• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche: geef supercarbouwers geen uitzondering EU-regels

Auteur: Loek, gepost 9 september 2021 om 19:58 – 65 Reacties

Als het aan de CEO van Porsche ligt, moet iedereen zijn steentje bijdragen en moeten supercarbouwers zich ook gewoon aan de EU-regels houden.

We zien het steeds meer: we stevenen af op een wereld zonder verbrandingsmotor. Concrete data wanneer deze in de ban gedaan wordt verschillen nog, maar ‘het zit eraan te komen’. Tegen 2035 is heden ten dage een goede aanname. Dat is sneller dan je denkt, helemaal als je bedenkt dat ontwikkeling voor 2030 zo ongeveer nu al in gang gezet moet worden. Zo zal ook de EU de normen nog heftiger maken en wie zich er niet aan houdt krijgt een boete.

Uitzondering voor supercarbouwers

Klinkt logisch als je bijvoorbeeld Dacia bent en de best verkochte auto van Europa in elkaar schroeft. Dan maak je een impact. Ook bewijzen vele merken dat er voor elk segment wel iets schoons gemaakt kan worden, denk aan hybride- en volledig elektrische sportauto’s. Toch is er nu vanuit de sport- en vooral supercar-hoek nu een tegengeluid. Merken als Ferrari en Lamborghini zouden een uitzondering willen voor supercarbouwers. Hun redenering: de auto’s die zij verkopen maken een dusdanig kleine impact op het milieu dat er bijna geen verschil is.

Porsche: geen uitzondering

Ergens klinkt dat heel logisch, maar Porsche ziet dat anders. CEO Oliver Blume vindt dat die uitzondering voor supercarbouwers niet moet komen. Deels omdat ‘het verminderen van onze carbon footprint samen moet gebeuren en iedereen zijn steentje bij moet dragen.’ Maar ook dat elektrisch snel ‘onverslaanbaar’ wordt. Waarmee waarschijnlijk gedoeld wordt op de bizarre acceleratietijden die je uit een elektrische auto kunt halen.

Blume wil dus geen uitzondering voor supercarbouwers. Ga gewoon lekker EV’s bouwen, zeg maar. Ferrari heeft al eens aangekondigd dat volledig EV niks voor hun is. Dit verhaal gaat dus zeker nog verder. (via Bloomberg)

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Nederlandse gelimiteerde Porsche 992 Special!

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, oliver-blume, Porsche, Supercars

Vorig bericht: « Nergens vind je zo vreselijk veel laadpalen als in Nederland
Volgend bericht: Nederlandse Bugatti Chiron is de koning der tijgers »

Lees Interacties

Reacties

  1. geen1234 zegt

    9 september 2021 om 20:58

    Het lijkt me nou niet dat Porsche, sinds ze de degradatie van hun eigen brand hebben ingezet (je weet wel iedereen een 3?4? cilinder suv of wat dan ook), supercar bouwers of de EU moet gaan adviseren. 10 jaar geleden wisten we precies hetzelfde over het klimaat, en toen zijn ze lekker diesels gaan bouwen, puur uit eigen winstbejag. Bij Porsche weten ze al lang niet meer wat exclusief is, dus laat ze zich lekker bezig houden met het niveau te bereiken van bmw, audi en mercedes en laat bedrijven als Aston Martin en Ferrari lekker met rust en exclusief zijn.

    Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      10 september 2021 om 02:12

      @geen1234: Degradatie? Door de wijde range aan modellen? Men begon hierover te klagen toen de watergekoelde boxers kwamen. Maar nog steeds worden fraaie sportwagens met 6cil en handbak geleverd. Hoe puur wil je het hebben? Porsche heeft financiele malaise gekend. Ze is daarna vanaf jaren 90 flink gaan meegroeien met de markt tot het huidige sterke merk dat het is. Dusdanig dat zelfs AL het personeel aan het eind van het jaar meedeelt in de winst dmv bonussen. Van assistenten tot fabrieksmedewerkers enz… Dat men net als andere merken ook dikke Diesels levert komt voort uit vraag. Porsche was een van de eersten die een dikke suv voorzag van hybride ivm Porsche rijeigenschappen, luxe enz. Nu met de electrificatie goed op weg. Meegroeien. Volgens mij niks mis mee.

