Een eerbetoon aan de onlangs overleden Peter Horbury, een van de meest invloedrijke autodesigners wereldwijd.
Afgelopen week kwam het onfortuinlijke nieuws dat Peter Horbury is overleden. Het kan zijn dat je je afvraagt: wie is dat dan? Welnu, Peter Horbury was een auto-ontwerper met een bijzonder groot nalatenschap.
In plaats van een kleine ‘in memoriam’ dat ondersneeuwt in het andere nieuws, wilden we een moment stilstaan bij de projecten waar hij bij betrokken was of waar hij de leiding van had, want ondanks dat we graag per design één persoon willen aanwijzen, is dat zeer zelden het geval. Het is een team dat ergens aan werkt.
Peter Horbury werd geboren op 27 januari 1950 in Alnwick, Verenigd Koninkrijk. Na zijn middelbare school ging hij naar de kunstacademie in Newcastle. Vervolgens studeerde Horbury Automotive Design aan de Royal College of Art in London waar hij zijn master haalde in 1974.
In eerste instantie begon hij bij de Britse tak van Chrysler, dat was toen nog een dingetje. Vervolgens ging hij in Nederland werken bij Volvo, waar hij werkte aan het interieur van de Volvo 480. Daarna vertrok hij naar MGA Developments om vervolgens bij Ford aan de slag te gaan.
Ford Sierra
1982 – 1992
Het begint bij de Ford Sierra. Die auto was zijn tijd enorm vooruit qua design. Onder leiding van Bob Lutz mochten Uwe Bahnsen en Patrick LeQuément aan de slag. Een van de medewerkers in het designteam was een piepjonge Peter Horbury, die maar wat graag invloeden van de Porsche 928 wilde toevoegen aan het design. Het verrassende is: dat lukt hem ook nog! Hierna zou Horbury ook werken aan de Escort en Granada.
Volvo ECC
1992
We verklappen het alvast, maar elke auto van Peter Horbury is zijn knapste ontwerp. Een belangrijke basis is de Volvo ECC, want daarbij krijgt het designteam de opdracht om een Volvo voor de toekomst te ontwerpen. Eentje die niet gekenmerkt wordt door hoekig design, maar juist gracieus en vloeiend is, terwijl het absoluut herkenbaar een Volvo moet blijven.
De ECC (Environmental Concept Car) is de eerste auto waarbij de duidelijke lijnen al te zien zijn die Volvo gaat toepassen de komende jaren. De ECC staat op het P80-platform waar de 850 op staat. De motor (een gasturbine) blijkt minder toekomstbestendig. Het design blijkt uiteindelijk een voorbode te zijn voor de Volvo S80.
Volvo 850 Estate BTCC
1994
Nee, de Volvo 850 heeft hij niet ontworpen. De raceversie eigenlijk ook niet. Peter Horbury was bezig om Volvo een flinke designrevolutie te bezorgen. Een hele subtiele, ingetogen revolutie. Hij raadde Volvo aan om te gaan racen met de 850 Estate. Dat zou de auto namelijk een cool imago geven. Zeker als er snelle 850’s als de T-5, T-5R en R in de showrooms zouden volgen. Het plan pakte perfect uit. De 850 Estate was helemaal niet zo’n goede raceauto (later stapte men over naar de sedan), maar toen was de missie al geslaagd. Volvo stationwagons waren sportief en cool.
Volvo S40
1996 – 2003
Dit is misschien wel zijn knapste ontwerp. Kijk, elke designer kan een fraaie GT ontwerpen: lange neus, korte kont, lekker laag en heerlijk breed. Maar een fraaie sedan op Mitsubishi-basis? Peter Horbury kreeg het voor elkaar. De Volvo S40 werd samen met de Mitsubishi Carisma ontwikkeld. Een aanzienlijk goedkoper platform dan waar de Galant op stond. Op deze manier kon Volvo namelijk de nodige kosten besparen. Het was de eerste nieuwe Volvo die NIET voorzien is van een vierkant design. Sterker nog, mensen kopen de auto graag vanwege het design. Het blijkt een enorm succes te zijn, niet alleen in Europa, maar ook in de VS. Uiteindelijk blijft het model van 1995 tot 2004 in productie. De V40 is de stationwagon-versie. Wat knap is, de auto bood wel typische Volvo eigenschappen zoals goede stoelen.
