
Naast Brembo’s, Öhlins en gesmeed lichtmetaal staat er iets anders in het rijtje.
Nu de verwachte leverdatum van de Polestar 2 steeds dichterbij komt laat het Zweedse merk meer beelden zien van het Performance Pack. We wisten al in hoofdlijnen dat de remmerij van het merk Brembo zou zijn.
En met het Performance Pack zorgt een ander Zweeds merk voor kekke vering. Nu is er meer bekend en kunnen we melden dat je voor de meerprijs van 6.000 euro een hoop subtiel goud terugkrijgt.
Zweeds
Polestar liet het Zweedse merk Öhlins zijn gang gaan voor het Performance Pack. Er kwamen Öhlins Dual Flow Valve instelbare dempers onder de Polestar 2. Instelbaar in tweeëntwintig standen als de eigenaar dat wenst. Deze dempers moeten volgens Polestar de balans zijn tussen comfort en controle. De dempers hebben twee verschillende kanalen voor olie waardoor grote en kleine schokken opgevangen worden. Een dynamisch stukje goud uit Zweden in het Performance Pack dus.

Nog meer goud
Het remsysteem is bij de Performance Pack aangepakt door Brembo. Een remsysteem met 4 zuigers. De Polestar 2 is de eerste elektrische auto van het merk en ook daar is over nagedacht. Naast goed remmen zorgen de Brembo’s ook voor maximale batterijgeneratie. Ook deze klauwen zijn uitgevoerd in Swedish Gold.

Speciale velgen
Met het Performance Pack krijg je standaard 20″ gesmede lichtmetalen velgen. Behalve het uiterlijk verandert ook het gewicht. De gesmede velgen zijn namelijk 1,5 kg per wiel lichter. Om de 4-Y-spaaks Polestar-design velgen liggen Continental SportContact banden in de maat 245/40R20. Een unieke band dus de bandenwissel zal even pijn doen in de portemonnee.

In grote lijnen had Polestar deze details natuurlijk al veel langer bekend gemaakt. Maar spot jij het andere gouden accent in het rijtje? Juist, detail: zelfs het ventieldopje is ‘Swedish Gold’.
Niet sneller
De Polestar 2 wordt met het Performance Pack niet sneller dan 408 pk. Je kunt jezelf voor 6.000 euro wel vastsnoeren met gouden gordels en de banden met het gouden ventiel dichtdraaien. Gelukkig zit er ook nog Brembo remmerij, Öhlins vering en gesmeed lichtmetaal in het Performance Pack en maakt dat het geld wél waard.
Ga jij het 6.000 euro kostende pakket toevoegen aan de Polestar 2 van 59.800 euro?
Ik ben benieuwd hoe die Brembo remklauwen gaan zorgen voor maximale batterij generatie :D
Waarschijnlijk wordt er bedoelt dat ze er tegen moeten kunnen om lang niet gebruikt te worden, dat ze daar rekening mee hebben gehouden.
Wat is ‘sneller dan 408 pk’? 180kg per uur?
@italdesign: 24 meter per kilogram, staat in de tekst!
Ik heb het in alle geval genomen! Veel geld voor wat het is, maar het maakt ‘m wel af, en hopelijk stuurt hij dan ook gewoon écht goed. Nog een paar weken geduld tot begin augustus :)
Gaaf hoor! Plaats je wat foto’s op Autojunk? Als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe auto (en het geld zou hebben), dan zou ik ook voor de Polestar 2 gaan.
Veel heerlijke kilometers gewenst!
@galant: Thanks! Zal zeker enkele foto’s uploaden na de levering!
@amazinglaurent: Mooie keus.
Als je bvb Ohlins road&track coilovers wil plaatsen kosten die al ongeveer2700€, niet geplaatst. Dan nog die Brembo rem upgrade en gesmeede velgen… Ik denk dat dit juist prijs/kwaliteit een mooi optiepakket is.
Juist weinig geld voor wat je krijgt! :o
Probeer jij maar eens een setje Brembo-remmen, een set Ohlins dempers en veren en 20 inch gesmede velgen voor 6000 euries te vinden. En dan nog de montage kosten.
Ik zou het wel weten als ik het kon bestellen, en dan heel hard in mijn knuistje lachen om de deal die ik gescoord heb!
Alle geld dat je uitgeeft aan dingen die je niet nodig hebt is weggegooid geld. Dus heb je “Brembo-remmen, een set Ohlins dempers en veren en 20 inch gesmede velgen” nodig op een elektrische gezinsauto?
