Particulieren gaan eindelijk elektrisch rijden

Auteur: , 121 Reacties

Het omslagpunt is nabij.

Particulieren gaan eindelijk elektrisch rijden

Elektrisch rijden is op dit moment vooral weggelegd voor de werknemer die van de baas een EV mag uitzoeken voor de lease. Op particuliere schaal zijn er nog geen denderende ontwikkelingen gaande. Het aanbod van betaalbare elektrische auto’s groeit met bijvoorbeeld de onlangs vernieuwde Renault ZOE en Nissan Leaf, maar de definitie van betaalbaar is voor iedereen anders.

Feit is dat er nog geen nieuwe elektrische auto voor 15.000 euro op de stoep staat. In dat opzicht gaat private lease een belangrijke rol spelen. Voor een paar honderd euro in de maand een nieuwe elektrische auto rijden klinkt voor veel consumenten wél aantrekkelijk in de oren.

Vandaag heeft de ANWB de nieuwe Elektrisch Rijden Monitor gepresenteerd. De organisatie stelt dat de particuliere markt voor elektrische auto’s volgend jaar gaat doorbreken. In het onderzoek van de ANWB kwam naar voren dat 58 procent van de Nederlanders binnen vijf jaar een elektrische auto wil aanschaffen. Vijf procent wil dat zelfs als binnen twee jaar realiseren.

Volgend jaar komt er een aanschafsubsidie voor particuliere elektrische auto’s. De overheid verstrekt een korting op deze nieuwe auto. Exacte details van deze subsidie ontbreken nog. Zo is op dit moment niet duidelijk hoeveel subsidie men exact mag verwachten en hoe dit bepaald gaat worden.

In 2020 barst het aanbod met voordeligere elektrische auto’s los. Waar het aanbod nu nog veelal bestaat uit EV’s duurder dan 45.000 euro, komen er meer auto’s onder die 45k op de markt. Denk aan de elektrische MINI, de Volkswagen ID.3 en de Peugeot e-208. Met een prijs van meer dan 35.000 euro zijn ze niet goedkoop te noemen, maar het zijn kleine stapjes in de goede richting voor consumenten. (via de Telegraaf)



121 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Deze particulier in ieder geval niet… Wacht wel tot waterstof een beetje gangbaar wordt. BEV’s hebben nog steeds te veel praktische nadelen voor mij.
@dper4mance: Waterstof gaat niet massaal in de personenauto komen. En als het al komt zijn de kosten per KM significant hoger ivm de verliezen die er zijn bij het verkrijgen van waterstof. Wie gaat die kosten betalen? De eindgebruiker uiteindelijk
@widodh: oh elektrisch rijden is gratis en wordt niet duurder de komende tijd. Ik wil geen gemekker horen dalijk als de elektriciteit toren hoog staat omdat we alles elektrisch moeten doen, verwarmen en vervoer. Allemaal leuk en aardig zon populistisch linkse opmerking zoals die van jou, maar realisme is iets wat simpelweg ontbreekt. Het zou juist een revolutie zijn om een waterstof auto met brandstofcel te rijden, zeker voor de massa, want rijden op een batterij is een tussen oplossing, het is dus gewoon nog even wachten tot de batterijen in je auto gevoed worden door een brandstof cel.
@barendbotje: Haha.. lol. En hoe wordt waterstof gemaakt?
@reactief: door algen
@baklava: Als dat gaat lukken zou dat een enorme doorbraak zijn. Maar ze denken al ruim een decennia dat het mogelijk is, maar tot nu toe nog niet echt gelukt.
@reactief: hoe zat het ook alweer met het idee van Stanley Meyers? Die had rond 1940 toch ook wat uitgevonden op waterbasis?
@barendbotje: iemand betichten van een gebrek aan realisme, en dan zelf zo’n domme opmerking plaatsen.

Dat is ook een kunst.
@barendbotje: elektriciteit kan iedereen, zelfs thuis, veilig en goedkoop opwekken. Hierdoor zal de prijs altijd schappelijk blijven. Waterstof zal altijd afhankelijk zijn van dure materialen en complexe techniek.