Volvo C70
1998 – 2005
De mooiste auto die Peter Horbury heeft ontworpen. In veel gevallen worden coupés als sportief en dynamisch neer gezet. Dat was niet het geval met de Volvo C70, die juist bedoeld was als Gran Turismo. Een stijlvolle doch praktische coupé waarmee je op hoge snelheid in groot comfort door Europa kan cruisen. Het design sloot erop aan. De daklijn is namelijk nog steeds bloedmooi. Sterker nog, zet de CLE Coupé en 4 Serie van dit artikel hier maar eens naast. Ja, de Volvo is ouder, maar wel tijdlozer. Later kwam er nog een bijna even zo mooie cabriolet bij.
Volvo V70
2000 – 2007
Zijn Magnum Opus is toch wel de Volvo V70. Het is zonder twijfel de meest iconische auto. Horbury wilde dat de achterzijde van een Ford Transit combineren met de voorzijde van een Jaguar E-Type. De V70 was een perfecte ‘tussenmaat’ waardoor je bijna 5 Serie ruimte voor een 3 Serie prijs had. In Nederland was dit model populair bij zowel de leaserijder, alle collega’s van Leo de Haas, de familieman en de youngtimer-liefhebber. Ze rijden nog steeds rond in Europa met enorme kilometerstanden. Dat is echt niet alleen omdat het bijzonder degelijke of goed rijdende auto’s zijn. Eigenaren vinden de auto het simpelweg waard om op te knappen, dat komt mede door het design.
Volvo XC90
2001 – 2016
Oh, nee, dat is het beste ontwerp! Ja, zo kunnen we nog wel eventjes doorgaan, maar de Volvo XC90 is op veel punten heel erg belangrijk geweest voor Volvo. Een grote crossover met het interieur van en MPV. Alle Renault Espace-eigenaren stapten vervolgens massaal over naar de XC90. Ook in Amerika was dit model niet aan te slepen en kon Volvo zijn naam vestigen als concurrent voor Audi en BMW.
Volvo C30
2006 – 2013
Eigenlijk komen alle ideeën van Peter Horbury goed samen in de Volvo C30, want kijk maar naar die hoge taille en hooggeplaatste achterlichten. Dat zijn namelijk typische kenmerken voor het design dat Horbury graag toepaste. Het leuke was dat het overduidelijk een hoedtik was naar de 480 ES, waar Horbury ook nog aan heeft meegeholpen. Bij die auto mocht hij het interieur doen, nu deed hij – met zijn team – het exterieur.
Ford & Lincoln
2008 – 2019
Peter Horbury promoveerde in 2002 van Volvo naar de PAG. Dat staat voor Premier Auto Group en was de premium autodivisie van Ford Motor Company, met merken als Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Lincoln en Volvo. Als design director hoefde hij niet echt veel te tekenen. Nu waren er al topdesigners als Geoff Upex (Land Rover) en Ian Callum (Aston Martin, Jaguar). Daarom haalde J Mays Peter naar Ford of America, waar er nog heel erg veel te winnen was qua design.
Peter vond dat de modellen van Ford, Mercury en Lincoln veel te non-descript waren. Amerikaanse auto’s mogen best trots zijn op hun afkomst. Dat betekende de terugkeer van grote modellen met veel chroom, zonder dat het oubollig werd. Het aantal modellen waarvoor hij verantwoordelijk was, is indrukwekkend groot. De Ford Flex is onze favoriet. De Flex is een soort kruising tussen een enorme stationwagon, stoere MPV of lage SUV.
Lynk & Co
2016 – heden
Oh, wacht nee: dit is nog veel moeilijker om te doen. We lichten het eventjes toe. Kijk, als je een merk als Ford of Volvo wil vormgeven, dan heb je heel veel inspiratie en context. Je weet waar een merk voor staat en wat de designkenmerken zijn die er bijpassen. Maar in het geval van Lynk & Co begon Peter Horbury vanuit het niets. Op dit moment zijn er een groot aantal nieuwe Chinese automerken bijgekomen. En in veel gevallen zijn het geenszins lelijke auto’s, maar herkenbaar? Weet jij écht het verschil tussen Nio en een XPeng?
