• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pirelli presenteert NOG meer banden voor de F1

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 23 november 2017 om 17:02 – 55 Reacties

Pirelli presenteert NOG meer banden voor de F1


LAAT HET STOPPEN!!1!

Ze werken overuren, daar in Italië. Nog voor het einde van het huidige seizoen presenteren ze alvast hun complete banden line-up voor aankomend jaar. En, nieuwsflits, die is nog uitgebreider en gecompliceerder dan voorheen.

Volgens de Italiaanse botenbandenboer zijn de compounds uit de zogenaamde regenboogreeks van 2018 aanzienlijk zachter dan die van dit seizoen. Wat dat precies betekent moet uiteraard nog maar blijken. Gezien hun verleden met beloftes en voorspellingen over hun materiaal kunnen we deze uitspraak gerust met een vaatje zout nemen. Mario Isola, manager van de race-afdeling, probeert het uit te leggen:

“This is the softest compound we’ve made so far in F1. We decided not only to move all the range one step softer, but to introduce one more level of softer compound, that is the pink hypersoft.

Goed, dus naast het feit dat alle banden één treedje dalen op de ladder der racerubber, komt er nog een extra zachte band voor de circuits waarop dat blijkbaar nodig is. Mijn inziens wist Pirelli heel goed dat er eigenlijk geen toffe namen meer over waren om aan hun nieuwe compound te geven, dus lieten ze de fans besluiten. Na ongeveer tien dagen werd duidelijk dat het zachtste rubber van volgend jaar door het leven zal gaan als ‘hypersoft’, in plaats van ‘megasoft’ of ‘extremesoft’.

Doordat alle banden nu een stapje zachter worden dan in dit jaar, zou het in theorie betekenen dat de minst gebruikte band van het veld zou verdwijnen. Dit kan natuurlijk niet zomaar, dus introduceerden ze tegelijkertijd de ‘superhard’. Alsof het nog niet verwarrend genoeg was, blijft deze andere nieuwe compound echter dezelfde kleur als de band die momenteel het hardst is. Maar wacht, het wordt nog interessanter: de ‘harde’ band krijgt, net als de extreme regenbanden, een blauw tint.

Voor degenen die de draad nu volledig kwijt zijn geraakt, maakte Pirelli nog wel even dit mooie plaatje.

Pirelli presenteert NOG meer banden voor de F1

Ook interessant!

  • Pirelli onderzoek: er was niets mis met de banden
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • Verstappen baalt als een stekker en gooit schaduw op Pirelli
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Formule 1, pirelli, Racing

Vorig bericht: « Renault Clio R.S. (2006-2013) – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Puber betaalt 3,5 ton voor nummerplaat »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    23 november 2017 om 17:05

    Breng ’t tanken terug en je hebt dit soort nonsense niet nodig voor strategische spanning..

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      23 november 2017 om 17:38

      @str8six: precies, kan je er nog steeds een maximale hoeveelheid aanhangen alleen kunnen de teams zelf bepalen hoe ze dat verdelen over de race.

      Login om te reageren
    • razer zegt

      23 november 2017 om 18:29

      @str8six: het is dat ze tanken juist om die reden hebben afgeschaft. Door het afschaffen blijft de race op de baan.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 november 2017 om 19:46

        @razer: precies. Tanken zorgde voor saaie races. Koploper ging tanken, duurde lang, kwam vast te zitten in het middenveld en moet wachten tot de anderen gingen tanken. Snelle pitstops zijn ook nog eens spannender dan tankstops. Tenzij je Jos Verstappen bent en in een italiaans team rijdt dat een beetje sjoemelde met de tankinstallatie. Dan heb je wel spektakel.

        Login om te reageren
        • Frenkyboy zegt

          23 november 2017 om 21:36

          What’s next?

          2020 off-road banded met groene striping…
          2021 banden met spikes en grijze striping?

          Login om te reageren
        • str8six zegt

          23 november 2017 om 22:42

          @mashell: kun je Schumi’s WK in 2004 op magny cours nog herinneren? 4x stoppen, licht genoeg om door te trappen en net genoeg om telkens de gap te houden.

          Briljant! Dát waren mooie tijden ipv pure banden degradatie.

          Login om te reageren
          • razer zegt

            23 november 2017 om 23:04

            @str8six: goed punt. Maar ik denk dat over het algemeen de races dan in de pitstraat worden beslist en niet op de baan. Wat naar mijn idee de essentie van de sport is. Maar de kans om te kunnen stunten is met tanken groter. Lijkt mij dat het beide even veel voor als nadelen heeft. Maar als we dan naar veiligheid kijken is de keuze snel gemaakt.

            Login om te reageren
            • str8six zegt

              23 november 2017 om 23:43

              @razer: probleem is dat ze fratsen nodig hebben om ‘t op de baan spannend te maken. Dan maar tanken, licht rijden, gas geven en er voorbij proberen te komen met een mooie actie ipv aanrijden wachten tot binnen 1 sec, knopje indrukken, klep open en er voorbij.