Wat de overheid wel al aangekondigd heeft is rekeningrijden, in ieder geval voor EVs.
@flutterby: In België niet hoor. Wij hebben hiervoor dieselgeneratoren nodig op een schip. Dat was toch de voorspelling van vorige winter…
@joki: oh en die diesel aggregaat wekt geen elektriciteit op…? Moppelt iets over Belgen…
@flutterby: dat is de bedoeling… maar als dit de oplossing zou zijn om op korte termijn elektriciteit op te wekken en je doet dit om het milieu minder te belasten…
@joki: dan behaal je resultaat. Een BEV geladen op een liter diesel komt verder dan een dieselmotor op een liter.
@joki: Economisch gezien zijn offshore wind en solar samen met opslag al goedkoper dan een nieuwe gascentrale / kolencentrale / kerncentrale bouwen en laten draaien. En al helemaal goedkoper dan een dieselgenerator. In België hebben ze enkel jarenlang geen beleid gevoerd op het gebied van opgesteld vermogen waardoor ze veel te afhankelijk zijn van import van de buurlanden en om de oude kerncentrales maar in gebruik te houden.

In Nederland waren ze traag met het toevoegen van duurzame energie maar in 2025 komt al 50% van onze totale energievraag van windparken doordat onze offshore windparken operationeel worden. De vraag in Nederland is enkel wat we met de overcapaciteit van de gascentrales gaan doen. Blijven deze operationeel voor de enkele keer dat wind + zon + opslag niet genoeg is of gaan we op die dagen alles regelen door het verbruik flexibel te maken? Dit is op zich eenvoudig te regelen door de markt de prijsbepaling te laten doen (uurprijzen van ordegrootte 10.000 euro per uur in plaats van 50 euro) maar of dit politiek gewenst is, is de vraag. In Nederland kan eenvoudig overgeschakeld worden op elektrisch verwarmen en rijden iig qua capaciteit.
@Godefridus: het probleem met windparken en zonneparken is dat ze niet constant zijn. Het ideaal is toch een paar kerncentrales erbij. Niet de ouderwetse meuk die nu uitgefaseerd word maar met nieuwe, moderne veilige en efficiënte technieken. Wel de voordelen van kernenergie maar niet de nadelen zoals gevaar en kernafval. Uiteindelijk wil je ook gewoon honderden/duizenden tonnen aan vliegwiel hebben in je stroomnet voor de stabiliteit.

Overigens is milieutechnisch een kerncentrale nog beter dan windenergie, en is zonne-energie bij lange na niet zo schoon. Zonnepanelen stoten door de uitstoot bij productie en plaatsing 3 keer zoveel uit als windmolens op zee (die weer efficiënter en beter zijn dan wind op land).
@lekbak: leuk z’n kerncentrale, maar niemand wil er één in de buurt en niemand wil er één bouwen. De businesscase is achterhaald.
@flutterby: daar is maar 1 reden voor: gebrek aan kennis.

Van mij mag er eentje in het dorp komen. Liever vandaag dan morgen. Beetje jammer dat de techniek nog productieklaar moet worden gemaakt, en de ontwikkeling staat stil vanwege hetzelfde probleem. Doordat het woordje “kern” erin staat slaat gelijk de paniek toe.
@lekbak: laten we een kerncentrale gaan bouwen met een gebrek aan kennis…

Sorry kon het niet laten ;)
@flutterby: het grote probleem met elektriciteit is dat wanneer de vraag het grootst is, is het aanbod het kleinst. Tijdens een gure winterdag doen zonnepanelen niks maar heb je erg veel verwarmingsenergie nodig en rijdt men ook meer. Of als het koud is, er sneeuw ligt en windstil is. Dan doen zelfs windmolens het niet, maar is de vraag gewoon groot.

Het is allemaal op te lossen, maar desalniettemin nu en in de nabije toekomst wel een probleem.
@lekbak: wat is er mis met traditionele bronnen van energie als de duurzame bronnen af laten weten? Daarnaast hebben we in de toekomst een potentie van 8.000.000 kWh aan buffer als elke auto één kWh beschikbaar stelt voor die wind en zonloze dag.

We zouden dan ook volledig moeten inzetten op duurzame productie en niet op het verbranden voor elektra, echter hebben we de huidige centrales wel nodig om aan ons vraag te voldoen.

En voor verwarmen geld eerst isoleren en daarna pas een duurzame bron.
@flutterby: beter grijze stroom dan geen stroom. Maar je moet niet gaan plannen op het gebruik van grijze stroom, want het hele doel van deze energietransitie is juist het stoppen van grijze stroom.
@lekbak: klopt, maar liever rijden op grijze stroom dan op brandstof. Vervolgens inzetten op duurzame opwekking en isolatie om daarna de overstap naar duurzaam verwarmen. Die CV ketel is stiekem namelijk al bijzonder efficiënt, de ICE echter niet.
@flutterby: opzich met je eens hoor.

