Dit zijn de kanshebbers op de titel “Auto van het Jaar”

Auteur: , 60 Reacties

Jazeker, die verkiezing die er in 1978 toe deed bestaat nog steeds!

Stemmen

En om maar meteen met het goede nieuws te beginnen; waren we vorig jaar op z’n zachtst gezegd ‘not amused’ dat de Alfa Giulia niet tot de kanshebbers behoorde, dit jaar staat de Italiaanse schoonheid wél op het lijstje. Ze hebben blijkbaar geluisterd.

De volledige lijst die de jury heeft samengesteld is als volgt.

Alfa Romeo Giulia
Citroën C3
Mercedes-Benz E-klasse
Nissan Micra
Peugeot 3008
Toyota C-HR
Volvo S90/V90

En dan is het nu feitjestijd. De 58-koppige jury (met een gezamenlijke leeftijd van exact 5688 jaar) heeft uit ALLE auto’s deze 7 kandidaten geselecteerd. Zoals u wel had gedacht is het gros van de kanshebbers Europees. Afgezien van twee Japanners is het een EU-feestje, zonder Koreaanse of Amerikaanse inbreng. Fiat, dit jaar niet op de shortlist, is de grootste winnaar uit de autogeschiedenis. Negen keer wisten de Italianen met de titel aan de haal te gaan. Renault is met zes keer winnen een goede tweede, Ford en Opel met beiden vijf keer gedeeld derde.

Vorig jaar won de Opel Astra, het jaar ervoor de de VW Passat en in 2014 mocht de Peugeot 308 met de eer strijken.

Omdat het nogal even duurt voordat alle briefkaarten van de juryleden zijn geschreven, in de bus zijn gedaan en later door de postbode door de gleuf van het verkiezingsbureau zijn gemieterd, is de uitslag van de verkiezing pas op 6 maart 2017 bekend. Dat is tijdens de Autoshow van Genève. Wil je in de tussentijd willen stemmen op een verkiezing die WEL democratisch in zijn werk gaat, hou dan deze site in de gaten…
En als laatste geheugensteuntje, mocht je vergeten zijn hoe de auto’s er ook alweer uitzien; kijk dan maar gauw hier!
COTY

Artikelfoto: De jury van de jaarlijkse Auto van het Jaar-verkiezing heeft een beslissing genomen.



60 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ik mis de RB12 in het rijtje?
Alfa, omdat alfa. Alhoewel de e klasse en de Volvo mij ook echt kunnen bekoren.
Hup V90!
@pomoek: een 4-cilinder auto van het jaar? Voor mij nooit
@melkkoe: boeh!
@melkkoe: ooit een Passat vd nieuwste generatie met 6-cilinders gezien? Of een 308? Verder valide en goed onderbouwd hoor.
@bmwalpina: die worden het dus ook allemaal niet
@bmwalpina: Die wagens zijn toch echt wel een stukje kleiner en een (flinke) klassen lager. Alle andere gelijkwaardige concurrenten bieden naast hun saaie 4pitters ook gewoon 6 en 8 cilinders aan.
@melkkoe: Kuch, Opel Astra, kuch, VW Passat, kuch, Peugeot 308.
@melkkoe: 4 cilinders is veel in dit rijtje… De helft heeft minder!
@melkkoe: Eens! Een wagen in dit formaat met enkel 2pakken melk als cilinder inhoud gaat er bij mij ook niet doorheen. Mijn voorkeur gaat dan naar de Alfa!
E klasse. Duhhhhh
Ik vind de Volvo toch ’t mooist uit het rijtje!
@dutchoutlaw: Eens maar overall denk ik niet de beste. Vond ‘m niet echt bijzonder qua rijden en ruimtelijk gevoel. Hun rijassistent is daarbij nog eens ondermaats. Vooral als je vergelijkt met die van Tesla. Al is die van de E ook niet heel veel beter.
@stfu: Het is eigenlijk wel triest dat tegenwoordig ondermaatse rij-assistentie een puntje van kritiek is. Wat mij betreft staat iedere auto met rij-assistentie al meteen 10 punten achter.
@stfu: de Volvo heeft een echte assistent, bij Tesla gaat dit verder. Niet echt te vergelijken.