      Login om te reageren
  2. basman147 zegt

    9 september 2021 om 21:00

    Porsche is natuurlijk uberhaupt geen bouwer van supercars, ze slijten voornamelijk SUV’s en limousines met af en toe een verdwaalde 718 en 911 er tussendoor (272000 stuks in 2020, waarvan 34000 911’s en 22000 718’s).
    Hierdoor is de kans vrij klein dat ze ook onder een dergelijke regeling kunnen vallen en willen ze voorkomen dat anderen er wel van kunnen profiteren en met een elektrische 911 op emotie kunnen concurreren.

    Aangezien er nog heel wat besluiten en compromissen moeten worden genomen voordat alle landen in Europa achter deze plannen staan gok ik (en hoop ik!) dat er idd uitzonderingen komen voor kleine volumes met een verbrandingsmotor, liefst met biobrandstof of e-fuels.

    Login om te reageren
  3. por100 zegt

    9 september 2021 om 21:00

    Wat een matennaaier deze Blume. Zou mooi als de EU besluit dat de grens ligt bij een suv in het gamma: met een suv moet je voldoen, zonder mag je spelen.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      9 september 2021 om 21:08

      @por100: alleen hebben ze SUV’s nodig om geld te verdienen voor de supercars

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        9 september 2021 om 21:14

        Dan maken ze die supercars maar lekker een half miljoen, net als de rest van die (atmosferische) supercarbouwers. Een beetje 3 ton vragen voor een gt3rs, daarvoor heb je niet eens flatje … wat denken ze wel niet. De minimale prijs van een supercar moet gewoon een vrijstaand huis zijn

        Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      9 september 2021 om 21:57

      Dan blijven er weinig merken over. Aston Martin valt dan bijv al af… En volgens mij staat een Ferrari SUV ook in de planning.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        10 september 2021 om 09:40

        Alleen heeft Ferrari ironisch genoeg geen SUV nodig om het merk te redden ;-)

        Login om te reageren
  4. wessel04 zegt

    9 september 2021 om 21:09

    Wat een symbool politiek

    Login om te reageren
    • wessel04 zegt

      9 september 2021 om 21:10

      @wessel04: alsof er iemand op deze wereld ook maar iets slechter zou worden van een paar supercars met ICE.

      Login om te reageren
      • autorijdert zegt

        10 september 2021 om 04:28

        Ja dat zullen ze worden.

        Want dan gaan alle autobouwers ineens supercars bouwen omdat daar de uitzonderingen in zitten.

        Dan krijg he straks een Renault supercar, Skoda supercar, Alfa Romeo supercar enz enz

        Login om te reageren
        • wessel04 zegt

          11 september 2021 om 09:39

          @autorijdert: geloof je zelf in deze flauwekul?

          Login om te reageren
          • autorijdert zegt

            11 september 2021 om 10:23

            Geloof jij zelf in de flauwekul dat dit flauwekul zou zijn?

            Login om te reageren
  5. monsieurleloure zegt

    9 september 2021 om 21:10

    Makkelijk lullen als je een verbouwde Audi’s als EV aanbiedt.

    Die schaalgrootte hebben de kleinere merken niet, triest,,,

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      10 september 2021 om 09:30

      @monsieurleloure: dat doet Lamborghini toch ook?!

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    9 september 2021 om 21:15

    Porsche is dan ook een premium Duitse autofabrikant met een rijke sportwagen geschiedenis. Geen supercar merk…

    Login om te reageren
  7. stradale888 zegt

    9 september 2021 om 21:23

    En als ze nu niet kort geleden Rimac hadden ingelijfd was het standpunt vast diametraal anders.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      10 september 2021 om 10:32

      @stradale888: Volkswagen zit al jaren vuist diep in Rimac. Wie denk je dat er achter de aandrijflijn van de Taycan zit? ;)

      Login om te reageren
  8. monsieurleloure zegt

    9 september 2021 om 21:27

    Makkelijk praten als je een verbouwde A udi’s als EV aanbiedt.

