• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pardon? Hagelnieuwe VW Kever uit ’64 kost 1 miljoen!

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 5 oktober 2018 om 14:56 – 31 Reacties

Afbeelding Pardon? Hagelnieuwe VW Kever uit ’64 kost 1 miljoen!Afbeelding Pardon? Hagelnieuwe VW Kever uit ’64 kost 1 miljoen!Afbeelding Pardon? Hagelnieuwe VW Kever uit ’64 kost 1 miljoen!Afbeelding Pardon? Hagelnieuwe VW Kever uit ’64 kost 1 miljoen!Afbeelding Pardon? Hagelnieuwe VW Kever uit ’64 kost 1 miljoen!Afbeelding Pardon? Hagelnieuwe VW Kever uit ’64 kost 1 miljoen!Afbeelding Pardon? Hagelnieuwe VW Kever uit ’64 kost 1 miljoen!

Pardon? Hagelnieuwe VW Kever uit '64 kost 1 miljoen!
Zijn ze van de ratten besnuffeld, of is er hier meer aan de hand?

De paradox van auto’s die in grote getallen zijn geproduceerd, is dat er nagenoeg geen enkel volledig origineel exemplaar overblijft, ondanks dat er miljoenen van de band zijn komen rollen. Logisch natuurlijk, want geen sterveling overweegt een dergelijke auto aan te schaffen om hem vervolgens niet te gebruiken. Althans, bijna geen sterveling.

In de Verenigde Staten was er in de jaren ’60 namelijk ene Rudy Zvarich, die dit juist wel deed. Zvarich was helemaal verliefd op zijn schitterende Volkswagen Beetle uit 1957. In zijn ogen was de auto in esthetisch opzicht perfect. Hierom was hij enorm geraakt toen hij er lucht van kreeg dat Volkswagen het uiterlijk van de Beetle voor het nieuwe model, dat in 1965 onthuld zou worden, ingrijpend ging veranderen. Met deze motivatie in het achterhoofd ging hij tijdig op zoek naar een nieuw exemplaar van zijn auto, zodat hij deze kon gebruiken wanneer zijn ’57 Beetle de geest zou geven.

Na lang zoeken kwam Zvarich uiteindelijk terecht bij een dealer in Vancouver, Washington, waar hij een exemplaar vond uit 1964. De bolide had een simpele zwarte kleur met een fraai rood interieur. Zvarich hoefde niet tweemaal na te denken en kocht de auto, om er diezelfde auto onverzekerd mee naar huis te rijden. Hij ging zelfs zo ver een eigen accu mee te nemen, zodat de auto maar origineel zou blijven. Omdat Rudy zelf nog geen opslagruimte had, plaatste hij de Beetle bij een vriend. Twee jaar later was zijn eigen garage af en plaatste hij de auto, waarmee hij in de tussentijd niet had gereden, aldaar onder een doek. De vloeistoffen werden eruit gezogen en stof had geen mogelijkheid zich op de auto te verzamelen, dus Rudy was tevreden.

Door de jaren heen begon Zvarich steeds meer auto’s te verzamelen en rijden. Hierdoor was het niet nodig de bolide onder de doeken vandaan te trekken. Zodoende bleef de auto volledig in nieuwstaat. Van 1966 tot 2016 stond de auto verborgen in de garage. Twee jaar voordat de auto het daglicht weer mocht voelen, overleed Zvarich op 87-jarige leeftijd. Zijn collectie liet hij achter aan een gelukkige neef. Diezelfde jongeman heeft inmiddels besloten de auto weg te willen doen.

De auto heeft in zijn eerste en enige rit slechts 22 mijl (35 kilometer) afgelegd. De lak is misschien iets stoffig of dof, maar dit is te wijten aan het feit dat de auto nooit is gewassen. Men zegt dat het een van de meest originele, zo niet het meest originele exemplaar op aarde is. Bolides die wereldwijd in musea te vinden zijn, kunnen naar het schijnt niet tippen aan deze nagenoeg ongebruikte Beetle. Zelfs de zijspiegel en wieldoppen zitten nog in de doos. Of dit alles het prijskaartje van 1 miljoen dollar rechtvaardigt, dat valt te betwijfelen.

Het is niet de eerste keer dat men een dergelijk bedrag vraagt voor een Volkswagen Beetle. Enkele jaren geleden was er een soortgelijk geval in Mexico.

Ook interessant!

  • Maken of kraken? Retro EV doet Volkswagen Kever na
  • Dururste Kever van Marktplaats
    Dit is de duurste Kever van Marktplaats
  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

beetle, geld, kever, Klassiekers, occasion, Volkswagen

Vorig bericht: « Gehuurd busje beukt Porsche Speedster in de plomp
Volgend bericht: Max kan de komende 5 races een record pakken »

Lees Interacties

Reacties

  1. jeroenwz zegt

    5 oktober 2018 om 15:00

    Mooie tijdcapsule, maar 1 miljoen? In geen miljoen jaar. Hooguit 1/20 hiervan en als hij heel veel mazzel heeft 1/10. Het is tenslotte maar wat een gek ervoor geeft.

    Login om te reageren
    • f40racer zegt

      5 oktober 2018 om 21:12

      @jeroenwz: Toch vind ik 50.000 euro wat weinig voor dit stuk geschiedenis.

