Panther Westwinds P6: vergeten concept (1977)

Auteur: , 18 Reacties

Meer wielen = meer plezier? Volgens Mercedes wel, maar hoe zat dat in de Seventies, toen deze P6 het licht zag?

Het publiek van de 1977 London Motorfair kreeg het nodige aan auto’s voorgeschoteld, maar het meest opvallende model was ongetwijfeld deze P6 van Panther Westwinds, een opulente cabrio met zes wielen (hier een lijst met andere markante zeswielers) en een 8,2 liter Cadillac V8, voorzien van 2 turboladers.

Het gevaarte van bijna 5 meter lang en meer dan 2 meter breed was ontsproten aan het brein van Robert Jankel, die Panther Westwinds in 1972 oprichtte. Het leverde de wereld creaties op als deze Ferrari 365 GTB, maar na acht jaar, in 1980, ging het bedrijf kopje onder, en verlegde Jankel de focus naar gepantserde en verlengde luxewagens, zoals deze Bentley die eerder voorbij kwam.

Een concept mogen we het strikt volgens de regels eigenlijk niet noemen, want het was gewoon een productiewagen, maar dan wel een hele dure. Uiteindelijk stokte de productie na 2 exemplaren, een witte en een zwarte. De zwarte (rechtsgestuurd) was de show car, de witte (linksgestuurd) de facto het eerste en enige productiemodel. Beide modellen bestaan nog, eentje schijnt zich in het Midden-Oosten te bevinden.

Panther P6

Als inspiratiebron diende de eveneens zeswielige Tyrell P34 racer, wier layout ook model stond voor de latere Covini C6W. Jankel zag de racer een jaar eerder tijdens de Britse Grand Prix en besloot dat hij ook zoiets moest gaan maken. Het resultaat was een auto waarin je verdronk in bruin leer, met telefoons in de armleuningen, een TV in het dashboard, elektrisch bediende ramen, en een hydraulisch bediende motorkap.

Het model zou de 200 mph-grens moeten overschrijden, en Jankel claimde een vermogen van meer dan 600 pk. Standaard leverde het Caddy-blok, afkomstig uit de Eldorado, 365 pk. Niemand heeft de auto ooit op de rollenbank gezet (is ook wat lastig met zo’n dubbele vooras), maar het werkelijke vermogen zal ergens tussen beide opgaves liggen.

Navraag achteraf doen bij Robert Jankel wordt lastig, de man overleed het vorige decennium reeds. Voor meer achtergrond omtrent de P6 verwijzen we naar dit artikel van het Britse Octane. Zeldzaam videomateriaal, inclusief toelichting van Jankel zelf vind je op autojunk.



18 reacties

Is ook het eerste waar je aan denkt;Tyrell Ford Formule 1 wagen.
Waarom kan ik niet op aj reageren

Ot: lelijk
@marikoelolo: Omdat je daarvoor 100+ reacties moet hebben gegeven :).
FAB 1, Thunderbirds.
Volgens mij heb ik nog steeds last van een kater, want dit kan niet echt zijn xd
Gezien het een achterwielaandrijver is, is er toch geen enkel probleem om die op de vermogenbank te zetten?
Even totaal offtopic en correct me if I’m wrong, maar wijden jullie geen topic of item aan het totale falen van jullie nieuwe app, nadat hij geupdate is naar 3.0! Want dat is me toch een waardeloze bende.. (;

Ont: Was er ook niet een F1 wagen met 6 wielen?
@baap: inderdaad een bizar slecht stuk programmeerwerk, nog erger is dat iemand hier toestemming voor heeft gegeven om het live te gooien…

@fernie: Nou indd. De app zoals die was, was gewoon prima! Dit is gewoon prutswerk eersteklas. Enfin, ik wacht stiekem ook een beetje op de mensen van autoblog die hier een nieuwsitem aan wijden.. Ff jullie gebruikers op de hoogte brengen peepz (;
@baap: wil inderdaad niet vervelend zijn maar er is een artikel al langs gekomen

http://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-app-versie-3-0-voor-android-en-ios-64240

En ik deel ook jullie mening de vorige versies was met afstand veel beter..kijk nu ook gewoon via de inet site via de mobiel, erg jammer. Dus Autoblog!!! Doe er wat aan!!
@jpoers: hahaha, op mijn tablet staat de oude versie nog. Dat gaat toch wel ff wat beter dan die nieuwe versie op de foon. Nu alleen onderzoeken hoe ik kan voorkomen dat ie alsnog wordt ge├╝pdatet.
@ropbp: Je kan per app instellen of die automatisch update of niet. In de play store naar de app gaan en automatisch updaten uitvinken via het opties menu. Ik heb hem zelf kunnen restoren naar versie 2 via titanium back-up, maar dat vereist root. Of je root wil of niet is een keuze, mag je legaal doen al kost dat in principe je garantie.

OT: aparte wagen. Ik ben er niet uit of ik hem mooi of lelijk moet vinden. Maar 8.2 liter! wat een enorme motor!
@baap: Ik snap er ook helemaal niks van. Ik kan niet normaal een reactie plaatsen en ze hadden hem best beter kunnen testen lijkt me zo….
De vorige app was ook niet heel goed. Soms werden de reacties niet geplaats, een langere reactie was ook problematisch.

OT: wat een lelijke auto!
Ik vind de app prima werken, maar het laden duurt wat lang en ik zie nog steeds niet direct mijn reacties en ik kan ze later ook nergens terugvinden terwijl er toch mensen oo reageren. Dat is behoorlijk frustrerend.
Als het een amfibievoertuig was geweest had ik hem wel gewild.
Geweldige interpretatie van de Thunderbird auto. De verhoudingen zijn natuurlijk helemaal zoek, maar desalniettemin ‘doe maar’.
Een fabrikant die dit maakt, gaat een paar jaar later failliet? Je verzint het niet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).