Parelwitte Porsche 944 leverde bijna 75.000 dollar op

Auteur: , 29 Reacties

Say whuuuut?

Porsche 944 Turbo wit

De Porsche 944 is onderschat. Iedereen wil natuurlijk dé Porsche (911) hebben, terwijl het merk uit Zuffenhausen een hele verzameling aan auto’s met de motor voorin heeft. Geen slecht woord verder over de minder bekende Porsche, want voor je het weet komt er vanuit de Jaapiyo-hoek een propje papier tegen je voorhoofd aan. Hij bezit er namelijk ééntje, met een bijzonder verhaal.

Onbekend maakt onbemind en dat geldt ook voor de 944. De auto was nieuw zo’n 50 mille, dan kreeg je een vier-in-lijn motor die 165 pk had in de reguliere 944, 190 pk in de 944 S (217 in de 944 S2) en 250 pk in de 944 Turbo. Geen gigantische waarden, maar de auto is dan ook geen zwaargewicht. Het is een hele toffe auto voor diegene die een 911 willen met de kofferbak áchter zich. In 2019 is er zo’n 40 mille afgeschreven en kun je al een redelijke 944 voor de deur zetten voor 10 tot 15 duizend euro.

Het zevenvoudige van dat bedrag, 74.000 dollar, werd betaald voor een Amerikaanse 944 uit 1986. Dat klinkt alsof iemand veel te veel heeft betaald. Maar de autowereld zit vol met verhalen over hoe zeldzaam een auto is, dan valt 70 mille nog best wel mee.

944 Turbo wit

De eerste hint is de kleurstelling. De kleur lijkt gewoon wit, maar is Pearl White. Deze crème-achtige parelmoertint is alleen geleverd in 1986. Omdat de auto er goed uit ziet in vele andere kleuren, werd er maar 35 keer gekozen voor de witte tint. En aangezien we op het topic ‘kleuren’ zijn: voor het leer in het interieur opteerde de eerste eigenaar voor burgundy. Deze donkerrode tint past op zich goed bij het witte exterieur, maar het blijft gewaagd en bijzonder.

Interieur

De 944 is dus een Turbo, wat sowieso de prijs ten goede komt. Bovendien zit hij vol met opties en is alles nog origineel en in werkende staat. Dat is al vrij uniek voor Porsches van weleer. De auto heeft één eerdere eigenaar gehad, die er van 1986 tot 1988 zo’n 5.000 mijlen (ongeveer 8.000 km) op zette en daarna de 944 nauwelijks meer gebruikte. Wel deed hij alles eraan om de auto mooi te houden, door bijvoorbeeld lakbescherming aan te brengen. Alles wat er ooit is gebeurd met de Porsche werd nauwkeurig vastgelegd in de boekjes.

944 Turbo

Duur, maar dan heb je ook één van de meest speciale 944’s ter wereld. Op Bring A Trailer staan de overige foto’s en de video’s. Zodat je even kunt wegdromen bij deze perfecte ‘tweede-keus-Porsche’.



29 reacties

Fantastische auto. Had ik twintig jaar geleden maar zo’n ding gekocht…
Punt is vaak, dat het leuk klinkt, maar wat kostte deze nieuw? En wat doet inflatie met prijzen? Daarbij moet je dat ding minimaal rijden maar maximaal onderhouden, en als iemand nu dat ding koopt, kan je er eigenlijk nog niks mee, want je schrijft hem dik af…conclusie?!

Gewoon gebruiken die wagens!
@ghost: wow. Jij kunt echt heel goed niks zeggen met veel woorden.
@koen0373: het is juist een zinnige opmerking die hout snijdt.
@tazmania:

Yep ..
ouwe meuk moet bij jetcars staan of op de schroothoop terecht komen ..

En van het Rijksmuseum kunnen we beter een Ikea maken ..
@lincoln: kom jij wel van deze planeet?
@koen0373: en jij kan kennelijk alleen natrappen en niks bijdragen.

