. Helaas kost de productie van waterstof meer dan de energie die het oplevert (natuurkundige beperking, is niks aan te doen), dus voorlopig is dat nog geen betaalbaar alternatief voor fossiele brandstof. Het wordt pas interessant wanneer je waterstof kunt produceren met reststroom die “overblijft” uit bijv. zonnepanelen, wind- of waterenergie.

        Login om te reageren
        • roadster zegt

          14 juli 2022 om 15:29

          Inderdaad, daar hecht de gemiddelde Pagani klant veel waarde aan, efficientie. Dat zijn mensen die alleen het meest efficiënte jacht willen, alleen de meest efficiënte helikopter, de meest efficiënte privé jet. En dan moet de verzameling hypercars, die ze bij hun verschillende villa’s hebben staan, ook een efficiënte brandstof gebruiken. Want zo zijn Pagani klanten nu eenmaal.

          Login om te reageren
        • Richmond zegt

          14 juli 2022 om 21:54

          Waterstof in de vorm van Fuel Cell EV is nog steeds een EV, lost dus niks op. Waterstof in de verbrandingsmotor zoals Toyota doet is nog steeds een verbrandingsmotor en heeft dus smering nodig. Bij elk soort verbranding heb je iets van uitstoot en ook al is het misschien verwaarloosbaar, zolang het niet 0 is kan het niet.

          Login om te reageren
  13. ericc zegt

    14 juli 2022 om 12:17

    Laat de klant beslissen wat hij/zij koopt! EV of ICE. En niet de politiek.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      14 juli 2022 om 13:35

      Dat werkt niet, de mens stopt niet vanzelf met vervuilen. Zonder statiegeld wordt al het plastic ook weggooid met alle overlast en vervuiling die dan ontstaat. Dus moet de politiek ervoor zorgen dat de wereld gezond blijft en dat doen ze door een stip op de horizon te zetten dat auto’s vanaf 2030 niet meer mogen uitstoten. Bedenk jij maar een ice auto die dat ook kan, dan mag jij die gewoon verkopen.

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      14 juli 2022 om 13:52

      Ja goed idee. Een maatschappij zonder regels, afspraken en verplichtingen en lekker ieder voor zich. We nemen nu allemaal zelf ook al de juiste beslissingen toch?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 juli 2022 om 14:05

      Maar de klant is ook de kiezer en die hebben democratisch deze leiders gekozen om dit besluit uit te voeren. Eigenlijk is het dan ook de klant die op deze manier tegen de fabrikanten zegt dat het afgelopen moet zijn met die stinkende inefficiënte verbrandingsmotoren. De fabrikanten zouden zonder zo’n statement nog honderden jaren van vieze verbrandingsmotoren leveren omdat ze daar de laagste investeringskosten hebben.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        14 juli 2022 om 16:30

        Democratisch verkozen? Volg je het wel allemaal een beetje in België en Nederland? I. België is het een regering van samenraapsel van de verliezers.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          14 juli 2022 om 21:59

          Democratisch betekend eerlijke verkiezingen. De regels van het “spel” zijn vooraf bekend. Er is geen garantie dat de partij waar jij voor stemt de allergrootste wordt en in zijn eentje alles mag bepalen. Er is niet eens garantie dat de door jou gekozen partij mee doet met de regering, maar ook vanuit de oppositie hebben ze invloed. Democratisch wil niet zeggen dat alle partijen waarop gestemd is mee mogen doen,

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North