Maar die cv ketel is haalt hooguit 103% efficiëntie. Verwarmen met warmtepomp gaat tot over de 300% (technisch gezien is dat geen efficiëntie natuurlijk). Kost dus uiteindelijk alsnog veel minder energie, en is dus wel de moeite waard om na te streven.

Stap 1 is echter zorgen dat je überhaupt minder energie nodig hebt. Minder km’s maken en isoleren dus. Maar daar zijn we het volgens mij aardig over eens.
@lekbak: Een HR ketel zit op 96% efficiency en niet 107% wat geadverteerd wordt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel

Alsnog is 96% een uitstekend resultaat en er komt maar weinig troep vrij. Helaas zakt er een deel van het land weg en wil de overheid geen afhankelijkheid van onbetrouwbare partners waardoor gas de deur uit moet.
@flutterby:
Met als gevolg dat iedereen heel gemakkelijk belastingen en taksen op brandstof kan ontwijken. Dat is dan ook de echte motivatie achter die km heffingen maar zoals gewoonlijk draait de politiek rond de pot met allerhande verhaaltjes over files en milieu.
@sprankel: soms snijd het mes aan twee kanten.
@barendbotje: Van elekticiteit tot wielen verliest een HFEV pakweg 75%, een BEV verliest 25%. Dat betekend dat per km een HFEV een drievoud van de energie nodig heeft, ongeacht waar die energie vandaan komt. Daarnaast vereist waterstof een compleet nieuwe infrastructuur, afzetmarkt en technieken. In mijn optiek is het volledig kansloos tegenover BEV of ICE op een synthetische brandstof.
@barendbotje: blijkbaar was dit nogal een controversiële opmerking. Ach als jullie geloven dat dit echt de toekomst is dan moet je dat zeker blijven doen. Heb al vaak genoeg uit proberen te leggen hoe t precies zit, dit blijkt echter tevergeefs, maar in Nederland zijn we uiteindelijk gewoon kudde dieren ;-)
@barendbotje: dus als er niet geluisterd wordt nasr jou zijn ze kudde dieren? 😄 Neerbuigende gepraat van je zal er aan meewerken dat ze niet luisteren naar je. Misschien moet je daar wat aan doen.
@rolov: dat is wel de trend in Nederland, als iemand van links het niet eens is met rechts wordt de persoon op rechts weggezet als racist, einde discussie en lekker kort. En andersom exact hetzelfde. Niet meer luisteren en leren van elkaar, maar de discussie zo snel mogelijk dood maken
@lekkerlinksrijden: gelukkig gebeurt dan andersom nooit. De snelste groeiende politieken partijen roepen ook gewoon wat mensen het beste uit komt zonder gehinderd te worden door enige vorm van kennis of het voordragen van oplossingen.
@flutterby: dat zei ik ook, van beide kanten
@lekkerlinksrijden: DIT DUS, Ik ben zelf niet links of rechts. Maar ik wordt door rechts uitgescholden als linkse lul, en mijn kapitalistische standpunten wordt ik uitgescholden door links dat ik een rechtse lul ben.
Ik weet niet eens meer hoe ik mijzelf moet classificeren. Ik hoor tot een niet bestaande groep welke graag juist alles op basis van feitelijke wetenschap volgt. En wetenschap staat soms loodrecht tegenover rechtse & linkse standpunten. Er is ook geen partij waar ik op wil stemmen. Ze zijn allemaal prut, omdat elke partij uit emotie regeert. Tegenwoordig moet je bij team A of B horen(links of rechts). Nuance en fatsoenlijke eerlijke discussie is er niet omdat rechts en links zoveel uit emotie reageren en als hun belangen niet behartigd worden zijn ze er op tegen. Ook al zijn de feiten anders. Dit hele polarisatie is een kankergezwel in onze samenleving, en onze politieke partijen doen er net zo goed aan mee.
@barendbotje: als jij het precies wil gaan hebben over: elektrolyse, reforming, efficiënties, cyrogene opslag, gecomprimeerde opslag, mierenzuur, die nieuwe poedervormen en brandstofcellen, ben ik best bereid om de discussie aan te gaan.
@barendbotje: https://www.youtube.com/watch?v=T5p192pJGTs hier legt Auke Hoekstra het nog een keer uit waarom waterstof geen match is voor BEV.
@barendbotje: Lijkt me een loden last, de wijsheid in pacht hebben maar niemand die hem wil horen.
@barendbotje: Als je de volgende keer met feiten komt en je eigen aannames achterwege laat voorspel ik dat er wel een discussie op niveau ontstaat.
@barendbotje: Waterstof maken is nog veeeeeeeeel duurder. Ook vanwege de inefficiëntie zowel bij maken als gebruiken.
Dit gaat altijd duurder zijn.
@barendbotje: of tot de solid state batterij er is met een grotere range dan een diesel en in 10 minuten op te laden.
@kobus1967: alsof jou auto niet 90% van de tijd stil staat.. Dat is 90% potentieel om te laden.
@flutterby: ik ben helemaal pro elektrisch rijden. Maar dit is echt een bizar slecht argument.

