• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot CEO: “Elektrische toekomst nog niet beklonken”

Auteur: jaapiyo, gepost 12 april 2018 om 14:30 – 17 Reacties

Peug


Carlos Tavares ziet nog de nodige beren op de weg. Dat gezegd hebbende wil hij PSA wel opstuwen in de vaart der volkeren.

Carlos Tavares heeft zijn toekomstplannen voor PSA nog eens toegelicht. In 2020 moet de helft van het gamma van de fabrikant ‘geëlektrificeerd’ zijn, als in hybrides of EV’s zijn. Vervolgens moet in 2025 de volledige line-up uit EV’s bestaan. Een duidelijk streven dat in lijn is met dat van zo’n beetje alle grote autofabrikanten, zou je zeggen.

Toch maakt Carlos zich de nodige zorgen om het feit dat ‘we’ nu net lijken te doen alsof de EV-toekomst van auto’s een done deal is. De maatschappelijke implicaties van het maken van deze switch zijn volgens de CEO veel te groot om te overzien. De autowereld moet dan ook niet de illusie hebben dat zij dit in haar eentje kan bolwerken, aldus Tavares:

What I wonder about is who is taking the 360 degree view? There is so much more to consider than selling electrified cars, from the battery creation to the battery recycling, from the rare metals being used to the extraction techniques to get them, to what it means for taxation, the total cost of ownership, the charging point infrastructure and more. If you want clean energy you need to ask how you produce that energy.

Verschillende kritische denkers zullen dit zelf ook wel bedacht hebben, maar het is toch opvallend dat een hoge pief in de autowereld dit sentiment gewoon uitspreekt, vooral in het kader van het presenteren van toekomstplannen. Vaak zijn praatjes over elektrificering toch vooral ronkende halleluja-verhalen en PR-geneuzel over hoe begaan fabrikant X wel niet met de wereld is. Volgens de bonus-achtervolger moeten we ons niet blindstaren op dit positieve verhaal, omdat dat weleens grote negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor de autobranche en de maatschappij in het algemeen:

From my perspective, the current strategy around this 360 degree view is lacking clarity. The car industry is moving quickly and strongly, but from cities to governments I am a little worried that the answer is that nobody has a cohesive approach. If they miss something then the whole strategy could backfire on us, not just as an industry but on citizens as a whole.

Stof tot nadenken, dunkt ons…

Ook interessant!

  • Peugeot e-Rifter koop je met je verstand
  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Gespot - Deze Peugeot kende je nog niet

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

carlos-tavares, Elektrisch, Peugeot

Vorig bericht: « SUV’s steken de draak met Europese milieudoelstellingen
Volgend bericht: Lewis Hamilton zegt sorry tegen Max Verstappen »

Lees Interacties

Reacties

  1. thesis zegt

    12 april 2018 om 14:53

    Eens. Ik hoop nog steeds op een doorbraak op het gebied van waterstof.

    Login om te reageren
    • snowbird zegt

      12 april 2018 om 15:29

      @thesis: Helemaal mee eens !

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      12 april 2018 om 17:05

      @thesis:

      “If you want clean energy you need to ask how you produce that energy.”

      Bij waterstof moet je nog 3 keer zoveel energie produceren vanwege de brakke inefficientie van de hele keten. Dus dan maak je het probleem wat hij schetst alleen nog maar erger.

      Login om te reageren
      • thesis zegt

        12 april 2018 om 18:01

        @fanboy: Dat klopt. Ik bedoelde dat ik hoop dat er een efficiëntere manier gevonden wordt voor de productie van waterstof.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          12 april 2018 om 18:07

          @thesis: Er was hooguit een kosteneffectievere manier met gas waterstof te produceren (aardgas of LPG weet ik niet meer welke het was). Maar dan doe je het natuurlijk niet meer voor het milieu, want dan kun je dat gas beter in auto’s stoppen.

          Login om te reageren
          • Crosscabouter zegt

            12 april 2018 om 20:38

            @fanboy: maar met windmolens maak je ook in de nacht stroom, waarmee je dan waterstof kunt produceren en overdag gebruiken om ons van energie te voorzien.

            Login om te reageren
  2. ghost zegt

    12 april 2018 om 15:12

    Hij heeft wel gelijk.

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    12 april 2018 om 15:35

    Het zal mij echt een rotzorg zijn of de automobiel van de toekomst op waterstof, elektriciteit of iets anders rijdt, maar we moeten niet blind de vaart der volkeren volgen en doen alsof we zo groen bezig zijn met elektrische auto’s die op vuile elektriciteit draaien of qua productie juist niet goed voor het milieu zijn. Af en toe een beetje tegengas in de vorm van een relativerende en kritische blik kan wat mij betreft nooit kwaad, dus ik juich de uitspraken van Tavares dan ook geheel toe. We moeten ons niet blindstaren op die elektrische auto, maar ook kijken naar de alternatieven en het vergroenen van de hele keten.

    Login om te reageren
    • ff40 zegt

      12 april 2018 om 15:48

      @Edglinksigene: kortom wat vaker de linksigen links laten liggen en realistisch worden

      Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      12 april 2018 om 16:10

      @Edge: niks is groen. maar een file in de parkeergarage met 100 elektrische of brandstof auto’s, dan weet ik wel waar jij liever tussen staat.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        12 april 2018 om 20:00

        @vtechlover: buiten in de zon op het terras met een biertje?

        Login om te reageren
  4. gove zegt

    12 april 2018 om 15:41

    mooi dat zo’n man dit uitspreekt i.p.v. jaknikken en met de meute meegaan,

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    12 april 2018 om 15:47

    Elke keer als ik dit soort dingen lees, moet ik denken aan dat stukje van Lubach: bomen omhakken in Amerika; die per schip naar Europa vervoeren om hier te verbranden; en dat mogen we dan groene energie noemen. Gestoord.
    Wat deze man eigenlijk zegt: wie maken die auto’s wel; wees niet bang. Maar jullie halve zolen zijn er nog niet klaar voor. En gelijk heeft ie.

    Login om te reageren
  6. ty5550 zegt

    12 april 2018 om 16:49

    Denk dat zijn uitspraken ook te relativeren zijn omdat Psa nu niet echt een koploper is in elektrische auto’s en al een achterstand heeft. Dat geef je als CEO niet zo graag toe.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      12 april 2018 om 19:02

      @ty5500:
      De opmerking waarvan je wist dat’ie zou komen

      Login om te reageren
  7. gumz zegt

    12 april 2018 om 17:13

    Stroom opwekken is inderdaad niet altijd milieuvriendelijk. Maar iedereen doet altijd alsof de olie aan de pomp daar daadwerkelijk naar boven gehaald is. Het oppompen, transporteren met een olietanker, raffineren, naar de pomp brengen om het dan nog eens op te branden lijkt me toch ook geen goede zaak voor het milieu. Ps: Ik ben geen expert in het maken van benzine / diesel.. Gewoon mijn bescheiden mening.

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      12 april 2018 om 21:22

      @gumz: ik denk ook dat niemand het met je oneens is, maar het gaat meer om de keuze; wat dan wel? Elektriciteit heeft 2 hele grote nadelen, de opslag en het transport. Olie is lekker makkelijk op te slaan, heb je het ergens anders nodig verplaats je het makkelijk en komt “gratis” uit de aardkloot.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North