Pirelli laat dikke bandjes opnieuw testen

Auteur: , 29 Reacties

En dat deed de Italiaanse bandenboer met twee teams, op twee circuits, in twee landen. Jaja, ze pakken het groots aan!

Welke is de oude?

Dat er volgend jaar flink wat gaat veranderen in de Formule 1, is voor helemaal niemand een geheim. Of eigenlijk, het is voor helemaal niemand een geheim die de F1 een warm hart toedraagt, doch dit kleine detail volledig terzijde. Naast grotere vleugels, een ‘mooier uiterlijk’ en wat veranderingen aan de motoren, zijn ook de banden wat dikker dan die van dit jaar. Is ook geen geheim.

Dat die dingen getest moeten worden, is, vul maar in, inderdaad, alwéér geen geheim. Sowieso niet, want Pirelli zette het zelf op Twitter. Maar goed, als je nieuwe spullen niet test, is de kans groot dat het helemaal misgaat als je ze gaat gebruiken. Dus Ferrari en Mercedes zijn er door Pirelli op uitgestuurd om rondjes te gaan rijden met het nieuwe rubber. De teams zijn met een speciale opdracht de baan opgegaan; zorg ervoor dat de testwagen 10% meer downforce levert dan normaal, want dat is ook een beetje de extra druk die de auto’s van volgend jaar gaan leveren. Zo kan worden getest of de banden niet ploffen met die krachten erop. Vrij essentieel.

Mercedes testte op het Franse circuit Paul Ricard met Pascal Werhlein achter het stuur. De man die normaal gesproken bij Manor rijdt testte de droogweerbanden voor 2017. Voor Ferrari was Kimi op pad gestuurd, ook hij testte de slicks. Dat deed hij op de baan van Barcelona. je weet wel, waar Max Verstappen zijn enige, doch niet minder heroīsche zege boekte… (Zo, is Max ook weer even genoemd, graag gedaan hoor!)

Mercedes zal morgen en overmorgen ook nog testen met Wehrlein in de auto, Ferrari test alleen donderdag nog en dan met Vettel achter de knoppen.

Banjes testen



29 reacties

Zo, eindelijk weer F1-waardige (achte-)rbanden; ik kan niet wachten !
Voor wie wil weten wat de coureurs die niet bandjes aan het testen zijn aan het doen zijn:

Lil’Lewis is trouwens op zijn vrije dagen naar de NY fashionweek en maakt een interview met Ellen de generous.

Max Verstappen was gisteren te gast in de Ziggo Talkshow.. heeft er iemand daar nog een fragmentje van?
Zijn flinke sloffen voor 2017
Ziet er toch wel gaaf uit. Maar gaat zwaar werk worden voor de mannen die ze erop moeten hangen, zeker de achterbanden. Denk dat het geklungel in de pits de eerste paar races dan ook wel iets hoger is, is wel vaak goed voor een beetje extra spanning.
@trustmeiamanengineer: krijgen ze ook naar betaald neem ik aan. Je weet wel: ik werk zo hard als dat de baas betaalt.
@trustmeiamanengineer: een F1 band met velg weegt nu ongeveer 10kg dus dat zal wel meevallen
Op den duur is het meer band dan wagen…
Zonne grote band jonguh
Toch een heel stuk breder ;

https://pbs.twimg.com/media/Crror1iXEAASh9_?format=jpg&name=large
@caraddict7: zijn ze bij de F1 ook weer rijkelijk laat mee. Zag een paar jaar geleden al een trekker op het Franse platteland die zo’n opstelling had ;)
@caraddict7: dubbellucht
Lekker!
Wauw. Dit ziet er zó veel beter uit, lagere en bredere dimensies maken de wagens tien keer aggresiever en stoerder.
Je vraagt je af waar Bernie zo lang over gedaan heeft, deze nieuwe banden nu een paar keer gezien hebbende vind ik de huidige wagens helemaal smal en suf…
@8cylinder: dit staat los van Bernie, is het werk van de FIA en wellicht nog zo’n bond. Sterker nog, hij heeft vaker aangegeven verandering te willen zien.
Ziet er dik uit! Leuk om ook dit soort updates te krijgen over de F1 op autoblog
Een paar jaar geleden reden ze nog met de riggels in de banden. Zijn ze toch qua banden een hele andere kant op gegaan.
@pomoek: Joh; doe jij ff verder terugkijken naar de 90s en 80s. Toen had je nog dikkere slicks dan die van 2017; je zou juist kunnen zeggen: we gaan full-circle …
Is dat een hashtag die 5 seconden snellere tijden belooft?
Dat wordt nog flink tillen voor de monteurs van de achterbanden.
Ferrari rijdt met de 2105 neus.
@macready: je kan er.maar beter op tiid bij zijn met testen
Tjonge wat mooi! Maar mogen die krengen arbo technisch wel? En het liefst zag ik net als vroeger 2 leveranciers van banden…
Eindelijk een brede achtervleugel zoals voor 2009, ziet er weer F1 waardig uit. Beetje 80-90s look :)
Mooi allemaal, maar de regels blijven grotendeels hetzelfde en dat maakt juist de F1 ‘kapot’. Weg met fuel-save en banden sparen…tanken en alles geven, dat hoort F1 te zijn. Niet na de start op 80% coasten, zoals Lewis zegt…
@ skinnybmw +1
Racen is tot de max gaan van start tot finish.
Achter de knoppen..
Wat gebeurt er als ik deze units onder m’n 7-serie zet?
@beemerc: 5 sec. sneller? ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).