
Naast de 2008, Onyx Concept en de gefacelifte RCZ hebben de Fransen nog een verrassing in petto. Iets met 260 pk en een torenhoge funfactor, denken we.
Van de RCZ heeft Peugeot in zijn korte bestaan –de coupé is pas sinds 2009 op de markt- wel eens actiemodelletjes uitgebracht, maar nooit met extra pep in de neusgaten. Met de RCZ R komt daar verandering in. De turbogeblazen 1.6 THP is van 200 pk naar 260 pk getrokken en zit daarmee zelfs iets boven de DS4 Racing (256 pk) van concerngenoot Citroën.
De RCZ R wordt voorgesteld in een matzwarte kleur met een koperkleurige dakboog. Diezelfde koperkleur komt terug in de nieuwe grille en de velgen. Een lekkere sinistere opstelling, dat door de getinte koplampen bij de facelift nog eens wordt aangedikt. Staat vast goed naast de Onyx Concept op de beursvloer in Parijs.
De auto verkeert momenteel nog in de conceptstatus, maar Peugeot laat weten dat het een voorbode is van een “overtreffende overtreffende trap in het gamma”. Kortom, dit gaat de markt op. Eerst zal de aandacht echter vooral uitgaan naar de reguliere RCZ met een 1.6 THP die 156 of 200 pk levert, of een 2.0 HDi met 163 pk voor de handschoentankers. Daarna komt dit leukere gooi-en-smijt-autootje aan de beurt.
Update 17:00 – Gallery toegevoegd:
Als ik heel eerlijk ben vind ik de ouwe neus toch aantrekkelijker hoor..
Verders zijn dat natuurlijk leuke gegevens.
260pk uit een 1.6T is best veel. Dit kun je alleen bereiken door de turbodruk flink op te schroeven. Ik ben benieuwd hoe dat zit met het turbogat.
@bartsmit: Persoonlijk maak ik me dan meer zorgen over de levensduur…
@V-Power: ik niet.. T is frans, dus dan ga je er standaard al van uit dat t kapot gaat..
@lamborgfan: zegt de man die de naam van een auto in zijn naam heeft ,waarvan er wekelijks een vlammend exemplaar word gepost :)
@lamborgfan: zegt de man die een merk in zijn naam heeft waarvan de eigenaar niet een normaal een 1.4 TSI kan bouwen zonder dat de distributieketting 10cm oprekt. Of zichzelf premium vinden en niet eens in de top tien staan met je premium merken. Of het merk dat met een RS4 klop krijgt op de Ring van een Megane RS. En als het duitse spul zo goed is waarom staat er geen een VAG geval in de top 10 qua betrouwbaarheid…
@rufctr01:
Daar is onze VAG-basher ook weer hoor. Gaaaaaaaaap
@Rob: ja, franse merken mogen altijd gebashed worden…gaaaaaaaap
@rufctr01:
Het ging mij er om dat onder andere jij er een sport van maakt om bij elke topic VAG te ”bashen” Zelfs als het over een heel ander onderwerp gaat (in dit geval een Peugeot). Wat is dan het nut om over VAG te beginnen? Niks dus, maar ga vooral door het niveau van de reacties op Autoblog omlaag te halen. Het is hier zo langzamerhand een kleuterschool geworden…
@lamborgfan:
Is die THP motor niet samen met BMW ontwikkeld???
Dus is die half Duits….
@V-Power: ik niet. Die 260 pk uit 1.6 liter vind ik nog wel meevallen om eerlijk te zijn.
@V-Power: Dat zeiden ze ook over de Vtec motoren van Honda in de jaren ’90. Die bleken heel sterk te zijn.
Bovendien hoeven soort auto’s geen 4 ton te kunnen halen.
Hier rijdt de gemiddelde eigenaar hooguit 20.000 km per jaar mee.
@bartsmit: Maar V-tec is japans en dit frans…
@notsobig: true. Dat zijn zelfs geen vooroordelen. Bewezen feit is dat Japanse motoren over het algemeen véle malen sterker en betrouwbaarder zijn dan Franse exemplaren. Wat er echter wel bij vermeld moet worden is dat Franse motoren de laatste jaren (redelijk) verbeterd zijn!
@ej20g: ze doen niet onder voor hun Duitse tegenhangers. De 1.4 TSI, de 2.5 Tdi van Audi, Ecotec van Opel om zo even wat probleem motoren op te noemen. Maar ja, dit is Duits hè, dat is anders als dat slecht is.
@rufctr01: de problemen met de motoren van VAG ben ik bekend mee. Maar over Opels EcoTec moet ik je tegenspreken, omdat wij daar nog nooit problemen mee hebben gehad (de problemen die er waren zijn veroorzaakt door eigen toedoen), en bovendien zijn de onderdelen (meestal) goedkoop. Dus indien Duits, Opel voor mij.