Een auto is te duur om alleen het gemiddelde te kunnen doen. Een auto moet ook de uitschieters kunnen. Rij je twee keer per jaar naar Parijs? Dan moet dat gewoon kunnen. Dat die auto gemiddeld 90% van de tijd stil staat zegt dan niks meer. Fatsoenlijke range en snelladen hoort er gewoon bij. En gelukkig is dat ook al aardig de realiteit.

Maar voor mensen die nu met caravan rijden, of een andere aanhangwagen is het nog steeds een probleem. Dan is verdere ontwikkeling van accu’s gewoon noodzaak. Honderden km’s erbij kunnen laden in enkele minuten is een ontwikkeling die noodzakelijk is om elektrisch rijden voor (bijna) iedereen een reeële een optie te kunnen maken.
@lekbak: je kan natuurlijk ook overwegen om niet een caravan 1500 km mee te slepen of op locatie te stallen. Alleen een vouwwagen scheelt al enorm in het verbruik ipv een caravan.

Zelf hoop ik op de terugkeer van de autotrein, maar al voldoet al het bovenstaande niet dan kan je ook 49 weken per jaar in een kleine auto rijden en die overige 3 weken iets groters huren zoals een camper.
@lekbak: weekendje Parijs is met een beladen Model 3 nú al maar een half uurtje laden per rit. Als tijd zo kostbaar is kan je beter met de trein.
@flutterby: precies. Auto’s kunnen nu al veel verder dan die gemiddelde rit. En dat is ook de enige reden dat ev’s nu aanslaan. Je argument van eerder sloeg dus helemaal nergens op.

Er is nog wel een hoop ontwikkeling nodig om het echt voor iedereen geschikt te maken. Ik ga komend weekend een vriend helpen verhuizen van Rotterdam naar Drachten, met een kar met huif. Dat kan dus gewoon niet met een tesla zonder te snelladen. Dat zou ik echt vreselijk irritant vinden. Ik doe dergelijke dingen veel vaker, dus totdat er echt weer flinke stappen in accu techniek gezet zijn moet er een brandstof auto in het gezin zijn. Kwestie van tijd, maar we zijn er echt nog niet.
@lekbak: zoveel mensen, zoveel wensen. Binnenkort gaat de Tesla eruit voor een eGolf. Het bereik heb ik simpelweg niet nodig.

Al hebben wij wel een tweede auto die noodgevallen kan opvangen, zoals onverwacht verhuizing naar Dronten.
@flutterby: een e-golf zou voor ons ook functioneren als tweede auto volgens mij. Zolang er ook maar ergens iets op benzine staat om te gebruiken.

Wat dat betreft kan ik niet wachten op een vorm van km heffing. Dan verplicht mijn portemonnee me niet om dagelijks in een benzineauto te stappen omdat ik die een paar keer per maand nodig heb. Twee ev’s voor dagelijks en een benzine erbij voor als het moet.
@flutterby: welkom in de flevopolder. Geen idee waar je nu vandaan verhuisd, maar ik hoop dat je/jullie snel kunnen wennen…
@crosscabouter: verhuist…
@barendbotje: Hoe komen we aan waterstof? Want dat kunnen we niet zo maar verkrijgen. Daar hebben we of een fossiele brandstof zoals methaan voor nodig of electriciteit. Die electriciteit kan je beter direct in een accu stoppen en er mee rijden dan er als tussenstap met ruim 60% verlies waterstof van te maken.

Waterstof klinkt leuk tot je je écht in de materie en natuurkunde gaat verdiepen. Dan kom je tot de realisatie dat het allemaal niet zo rooskleurig is.

Rijden met een accu (welke al heel goed zijn, maar steeds beter worden!) is de meest efficieënte manier van rijden.