              Login om te reageren
      • ozer1907 zegt

        23 november 2017 om 21:59

        @razer: welke race?

        Login om te reageren
        • razer zegt

          23 november 2017 om 22:04

          @ozer1907: maak je maar geen zorgen. Max gaat nog wel een keer winnen. Dan is het wel een echte race. ?

          Login om te reageren
      • str8six zegt

        23 november 2017 om 22:47

        @razer: race op de baan? Met drs? Met kers? Lol.

        Login om te reageren
        • razer zegt

          23 november 2017 om 22:54

          @str8six: heb je wat aan drs en kers dan qua team strategie? Daar mee hou je de race dus op de baan. Maar je hoeft niet te kijken als je het niet leuk vindt.

          Login om te reageren
          • str8six zegt

            23 november 2017 om 23:41

            @razer: ik vond t vroegâh betâh. Blijf kijken omdat ‘t m’n sport is en dat niet zal veranderen.

            Mis alleen het extra strategische element, dat is zonde.

            Login om te reageren
  2. rammillius zegt

    23 november 2017 om 17:08

    En allemaal moeten ze per race worden gebruikt om aan de quotum te komen?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      23 november 2017 om 17:42

      @rammillius: Nee, wat het aantal compounds per race betreft verandert er niks. Pirelli neemt volgend seizoen dus gewoon weer drie verschillende compounds mee naar de race, waarvan er twee verplicht gebruikt moeten worden tijdens de race.

      Login om te reageren
  3. janmetdelangeachternaam zegt

    23 november 2017 om 17:13

    En de regenbanden?

    Login om te reageren
    • gekkenhuis zegt

      23 november 2017 om 17:16

      @janmetdelangeachternaam: die blijft dezelfde kleur blauw.

      Login om te reageren
      • itiswhatitis zegt

        23 november 2017 om 17:38

        @gekkenhuis: stond wel leuk op de force india

        Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    23 november 2017 om 17:15

    Beetje bedenkelijk dat roze kleurtje…

    Komt nogal super super soft over…

    Login om te reageren
    • gekkenhuis zegt

      23 november 2017 om 17:17

      @moveyourmind: Deze kleur werd tijdens de race in de USA ook al gebruikt.

      Login om te reageren
  5. Koos zegt

    23 november 2017 om 17:18

    Mis de ECO band met het kleurtje groen

    Login om te reageren
    • c3po zegt

      23 november 2017 om 17:36

      @koos: Te spotten bij lichte regenval.

      Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    23 november 2017 om 17:19

    Max over de radio: “Man, I think we need to make it Superhard for the next attempt”.
    Engineer: “Hey, exactly what your mom said last night!”

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      23 november 2017 om 17:25

      @gregorius: http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/009/255/1328554698663.jpg

      Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      23 november 2017 om 18:05

      @gregorius: ZING!

      Login om te reageren
  7. Gulli zegt

    23 november 2017 om 17:31

    Is er dit jaar überhaupt al harder dan medium gebruikt?!

    Login om te reageren
    • audiisthebest zegt

      23 november 2017 om 17:41

      @gulli: In Spanje gebruikten ze de Soft, Medium and Harde band. Kan me alleen niet herinneren of de harde band ook echt in de race gebruikt is.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      23 november 2017 om 17:47

      @gulli: Niet onder raceomstandigheden. Enkel tijdens de vrije trainingen van de GP van Spanje hebben de teams op de harde band gereden. De mediums zijn dit jaar overigens ook maar weinig gebruikt. Alleen tijdens diezelfde GP van Spanje hebben teams die dingen tijdens de race gebruikt.

      Login om te reageren
  8. Edge zegt

    23 november 2017 om 17:40

    Ik vind de kleurcodering toch vrij onlogisch. De nieuwe harde band krijgt blauw mee, terwijl we ook nog de full wet regenband diezelfde kleur blauw meekrijgt. Tegelijkertijd krijgt de Superhard, de harde band van dit jaar, de kleur oranje mee. Die band is dit jaar enkel gebruikt tijdens de vrije trainingen van de Spaanse Grand Prix. De medium die volgend jaar als de blauwe harde band door het leven gaat is bij meerdere GP’s gebruikt. Had die Superhard dan de blauwe kleur meegegeven, dan was het risico dat je zowel de blauwe slicks als de blauwe regenband in één sessie ziet (en dus verwarring ontstaat) tot het minimum beperkt.

    Aan de andere kant, de wat oudere man is de associatie tussen blauw en hard al gewend, dus voor die groep maak je de sport wel weer wat makkelijke te begrijpen.

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      23 november 2017 om 17:46

      @Edge: Had Superhard dan niet blauw moeten wezen? ;)

      Login om te reageren
      • napo zegt

        23 november 2017 om 18:41

        @notsobig: #viagrablauw ?

        Login om te reageren
    • Erik zegt

      23 november 2017 om 17:46

      @Edge: droogweer band is lichtblauw, regenbanden zijn donkerblauw.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        23 november 2017 om 17:56

        @erik2907: bij 50% kans op regen wordt het fuchsia en bij sneeuw wordt het mauve.