Maar op het gebied van interieurafwerking, stoelkwaliteit, gebruikte materialen, audio, ambiance en doordachtheid staat de S90/V90 weer mijlenver van de Tesla. En dat zijn punten waar je elke rit plezier van hebt.
Micra, zo ontzettend veel leuker dan zijn voorganger dat ik niet eens meer wist hoe die eruit zag (ik had nog een model eerder in mijn hoofd)
E klasse!!
Of course de Giulia!
@james82: Want? Worden absoluut niet verkocht…
@svenska_aeroplan_ab: het is denk ik nog te vroeg om die constatering te doen.
Puur en alleen vanwege het feit dat Alfa een topstuk van een auto heeft neergezet. En ja, ik weet: smaken verschillen :)
@svenska_aeroplan_ab: in Nederland. Lekker belangrijk voor AR… Welk automerk zou zich nou echt druk maken om wat ze in NL verkopen?
Ik gun het Alfa of Volvo best wel, maar in dit rijtje toch de E-Klasse. Alleen al om het interieur!
Er staat een hoop moois op de shortlist, maar niet echt iets vernieuwends!
E-klasse zonder twijfel!

Ik weet dat 90% van de reageerders hier een harde plasser krijgt van de Giulia maar ik vind dat de E-klasse een meer complete auto is en de design kan me bekoren in tegenstelling tot de vorige generatie E-klasse om dan nog maar te zwijgen over het interieur.. heerlijk gewoon!
Als de C3, CH-R of 3008 wint, snap ik waarom vorig jaar de Astra heeft gewonnen.
En waar zijn de auto’s die echt op dat lijstje staan? (Met uitzondering van de alfa natuurlijk)
Vorig jaar viel mij op dat de ‘winnaar’ ook opvallend veel adverteerde op de websites van de 7 organiseerde autobladen.

Weinig autobladen in Europa kunnen hun ophouden zonder advertenties. Dus wil je weten wie ook dit jaar veel kans heeft om te winnen bij de autojournalisten in de Jury moet gewoon kijken naar wie de grootste broodheren zijn van de autobladen.
De e-klasse is met al zijn technologische innovaties de enige terechte winnaar, maar de Toyota C-HR heeft me weggeblazen met het design, de afwerking en de uitstraling en herdefinieert daarmee Toyota, dus die zou mijn voorkeur hebben (ook al zou je dat ook van de Volvo kunnen zeggen)
@tkoote: ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden. Helemaal mee eens. Al spreken we natuurlijk over andere budgetten. De e mag wat kosten en dus is koploper zijn of uitblinken net wat makkelijker.
Over Toyota ik heb een paar jaar geleden mijn yaris verkocht omdat hij zo zielloos was. Maar ik ga deze zeker is testrijden, kan de vriendin haar der gelijk eentje aanschaffen als ie lekker rijdt!
De Toyota C-HR natuurlijk.
Alfa of de E klasse aub!
Op smaak, de V90. De beste auto? De CH-R.
De E-klasse

Natuurlijk de Giulia, in navolging van de 147 én 156. Als is het maar om de wederopstanding van Alfa te vieren.
Ik mis de ford model t. Want 58 juryleden samen 5688 jaar dat is 98 jaar gemiddeld.
3008 !!!! Geweldige wagen
De Volvo 90 natuurlijk. Gewoon geweldig wat die mensen met een 2.0 4 cylinder hebben gedaan.
De daad bij het woord voegen heet zoiets?
Citroen C3 voor mij. Vrolijk en vriendelijk karretje!
Het zou beter zijn om per klasse een winnaar aan te wijzen. Een Micra vergelijken met een E-klasse is toch geen vergelijk?! En de consument moet kiezen, niet een paar journalisten met een agenda.

