Peugeot 3008 wint titel Auto van het Jaar 2017

Auteur: , 37 Reacties

Relevant? Niet echt. Mooi discussievoer? 100 procent zeker!

Peugeot 3008 wint titel Auto van het Jaar 2017

Heel serieus nemen we de Car of the Year-verkiezingen niet, voor wie iets gemist heeft. Desalniettemin besteden we elk jaar braaf de nodige aandacht aan deze ongemeen spannende strijd, die wordt uitgemaakt door autojournalisten (58 stuks) die nog steeds geloven in dode bomen.

Na een slaapverwekkende presentatie werd de winnaar bekend gemaakt, we geven je eerst nog even het rijtje genomineerden.

Volgens ons onderbuikgevoel was alleen de Alfa Giulia een serieuze kanshebber op de titel, aangezien jullie de Italiaan zelf al kozen tot Autoblog Auto van het Jaar. Een zeer prestigieuze titel, maar kennelijk was dat geen reden voor de gevestigde orde om de Peugeot 3008 niet tot winnaar uit te roepen. Persoonlijke meningen en ervaringen deelt u uiteraard in de comments.

De 3008 eindigde trouwens met 319 punten, vlak voor de Giulia die met 296 stuks het zilver pakt. De Mercedes E-Klasse greep met 197 de laatste podiumplaats, voor de Volvo S90/V90 met 172 punten. De Citroën C3 maakte met 166 punten de top 5 vol, voor de Toyota C-HR met 165 punten en de Nissan Micra die op 135 punten bleef steken.



37 reacties

Persoonlijk vind ik dat de S90/V90 had moeten winnen.
Zeker geen Peugeot fan maar wel een auto die iets in me losmaakt. Betrapte mezelf erop dat ik m’n nek draaid toen die langsreed. Zeker in het wit (GT line) heel mooi en zeker betaalbaar. Liever de Guilia gezien maar wel een “verstandige” keuze!
@danivdengel: ik zou mijn nek gedraaid hebben om te kijken of die achterkant in het echt ook zo lelijk is :-)
Ik vind het niet echt een lelijke auto. Maar echt mooi of spannend kan ik het ook niet noemen. Vlees noch vis.
Kan maar niet wennen aan hoe Peugeot haar stuurwieltjes plaatst. Voor de rest zeker niet mis.
Zelden (zeg maar nooit) eens geweest met de uitslag van deze award. Het zijn altijd grijze meuslie lease-hokken. Hoe emotieloos ben je niet bijvoorbeeld voor de Giulia te kiezen… verbazingwekkend
@goodolddays: hahaha…
Beginnen over muesli grijze leasebakken, en het dan onbegrijpelijk vinden dat de Guilia het niet is geworden…

De 3008 is toch echt wel 10x spannender vormgegeven dan de Guilia hoor, wat gewoon een mengelmoes van een Duitser met Japanner is! Daarnaast zie ik de Guilia bijna altijd in het grijs, en de 3008 heel vaak in het wit en oranje…

Je kan de 3008 mooi vinden of niet, maar hij is iig best spannend vormgegeven!
@goodolddays: En de Giulia is geen muesli leasehok? De Q niet natuurlijk, maar de rest van het gamma… Doet niet veel onder voor de Passat, Insignia of S-Max die wél COTY zijn geweest…
Eerlijk beken ik dat ik de 3008 best een geslaagde voiture vind.
Ook eerlijk beken ik dat ik in een ander AB artikel aangaf niks om PSA te geven, ook al omdat ik andere Europese automerken toch meer mijn ding zijn. Mercedes, Skoda, Renault, Ferrari, BMW, om deze maar eens te noemen.

Uiteraard ben ik het ermee eens dat de Alfa Romeo Giulia de mooiste auto van het moment is, en zeer leuk dat het de AB auto van het jaar is. Mijn keuze een QV.
Volgend jaar de Peugeot Insignia !!
Grote fan van de Giulia maar eerlijkheidshalve vind ik die Toyota C-HR ook wel erg vet mits die lekker vol aangekleed is…
De 3008 is een hele mooie auto en als je gaat kijken naar het potentieel ervan is het gewoon een terechte winnaar, ondanks het feit dat de titel mij niets zegt…
Linkje naar een uitleg hoe deze auto’s aan hun punten zijn gekomen. “3008 blinkt voornamelijk uit in… “
Massaproduct van het jaar. Een reden te meer om die net niet te kopen.
Wordt er niet warm of koud van.
Van mij had de alfa of de E mogen winnen. Vooral nu ik de Gulia steeds vaker op de weg zie. Moet ik elke keer weer omkijken.