Bij waterstof zal jij moeten betalen voor het verlies en dat zal je zien in de kosten per KM.

Technisch kan het werken, economisch niet.
@widodh: En voor iedereen die niet zoveel weet van natuurkunde, rekenen en wiskunde e.d. hier een grafiek wat het allemaal compleet duidelijk maakt waarom waterstof een verspilling is van energie: https://uploads.disquscdn.com/images/a9f8877e0b02e4d89deb84a0ce3877b885d39b8bae7b69f564f65dd82c918690.png
@barendbotje: ging uit varen.
Met zijn waterstofbootje naar Zuidlaren.
De weg was recht, de weg was krom.
Nooit kwam @barendbotje weerom.


Was nou toch voor elektriciteit gegaan!
@barendbotje: Dan kan je er wel een lulverhaal van maken, maar het punt wat widodh hierboven maakt over hoe realistisch het is dat we straks op waterstof kunnen rijden klopt feitelijk gewoon (ongeacht welke politieke inmenging).
@dper4mance: Inderdaad, lekker de stap elektrisch overslaan en meteen door naar de definitieve oplossing.
@dutchdriftking: dat is natuurlijk wat elke struisvogel zegt. Probleem alleen is dat BEV al zo ver is een H2O nog zover achterloopt en zulke nadelen heeft dat de strijd al lang beslecht is.
@dutchdriftking:… Door een elektrische auto met een tussenstap te maken?
@simonmc: Denk je echt dat er genoeg grondstoffen in de wereld zijn om ons huidige wagenpark te vervangen met enkele elektrische auto’s? En Wat denk je dat al die afgravingen in Afrika voor het milieu doen?
@dutchdriftking: Goh… zo ongeveer hetzelfde als de bruinkoolafgravingen doen in Duitsland of de teerzandwinningen doen in Canada, denk ik ;-)
@dutchdriftking: Ik denk dat de partijen die momenteel miljarden investeren in batterijfabrieken dat wel gecheckt hebben idd.
@cazzo046: Nee.
@dutchdriftking: Nou met die voorkennis is het makkelijk om miljonair te worden; succes!
@dper4mance: Dat betekent lang wachten en nog steeds veel betalen aan de pomp.
En onderhoud. Een EV is echt zoveel beter.

Hoe denk je dat je met waterstof voor een paar cent de kilometer gaat rijden? Gaat je nooit lukken.

Economisch is waterstof al ten dode opgeschreven terwijl de EV over eem paar jaar al werkt zonder subsidie
@dper4mance: Ik ben het met je eens dat waterstof een fantastische toekomst blijft hebben.
Dan is nu echt de tijd aangebroken om te verhuizen naar Murica. Direct maar even Zillow aanslingeren en een paar kilootjes aankomen.
Nou mooi hoor, volgend jaar maar aan de elektro dan, maar dan moeten wel de kinderen eruit want een kinderwagen krijg ik er niet voor 35k
@chriscross: misschien tijd voor een fatsoenlijke kinderwagen. De onze past makkelijk in de eGolf.
@chriscross: Man wat een onzin. Wij kregen onze kinderwagen nog achterin een Yaris.

Oh we hebben een kinderwagen, laten we meteen een gigantische station kopen, of nog beter, een SUV die nauwelijks meer ruimte biedt.
@fanboy: mijn kinder wagen past ook niet in een yaris, en ja je kan een paraplu kinder wagen kopen, maar ik stop mijn kind niet in z’n gammel ding. Heb dus twee te grote kinderwagens en die passen maar net in de A6 station
@slickrick: Ik heb het gewoon over een Joolz kinderwagen, dat is geen gammel ding, dat is een van de beste (en duurdere).

Die ging achterin de Yaris.

Ik zie mensen gigantische auto’s kopen zodra ze een kind krijgen, en dat snap ik niet echt. Nou ja, ik zou het nog snappen als vakantiekar, maar daan gaan ze vervolgens met vliegtuig op vakantie.
@slickrick: een kinderwagen kan ook in elkaar geschoven worden en zelfs gedeeltelijk uit elkaar hè. Die hoeft niet rechtop te blijven staan!

Manmanman. Zelfs onze 206 is ruim zat om met twee kinderen een lang weekend weg te gaan. En dan hebben wij nog twee boodschappentassen met wasbare luiers ook!
@fanboy: ga je ook op vakantie met de Yaris?
@chriscross: Met de Yaris wel eens een weekendje weg geweest op die manier.
Maar vakantie doen we met de camper.