        Login om te reageren
  9. kobus1967 zegt

    23 november 2017 om 17:46

    En ludicrous mode of plaid mode?
    Sorry beetje teveel Tesla nieuws gehad de laatste tijd.

    Login om te reageren
  10. Dizono zegt

    23 november 2017 om 17:48

    Maareh, als ik het goed begrijp is dus de Supersoft de Ultrasoft van vorig jaar en zijn er twee gradaties zachtere banden? Hoe lang gaan die dan mee, anderhalve ronde? Of worden het kwalificatiebanden?

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      23 november 2017 om 18:07

      @dizono: Als ik het goed begrijp, begrijp jij het goed. Wat betreft het uithoudingsvermogen, God mag het weten?

      Login om te reageren
  11. notsobig zegt

    23 november 2017 om 17:50

    Als ze het rainbow noemen, is het dan zo moelijk om de kleuren in volgorde van de kleuren van een regenboog aan te houden?

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      23 november 2017 om 18:07

      @notsobig: Mijn OCD jeukt ook enorm :)

      Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      23 november 2017 om 18:07

      @notsobig: Inderdaad HYPER irritant

      Login om te reageren
  12. wijsneus zegt

    23 november 2017 om 17:54

    Ik als incidentele F1-kijker heb altijd het idee dat ze altijd met 3 zachste compounds rijden. Wanneer worden de hardere compounds gebruikt en bij welke circuits geven die een voordeel?

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      23 november 2017 om 23:47

      @wijsneus: een harder compound wordt meestal gebruikt bij high speed-low downforce tracks als Monza en bijv het oude Hockenheim.

      Login om te reageren
  13. racerx zegt

    23 november 2017 om 17:56

    De medium en zeker de harde banden worden al niet of nauwelijks gebruikt, wat is het nut van due superharde compound..?

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      23 november 2017 om 17:56

      @racerx: *die

      Login om te reageren
  14. Jochempie zegt

    23 november 2017 om 18:32

    Het nut van een superharde compound is dat je met een 0-stop strategie af kunt.

    Dat is volgens mij ook het nut van de wijziging van de compounds, de toevoegingen en de nieuwe namen: je kunt in theorie dus een hele late undercut proberen door de hele race op hards of superhards te rijden en in de laatste 7 of 8 ronden op hypersofts iedereen voorbij blazen. Het strategische spelletje wordt er wel interessanter door.

    Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      23 november 2017 om 19:14

      @Jochempie: maar is dan de regel, dat je met een droog race met 2 compounds moet rijden, voor volgend jaar ook aangepast?

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        23 november 2017 om 19:22

        @ds3thp: nou, het lijkt me dat deze toevoegingen inderdaad wat nieuwe regels kunnen gebruiken.

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      23 november 2017 om 21:04

      @jochempie @ds3thp Dat zou inderdaad leuke strategische opties bieden. Helaas blijven de regels rondom bandengebruik en het aantal compounds gelijk, dus brengt Pirelli slechts drie van de zeven mee en moeten daarvan twee gebruikt worden. Eerder dan 2019 gaan we die strategische vrijheid dan ook niet krijgen.

      Login om te reageren
  15. Robert zegt

    23 november 2017 om 20:29

    Als de compound echt zo zacht is als dat ze suggereren, had ik de naam ‘Marshmallow’ wel passend gevonden.

    Login om te reageren
  16. geelbarrel zegt

    23 november 2017 om 20:36

    Toosoft. daarna houdt het eindelijk op.

    Login om te reageren
  17. rob5nismo zegt

    23 november 2017 om 20:37

    Ik denk dat de blauwe kleur bij zonneschijn geen verwarring zal oproepen bij de vaste kijker.

    Login om te reageren
  18. Frenkyboy zegt

    23 november 2017 om 21:38

    What’s next?

    2020 off-road banded met groene striping…
    2021 banden met spikes en grijze striping?

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      23 november 2017 om 22:43

      @frenkyboy: ik dacht eerder aan ‘ultra-mega-hyperspace soft’

      Login om te reageren
  19. ghost zegt

    23 november 2017 om 22:57

    Nog even en dat rubber is net zo zacht als ruwe stookolie.

    Login om te reageren
  20. breentjuh zegt

    24 november 2017 om 07:41

    Het houdt niet op, niet vanzelf!

    Login om te reageren
  21. Calimero zegt

    24 november 2017 om 11:28

    Ik zal een lijstje printen met de kleuren van de banden en hun betekenis zodat ik dat er bij de VT, Q’s en race bij kan houden. Wat een ongein dit.
    Wat komt er 2019-2020: Mediumsoft, Ultrahard en Hyperhard?
    ( Als aan de ene kant van het spectrum de banden steeds zachter worden en de benaming van de banden steeds een stap opschuift dan is de Soft over een aantal seizoenen vanzelf de Ultrahard of iets dergelijks)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North