• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Populariteit dieselauto’s neemt snel af in België

Auteur: Dizono, gepost 30 april 2015 om 21:29 – 33 Reacties

Gooi maar vol


Vanaf midden jaren ’90 nam het aantal dieselauto’s in België explosief toe en in 2006 waren al meer dan de helft van alle auto’s in België oliestokers. Die trend lijkt nu weer te keren, de benzineauto is bezig aan een comeback.

Begin 2007 schreven we over een mijlpaal in België: er reden op dat moment meer auto’s op diesel dan op bezine rond met een wit met rood kenteken. Sinds die tijd is de verhouding dieselauto’s alleen maar groter geworden. Zo was in 2008 78,9 procent van alle auto’s er eentje waarmee diesel moest worden getankt, in 2011 lag dit percentage op 75,3 procent, aldus de Standaard.

Nog altijd worden er in België meer auto’s op diesel dan op benzine verkocht, maar de verhouding zijn snel aan het verschuiven. In 2014 waren nog 62 procent van alle nieuwe auto’s diesels en 35,9 procent reed op benzine, in het eerste kwartaal van dit jaar is het aandeel benzineauto’s bijna 40 procent. Opvallend, want begin dit jaar zakte de dieselprijs nog naar een nieuw dieptepunt en kon het duivelssap nog getankt worden voor minder dan een euro de liter. Ach, sommige Belgen kijken helemaal niet naar de brandstofprijs, die tanken gewoon.

Marktonderzoeker Febiac keek ook naar het type auto dat in het eerste kwartaal van dit jaar populair was en constateert dat de berline nog altijd dé carrosserievorm is voor een Belgische auto: liefst 62.815 van de 147.073 verkochte auto’s zijn een sedan of hatchback. Waarom er geen onderscheid gemaakt wordt tussen deze twee wezenlijk verschillende type auto’s is ons een raadsel. SUV’s komen op de tweede plaats met 30.852 verkopen, terwijl stationwagens (27.849) en mpv’s (20.844) het leeuwendeel van de overige verkopen op zich nemen. Benieuwd welke modellen vorig jaar populair waren bij onze Zuiderburen? Die lijst check je hierrrr.

Foto van ene Emmy: Autojunk.nl

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Noorwegen haat benzine- en dieselauto nu echt
    Noorwegen haat benzine- en dieselauto nu echt
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, belgie, benzine, Diesel, sedan

Vorig bericht: « Met je Ferrari Testarossa naar de Sahara [video]
Volgend bericht: Gullwing America komt met Studebaker-luchtkasteel »

Lees Interacties

Reacties

  1. kaasdevies zegt

    30 april 2015 om 21:37

    Amai

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      1 mei 2015 om 01:35

      @kaasdevies: nou joh!

      Login om te reageren
    • gop1 zegt

      1 mei 2015 om 02:09

      @kaasdevies: GODMILJAARRR!!!!!!

      Login om te reageren
      • Senne zegt

        1 mei 2015 om 07:18

        @gop1: TURBO TURBO….

        Login om te reageren
  2. paultjeee zegt

    30 april 2015 om 21:44

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. faithnomore zegt

    30 april 2015 om 21:47

    Toename benzines is er vooral door beschikbaarheid fiscaal interessante en toch aanvaardbare motoren zoals de bmw 328i.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 mei 2015 om 07:45

      @faithnomore:
      En ik maar denken dat het percentage autoliefhebbers in België groeide….

      Login om te reageren
  4. 123bat zegt

    30 april 2015 om 21:53

    Dieselmotor dreunt te zeer in combinatie met het belabberde wegdek?

    Login om te reageren
  5. johanhummer9 zegt

    30 april 2015 om 22:10

    Lekker wijf

    Login om te reageren
    • sanderm3 zegt

      30 april 2015 om 23:42

      @johanhummer9: ga maar snel fappen

      Login om te reageren
    • osmo zegt

      1 mei 2015 om 09:37

      @johanhummer9: http://theirearth.com/index.php/news/emmy-rossum-phantom-of-the-opera

      Graag gedaan ;)

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    30 april 2015 om 22:33

    Zal vast wel iets met een overheidsbesluit te maken hebben.

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      1 mei 2015 om 00:08

      @dutchdriftking: Beetje jammer dat AB die info niet weet of geeft.

      Login om te reageren
  7. mercedesbenz63 zegt

    30 april 2015 om 22:34

    Das nie best.. de trekkers hebben we nodig voor de aanhangers!