Heb je die 20 schermen erin echt nodig? Komaan zeg…
Daar gaat mijn opmerking niet om, het gaat puur om value voor money. En dan vind ik het persoonlijk een hele fijne optie.
@mashell: ik heb ook stopcontacten in huis laten aanleggen die ik in 2 jaar maar 1 keer heb gebruikt.
@janjanssen: je moet het niet als totaalprijs zien maar als meergeld. Dus brembos tov de bestaande remmen. Standaard onderstel vs nieuw.
Misschien moet je eens de site van een spaarbank overwegen…
@janjanssen: Klopt, maar montagekosten etc zijn hier niet van toepassing, rolt gewoon zo uit de fabriek. Ook vergelijken met nieuwprijzen is zinloos, want er komen geen andere dempers of remmen onder. Maar goed, ik heb duidelijk ook beslist dat ik ondanks de prijs er een meerwaarde in zag ;)
Ziet er goed uit voor een Chinese auto!
Jouw telefoon is ook chinees. Je computer ook, net als 99% van vrijwel alle technische producten om je heen. Alle Zuid-Europese grote havens zijn inmiddels chinees. Vrijwel alle relevante rijke grondstof gebieden in Afrika zijn chinees. Zo ook de batterij in het speeltje van je vriendin. Dus, ja….denk maar even door over die laatste situatie. Word wakker, China is everywhere.
Dus wat is je punt precies?
@goedverhaal: Goed verhaal
@quincy: wat is je punt precies?
@raoufff: @quincy waardeerde mijn stukje proza als een ‘verhaal’ met als persoonlijk oordeel ‘goed’. Dat impliceert een compliment te zijn.
Het kan echter ook cynisch bedoeld zijn als blijk van mijn te waarheidsgetrouwe en dus minder prettige opmerking voor het gros van het leesvolk.
Dat laat quincy in het midden, kan ook zijn dat hij of zij enkel een populaire, non-inhoudelijke reactie wilde plaatsen uit verveling.
Ik ga in deze situatie even uit van het beste in de mens dus ook in quincy, hartelijk dank voor het compliment.
Eigenlijk legde ik gekscherend een referentie tussen je gebruikersnaam en je verhaal. En alhoewel ik mij deels kan vinden in je statements betreffende China, vind ik je reactie off-topic in relatie tot hetgeen je op reageert of überhaupt het artikel.
Overigens is het aankaarten niet gek, alleen de tijd en plek zou ik anders kiezen ;-)
Goede insteek trouwens om altijd van het goed van de mens uit te gaan. Zo sta ikzelf ook in het leven (thumbs up)
Tja, Fantastisch onderstel hoor, maar als hij standaard 20cm lager was geweest had je dit probleem niet gehad…. Deze aandrijflijn in een V60 zou geniaal zijn geweest. Uiteraard zonder begrenzer.
@dutchdriftking: typo? Met 20 cm verlaging heb je geen ophanging meer nodig. Dan ligt de auto met de bodem op het wegdek.
@ghengiskhan: (denk dat ‘ie de wagenhoogte überhaupt bedoelt, niet de rij hoogte. Wat dat betreft is dit een wat vaag model)
@ghengiskhan Neem van mij aan, hij zou gewoon 20cm kunnen zakken. Maar het is vooral een hele lelijke S60. Zonde van de huidige S60 en V60 vind ik heel erg mooie auto’s,
De Öhlins dempers schijnen van de Polestar 1 een echte stuiterbak te maken dus misschien wil je ze liever niet op je dagelijkse auto.
Voordeel met instelbare dempers is dat je ze in kunt stellen.
Staan ze te hard dan draai je ze wat verder open toch?
Je hebt instelbaar en instelbaar. Als dat met een steeksleutel in de wielkassen moet is dat toch wat anders dan met een knopje in de middenconsole. Overigens ben ik van mening dat op een niet sportieve auto je dit soort fratsen liever niet wilt, dat moet de fabrikant gewoon goed doen.
Motorkap/kofferklep open en daar zitten netjes draaiknoppen.
https://media.ed.edmunds-media.com/non-make/fd/fd_110119112_1600.jpg
@mashell Ik ben dan toch wel erg benieuwd naar hoe dat zal uitpakken. 22 verschillende soorten stuiteren. Zouden ze er ook al benamingen voor hebben gevonden? Of zouden ze het houden op: Stuiterstand 1, stuiterstand 2, enz. t/m stuiterstand 22?