Wil je op vakantie met de compactere EV?
Weet niet welke het is.
Ach zodra kids ouder worden, met ieder jaar, heb je veel minder spullen nodig. Babyfase heb je het meeste nodig.
@fanboy: zelf houd ik het volgende aan:
1 kind: B hatchback
2 kinderen: B station of C hatchback
3 kinderen: C hatchback

Voor vakanties en tweelingen is een maatje groter of station wel aan te raden. Bij een weekendje weg valt er vaak ter plekke ook veel te regelen zodat je niet dagelijks een duurdere auto rijdt (kosten gaan exponentieel bij een grotere auto).
@fanboy: Mijn kinderwagen paste achterin de koffer van de MX-5. Laat je geen oor aannaaien door de marketing van die babybedrijven…
Hallelujah Autoblog! Eindelijk!
ICE+hybrid heeft de toekomst, verbrandingsmotor blijft nuttig en vanzelfsprekend altijd voorbestaan
Al wordt het tientallen euro’s duurder per maand, ik blijf benzine rijden. Teveel nadelen aan stekkerauto’s. Een hybride auto vind ik wel een mooie realistische optie. Alleen als het waterstof netwerk voldoende uitgebreid is, stap ik over op volledig elektrisch
Die citigo die elektrisch wordt is wel echt interessant
“Aanschafsusidie” tot het potje leeg is, in maart. De subsidie voor warmtepompen bij nieuwbouwhuizen wordt per 1 januari ook alweer geschrapt. Beleidsmakers en langetermijnvisie, dat gaat nog steeds niet prettig
@lekkerlinksrijden: zo werkt het systeem van subsidies al decennia. Subsidies zijn om nieuwe technieken aan te jagen. Warmtepompen kunnen zonder subsidie ook uit dus is de aanschafkorting niet meer nodig.

De langetermijnvisie ontbreekt wel. Sowieso een kabinet dat alleen maar brandjes aan het blussen is en weinig toekomstige plannen maakt. Geld afpakken van arme burgers die bij het aanvragen van toeslagen een foutje maken, maar belastingontduiking voor de rijke in stand houden.
@lekkerlinksrijden: subsidies zijn om gedrag te stimuleren. Waarom zou je gedrag stimuleren als het verplicht is? Het is vreemd dat een losse warmtepomp wél subsidie krijgt, maar een efficiënter warmtenet niet.
Haha, mooie manier om iets recht te praten. Bewust frauderen met toeslagen een foutje noemen. En de regels gebruiken om minder te betalen (Waar alsnog veel betaald wordt) ontduiking noemen.
Leuke berichten dit. Maar door de toename van teruglevering met zonnepanelen door particulieren, en door het toegenomen energie verbruik zitten veel elektriciteitsnetten al op de max. Zal mij benieuwen of de netbeheerders aan de toename van de energiebehoefte vanwege laadpalen kunnen voldoen…
@retsok: kwestie van investeren in het energie netwerk. Gelukkig hoeft het niet direct en hebben ze er ruim de tijd voor
@retsok: dan wordt het tijd dat netbeheerders over opslag gaan nadenken. Kunnen we ook als de zon onder is van zonneenergie genieten.
Zolang het voor de particulier interessante aandeel bestaat uit opgewarmde VAG A-segmenters uit 2011 of een of andere vage Chinese SUV ga ik nog niet switchen.

Ik ben er van overtuigd dat het met een jaar of 2, 3 wel zover is.
@bernoulli: de eGolf, Leaf en zelfs de i3 hebben als Private Lease hele interessante aanbiedingen.
@flutterby: ik ben ouderwets. Ik wil gewoon kopen.
@bernoulli: dat is je goed recht, maar ga dan ook niet klagen dat het te duur is.

Hypotheek en studielening zijn al geaccepteerd omdat het rendement véél hoger ligt dan de kosten van de rente. Als millennial snap ik niet hoe je die redenatie niet op andere leningen kan toepassen.