Ik mis ’n Audi
@lexaudi: die mag niet mee doen, om de volgende redenen:

1. Oplichters verdienen geen prijzen
2. De designers van Audi liggen al jaren te slapen en daarom vragen ze aan Wajongers of ze het design willen maken.
@henkhekje: Op zich zegt het al genoeg dat je na een hele maand nadenken nog steeds maar met twee argumenten kan komen waarom Audi geen prijs zou mogen winnen. Dat hiervoor geen redenen zijn blijkt nog meer uit het feit dat je argumenten geenszins op de waarheid berusten en zelfs kwetsend zijn voor een onderdeel van de Nederlandse maatschappij.
C3. Ik was behoorlijk onder de indruk toen ik die van de week zag rijden.
@awesome: ik heb er in gereden en het is best een fijn autootje. Stuurt wel een stuk minder scherp als de fiesta waarmee ik naar de dealer ben gereden maar dat was te verwachten. Stil, redelijk ruim en comfortabel.
Dit zou een lastige keus zijn voor mij. Alfa of Mercedes. De ene is mijn favoriete merk en daar ben ik in de praktijk niet altijd even objectief over. De ander is één van de mooiste auto’s van afgelopen jaren waarbij ook nog eens het concept klopt. Maar de Mercedes is wel een heel erg sterk pakket. Beetje jammer dat ik de voorganger mooier vind van buiten (met name die van voor de facelift). Doe dan dus toch maar die alfa als auto van het jaar…
De Giulia is één vamikn favorieten, maar toch verdient de Toyota C-HR de titel ‘Auto van het jaar’ het meest. Erg frisse en origineel vormgegeven auto.
@moveyourmind: *van mijn
Waarom een passat ooit zou moeten winnen is me een raadsel. Die auto heeft werkelijk niets, behalve een bepaalde afmeting..
Alfa dan maar. de rest zijn ronduit hobby hondehokken en nog een (Schiphol)Taxi.
Wat doet de C3 überhaupt in dit rijtje? Het is misschien een fijne auto, maar ik vind hem lelijk als de nacht. Voor mij de Giulia of de E-klasse.
@monte: ik vind de Giulia lelijk.
Zonder enige twijfel de Alfa
Het zou een prachtig eerbetoon zijn als men de Alfa Romeo Giulia zou verkiezen tot auto van het jaar… 2019
Compleet achterhaalde prijs van dikke kale mannen als ik, die zichzelf koste wat kost in stand willen houden.
Soort van FiFa of FIA organisatie.
Ooit, toen landen en hun producten nog origineel waren en typisch voorbeeldig waren voor het land van herkomst was dit een nuttige aanmoedigingsprijs.
Rover 2000
Porsche 928
NSU R0 80
Rover 3500
Toyota Prius
Renault 16
Bovenstaand waren origineel, verfrissend, vernieuwend, gedurfd en allemaal hun tijd (ver) vooruit.
Maar -ben geen VAG hater heb er zelfs een B5 van gereden- hoe kan een Passat in vredesnaam auto van het jaar geworden zijn, zoiets als André Rouvoets als stand-up comedian; niemand ziet erop te wachten.
Alfa Romeo Giulia – leuke wagen, maar ook een nep 3 serie en zelfs een echte 3 serie wint dit nooit.
Citroën C3 – leuk, klein, zuinig, fris, kanshebber.
Mercedes-Benz E-klasse – veeeeeeeeel te duur.
Nissan Micra – leuk, klein, zuinig, fris, maar ook een Clio kloon en die heeft al eens gewonnen.
Peugeot 3008 – leuke SUV maar er zijn al zo veel veel SUV’s
Toyota C-HR – de maakt al kans op de titel ruimteschip van het jaar, dus kansloos hier.
Volvo S90/V90 – veeeeeeeel te duur (maar 1e tje minder duur dan de E klasse)
Het is toch bedroevend, dat uit deze auto’s de keus gemaakt moet worden. Hier krijg je toch een slappe plasser van.
Giulia,nieuw fris model.De Mercedes ziet er nog net zo uit als 3 jaar geleden.
De Merc is de beste uit dit rijtje maar zou zelf voor de Alfa gaan.
Waar is game changing Tesla? AVHJ 2018 met model 3?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).