London Taxi LEVC
2017 – heden
Je bent pas echt een topdesigner als je een ontwerp hebt dat jarenlang mee moet gaan en herkenbaar moet zijn. In Duitsland zijn de taxi’s boekakkewit, maar in London kun je een taxi herkennen aan het design van de Hackney carriage, ofwel de Black Cab. De LTC (London Taxi Company) is een eh, Chinees bedrijf. De eigenaren van dat bedrijf? Geely.
Lotus Eletre
2023 –
Zijn laatste werk is deze Lotus Eletre. Een auto die in Nederland nog op de weg moet verschijnen. En ja, we kunnen allemaal onze mening hebben over een bijna drie ton zware elektrische crossover met een Lotus-badge. Het feit is nu eenmaal dat we elektrisch gaan rijden en klanten een crossover willen. Maar kijk er alleen naar qua design: een paar herkenbare lijnen, niet te veel frutsels, en enkele fraaie details zoals de aflopende daklijn en de achterlichten. Een Lamborghini Urus is veel opvallender, maar over 15 jaar zal de Eletre beter rijpen.
Peter Horbury wilde als Britse petrolhead nog 3 Lotussen ontwerpen. Het is is onbekend hoever hij is gekomen. Van de week overleed hij in China, waar hij op werkbezoek was. Hij werd 73 jaar.
De auto’s die Peter Horbury ontworpen heeft of waarvan hij de leiding had, zijn bijna zonder uitzondering heel erg tijdloos, doch herkenbaar. Onderscheidend doch ingetogen. En zo zou je de bovengemiddeld vriendelijke man kunnen omschrijven. Hij zal gemist worden.
cdlop01 zegt
Vond het beslist geen topontwerper, de eerste S80 van zijn hand ook bepaald geen succes, zoals eigenlijk alle Volvo’s uit die tijd. Ook de modellen voor Geely etc niet echt geweldig. Wel diverse interviews gelezen met hem, was wel aardige man.
pa045 zegt
De S80 en alle Volvo’s uit die tijd geen succes? Kijk eens bij jou in de straat. Staan er beslist een paar.
cdlop01 zegt
Daarom zijn ze indertijd ook overgenomen door Ford en later Geely. De eerste S80 was geen geweldig suc6, de tweede al helemaal niet, de Saab 95 verkocht veel beter. Kwalitatief ook (veel!) minder dan de 900 series, daarna alleen maar bergafwaarts gegaan met het merk. Over de leaserommel die ze tegenwoordig maken zullen we het maar niet hebben.
pa045 zegt
S80 is in Europa nooit een groot succes geweest. Net als andere grotere sedans uit die tijd. De V70 en S60 daarintegen waren absoluut wel een succes. En je ziet ze nog steeds overal rijden.
De moderne Volvo’s leaserommel noemen, is ook een uitspraak die niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken. Is niet erg, maar mij overtuig je niet met deze uitspraken.
cdlop01 zegt
Volvo met Land Rover zo’n beetje slechtste merken vwb betrouwbaarheid, daar heeft ook Autoblog genoeg staatjes van laten verschijnen op de eigen site. Volvo is tegenwoordig leaseprut, de naam Volvo niet meer waardig. Maar goed ik ben dan ook niet van de generatie Z die alles prachtig vinden, maar van een generatie waar kwaliteit nog telt.
pa045 zegt
En wat is dan echte kwaliteit? Grootste problemen bij Volvo hebben te maken dat sommige infotainment functies soms uitvallen. Niet goed, maar het zorgt voor veel problemen per auto en dus een slechtere ranking. Dat bij andere merken motoren en versnellingsbakken vaker (maar minder vaak dan uitval
Infotainment) problemen hebben noem ik, als generatie X man, pas een echt probleem.
tenaci zegt
Bah wat een naargeestige eerste reactie op de necrologie van een groot ontwerper. Iemand die ons de C70 gaf (en nog zoveel meer) die samen met de 406 de mooiste coupé’s uit de 90’s vormen verdient respect.
Johanneke zegt
Die volvo’s die hij ontworpen heeft zijn echt bijzonder goed gelukt ja. Ik heb de S40 en V40 ook altijd erg mooie auto’s gevonden. Maat van mij heeft nog een V, staat op 3.5 ton nu. Wel echt op zijn einde aan het raken nu.