    Die schaalgrootte hebben de kleinere merken niet, triest,,

    Login om te reageren
    • blogie zegt

      9 september 2021 om 22:05

      @monsieurleloure:
      Nee met Ferrari moeten we echt medelijden hebben. Die hebben zeker onvoldoende middelen om een fatsoenlijke EV supercar te bouwen. Tuurlijk praat elk merk uit eigen belang, dat is niets nieuws. Maar voor de gehele samenleving is het goed om de transitie met elkaar te doen en niet weer uitzondering op uitzondering te maken. Want als de supercars het mogen waarom dan niet de cabrio’s of wat dan ook…..

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        9 september 2021 om 22:08

        Iedereen praat voor eigen belang, maar porsche doet dat door een ander een oor aan te …… dat verdient negatieve aandacht.

        En ja ferrari heeft nog geen suv dus …

        Login om te reageren
        • blogie zegt

          10 september 2021 om 13:39

          @por100: waarom naait Porsche hier iemand iets aan dan? Ze hebben een standpunt net zoals Ferrari/Lamborghini
          Oh en die SUV van Ferrari komt eraan. Als er goed geld te verdienen valt gooit Ferrari (net als alle andere merken) hun principes over boort.

          Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        11 september 2021 om 10:26

        Eens.. maar als je zo beredeneert zou je ook op die manier naar alle industrieën moeten kijken.. Dat doen we nog lang niet… Ik ben best wel voor EV’s maar vind het overdreven dat hier strak op wordt ingezet (ook met subsidies) terwijl andere industrieën met rust gelaten worden.. (zware industrie, fast fashion, scheepvaart, luchtvaart..) ok de boeren (in Nederland) zijn ook (onevenredig) de klos.. Tata moet je dan weer voor gaan protesteren… m.a.w. Wellicht eerst daarnaar kijken en in de tussentijd bijv. Ferrari een beetje (niet te veel) met rust laten? Ze komen uiteindelijk vast wel met een mooie EV. Ze zijn van de (moderne) high-tech en daar valt de ICE straks niet meer onder..

        Login om te reageren
  9. driver79 zegt

    9 september 2021 om 21:42

    Hoezo een uitzondering voor de elite? En wat is de definitie van een supercar? Stel dat een VW golf ook >600pk heeft dan is het hek vd dam. Iedereen moet bijdragen en al helemaal de elite omdat zij gemiddeld nog de grootste impact kunnen hebben en een voorbeeld zijn voor anderen. Go Porsche! Trouwens, wat is er mis met een supercar op groene energie? Die doen de beleving vd huidige ICE super cars heus snel vergeten. En om nog even een discussie aan te wakkeren, formule 1 moet echt heel snel het goede voorbeeld gaan geven. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben een f1 liefhebber. Dan maken ze maar een rail met elektriciteit in het asfalt zodat non stop 70 ronden kunnen kijken en alleen banden wisselen nodig is. En nu ik toch op mijn spreek stoel zit… Waarom geen banden die 70 ronden mee gaan? Dat is pas banden management. Mooie case voor de banden fabrikanten om ook duurzamer te worden. Ik geloof er geen snars van dat het niet kan. Puur bescherming vd eigen business. Waar een wil is, is een weg.

    Login om te reageren
    • merken zegt

      9 september 2021 om 22:41

      Sorry, maar daar ben ik het echt niet mee eens! Voor mij is juist 90% van de beleving het geluid van de motor, die mij maar liever een mindere acceleratie maar met een prachtig geluid. Je kan niet zeggen dat zo’n heerlijke V-12 van Ferrari niet prachtig is. Voor z’n kleine marge aan auto’s moet daar best kunnen vind ik! Ik zal zelf ook zo lang mogelijk elektrisch rijden uitstellen. Misschien mooi voor velen maar ik hoef zo’n zielloos hok niet.

      En wat F1 betreft zie ik het echt niet zitten om naar een veredelde formule e te gaan kijken.

      Login om te reageren
      • autorijdert zegt

        10 september 2021 om 04:31

        Tjah mensen vonden het ook “gezellig” dat je kon roken tijdens het uitgaan.