    Login om te reageren
  8. C220AMG zegt

    30 april 2015 om 22:49

    Paar jaar geleden zijn de regels veranderd waardoor de belasting op inverkeersstelling (biv) wordt berekend op basis van uitstoot, ipv op vermogen alleen. Hierdoor kost het voor een 428i bv maar ca 400€ ipv €5000 (biv). Tenminste, dat was voor mij reden genoeg een 428i te kiezen ipv een 420d. A) het is potenter B)onder de streep aantrekkelijker

    Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      30 april 2015 om 22:58

      @c220amg: Wat zijn de bedragen wat betreft wegenbelasting in Belgie? Of is dat alleen de eerste keer een bedrag (biv) en daarna vrij rijden?

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        30 april 2015 om 23:02

        @stijnson: nee, ook jaarlijkse wegenbelasting. Op basis van fiscale pk’s. Hoe meer vermogen hoe duurder. Is ook rond de €400 pj in mijn geval

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          1 mei 2015 om 00:25

          @c220amg: €400,- per jaar? Dat ben ik in 2 maanden al kwijt!

          Login om te reageren
      • tombe zegt

        1 mei 2015 om 03:11

        @Stijnson: info op http://www.autogids.be

        Login om te reageren
  9. stfu zegt

    30 april 2015 om 22:54

    Kan een Belg uitleggen waarom jullie bereik zo belangrijk vinden? Diesel koop je omdat je veel km maakt maar jullie land is zo klein. Hoe dan?! Op de RAI stond ik bij Tesla en een groepje Belgen vond het bereik te beperkt. Daar snap ik echt niks van.

    Login om te reageren
    • miezemiez zegt

      30 april 2015 om 23:07

      @stfu: Misschien willen ze voorbereid zijn bij een apocalypse om te vluchten? Veel zakelijke kilometers (over de grens) of een lekker bereik dat je tijdens je vakantieritje niet elke 400 km weer moet stoppen? Kweenie misschien één van de bovenstaande redeneringen.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        30 april 2015 om 23:10

        @miezemiez: Ja die 1 a 2x per jaar gratis op vakantie kunnen is wel echt een ramp zeg. Af en toe stoppen voor een boterham of benen strekken. Klinkt als een hel.

        Login om te reageren
        • Dimglor zegt

          1 mei 2015 om 10:41

          @stfu: Ja, maar hoelang moet je dan telkens wachten tot je batterij weer opgeladen is…?

          Login om te reageren
    • tombe zegt

      1 mei 2015 om 03:15

      @stfu: >15.000km/jaar => diesel was de regel

      Login om te reageren
    • Senne zegt

      1 mei 2015 om 07:22

      @stfu: Niet alle Belgen over één kam scheren, niet elke Belg vind bereik heel belangrijk.
      Racist !

      Login om te reageren
    • osmo zegt

      1 mei 2015 om 09:40

      @stfu: Bereik maakt ons geen zak uit, diesel heeft vroeger altijd maar de helft gekost van benzine vandaar dat er zoveel dieselwagens rondrijden, verder betaalde je vroeger veel meer wegentaks op een bezine dan op een dieselwagen. De laatste jaren is het prijsverschil grotendeels weggevallen en worden dieselwagens fiscaal afgestraft vandaar dat er nu meer benzines gekocht worden.

      Login om te reageren
  10. bmw535dxdrive zegt

    30 april 2015 om 23:11

    Bereik is voor mij als Belg niet belangrijk. Maar een diesel is nu eenmaal zuiniger, de verkoopwaarde na 4j ligt hoger, ik betaal 700 euro wegenbelasting per jaar en ik geniet elke dag opnieuw. Mijn bmw f10 535d is nu 2 jaar oud (39.000 km) en ik ben super tevreden. Meer moet dat niet zijn, toch?

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      1 mei 2015 om 10:45

      @bmw535dxdrive: 700euro? Dat betaal ik voor de helft van het gewicht hier in NL….

      Tijd dat ze brabant bij Belgie voegen. *please*

      Login om te reageren
  11. csx3000 zegt

    30 april 2015 om 23:23

    Slim volk, die Belgen.

    En wij maar lullen over diesels weren uit bv Rotterdam, we lopen achter!

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      1 mei 2015 om 03:19

      @csx3000: oude diesels

      Login om te reageren
  12. SimonMc zegt

    1 mei 2015 om 02:03

    De hemel zij geprezen.

    Login om te reageren
  13. driftkicker zegt

    1 mei 2015 om 08:31

    Ik kan je verzekeren dat een BMW 330d (6 cil) goed klinkt, of een Volvo D3 (5 cil) mooi roffelt. Dat traktor geluid hebben diesels al lang niet meer.

    Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    1 mei 2015 om 11:15

    Rijd met al die ouwe diesels maar even lekker voor het Rotterdamse gemeentehuis langs.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North