En ja, ik zou de auto ook kunnen kopen maar op een andere plek levert het meer rendement op.
@flutterby: waar klaag ik dat het te duur is?
@bernoulli: wat is dat toch met die censuur hier. Duurt soms uren voor een reactie geplaatst wordt. 🙄
@flutterby: ik klaag niet over de prijs. Ik heb het over het aanbod. En concurrentie, want ik wil wel wat te kiezen hebben. Noem eens drie fatsoenlijke elektrische C-segment stations. Zijn er niet. Een i8 of eGolf heb ik niks aan. Dus daarom nog een paar jaar wachten.
@bernoulli: waarom een station? Waarschijnlijk voldoet de e-Niro prima en voor groter wordt de geldzak snel groter.
@flutterby: omdat in een station treinen stoppen. En die rijden elektrisch. Zonder laadsnoet. Happy?
@bernoulli: snoet. 🤡
@bernoulli: ik ben ook ouderwets als jij. Heb een Opel Ampers gekocht. Kan ermee naar me werk en terug elektrisch. Wil ik verder gaat de 1.4 liter motorblok stroom maken en rijdt ik 1 op 15/18 zoiets. Maar doe bijna alles elektrisch. Gewoon gekocht.
Voor de mensen die niks met auto’s hebben, of anders in een kleinecohok gepropt zitten snap ik het. Voor mij never nooit niet.
@nopetrolnofun: Ik heb hiervoor een 3.5L V6 gehad met 300pk. Nu elektrische auto. Maar elektrische aandrijflijn is net zo gaaf hoor. De vermogenselectronica met IGBT’s en aansturen van die elektromotoren is heel gaaf.
Ik vraag me af ,hoe gaat het met de laadpalen ? Als je geen oprit hebt. Las dat een eigenaar van el auto een boete kreeg vanwege gevaar dat zij kabel over het trottoir lag.
@dijan: als je geen oprit hebt is het een stuk minder interessant. Ik denk dat dit voorlopig nog het grootste probleem is.

Niet alleen omdat er geen laadpalen genoeg zijn, ook omdat het een stuk minder rendabel is om publiek te moeten laden.
@dijan: tijdelijk probleem…

Batterijcapaciteit verbeterd en inductieladen vind binnen nu en 1,5 jaar zijn definitieve intro. Althans, zo claimen enkele fabrikanten die ik dit jaar in München tijdens Power2Drive sprak.

Zodra 3-fase laden de standaard wordt, is het laden stukken sneller en kunnen de waslijnen straks weer de kast in.

De nieuwe Mazda 30 (ofzoiets) heeft een 1-fase systeem. Das techniek van de Leaf-1 uit 2010…
@v60germany: Uitvinder van de lithium-ion batterij himself is bezig met solid state batterijen. Eigenschappen?:
– Kan niet meer in de fik vliegen.
– Twee keer zo grote capaciteit.
– Twee keer zo goedkoop.