        Dat is inmiddels ook niet meer en het is prima.

        We moeten dus de planeet verneuken omdat jij het “mooi” vind om een geluid te horen dat er niet eens hoort te zijn.

        Login om te reageren
        • merken zegt

          10 september 2021 om 08:17

          Ik ben geen roker maar volgens mij krijgen mensen nog steeds zelf de keus om wel of niet te roken.
          Datzelfde geld ook voor de ICE, de meeste mensen zullen vast kiezen voor elektrisch rijden. Ik vind dat niks en zou die keus gewoon moeten hebben. Alleen omdat ik (en waarschijnlijk een minderheid) een normale motor wilt gaat de wereld echt niet ten onder brengen. Vooral als je weet hoe makkelijk de industrie zijn CO2 af kan kopen, de automobiele transport is hierbij een druppel op de gloeiende plaat dus argumenten dat ik dan het milieu om zeep help is totale flauwekul!

          En het verschil met koken, het autorijden word er dus voor mij daadwerkelijk WEL beter van met een goed klinkende motor…

          Prima dat jullie dat anders vinden en ik ben ook niet zo naïef dat ik niet weet dat dit de toekomst is. Ik denk alleen dat er best uitzonderingen mogen zijn omdat deze niet zo’n grote invloed hebben op onze natuur!

          Login om te reageren
          • autorijdert zegt

            10 september 2021 om 11:00

            Een auto is om je van A naar B te brengen.

            En een electrische auto doet dat even goed zo niet beter dan een benzine auto.

            Als het aan mensen zoals jij lag hadden we nog steeds paard en wagen omdat je een “automobiel” maar niks vond.

            En bedank je luidruchtige vrienden maar voor de afkeer van de benzine auto.

            Ik woon vlakbij een weg notabene in de stad waar je maar max 30 kan rijden en elke dag racen hier wagens voorbij alsof ze op het circuit zijn

            Geluidsoverlast is een reeel probleem en ik ben blij dat we van die herrie en vooral uitlaatgassen binnenkort verlost zijn en dat mensen zoals jij hun zin niet krijgen ten koste van mijn longen.

            Login om te reageren
            • goodvibrations zegt

              11 september 2021 om 10:31

              Gelukkig kan ik nog even flink claxonneren als ik langs je rijd en een rookgordijntje neerleggen… lekker veel koppel met die BEV’s!! 😂

              Login om te reageren
        • herve11f zegt

          10 september 2021 om 08:37

          @autorijdert: Ja en vele andere dingen die afgeschaft zijn ook door moraalridders en die ganse “woke” gemeenschap. Je moet maar eens vragen aan de jeugd hoe gelukkig ze zijn. Misschien zal Porsche zich wat liberaler gaan gedragen en aan het clientele denken die hun voertuigen kan betalen. Wat een kleingeestig, kortzichtig, kinderachtig beleid zeg.

          Login om te reageren
          • tinnemans zegt

            10 september 2021 om 09:17

            @herve11f; de jeugd is momenteel niet heel erg gelukkig omdat ze een onomkeerbaar milieuprobleem voor hun kiezen krijgen incluis een zeewaterstijging die weleens erg lastig weg te managen kan zijn.

            Ik ben zeker geen moraalridder, ik rij een V8, maar ik ga mezelf niet wijsmaken dat er geen milieuprobleem is wat aangepakt moet worden.

            Login om te reageren
            • herve11f zegt

              10 september 2021 om 14:07

              @tinnemans: De jeugd is niet tevreden omdat alles zo duur geworden is dat ze hun dromen moeten begraven. Wie niet van goeden huize is en niet kan studeren is bijna kansloos in deze maatschappij. De jeugd mag geen jeugd meer zijn en zich niet amuseren. Discotheken worden gesloten, brommertjes verboden, enz.
              Maw alle uitlaatkleppen worden verwijdert.
              En diegenen die op straat kwamen/komen voor het milieu, geloof me dat is een minderheid gevolgd door een hoop meelopers die liever dat doen dan op de schoolbanken zitten.
              Trouwens weinigen van de huidige jeugd zal het geld bij mekaar krijgen om die dure EV’s te kunnen kopen.