Lang leve de nietsnutten!
@ghost: hahaha. Lees even na wat je schrijft! Echt totaal geen touw aan vast te knopen!
@koen0373: ik snap alles van wat er staat..en het is gewoon waar. 75k dollar lijkt heel wat maar wat heeft de wagen destijds gekost ik aanschaf? Wellicht ook 75k dollar maar dat was toen meer geld dan nu(inflatie). Daarbij heeft de eigenaar er amper van kunnen genieten want hij er amper (minimaal) in/mee gereden. Maar wel elk jaar onderhoud er aan en omdat je nu een wereldprijs wilt vangen doe je dat erg goed, dus kost het je niet minimaal, maar maximaal geld want oude Porsche onderdelen kosten geld. Kortom, je had beter ermee kunnen gaan rijden en genieten, want dit is niet rendabel.
Alle auto’s met klapkoplampen zijn speciaal.
@frank2b:
Inderdaad, vraag maar aan Bassie en Adriaan
Kleuren combi is goed gelukt, sorry Jaapio ik heb het nooit een mooie auto gevonden. Ik vind de vorm vd auto gewoon niet mooi.
@lekkerlinksrijden: cultuurbarbaar.
@jaapiyo: het is niet anders
@jaapiyo:

Beetje fatsige 924 is het wel ..
@lincoln: geen enkele auto werd ooit minder door de toevoeging van box flares.
@lekkerlinksrijden: Tot mijn eigen verbazing vind ik de 944 eigenlijk best wel goed oud worden. Voor de goede orde: niemand heeft mij er ooit van beschuldigd goede smaak te hebben, dus dat is niet meteen een aanbeveling voor de 944.
@vaakbenjetebang: ben er alleen maar blij mee dat jij en anderen met jou een andere smaak hebben. Het wordt anders heel erg saai
Deze auto. Op een verjaardag kwam mijn oom, destijds redacteur van een autoblad, met een donkergrijze uitvoering naar een verjaardag. Mijn andere oom had net zijn rijbewijs of was beginnend bestuurder zoals we dat tegenwoordig noemen.

Of hij even een rondje mocht rijden. Natuurlijk. Ene oom achter het stuur, andere passagier en een lading neefjes achterin. Waaronder ondergetekende. Over de snelweg richting @willeme’s huis en omgeving.

Eerste keer dat ik meer dan 200 km/u meemaakte in een auto volgens mij. Snoeihard door de bocht bij Willemstad op de A59 en ‘holding on for dear life’ zoals ze dat zo mooi zeggen op de achterstoeltjes. Of we een gordel hadden weet ik niet. Waarschijnlijk niet. We hebben het overleefd met zijn vieren of zelfs vijven misschien.

Mooie herinnering heb ik daar nog aan.
Was een S2 trouwens. Geen Turbo. Ach, wat zou het:

https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/YHcAAOSwpwBcMKdv/$_83.JPG
@stephane8200: magische tijden!
@stephane8200: vanaf Willemstad naar Dinteloord kon je altijd goed testen hoe hard je auto ging. Nu met nieuwe A4 wat minder goed
Wauw! Er zit zelfs een echte Alpine 7902 in 😍😍😍

Blijft gewoon mooi dit soort, inmiddels vintage, audio-apparatuur. Alleen al die fraai verlichte tiptoetsen..
Leuk zo een tijdcapsule uit het disco tijdperk ..
Hoop dat de koper er zuinig op is ..
Ik mis nog dagelijks mijn S2 (ultiem comfortabele doch snelle GT, liep moeiteloos de teller uit voorbij 265, ondanks z’n leeftijd) maar intussen zijn prijzen verdubbeld in NL en nu in CA wonend kan ik niet wennen aan de hondslelijke VS achterbumper en oranje knipperlichten op de verkeerde locatie…, zie ook de auto in dit artikel.

Diegenen die er nog ééntje hebben, koesteren!
@macready: Heb er ook 1 gehad toen ik nog in dienst zat net over de grens. Nieuwe S2 zonder bpm en btw :-) Mooie tijd.
@macready:

Ruitenwissers spiegels en gordels maken em er ook niet mooier op ..
@macready: +1
5 jaar geleden mijn S2 verkocht voor 5K. Tegenwoordig doen ze 10-15K. Had ik maar….
Ik moet zeggen dat ik ze toch mooier ga vinden, dat vind ik ook van een 914 overigens.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).