Pirelli presenteert NOG meer banden voor de F1

Auteur: , 55 Reacties

LAAT HET STOPPEN!!1!

Pirelli presenteert NOG meer banden voor de F1

Ze werken overuren, daar in Italië. Nog voor het einde van het huidige seizoen presenteren ze alvast hun complete banden line-up voor aankomend jaar. En, nieuwsflits, die is nog uitgebreider en gecompliceerder dan voorheen.

Volgens de Italiaanse botenbandenboer zijn de compounds uit de zogenaamde regenboogreeks van 2018 aanzienlijk zachter dan die van dit seizoen. Wat dat precies betekent moet uiteraard nog maar blijken. Gezien hun verleden met beloftes en voorspellingen over hun materiaal kunnen we deze uitspraak gerust met een vaatje zout nemen. Mario Isola, manager van de race-afdeling, probeert het uit te leggen:

“This is the softest compound we’ve made so far in F1. We decided not only to move all the range one step softer, but to introduce one more level of softer compound, that is the pink hypersoft.

Goed, dus naast het feit dat alle banden één treedje dalen op de ladder der racerubber, komt er nog een extra zachte band voor de circuits waarop dat blijkbaar nodig is. Mijn inziens wist Pirelli heel goed dat er eigenlijk geen toffe namen meer over waren om aan hun nieuwe compound te geven, dus lieten ze de fans besluiten. Na ongeveer tien dagen werd duidelijk dat het zachtste rubber van volgend jaar door het leven zal gaan als ‘hypersoft’, in plaats van ‘megasoft’ of ‘extremesoft’.

Doordat alle banden nu een stapje zachter worden dan in dit jaar, zou het in theorie betekenen dat de minst gebruikte band van het veld zou verdwijnen. Dit kan natuurlijk niet zomaar, dus introduceerden ze tegelijkertijd de ‘superhard’. Alsof het nog niet verwarrend genoeg was, blijft deze andere nieuwe compound echter dezelfde kleur als de band die momenteel het hardst is. Maar wacht, het wordt nog interessanter: de ‘harde’ band krijgt, net als de extreme regenbanden, een blauw tint.

Voor degenen die de draad nu volledig kwijt zijn geraakt, maakte Pirelli nog wel even dit mooie plaatje.

Pirelli presenteert NOG meer banden voor de F1



55 reacties

Breng ’t tanken terug en je hebt dit soort nonsense niet nodig voor strategische spanning..
@str8six: precies, kan je er nog steeds een maximale hoeveelheid aanhangen alleen kunnen de teams zelf bepalen hoe ze dat verdelen over de race.
@str8six: het is dat ze tanken juist om die reden hebben afgeschaft. Door het afschaffen blijft de race op de baan.
@razer: precies. Tanken zorgde voor saaie races. Koploper ging tanken, duurde lang, kwam vast te zitten in het middenveld en moet wachten tot de anderen gingen tanken. Snelle pitstops zijn ook nog eens spannender dan tankstops. Tenzij je Jos Verstappen bent en in een italiaans team rijdt dat een beetje sjoemelde met de tankinstallatie. Dan heb je wel spektakel.
What’s next?

2020 off-road banded met groene striping…
2021 banden met spikes en grijze striping?
@mashell: kun je Schumi’s WK in 2004 op magny cours nog herinneren? 4x stoppen, licht genoeg om door te trappen en net genoeg om telkens de gap te houden.

Briljant! Dát waren mooie tijden ipv pure banden degradatie.
@str8six: goed punt. Maar ik denk dat over het algemeen de races dan in de pitstraat worden beslist en niet op de baan. Wat naar mijn idee de essentie van de sport is. Maar de kans om te kunnen stunten is met tanken groter. Lijkt mij dat het beide even veel voor als nadelen heeft. Maar als we dan naar veiligheid kijken is de keuze snel gemaakt.
@razer: probleem is dat ze fratsen nodig hebben om ‘t op de baan spannend te maken. Dan maar tanken, licht rijden, gas geven en er voorbij proberen te komen met een mooie actie ipv aanrijden wachten tot binnen 1 sec, knopje indrukken, klep open en er voorbij.
@razer: welke race?
@ozer1907: maak je maar geen zorgen. Max gaat nog wel een keer winnen. Dan is het wel een echte race. 🙃
@razer: race op de baan? Met drs? Met kers? Lol.
@str8six: heb je wat aan drs en kers dan qua team strategie? Daar mee hou je de race dus op de baan. Maar je hoeft niet te kijken als je het niet leuk vindt.
@razer: ik vond t vroegâh betâh. Blijf kijken omdat ‘t m’n sport is en dat niet zal veranderen.