@ej20g: de ecotec had als bijnaam ecolec! Een olieverbruik waarbij een afgetrapte A4 jaloers op wordt.
@rufctr01: nooit last van gehad. Zo droog als een kurk, aan de onderkant en geen last van olieverbruik. Maar dit zijn wel persoonlijke ervaringen natuurlijk.
@rufctr01: Je zus, jij weet bij elk post altijd weer off-topic negatief te doen, en meestal zonder enige onderbouwing. Fanboy-FUD noemen ze dat, en het komt echt dieptriest & kinderachtig over; alsof als je dat nodig hebt om goed over jezelf te voelen … een beetje zoals sommige freakshows spinnepootjes uittrekken omdat ze op school gepest werden.
@ej20g:
Motoren waren bij de fransen altijd al goed.
In de jaren 70 rotte ze echter bijna net zo snel als Alfa’s en later liet de electronica je nog wel eens in de steek.
Erg jammer trouwens dat de kneusjes die roepen “dat het onbetrouwbaar is want Frans” even vergeten dat dit deels een BMW motor is….
@jrk68: dat kan inderdaad kloppen. Ik denk dat mensen veelal over het hoofd zien dat er met “motorische” problemen bij Franse auto’s misschien niet mechanisch gezeik maar juist het irritante werken eraan bedoeld wordt. Want eerlijk is eerlijk, aan de meeste Franse auto’s is het gewoon niet fijn werken. Dat doen vooral Japanners beter (bij de Duitsers is er veel verschil) en daaraan werk ik dus ook het liefst. Maar tegenwoordig doen Franse auto’s zéker weten niet meer onder voor de Duitsers. Japanners blijven voor mij een geval apart, maar dat is omdat ik nog nooit échte problemen heb gehad met Japanners, wel met Duitse en Franse auto’s.
@jrk68: dat ie met bmw is ontwikkeld en door fransjes word gebouwd.. Is net zoiets als een prachtige lekkere bruidstaart maken, en er vervolgens overheen gaan schijten! (;
@lamborgfan:
Dus jouw logica volgende is BMW dus ook kut….?
Ik vind het best hoor maar slechter dan VAG kan het niet zijn….
@jrk68: neee joh.. Bmw is de bruidstaart..
Maar voordat je denkt dat ik anti frans ben, dat ben ik niet! Maar ze zijn wel ruk..
@bartsmit: de vtec was zeer betrouwbaar en erg goed!
@rufctr01: Maar die heeft dan ook geen drukvulling he; dat is een wereld van verschil :)
zou mooi zijn! kan ie ook met de snellere TT’tjes en slk’s meekomen. nieuwe neus is trouwens wel een grote vooruitgang!
@lambo4all: Ik vind hem er ook niet echt slecht uit zijn, ziet er weer wat moderner uit zo! De RCZ is echt een zeldzaamheid in ons straatbeeld, terwijl het een fantastische auto is. Ik heb hem liever dan een TT met een ”normale” motor denk ik.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@Rik3: Heb je net je proefwerk Nederlands gehad in de proefwerkweek?
OT: Die kleurstelling ziet er zeeeeer lekker uit. Alleen de nieuwe neus vind ik jammer, maar het kan er mee door. Ben beniewd naar de prijs.
@Rik3: Ok grammar nazi.
edit: check!
OT: hopen dat dit concept de productiefase haalt, een sterkere motor past perfect bij het sportieve uiterlijk van de RCZ. De facelift blijft echter een regelrechte misser, de RCZ was nu net één van de enige Peugeots waarop de familiegrille lekker stoer stond.
Ik vindt dat door die nieuwe neus dat witte strookje onder de “1ste grille” er zo los bijhangt, echt er op geplakt ipv deel uitmakend van het gehele ontwerp.
Lampen zijn wel mooi, maar die hadden ze met de oude grille moeten combineren.
@gforce: Voor mensen zoals @Rik3, het moet zijn “Ik vind”, mijn excuus.
Zwart werkt veel beter met de nieuwe neus… terwijl op de oude wit veel mooier was, zeker met zwarte wielen en zwarte spiegels. Dit ziet er wel aardig uit!
zo in 1 kleur vind ik die neus wel mooi.
Ik vind ’t een beetje een steampunk-smaakje krijgen door het matzwart met koper. Niet helemaal mijn kopje thee, in dit geval.
Helaas nog steeds niet de uitlaten aan beide kanten. Vind het echt zo storend aan de achterkant. Verder een schitterende auto.