De V70 is ook tijdloos, precies wat je zegt, ze zijn het waard om op te knappen.
Andreivierfunf zegt
Prachtige necrologie voor iemand die veel groter was voor de auto-industrie in de afgelopen 40 jaar dan menig mens denkt. Een gemiddelde file in Nederland is nog bijna altijd een Horburypolonaise.
Zoals ze in de Oosters Orthodoxe Kerk zouden zeggen: eeuwige gedachtenis!
Robert zegt
Mooi samengevat.
De ‘Hollandse’ S40/V40 beginnen nu in rap tempo uit het straatbeeld te verdwijnen, want ook de jongste exemplaren zijn inmiddels 20+ jaar oud. En da’s jammer want ik vind het nog steeds een fraaie auto om te zien. Die zijn klaarblijkelijk minder de moeite waard om te redden in vergelijking met de grote broers S60/V70 en S80.
pignon zegt
Wat een prachtig overzicht. Sneu om relatief jong te sterven, maar wel een mooie legacy
Motomoto zegt
Mijn favoriet is de V70 (vanaf 2000). Tijdloos en zó eigen. Ik weet nog goed dat ik die voor het eerst zag staan. Bloedmooi.
LaLancia zegt
De V40 is mijn favoriet. Ik vind dat nog altijd een van de mooiste wagons ooit. Een 2.0T Sports Edition zeg ik geen nee tegen!
Habanero zegt
Altijd leuk, dit soort van artikels te lezen. In het algemeen zijn ontwerpers die er in lukken om producten te ontwerpen die de tand des tijds kunnen doorstaan visionaire grootmeesters. Of het nu over een zetel, lamp of auto gaat. Ik denk dat Peter Horbury moeiteloos in deze categorie past. In het algemeen is het een beetje de huisstijl van een merk zoals Volvo geweest, niet provoceren maar lang meegaan in de tijd. Zelfs een 850 stoort het hedendaagse autolandschap niet. De grootste uitschuiver van Horbury zijn de lelijke blikken dozen van Lincoln en Ford. Je zou haast durven veronderstellen dat hij in geldnood zat om aan zo’n smakeloze projecten meegewerkt te hebben.
willeme zegt
@habanero:
Hij kwam bij Ford en Lincoln op het moment dat het daar niet goed ging en er met minimale middelen toch nieuwe of vernieuwde auto’s moesten komen. Dus op zich is het wel een geld issue geweest. Overigens zagen de auto’s voor de Horbury-facelifts wel heel erg anoniem uit. Dus in dat opzicht heeft hij de taak uitgevoerd die hij van FMC kreeg.
mashell zegt
Goed artikel. En omdat hij de C30 heeft ontworpen is Peter voor mij een held!
volvo480gtt zegt
Leuk artikel Willeme!
Wicos zegt
Prachtige Volvos. Met Lincoln heb ik niet zoveel en Lync&Co c.s. boeien mij niet. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet knap zijn ontworpen. Behalve dan die balzakachterlichten van de Lync.
Maar hoe oud is hij nu geworden? Er staat alleen dat hij geboren is op 27 januari.
Motomoto zegt
73
Wicos zegt
Prachtige Volvos. Met Lincoln heb ik niet zoveel en Lync&Co c.s. boeien mij niet. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet knap zijn ontworpen. Behalve dan die balzakachterlichten van de Lync.
Maar hoe oud is hij nu geworden? Er staat alleen dat hij geboren is op 27 januari.
Jagris zegt
Peter Horbury heeft toch wel wat neergezet met het ECC Design concept, waar Volvo jarenlang haar ontwerpen op heeft gebaseerd. Je ziet het nu nog deels terugkomen in nieuwere volvo’s zoals de EX30. Helaas veel te vroeg weggenomen uit deze wereld, maar zijn nalatenschap zal nog jarenlang te zien zijn op de wegen.
Ik zal komende week even speciaal aan hem denken als ik in mijn C30 rijd. Prachtig ontwerp imo.
Robert zegt
De commercial waarin Volvo de nieuwe S80 presenteerde zei veel over de ontwerpstap die het merk destijds maakte:
https://www.youtube.com/watch?v=lhAsl2VO7Is
rob5nismo zegt
De V40 heb ik 8 jaar gereden was opzich wel een goede auto met veel plek achterin