Mis alleen het extra strategische element, dat is zonde.
En allemaal moeten ze per race worden gebruikt om aan de quotum te komen?
@rammillius: Nee, wat het aantal compounds per race betreft verandert er niks. Pirelli neemt volgend seizoen dus gewoon weer drie verschillende compounds mee naar de race, waarvan er twee verplicht gebruikt moeten worden tijdens de race.
En de regenbanden?
@janmetdelangeachternaam: die blijft dezelfde kleur blauw.
@gekkenhuis: stond wel leuk op de force india
Beetje bedenkelijk dat roze kleurtje…

Komt nogal super super soft over…
@moveyourmind: Deze kleur werd tijdens de race in de USA ook al gebruikt.
Mis de ECO band met het kleurtje groen
@koos: Te spotten bij lichte regenval.
Max over de radio: “Man, I think we need to make it Superhard for the next attempt”.
Engineer: “Hey, exactly what your mom said last night!”
@gregorius: ZING!
Is er dit jaar überhaupt al harder dan medium gebruikt?!
@gulli: In Spanje gebruikten ze de Soft, Medium and Harde band. Kan me alleen niet herinneren of de harde band ook echt in de race gebruikt is.
@gulli: Niet onder raceomstandigheden. Enkel tijdens de vrije trainingen van de GP van Spanje hebben de teams op de harde band gereden. De mediums zijn dit jaar overigens ook maar weinig gebruikt. Alleen tijdens diezelfde GP van Spanje hebben teams die dingen tijdens de race gebruikt.
Ik vind de kleurcodering toch vrij onlogisch. De nieuwe harde band krijgt blauw mee, terwijl we ook nog de full wet regenband diezelfde kleur blauw meekrijgt. Tegelijkertijd krijgt de Superhard, de harde band van dit jaar, de kleur oranje mee. Die band is dit jaar enkel gebruikt tijdens de vrije trainingen van de Spaanse Grand Prix. De medium die volgend jaar als de blauwe harde band door het leven gaat is bij meerdere GP’s gebruikt. Had die Superhard dan de blauwe kleur meegegeven, dan was het risico dat je zowel de blauwe slicks als de blauwe regenband in één sessie ziet (en dus verwarring ontstaat) tot het minimum beperkt.

Aan de andere kant, de wat oudere man is de associatie tussen blauw en hard al gewend, dus voor die groep maak je de sport wel weer wat makkelijke te begrijpen.
@Edge: Had Superhard dan niet blauw moeten wezen? ;)
@notsobig: #viagrablauw 😁
@Edge: droogweer band is lichtblauw, regenbanden zijn donkerblauw.
@erik2907: bij 50% kans op regen wordt het fuchsia en bij sneeuw wordt het mauve.
En ludicrous mode of plaid mode?
Sorry beetje teveel Tesla nieuws gehad de laatste tijd.
Maareh, als ik het goed begrijp is dus de Supersoft de Ultrasoft van vorig jaar en zijn er twee gradaties zachtere banden? Hoe lang gaan die dan mee, anderhalve ronde? Of worden het kwalificatiebanden?
@dizono: Als ik het goed begrijp, begrijp jij het goed. Wat betreft het uithoudingsvermogen, God mag het weten?
Als ze het rainbow noemen, is het dan zo moelijk om de kleuren in volgorde van de kleuren van een regenboog aan te houden?
@notsobig: Mijn OCD jeukt ook enorm :)
@notsobig: Inderdaad HYPER irritant
Ik als incidentele F1-kijker heb altijd het idee dat ze altijd met 3 zachste compounds rijden. Wanneer worden de hardere compounds gebruikt en bij welke circuits geven die een voordeel?
@wijsneus: een harder compound wordt meestal gebruikt bij high speed-low downforce tracks als Monza en bijv het oude Hockenheim.
De medium en zeker de harde banden worden al niet of nauwelijks gebruikt, wat is het nut van due superharde compound..?
@racerx: *die
Het nut van een superharde compound is dat je met een 0-stop strategie af kunt.

Dat is volgens mij ook het nut van de wijziging van de compounds, de toevoegingen en de nieuwe namen: je kunt in theorie dus een hele late undercut proberen door de hele race op hards of superhards te rijden en in de laatste 7 of 8 ronden op hypersofts iedereen voorbij blazen. Het strategische spelletje wordt er wel interessanter door.
@Jochempie: maar is dan de regel, dat je met een droog race met 2 compounds moet rijden, voor volgend jaar ook aangepast?
@ds3thp: nou, het lijkt me dat deze toevoegingen inderdaad wat nieuwe regels kunnen gebruiken.
@jochempie @ds3thp Dat zou inderdaad leuke strategische opties bieden. Helaas blijven de regels rondom bandengebruik en het aantal compounds gelijk, dus brengt Pirelli slechts drie van de zeven mee en moeten daarvan twee gebruikt worden. Eerder dan 2019 gaan we die strategische vrijheid dan ook niet krijgen.
Als de compound echt zo zacht is als dat ze suggereren, had ik de naam ‘Marshmallow’ wel passend gevonden.
Toosoft. daarna houdt het eindelijk op.
Ik denk dat de blauwe kleur bij zonneschijn geen verwarring zal oproepen bij de vaste kijker.
What’s next?

2020 off-road banded met groene striping…
2021 banden met spikes en grijze striping?
@frenkyboy: ik dacht eerder aan ‘ultra-mega-hyperspace soft’
Nog even en dat rubber is net zo zacht als ruwe stookolie.
Het houdt niet op, niet vanzelf!
Ik zal een lijstje printen met de kleuren van de banden en hun betekenis zodat ik dat er bij de VT, Q’s en race bij kan houden. Wat een ongein dit.
Wat komt er 2019-2020: Mediumsoft, Ultrahard en Hyperhard?
( Als aan de ene kant van het spectrum de banden steeds zachter worden en de benaming van de banden steeds een stap opschuift dan is de Soft over een aantal seizoenen vanzelf de Ultrahard of iets dergelijks)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).