              Login om te reageren
              • tinnemans zegt

                10 september 2021 om 15:07

                Dat 1e deel wat je noemt klopt zeker ook. Wat het milieu betreft; dat is niet mijn ervaring.

                De jeugd heeft het momenteel behoorlijk klote. Ik hoop dat er deze winter niet een nieuwe variant komt die weer een jaar gaat verpesten.

              • autorijdert zegt

                11 september 2021 om 10:26

                Een pandemie bestrijden is wel eventjes oneindig veel belangrijker dan “de jeugd” die eens volwassen moet worden en niet janken omdat ze niet 3x per week uit kunnen gaan.

            • goodvibrations zegt

              11 september 2021 om 10:34

              Als ze die extra belasting centen die jij betaalt vanwege je V8 inzetten op CO2 afvangen dan ben jij de echte weldoener hier 😀. Same for alle Ferrari eigenaren..

              Login om te reageren
          • autorijdert zegt

            10 september 2021 om 11:02

            Wat heeft woke gemeenschap nou met electrische autos te maken?

            Ik moet dus vieze uitlaatgassen in ademen omdat jij zo nodig een herrie makende stinkbak wilt rijden die ook nog eens inefficienter en slechter voor het milieu is en twijfelachtige regimes in de wereld steunt?

            Als jongeren het zo zwaar hebben moeten ze maar een keer een youtube videotje kijken over hoe het eraan toe gaat in een arm Afrikaans land.

            Dan genezen ze weer heel snel van die aanstellerige houding.

            Login om te reageren
            • merken zegt

              10 september 2021 om 13:44

              Nee, jij ademd grotendeels vieze lucht in van o.a. een vervuilende industrie. En nee, ik ben niet iemand die tegen verandering is maar ben ook niet zo’n OMG alles moet anders figuur/droeftoeter.

              Nou ben jij waarschijnlijk ook niet zo’n droeftoeter en in niet wat jij me voorschilderd, dus kunnen we het dan om beleefd houden en respecteren dat er ook mensen zijn met een andere mening.

              Mensen die niet perse tegen vergroening maar die wel willen kunnen genieten van een fatsoenlijke auto met ja een goed geluid! Dat het grootste gros zo overstag gaat is helemaal prima maar ik word persoonlijk moe dat ik straks aan alle kanten gedwongen word en mijn leven niet kan inrichten zoals ik dat wil. Nog even een ook vlees zal verboden worden, maar dat is een andere discussie.

              Ik geloof gewoonweg dat we op deze wijze echt niet milieu redden, niet zolang een industrie voor, als ik mij niet vergis, €30 per TON co2 kan afkopen…

              Login om te reageren
              • autorijdert zegt

                11 september 2021 om 10:33

                Dat is dus onzin.

                Dat er vervuilende industrie is betekent niet dat die industrie dag in dag uit elke dag letterlijk met de uitlaat langs mijn neus langsrijdt.

                En er is dus een alternatief voor de benzine auto en die wil jij dus niet omdat er ook vervuilende industrie is?

                Dat is niet eens een argument.

            • herve11f zegt

              10 september 2021 om 14:38

              @autorijdert: Dus jij denkt dat door een EV te rijden je geen ,zoals je het zelf noemt “twijfelachtige regimes” steunt en daarmee alle problemen opgelost zijn? Nou dan zijn we uitgepraat.

              Login om te reageren
              • autorijdert zegt

                11 september 2021 om 10:31

                Ja inderdaad dat lost alle problemen op.

                En al zou het een klein deel van de problemen oplossen, je moet ergens beginnen.

                Maar jouw alternatief is dus niks doen.

                Nou dan zijn we inderdaad uitgepraat want jij legt je erbij neer.

                Tjah.

            • tinnemans zegt

              10 september 2021 om 15:09

              @autorijdert; Dus je wilt beweren dat opgroeien in een Pandemie niet heel erg beroerd is -omdat- het ergens anders erger is? Zo werkt dat niet hoor. ;)

              Login om te reageren
              • autorijdert zegt

                11 september 2021 om 10:29

                Zo werkt dat dus wel.