Niet zo moeilijk toch? Staal hard, aluminium hard, beton hard, baksteen hard, zandsteen hard…. volvo stoel hard, boxspring hard, Hästens met topper hard.
Ook begrensd op 180kph zeker..
@focusrs1: Sportief is niet alleen maar topsnelheid… Die opties zijn vooral om het bochten gedrag te bevorderen.
Ding is 1900kg, gaat in de bochten weinig meer uit maken.
Hoeveel weegt een M5, E63 AMG, Porsche Panamera of Taycan… Je hebt wat leesachterstand in te halen.
…. maar dan komt het weer 200pk tekort?
Snap het punt van deze auto niet zo, begrijp wel dat volvo sportief halo kan gebruiken, maar doe dan iets ala quadrifoglio, niet een batterij op wielen..
Tis alsof de marketing afdeling van Casio het tegen Audemars Piguet probeert op te nemen omdat een kristalletje de tijd beter bij houdt. Rare tijden.
@babayaga: des te meer reden om er goede techniek voor in te zetten toch? Als we ook zo met remsystemen zouden denken…
10% bovenop 60K voor knappe remmen die je bij een EV een stuk minder aanspreekt, een setje gesmede velgen en knappe dempers. Plus wat goudkleurige details. t Klinkt als best wat geld, heeft de Volvo rijder dat er voor over? Of boren ze een hele nieuwe doelgroep aan die hier om staat te springen? Denk aan s-line, R-line, AMG en M-Sport pakketjes die op zelfs de zwakste 3 cylinder “Premium” broeders prijken.
Ik kan nog niet helemaal wennen aan het kontje
Als ik nu een nieuwe auto zou moeten kiezen, dan zou het denk ik de Polestar 2 worden. Geen super fan crossover/suv, maar dit is nog wel te doen. Mooie aandrijflijn en goede afwerking. Dit gaat Tesla nog wel klanten kosten.
@hiostu: Wat ik tot zover opvallend vind is dat er erg weinig bekend is over de aandrijflijn (of ik zoek verkeerd). Zo zijn de meest recente rijtesten op een afgesloten circuit. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat en hoop op het beste, maar tot zover ben ik sceptisch door hun terughoudend wat betreft info en ervaringen.
@quincy: Dual motor, 150kw voor, zelfde achter dus 4WD. Nauwelijks tests/rij-indrukken te vinden met de versie zonder performance pack inderdaad.
Dat demper idee hebben ze gewoon gekopieerd van koni ? Hun fsd nu special actives werken ook volgens dot systeem en was (tot nu dan ?) de enige op de markt dat dit toegepaste.
Tot dempers die koni special actives btw, ik wil niks anders meer, alleen wel slechte lak dat ze er op doen, schilferd al als je er naar kijkt, al was dat met de fsd’s niet beter.
Ohlins heb ik op een van de tweewielers zitten, goede baanligging maar wel kneite hard. Geen idee hoe het op deze volvo,sorry poolster, zou zijn.
Volgens mij zijn er wel meer demperfabrikanten die iets soortgelijks leveren. Een goed setje dempers is misschien wel het beste geld wat je aan je auto kunt uitgeven. Je kunt er wellicht iets minder makkelijk mee pochen dan met een ‘stage 2 chip en een andere downpipe’ (of zo) en het is ook een stuk duurder, maar je hebt er echt iedere kilometer plezier van.
@vaakbenjetebang: zoals met zoveel dingen op een doorsnee auto wordt ook voor dempers een compromis gemaakt tussen prestaties en kosten. Praktisch alles is te verbeteren, maar alles heeft ’n prijs. Vind het best een apart pakket, zeker voor zo’n auto, ’n niet uitgesproken sportief model. Mooi dat de optie er is!
Daarom ook, als je zelf precies weet wat je wilt en nodig hebt kan dat compromis er uit, en dan haal je wat mij betreft de meeste winst bij de dempers. Zelf ga ik dan winkelen bij Intrax. Kost wel wat, maar je gaat naar buiten met precies datgene wat je wilt.
€6000 is veel geld maar een setje originele Alpina velgen met banden kost bij de BMW dealer ook €6000.
Als je het zo bekijkt is het een koopje.
@duderuud: Inderdaad, zeker icm de Öhlins ophanging. Ik vraag me wel af of die Brembo remmen nu echt een upgrade zijn of dat er gewoon een lik verf en een Brembo sticker op de standaard klauwen is aangebracht.
Heel interessante auto maar waarom toch die unieke banden maten. Snap dat echt niet