Zelfs met een piepjonge Audi Q7 kun je dus een paar keer de wereld rond.
Soms is het gewoon lekker om diesel te rijden. Uiteraard is het ondergetekende die dat vindt, want hier staat er een diesel voor de deur. Net zoals de vele voorgangers van die auto. Nee, een diesel klinkt niet zo goed als een benzinemotor en je hebt minder vermogen.
Het lekkere van een diesel is dat het stressvrij rijden is. Een dikke zescilinder diesel pakt lekker vroeg op, tokkelt rustig in het vooronder, zorgt voor meer dan adequate prestaties en als kers in de appelmoes heb je ook een aangenaam verbruik. Voor één snelle rit op de Autobahn wil je benzine hebben. Rijd je er elke dag, dan is een diesel relaxter.
Piepjonge Q7 met meer ervaring
Dat blijkt ook wel uit de piepjonge Audi Q7 die je op deze afbeeldingen ziet. Zo op het oog is er niet echt iets heel erg raars aan de hand. Autobloglezers als @mashell vinden de kleurstelling te saai, alhoewel @amghans blij is met de aluminium inleg. De auto heeft 2 eigenaren gehad en staat te koop op in Duitsland op Mobile.de, de website waar @bart1976 vier keer per dag even BMW Tourings (of M140i’s!) aan het bekijken is.
Dit exemplaar viel ons op door de vrij scherpe prijs. Natuurlijk, als je dit gaat invoeren in Nederland moet je nog een flinke sloot BPM betalen, maar zelfs naar Duitse begrippen is het een bijzonder aantrekkelijk bedrag voor een Audi Q7 facelift. De uitvoering is vrij sober doch correct: S-Line pakketje, optiekpakket hoogglans zwart en de 3.0 TDI motor met 286 pk.
529.875 km
Nee, het bijzondere is de kilometerstand. De auto heeft namelijk 529.875 km gelopen! Dat is meer dan een half miljoen in iets dan meer dan 51 maanden tijd. Dat betekent dat de vorigen eigenaren bijna constant hebben doorgereden. Want omgerekend heeft deze auto dus 10.389 km per maand gereden!
Er zijn mensen die dat niet eens per jaar doen. Maar we rekenen eventjes door. Het is 2.397,63 km per week. Ervan uitgaande dat de auto in het weekend stilstaat, reed deze auto dus 479,52 km per dag!
Heel erg veel dus. Dan rijst de vraag: is deze piepjonge Q7 met enorm veel ervaring een auto die je moet kopen? Nou ja, voor ons Nederlanders niet. Je wil niet hier nog over BPM betalen (dat gaat naar beneden met de jaren, niet met de kilometers).
Maar als je in Duitsland woont en een Dikschiff wenst, waarom niet? Zonder goed onderhoud haal je die stand niet en waarschijnlijk zijn het alleen maar snelweg kilometers. Daar is een auto nog nooit slechter van geworden. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn de betrouwbaarste auto volgens de consumentenbond!
tortuga zegt
Is ie al verkocht? Want de link werkt niet echt bij mij.
rogerzz zegt
Nou ik heb hem zelf even opgezocht, de link werkte ook niet bij mij:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Audi-Q7-50-TDI-S-LINE-21-MATRIX-LASER/vhc:car,pgn:1,pgs:10,srt:mileage,sro:desc,ms1:1900_15_/pg:vipcar/393885694.html
Die 36k voor meer dan 500k kilometer is wel wat ambitieus, ook gezien de tekst die er bij staat. De motor (?) draait niet meer als een zonnetje als ik het zo lees. Ondanks dat het een 7-zitter is zal de trekhaak wel flink gebruikt zijn, want met die km-stand zou het toch vrij probleemloos rijden moeten zijn voor de gemiddelde Q7 50-TDI.
schuimbekje3 zegt
weer een reden waarom bpm marktverstorend werkt… en dus illegaal in een vrij europa..
mashell zegt
De lidstaten zijn vrij hun eigen belastingen te heffen want er is geen fiscale unie.
Het zou natuurlijk beter als die fiscale unie (en defensie, buitenland beleid en verkeersregels unie) er wel zou zijn maar daar is het nu duidelijk niet het tijdsgewricht voor.
papa zegt
Bpm is niet conform eu regels omdat op een nieuw voertuig ook al btw geheven wordt, je krijgt dan belasting op belasting en dat is niet volgens de regels
basman147 zegt
@papa; Dat was het geval bij de voorganger van de bpm maar dat is 30 jaar geleden gewijzigd om te voldoen aan EU-regels.
mashell zegt
Maar het was niet zo slim om de illegale BPM die een percentage was van de catalogusprijs te vervangen door een belasting gebaseerd op CO2 uitstoot en die ook BPM te noemen, dat snappen de gewone burger niet.
kniesoor zegt
De aluminium(kleurige) inleg is inderdaad een aanbeveling. Maar heb desondanks toch nog wat te mekkeren (je bent een ‘Ollander of je ben het niet, heh) : liever dodekoeienhuidenleren bekleding op het meubilair van een dergelijk langeafstandsvoertuig. Dit in tegenstelling tot een tracktool, waar alcantara de voorkeur geniet. Wegens lekker stroef en ‘grippy’.
RAW zegt
Hebben ze niet een foutje gemaakt bij het ’terugdraaien’ van de km stand? Ruim 400 km per dag gemiddeld lijkt me vrij veel. Of wellicht als taxi ingezet?
tortuga zegt
Vermoed dat het een soort piloot/captain vervoer geweest is. Loodswezen in België.
Zo´n auto´s doen 200k a 250k per jaar!
Heb al eens een onderhoud gedaan op een trafic die 330k had gelopen op 14 maanden. Dat was een 9 persoonsbusje. Van een transport firma.
Peter vd Werken zegt
In mijn directiechauffeur jaren reed ik dagelijks met een m/v op de achterbank woon-werk tussen Lisse ( huis) en Huissen (kantoor) vv en dan in de overige uren nog wat post wegbrengen naar kantoren in NL, D en B. Zaten dagen tussen van 1000 km+ . 12000 km/ maand was geen uitzondering. En niet met blauwe platen.
mashell zegt
Er zijn in Duitsland nog vertegenwoordigers die klanten door heel het land bezoeken.
David zegt
Het aluminium randje helpt niet echt om dat Oostblok grauw grijze gevoel uit dat interieur te halen. Ik word er helemaal niet warm van. Waarom wordt bij de configuratie zo vaak voor zo’n doodskist interieur gekozen, ipv iets levendigs?
Richmond zegt
Hoe had je het willen zien? Rode stoelen?
bischero zegt
Niks mis met een rood interieur, een van mijn favorieten, naast een terra/cacao tint.
pier zegt
Mee eens, Audi’s vind ik vaak van binnen nogal kil. Dit is een goed voorbeeld van een rijdend mortuarium.