                Is onder andere te zien aan de vluchtelingen die hun leven op spel zetten om hierheen te komen.

      • driver79 zegt

        10 september 2021 om 06:51

        @merken: een beter milieu begint bij jezelf. Klinkt als de discussie op gas of inductie koken. Het eten smaakt er echt niet minder op

        Login om te reageren
    • f31bmw320d zegt

      9 september 2021 om 23:14

      @driver79: het succes (of het ontbreken daarvan) van de formule E bewijst dat je niet ‘de gemiddelde’ f1 fan bent. Het varieert natuurlijk ook van de mensen die zeggen: ‘breng de V10’s en V12’s terug’ tot jouw eigen standpunt, beide zijn compleet radicaal en niet reëel.

      Login om te reageren
      • driver79 zegt

        10 september 2021 om 06:22

        @f31bmw320d: ik mis volledig je kijk op een betere wereld voor onze kinderen en kleinkinderen. De F1 behoort een voorloper te zijn van bruikbare nieuwe techniek. Niet iets nutteloos (quote Vettel) wat geen bijdrage levert aan de toekomst behalve mooie entertainment.

        Login om te reageren
        • herve11f zegt

          10 september 2021 om 08:50

          @driver79: zullen we dan ook beginnen met al die reality tv uitzendingen zoals de “Kardashians” of “Blind getrouwd” te verbieden? Deze kosten stroom en energie en hebben geen meerwaarde voor de gemeenschap. Of beter, we verbieden de Olympische spelen. Al die atleten uit de wereld naar één plaats laten komen dat creëert onnodige CO2 uitstoot. Ik denk dat je veel naar het testbeeld zal moeten kijken dan. Wat is dat nou voor een uitspraak van Vettel? Eerst rijk worden en dan de heilige gaan uithangen. Dat doen die Hollywood acteurs ook in hun villa met een CO2 voetafdruk van 50 gezinnen. Bende huichelaars.

          Login om te reageren
          • driver79 zegt

            10 september 2021 om 09:21

            @herve11f: verbieden van tv programma’s past niet in een democratie. Ik ben het met je eens dat deze zogenoemde elite geen beste voorbeelden zijn. Ik ben ook nog geen goed voorbeeld maar doe mijn best om mijn eigen impact op het milieu te reduceren

            Login om te reageren
            • herve11f zegt

              10 september 2021 om 13:30

              @driver79: overheden die bedrijven normen voorschrijven die niet haalbaar zijn en daardoor de burger van zijn keuzevrijheid beroven past ook niet in een democratie. Ook is de impact van de auto uitstoot verwaarloosbaar tov andere vervuilers zoals veeteelt, ontbossing, zeevaart. Het beginnen bij jezelf via de auto is dus verkeerd. Ikzelf ben een absolute carnivoor, ik hou van vlees, maar ik heb niet de courage vegan te worden terwijl dit de juiste weg is. Mijn egoïsme is hier toch te groot.

              Login om te reageren
    • por100 zegt

      10 september 2021 om 07:36

      Waar een wil is, is een weg ja. Maar jij wilt blijkbaar iets totaal anders dan een supercar of F1.
      Een supercar is meer dan snelheid: het is drama met hoge emoties en muziek. Er gebeurt zoveel meer in het brein van een mens (aanmaak allerlei angst, geluks stofjes) als er een F1 of pak em beet V10 voorbij komt dat je met wetenschappelijke basis moet veronderstellen dat er heel veel vreugde verloren gaat als je dat gaat elektrificeren.

      Als wij met de wetenschap gaan vaststellen dat het klimaat verandert moeten we wel consequent blijven en met de wetenschap vaststellen dat er heel veel verloren gaat als we alles gaan elektrificeren.

