Zijn ze van de ratten besnuffeld, of is er hier meer aan de hand?
De paradox van auto’s die in grote getallen zijn geproduceerd, is dat er nagenoeg geen enkel volledig origineel exemplaar overblijft, ondanks dat er miljoenen van de band zijn komen rollen. Logisch natuurlijk, want geen sterveling overweegt een dergelijke auto aan te schaffen om hem vervolgens niet te gebruiken. Althans, bijna geen sterveling.
In de Verenigde Staten was er in de jaren ’60 namelijk ene Rudy Zvarich, die dit juist wel deed. Zvarich was helemaal verliefd op zijn schitterende Volkswagen Beetle uit 1957. In zijn ogen was de auto in esthetisch opzicht perfect. Hierom was hij enorm geraakt toen hij er lucht van kreeg dat Volkswagen het uiterlijk van de Beetle voor het nieuwe model, dat in 1965 onthuld zou worden, ingrijpend ging veranderen. Met deze motivatie in het achterhoofd ging hij tijdig op zoek naar een nieuw exemplaar van zijn auto, zodat hij deze kon gebruiken wanneer zijn ’57 Beetle de geest zou geven.
Na lang zoeken kwam Zvarich uiteindelijk terecht bij een dealer in Vancouver, Washington, waar hij een exemplaar vond uit 1964. De bolide had een simpele zwarte kleur met een fraai rood interieur. Zvarich hoefde niet tweemaal na te denken en kocht de auto, om er diezelfde auto onverzekerd mee naar huis te rijden. Hij ging zelfs zo ver een eigen accu mee te nemen, zodat de auto maar origineel zou blijven. Omdat Rudy zelf nog geen opslagruimte had, plaatste hij de Beetle bij een vriend. Twee jaar later was zijn eigen garage af en plaatste hij de auto, waarmee hij in de tussentijd niet had gereden, aldaar onder een doek. De vloeistoffen werden eruit gezogen en stof had geen mogelijkheid zich op de auto te verzamelen, dus Rudy was tevreden.
Door de jaren heen begon Zvarich steeds meer auto’s te verzamelen en rijden. Hierdoor was het niet nodig de bolide onder de doeken vandaan te trekken. Zodoende bleef de auto volledig in nieuwstaat. Van 1966 tot 2016 stond de auto verborgen in de garage. Twee jaar voordat de auto het daglicht weer mocht voelen, overleed Zvarich op 87-jarige leeftijd. Zijn collectie liet hij achter aan een gelukkige neef. Diezelfde jongeman heeft inmiddels besloten de auto weg te willen doen.
De auto heeft in zijn eerste en enige rit slechts 22 mijl (35 kilometer) afgelegd. De lak is misschien iets stoffig of dof, maar dit is te wijten aan het feit dat de auto nooit is gewassen. Men zegt dat het een van de meest originele, zo niet het meest originele exemplaar op aarde is. Bolides die wereldwijd in musea te vinden zijn, kunnen naar het schijnt niet tippen aan deze nagenoeg ongebruikte Beetle. Zelfs de zijspiegel en wieldoppen zitten nog in de doos. Of dit alles het prijskaartje van 1 miljoen dollar rechtvaardigt, dat valt te betwijfelen.
Het is niet de eerste keer dat men een dergelijk bedrag vraagt voor een Volkswagen Beetle. Enkele jaren geleden was er een soortgelijk geval in Mexico.
Mooie tijdcapsule, maar 1 miljoen? In geen miljoen jaar. Hooguit 1/20 hiervan en als hij heel veel mazzel heeft 1/10. Het is tenslotte maar wat een gek ervoor geeft.
@jeroenwz: Toch vind ik 50.000 euro wat weinig voor dit stuk geschiedenis.
Zou wel verwachten dat na al die jaren een paar rubbertjes vervangen moet worden. Voor dat bedrag schaf ik liever een dozijn M-auto’s aan.
Mooi, heb je zo een auto bewaard en dan ga je dood.
@rdamnn: c’est la vie
1 miljoen dollar, dat is 569 keer de aanschafprijs oftewel een jaarlijks rendement van 12,5 procent.
@kunstomdathetmoet: en dan moet je hem nog naar huis slepen ook…
@kunstomdathetmoet: bruto
is dan nog eens geen oudere brilkever! Daarvoor zou een miljoen al logischer zijn
Wie kent die reclame, waarbij een jongen die verliefd was naar zijn vriendin reed en daarna achteruit? En kilometerstand bij thuiskomst weer origineel was? Dat is dus met dit Kever gebeurt.
@rachid: deze
@stuko: wat is deze
Dit verhaal is toch al wel een tijdje oud. Jammer dat hij nu onder de hamer gaat. Ik denk dat dit thuis hoort in een museum. Rijden wordt hij niet beter van, al ben ik van mening dat een auto op de weg hoort, maar bij deze niet. Hopelijk komt hij bij een liefhebber die hem koopt om wat het is, een mooi verhaal en niet als belegging.
Jay Lenno, Jerry Seinfeld?
Kostprijs komt gewoon doordat er daar zo weinig van geproduceerd zijn. Beetje zoals een 911R waarschijnlijk…
@cossiekiller: maar weinig kevers geproduceerd?
@mashell: Cossiekiller is nogal vrij sarcastisch van aard ;-)
Ik heb een vaal stuk plastic in de achtertuin, ook een miljoen..
In 1933 had Adolf met Ferdinand Porsche een discussie over de ontwikkeling van een “Volks-Wagen”
Deze mocht niet meer dan 990 Reichsmark gaan kosten.
Als Adolf van deze 1 miljoen dollar had gehoord was hij misschien autoverkoper geworden.
@yipikaye: Had dat even eerder tegen hem gezegd. Dan had die ene miljoen ruim 6 miljoen levens gespaard.
@mgmgb: zeg maar 55 miljoen.
1 miljoen? Opa moet serieus los gegaan zijn op de VAG optielijst.
@alfapeter: t is geen Audi…
Thank you but that would be a ‘no’ for me
Mooi verhaal!
dat Volkswagen het uiterlijk van de Beetle voor het nieuwe model, dat in 1965 onthuld zou worden, ingrijpend ging veranderen. Woehahahaha, VW is in al die jaren niets veranderd.
@fordnut: In 1967 is het model van de VW wel degelijk flink veranderd en die oude knar had gelijk. De midden jaren 60 modellen zijn om te zien wellicht de mooiste VW’s en ze rijden ook nog eens (relatief) lekker.
@fordnut: het is inderdaad net een Golf 7..
Bougiekabels zijn sowieso niet origineel.
Plat op z’n pens, paar fuchsen eronder, dan is ie af..
@hjhj:
2 Fuchs-velgen en 2 originele gaat een gek zicht zijn…
@e28forever: ja