Helaas vind ik de voorkant er niet op vooruit gegaan is. Vind de nieuwe bumper absoluut niet goed aansluiten op het design van de rest van de auto.
Het enige wat ze hebben gedaan is een nieuwe familiegezicht gegeven dat aansluit op de huidige modellen en dat pakt niet altijd even goed uit bij modellen die eigenlijk een eigen identiteit hoort te behouden. Jammer dit…blijf de huidige RCZ toch veel mooier vinden! Als het design van de hele auto in harmonie is, dan hoor je er eigenlijk ook van af te blijven.
Het enige positieve zijn de wielen…die zien er wel mooi uit!
Bij zwart valt de wijziging natuurlijk minder op en staat hem dan wel redelijk goed, dat wil ik er nog wel bij zeggen.
Dit word dan voor het eerst sinds hele lange tijd weer n beetje een leuke peugeot. Zelfs het ontwerp vind ik wel aardig terwijl ik normaal anti-peugeot ben
Kijk! Nu ziet het er ten minste uit als 1 geheel! Die oude neus vond ik er altijd uit zien alsof ie er maar gewoon opgeplakt was omdat ie per sé het familigezicht moest hebben… deze neus past tenminste lekker in de lijn van de rest van de auto. Wat mij betreft helemaal geslaagd!
-edit: nutteloze bijdrage-
@camber24: Beste autoblog,
Wat zei ik hier wat niet door de beugel kon??
Gr.
Nice toch nog een beetje kracht erachter
Deze auto kan mijn goedkeuring helemaal wegdragen. gewoon zo op de markt brengen. Een genot voor het oog.
@erce deze heeft wel twee uitlaten. Kijk maar op netcarshow.com
Ik vind deze neus een stuk mooier, maar dan wel met een donker tintje.
Gaaf, lampjes in het midden van de auto, K.I.T.T.?
De kleurencombinatie is net als het design (TT kuch) niet echt origineel te noemen:
@StijnB: Weer lekker aan hetvergelijken stijntje, die 911 raakt helemaal kant noch wal, en zelfs de RCZ afkraken als TT kloon is eigenlijk bullshit. Ja het is ook een tweedeurs coupe, maar is dat erg? Ik vind de RCZ mooier.
[IMG]http://www.autoblog.nl/gallery/Audi/TT_RS/Audi_TT-RS_08.jpg[/IMG]
[IMG]http://www.autoblog.nl/gallery/Peugeot/RCZ-R_Concept/Peugeot-RCZ-R-Concept_04.jpg[/IMG]
@clubbtraxx: Zo dan:
Waar da fuq zie jij koperkleur op die porsche??
@smoked: was @StijnB bedoelt
Hier, op deze foto, ziet die e wel dik uit! Alleen de reguliere update neus ziet er voor geen meter uit!
https://www.facebook.com/#!/media/set/?set=a.528539277172125.137254.122374334455290&type=1
Meer foto’s daar!
Héle gave bak geworden zo!
@DoubleChevron: Thanks! Gallery inmiddels toegevoegd.
het nrbord moet eigenlijk iets hoger nu lijkt de voorkant raar


ofniet?
@Flamingo: jep, moet zoals op de bovenste foto gemonteerd worden. Maar liever helemaal niet natuurlijk.
@ej20g: hier nog de witte
@Flamingo: Kopje thee?
@Flamingo: jep, blijft ’t beste!
Even voor de mensen die klagen over de kwaliteit vd zogenaamde ‘Franse’ motor, vergeet niet dat het om de 1,6 Prince-motor van BMW gaat hé
@erce
Volgens mij zitten de pijpen nu aan beide kanten!! vind hem erg gelikt en zeker met dit vermogen onder kap! de koperkleur is wel t gaafst!!
hij staat boven aan op mijn vaders verlanglijstje dus die staat binnenkort voor de deur :) , maar ik moet het nu nog doen met de 307
Mooi mooi mooi! Nu zou ik hem wel willen!
En mijn ‘crappy’ franse motor heeft ondertussen tot dapper 362.000km, dus niet zeuren over franse kwaliteit…
Koop een peugeot 205 voor 300,- in frankrijk.. vervang een startmotor van 40 euro en rij er 2000km mee naar huis, en verder.. Franse kwaliteit anyone.. @tjorque 367.000 km trouwens, Goedkoper dan de TGV ( franse kwaliteit Anyone? )
maar goed er zal altijd worden gesproken over duitse degelijkheid. Klinische producten vind ik het over het algemeen. Zonde Audi was ooit zo anders, enz.. enz.. enz..
@creativetechnologie: dat.. Is wel gaaf om te doen! (:
RCZ met 260pk.. very interesting tweede handsje wellicht over een aantal jaren. Me like!