      Login om te reageren
  2. bmw2coupeeigenaar zegt

    5 oktober 2018 om 15:01

    Zou wel verwachten dat na al die jaren een paar rubbertjes vervangen moet worden. Voor dat bedrag schaf ik liever een dozijn M-auto’s aan.

    Login om te reageren
  3. rdamnn zegt

    5 oktober 2018 om 15:06

    Mooi, heb je zo een auto bewaard en dan ga je dood.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      5 oktober 2018 om 15:08

      @rdamnn: c’est la vie

      Login om te reageren
  4. kunstomdathetmoet zegt

    5 oktober 2018 om 15:09

    1 miljoen dollar, dat is 569 keer de aanschafprijs oftewel een jaarlijks rendement van 12,5 procent.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      5 oktober 2018 om 15:28

      @kunstomdathetmoet: en dan moet je hem nog naar huis slepen ook…

      Login om te reageren
    • tjongejongejonge zegt

      5 oktober 2018 om 16:36

      @kunstomdathetmoet: bruto

      Login om te reageren
  5. Jantje_555 zegt

    5 oktober 2018 om 15:32

    is dan nog eens geen oudere brilkever! Daarvoor zou een miljoen al logischer zijn

    Login om te reageren
  6. rachid zegt

    5 oktober 2018 om 15:36

    Wie kent die reclame, waarbij een jongen die verliefd was naar zijn vriendin reed en daarna achteruit? En kilometerstand bij thuiskomst weer origineel was? Dat is dus met dit Kever gebeurt.

    Login om te reageren
    • stuko zegt

      5 oktober 2018 om 18:29

      @rachid: deze

      Login om te reageren
      • maferick74 zegt

        5 oktober 2018 om 20:33

        @stuko: wat is deze

        Login om te reageren
  7. Boomer zegt

    5 oktober 2018 om 15:39

    Dit verhaal is toch al wel een tijdje oud. Jammer dat hij nu onder de hamer gaat. Ik denk dat dit thuis hoort in een museum. Rijden wordt hij niet beter van, al ben ik van mening dat een auto op de weg hoort, maar bij deze niet. Hopelijk komt hij bij een liefhebber die hem koopt om wat het is, een mooi verhaal en niet als belegging.
    Jay Lenno, Jerry Seinfeld?

    Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    5 oktober 2018 om 15:43

    Kostprijs komt gewoon doordat er daar zo weinig van geproduceerd zijn. Beetje zoals een 911R waarschijnlijk…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 oktober 2018 om 16:12

      @cossiekiller: maar weinig kevers geproduceerd?

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        7 oktober 2018 om 20:37

        @mashell: Cossiekiller is nogal vrij sarcastisch van aard ;-)

        Login om te reageren
  9. giulio zegt

    5 oktober 2018 om 15:44

    Ik heb een vaal stuk plastic in de achtertuin, ook een miljoen..

    Login om te reageren
  10. yipikaye zegt

    5 oktober 2018 om 16:28

    In 1933 had Adolf met Ferdinand Porsche een discussie over de ontwikkeling van een “Volks-Wagen”
    Deze mocht niet meer dan 990 Reichsmark gaan kosten.
    Als Adolf van deze 1 miljoen dollar had gehoord was hij misschien autoverkoper geworden.

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      6 oktober 2018 om 00:18

      @yipikaye: Had dat even eerder tegen hem gezegd. Dan had die ene miljoen ruim 6 miljoen levens gespaard.

      Login om te reageren
      • yipikaye zegt

        6 oktober 2018 om 09:30

        @mgmgb: zeg maar 55 miljoen.

        Login om te reageren
  11. alfapeter zegt

    5 oktober 2018 om 16:47

    1 miljoen? Opa moet serieus los gegaan zijn op de VAG optielijst.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      5 oktober 2018 om 17:37

      @alfapeter: t is geen Audi…

      Login om te reageren
  12. lambowambo zegt

    5 oktober 2018 om 16:55

    Thank you but that would be a ‘no’ for me

    Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    5 oktober 2018 om 17:01

    Mooi verhaal!

    Login om te reageren
  14. fordnut zegt

    5 oktober 2018 om 17:32

    dat Volkswagen het uiterlijk van de Beetle voor het nieuwe model, dat in 1965 onthuld zou worden, ingrijpend ging veranderen. Woehahahaha, VW is in al die jaren niets veranderd.

    Login om te reageren
    • bugboy zegt

      5 oktober 2018 om 18:00

      @fordnut: In 1967 is het model van de VW wel degelijk flink veranderd en die oude knar had gelijk. De midden jaren 60 modellen zijn om te zien wellicht de mooiste VW’s en ze rijden ook nog eens (relatief) lekker.

      Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      5 oktober 2018 om 20:00

      @fordnut: het is inderdaad net een Golf 7..

      Login om te reageren
  15. madvillain zegt

    5 oktober 2018 om 20:08

    Bougiekabels zijn sowieso niet origineel.

    Login om te reageren
  16. hjhj zegt

    5 oktober 2018 om 21:23

    Plat op z’n pens, paar fuchsen eronder, dan is ie af..

    Login om te reageren
    • e28forever zegt

      6 oktober 2018 om 00:02

      @hjhj:
      2 Fuchs-velgen en 2 originele gaat een gek zicht zijn…

      Login om te reageren
      • hjhj zegt

        6 oktober 2018 om 09:29

        @e28forever: ja

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North