Even off topic waarom kan ik niet inloggen op autojunk?
Nissan Micra had van mii wel mogen winnen.
Terechte winnaar, wat je er ook van vindt.
Maar op het gebied van vormgeving van zowel in- als exterieur een is de 3008 een vernieuwende auto.
Natuurlijk is de Giulia leuk, qua idee dan, qua uitwerking is de Giulia is in geen enkel opzicht een vernieuwende of vooruitstrevende auto, het is gewoon sportieve sedan nummer zoveel, en eigenlijk, grof gezegd, niets meer en niets minder dan een namaak BMW 3 Serie.
@stationcar:
+1
Bovendien vind ik het jammer dat Autoblog altijd zijn Calimero-eierdooier moet opzetten ten overstaande van de geschreven pers. Terwijl concurrentie van goede geschreven pers hen net zou moeten drijven naar duurtesten, eigen prestatie- en verbruiksmetingen, etc.
@stijnb: Amen.
@stationcar: In welk opzicht is het uiterlijk vernieuwend dan? Het is gewoon weer een vreemd crossover geval dat er over 2 jaar al hopeloos verouderd uitziet, wat wordt verergerd door de grijze leaseuitvoeringen die we hier in Nederland zullen zien. De cockpit hebben we in mindere mate ook al terug gezien in de 308 (waar ik overigens wel een fan van ben). Maar als het om uiterlijk gaat vind ik de nieuwe designtaal van volvo of die gekke toyota ufo vernieuwender.
@mundus:
Maar die zullen niet massaal worden verkocht. En het interieur vind ik echt wel netjes voor zo’n volumemodel.
@StijnB: vraag eens aan een Toyota dealer hoeveel C-HR’s zijn verkocht in drie maanden en je schrikt je een hoedje!

Met andere woorden: die zie je straks echt héél vaak
Wat een verschil tegenover de oude 3008. Best mooi ding dit en een heel netjes interieur.
Ah…het Eurovisie Songfestival voor de autowereld is ook weer afgelopen!
Niks mis met dode bomen hé. Qua autotests en verhalen ben je toch echt beter af met een tweewekelijkse dode boom door de bus dan een blogje op het internet ;).

Maargoed, tja echt vernieuwend is die kar niet, maar alle andere genomineerden ook niet eigenlijk. Ik had wel gedacht dat de Alfa kans maakte, als is het maar om de wederopstanding te vieren.
Compleet irrelevante award. Dat wordt al helemaal duidelijk als je terugkijkt naar de saaie nietszeggende auto’s die in het verleden deze “prestigieuze” award hebben mogen ontvangen.
Denk aan de Nissan Leaf (2011), VW Polo (2010), Toyota Yaris (2000) en zelfs de f-ing Renault Megan Scenic (1997). Zijn die juryleden blind ofzo?
@madmarky:
Ja, want de
NSU R0 80
Renault R 16
Citroën Cx
Porsche 928
Ford Scorpio
waren allemaal stuk voor stuk nietszeggend.

Eensch dat de prijs door de tijd is ingehaald, ik zie nauwelijks nog echte grote innovaties, maar de Mégane Senic was wel een terechte winnaar : de allereerste MPV in het middenklasse segment; als voorbeeld van zaaddodende voertuigen was de 2103 VW Golf een beter voorbeeld geweest evenals de 1995 FIAT Punto of de 1979 SImca Horizon of de eveneens geestdodende 1980 Lancia Delta (Niet vergeten dat de latere Integrale series lichtjaren later zijn uitgevonden, dit was een saaie Italiaanse Golf tegenhanger)
@desjonnies: Die Tipo was wel een van de eerste auto’s met een min of meer succesvolle platformstrategie.
@madmarky: Hoezo compleet irrelevant? Het effect is ongetwijfeld minder groot als zo’n 20-30 jaar geleden, maar nog steeds zorgt het winnen van deze award voor hogere verkoopaantallen.

Enneh, over irrelevante verkiezingen lees je doorgaans niks. Maar zelfs op Autoblog lees je steeds, weliswaar met een nogal overdregen laatdunkend ondertoontje, wie er op de longlist staan, hoe de shortlist eruit ziet, en uiteindelijk wie er gewonnen heeft. Zó irrelevant is deze verkiezing dus niet.
#MauritsH:
Je bedoelt:
maar kennelijk was dat geen reden voor de gevestigde orde om de Peugeot 3008 NIET tot winnaar te kiezen.
Je hebt gelijk, is gefixt!
Prettig ding die 3008. Heb er zelf ook een, GT-Line. Terechte winnaar. Het ding heeft heel veel details en mooie lijnen. Interieur….top. Digi instrumentarium is superfijn. Veiligheidsvoorzieningen…..premium!
Gulia, eerlijk…….na alle marketingophef is ie gewoonweg erg saai……senza emotione….
Gelukkig niet de Alfa. Die kan niet én Autoblog auto van het jaar én auto van het jaar zijn. De Fransozen krijgen vast wat staatssteun voor de aankoop van Opel.
Beter bewijs dat de jury inmiddels volledig uit babyboomers bestaat die nodig met pensioen moeten is er niet.
Waar en bullshit
2017: Peugeot 3007 wint auto van het jaar.
2020: Peugeot 3007 verliest alle mogelijke pechstatistieken.
Ik vraag mij af hoe zo een auto beoordeeld wordt,en dan wordt uitgeroepen tot auto van het jaar. Is dat een kwestie van roebels laten rollen voor de beoordelers of zit daar wat anders achter .? Wat heeft het voor zin dat bij vergelijkings testen b.v tussen de Toyota CHR en de Peugeot de Toypta beter uit de bus komt. Ik zelf heb een prpefrit gemaakt met de Peugeot,het is niet voorruit te branden,of je moet al kiezen voor een zwaardere motor die beduidend duurder is.Het ontwerl okay,je vind hem mooi of niet.Een middenweg is er niet.Afwerking iets beter als dat we gewend zijn maar nog altijd met de Franse slag.Maar uiteindelijk bepaald de koper het product.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).