Hoe kan een brandstofmotor daar ooit tegenop?
Ik sta er voor open, maar dan moeten de prijzen wel in lijn zijn met het gemiddelde inkomen van Jan Modaal.
@hondar: Dat punt zal zich voordoen rond 2024-2025, schatten experts. Dus even geduld.
@crepito: Mooi, kan ik nog even door met mn atmosferische motoren.
Prima toch, hoor veel mensen in mijn omgeving dat ze als volgende leaseauto voor een MG, Hyundai ioniq etc willen gaan. Die rijden dan dagelijks 100km retour, dus voor hen gewoon prima. En als je niet van auto’s houd zijn het gewoon erg fijne vervoersmiddelen
Als het bij je mobiliteitsgedrag en leefomstandigheid past dan is een gesubsidieerde elektrische ‘auto’ dan toch prima. Het is één van de alternatieven voor benzine, LPG of diesel.
Ik vindt het een behoorlijke oneerlijke concurrentie. Als de markt er klaar voor is dan kopen de mensen wel een elektrische auto.
Maar ga me alstublieft niet vertellen dat dit de oplossing is voor iedereen en vooral voor het milieu.
@tinustussengas: mag ik wel zeggen dat het gewoon heerlijk rijdt?
@flutterby: natuurlijk mag je dat zeggen.
@flutterby: Autobloggers zijn nog conservatiever dan de sgp🤭
@1audi1: ach geef ze de tijd. Ik herinner mij ook nog dat voorwielaandrijving, turbo’s, diesel en automaten onacceptabel waren. Waarschijnlijk is het net als bovenstaande gewoon een kwestie van gebrek aan ervaring met een juiste implementatie ;)
@flutterby: had ook zo’n oom. Enorm rechts. Haat alles wat met milieu te maken heeft. Heb hem even in mijn elektrische auto laten rijden. En hij was ineens om van hoe lekker het wel niet reed. Ik vertellen dat ik nooit meer bij een tankstation kom, en ook nooit uren bij een snellader sta te wachten. Alle vooroordelen die hij had compleet weggevaagd. Jaaaaa die batterij gaat zo stuk na 2 jaar net als je mobiel. Man mijn elektrische auto is van 2013 en kan nog de volle kilometers gewoon halen. 50 in de winter en 80 in de zomer. Wacht maar tot al die mensen eens ff gaan mee rijden of zelfrijden. Elke keer als ik optrek zie ik iedereen ver achter me. En inhalen is een eitje. En voor 2 euro naar me werk en terug aan stroom. Heerlijk stille auto. Je zoeft met soeplese door het verkeer.
Motherf*ckers. Ik word echt doodmoe van al dat nieuws over klimaat en elektrisch🤬. Gezeik allemaal
Als elektrisch rijden de toekomst is vraag ik me altijd af hoe dat moet met mensen die gewoon in een rijtjeshuis of flat wonen. Dan zullen er toch in elke straat diverse laadpalen moeten komen en dan krijgen ze nooit gerealiseerd in een paar jaar. (niet eens in pak ‘m beet 10 jaar)
@rs72: maar in 10 jaar gaat ook niet iedereen elektrisch rijden. En ik heb gewoon een 3.7kW lader die niet zoveel laad. En dat kan elke woning wel doen. En dat is genoeg voor woon en werk verkeer. Heb je een dikke Tesla kun je hetzelfde: langzaam thuis laden of op parkeerplaats. Snelladen voor lange ritjes. Is tevens veel beter voor de accu.
@nissanfairladyz: Mijn punt is dat veel woningen niet geschikt zijn om zelf te laden, daarvoor heb je tenminste een eigen oprit of dergelijke nodig, of moet ik een verlengkabel over de straat leggen? Veel auto’s staan gewoon aan de openbare weg geparkeerd dus willen ze elektrisch rijden gemeengoed willen maken dan zullen er zoals gezegd in veel straten laadpalen moeten komen en dat zie ik niet snel gebeuren.
@rs72: ik zie het eigenlijk nog wel vrij snel gebeuren dat elke parkeerplek een laadpaal krijgt, aan de verkoop van elektriciteit is geld te verdienen dus er zal op een gegeven moment een hausse komen, de laadpaal aanbieder zullen dolgraag overal een paal willen plaatsen.
Ik ben geen deskundige mijn zakelijk energie adviseur vertelde dat er op piekmomenten windenergie uit Noorwegen voor niks en zelfs tegen betaling op de dagmarkt wordt aangeboden omdat er op die momenten een overaanbod aan elektriciteit op het net dreigt. Dit aanbod omzetten in waterstof zou toch de basis kunnen zijn voor duurzame opslag en daarmee waterstofaandrijving dichterbij kunnen brengen? Of is juist de omzetting van electriciteit in waterstof de dure stap in dit proces?
@birdcage: een waterstofinstallatie is veel te duur om niet 24/7 te laten draaien. Overschot kan je beter in accu’s stoppen. In theorie zou je EVs hier zelfs gratis mee kunnen laden, mits je ook een percentage beschikbaar stelt wanneer de vraag juist groter is.
Heb ook particulier een elektrische auto gekocht. Bespaard mij toch wel ff 300 euro in de maand. Kom ook minder vermoeid aan op me werk. Ding is super stil, kan lekker niet al te hard goed mijn muziek luisteren. Het rijdt ook gewoon super soepel.
Betaalbaar voor de particulier is maar zeer betrekkelijk. De VW ID.3 begint komend jaar bij 40 mille, een bedrag dat de meeste mensen privé niet zomaar aan een auto kunnen besteden. Tweedehands is amper een optie, tenzij je kunt leven met zo’n 100 km actieradius. Ik gok erop dat vooral private lease EV snel populair wordt in het kleine segment: de Skoda Citigo EV begint nu bij €200 per maand, de vergelijke Seat Mii een paar tientjes meer. Een tweede auto maakt vaak minder kilometers, dus dat is niet zo’n probleem. Die markt gaat snel groeien, private lease is toch al flink populair. Maar de familie/vakantie-auto zal nog wel even benzine of diesel blijven drinken. Al die lelijke Foutlander PHEV’s worden aan andere landen verkocht, dus het aanbod hybride is tweedehands ook niet zo groot.
Maw; Ze verdubbelen hun energievraag maarrr het indraaien van hun spaarlampen doet het toch zooo goed op de verjaardagsfeestjes.. Hypocriete nullen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).