      Italianen snappen dat. Hollanders snappen dat altijd pas te laat

      Login om te reageren
  10. Charles Taycan 4S zegt

    9 september 2021 om 22:23

    Sinds 2019 heeft Porsche al een elektrische supercar als eerste in serieproduktie,Ferrari wilde nog niet aan de EV toen. Nu zien ze het succes van Porsche en lopen ze achter … dus gaan ze lopen janken…. Pffff! Go Porsche!😜

    Login om te reageren
    • f31bmw320d zegt

      9 september 2021 om 23:16

      @Charles Taycan 4S: wat is de definitie van een supercar? Dacht dat sedans daar niet onder vielen 😉

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      10 september 2021 om 10:35

      @Charles Taycan 4S: zullen we voor de definitie voor supercar bewaren voor auto’s die een 5 persoons volume model kunnen voor blijven?;)

      Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      10 september 2021 om 10:46

      @Charles Taycan 4S: Cognitieve dissonantie… tja!

      Login om te reageren
  11. O plaat zegt

    9 september 2021 om 22:38

    Krijg ik geen seks? Dan zorg ik dat niemand seks heeft! Aldus Porsche.

    Login om te reageren
  12. herve11f zegt

    10 september 2021 om 00:07

    Zou men anders reageren mocht men zeggen dat niemand nog vlees mocht eten, maar mocht iemand vragen twee keer per jaar toch te mogen?

    Login om te reageren
  13. koeberg zegt

    10 september 2021 om 00:18

    Verschillende regels voor verschillende fabrikanten lijkt me geen goed idee. Rechtsongelijkheid ben ik nooit zo’n fan van. Waar leg je de grens?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      10 september 2021 om 09:39

      Die grens zou je kunnen trekken door een maximum te koppelen aan de autoproductie. Verkoop je (bijvoorbeeld) meer dan 15.000 auto’s per jaar wereldwijd, dan val je onder de gewone regels, blijf je daaronder dan mag je doorgaan met je V8.
      Nou is die 15.000 een willekeurig getal dat ik uit mijn duim heb gezogen, maar ik ben ervan overtuigd dat je met allerlei ingewikkelde rekenmodellen (waarbij ook rekening wordt gehouden met het deel van de productie dat binnen de EU verkocht wordt) tot een acceptabel, te onderbouwen aantal kunt komen.

      Login om te reageren
  14. kennone zegt

    10 september 2021 om 06:52

    Zijn ze hun eigen E fuel vergeten?

    Login om te reageren
  15. tinnemans zegt

    10 september 2021 om 07:07

    Je moet als dieselschandaalfinalist wel heel erg veel boter op je hoofd hebben om je in deze discussie te willen mengen.
    Ik hoop voor de petrolheads in de wereld, incluis mezelf, dat er snel volledig synthetische brandstoffen op de markt komen. Dan kan VAG z’n loeizware batterijen in een donker hoekje opslaan.

    Login om te reageren
    • osmo zegt

      10 september 2021 om 08:47

      Zodra die brandstoffen er zijn, wordt het patent voor ontiechlijk veel geld gekocht door onze gesluierde vrienden uit de zanbakken rond de evenaar.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        10 september 2021 om 09:40

        Ja en dan? Dan gaan zij licenties verkopen aan (auto)fabrikanten zodat ze ook in deze energietransitie door kunnen gaan met geld verdienen.

        Login om te reageren
        • osmo zegt

          10 september 2021 om 12:22

          zolang er olie uit de grond spuit zie ik dat niet gebeuren

          Login om te reageren
  16. doublechevron65 zegt

    10 september 2021 om 10:53

    VAG wil gewoon weer de wereld dicteren wat er gebeuren moet. Eerst bijna iedereen een vieze diesel door de strot duwen, nu het schoonste jongetje van Europa willen zijn. Maar ja dicteren werd in het verleden door Piëch geleerd, nu doen het zijn schijnheilige leerlingen hem na. En Lambo maar snel verkopen, anders trappen we een eigen deur in, was het credo.

    Login om te reageren
  17. Jantje_555 zegt

    10 september 2021 om 16:24

    acceleratie ben je na 14 tot een maand gewend. Maar een echte rijdersauto’s met mooie sound waar je je handen en voeten bij moet gebruiken, dan gaat nooit vervelen, snelle acceleratie of niet.

    Login om te reageren
    • herve11f zegt

      10 september 2021 om 18:40

      @Jantje_555: heel juist

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North