Porsche 718 Boxster krijgt flinke powerupgrade

Auteur: , 40 Reacties

De opvolger van het huidige model Boxster is bijna af en dus worden er steeds meer details bekend. Zoals het aantal pk's en Nm's die het nieuwe viercilinder turboblok gaat ophoesten.

Porsche 718 teaser

De huidige Boxster is voorzien van een natuurlijk ademende zescilinder boxermotor. Die wordt geslachtofferd ten faveure van een turboblok en omdat er niet genoeg ruimte is voor een turbo op een zescilinder achterin de Boxster, komen de twee voorste cilinders te vervallen. De basis voor het viercilinder blok is de zescilinder met turbo (9A2B6T) die tegenwoordig standaard in de 991.2 ligt.

Het basisblok voor de Porsche 718 Boxster wordt daarmee een 2.0 liter grote viercilinder (9A2B4T). Het Engelse Autocar is net terug van een testrit met de ontwikkelingsauto’s van Porsche in het hoge noorden van Canada en claimt de prestatiecijfers te weten. De standaard 718 Boxster krijgt volgens hen een vermogen van 295 pk en een koppel van 350 Nm. Dat is 30 pk en 70 Nm meer dan de huidige generatie.

De krachtbron van de Boxster S zou iets opgeboord worden tot 2.4 of 2.5 liter groot, en goed zijn voor 355 pk en 400 Nm koppel. Dat is 40 pk en 40 Nm meer dan de huidige Boxster S momenteel achter de voorstoelen heeft liggen. Waarschijnlijk krijgt de Boxster S ook de beschikking over Variable Turbine Geometry (VTG), een techniek die in de 991 Turbo ook wordt gebruikt.

De extra pk’s zijn echter niet geheel overbodig: de 718 generatie Boxster wordt namelijk zo’n 85 kilogram zwaarder door alle extra technologie aan boord. Desondanks zullen de nieuwe smaakjes Boxster sneller zijn dan de huidige, reken op 5,5 seconde naar 100 voor de basisversie, en 5,0 seconden voor de Boxster S. Of de kunstmatige verschillen van 10 pk tussen de Boxster en Cayman behouden blijven nu ze beiden in de markt gezet gaan worden als “718” is nog niet duidelijk.

Waarschijnlijk worden eind januari alle specificaties en prijzen officieel bekend gemaakt.



40 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
85kg extra… Geez she gets fat quickly doesn’t she?
@w0o0dy: ik ben ook benieuwd wat voor zware technologie er in de nieuwe Boxster komt. Zo’n sexy Targa dak?
@mashell: turbo’s en een intercooler zijn zwaarder dan je denkt en met meer performance komen ook zwaardere koppeling, ophanging en remmen in beeld…
Verder natuurlijk alle verplichte rotzooi als instelbare dempers, groot scherm voor navigatie etc. En onmisbare zaken als blind spot detection, lane departure warning, adaptive cruise control… Etc :roll:
@w0o0dy: las laatst ergens dat een gemiddelde turbo set up (spruitstuk, intercooler, leidingen en turbo zelf) al gauw een 30 kilo weegt.
In hoeverre het klopt? Geen idee :)
@g40freak: ik kom veel turbo’s tegen die rond de 9/10 kilo wegen en intercooler’s zijn iets lichter, afhankelijk van de grootte natuurlijk. Dus zeg 15kg voor die twee onderdelen en dan de rest nog. Ja, 30kg haal je al snel.
@w0o0dy: de 991.2 is 70 kilo zwaarder geworden maar heeft wel een 6 cilinder blok behouden. De logica zegt dan toch dat de gewichtstoename bij de 718 kleiner zou moeten zijn (want ook een derde motorblok, clilinders, kleppen, krukas etc minder)
-edit: check-
-edit: check-
Is die ouwe 718 nou zo klein of die nieuwe nu zo groot?
@pomoek: Zeg dat wel. Naast de oude 718 lijkt rechtsachter bijna een X6.
@pomoek: Beiden…
@pomoek: Komt omdat die Spyder ervoor staat. Optisch bedrog.
@gtwillem: moet hij dan niet juist groter lijken?
@bcbraems: Dat zijn mijn ex ook altijd ;-)
@pomoek: Die ‘ouwe’ is echt HEEL erg klein. Je schrikt als je hem ziet zo klein is ze.
De specs zijn mooi, maar met minder cilinders meer gewicht vind ik toch het toonbeeld van achteruitgang. Kom op Porsche, dat kunnen jullie beter! Als een huis tuin en keuken merk als Opel alle modellen lichter weet te krijgen, dan moeten jullie dit als sportwagen fabrikant dit zeker kunnen!
@dutchdriftking: Eens, maar vergeet niet dat Opel de vorige Astra op een platform bouwde waar ook een Zafira of een Antara op moest kunnen worden gezet. De nieuwe is een nieuw platform en dus veel meer op de Astra gericht. Daarbij komt dat er sowieso veel aan gewicht te winnen viel want het vorige model was wel érg zwaar. De Boxster is altijd al een lichtgewicht auto geweest dus daar valt niet meer zoveel te halen. Tenzij je er een GT4-achtige van maakt maar daar houdt 3xJan Modaal met de Pet niet van denk ik.
@Gulli: Klopt wel, maar op een lichte wagen als een Boxter is 80kg wel een heel fors gewicht. De helft kan je net aan mee weg komen.
@dutchdriftking:
Ja, ja, ja, allemaal leuk en aardig wat je daar zegt.

Maar een auto zonder elektrische stoelen of airco? Dat vinden we karig. En zonder navigatie hoef je ook niet meer aan te komen. En het moet sportief zijn, maar niet altijd (hallo instelbaar onderstel). En het moet lekker stil zijn in de cabine, maar niet altijd (hallo sportknop-achtige toestanden). En het moet supersonisch snel zijn, maar owee als we wielspin krijgen, maar soms willen we toch wielspin (hallo traction/launch bemoeicomputer). En er moet een snaarstrak in leer gestoken interieur inzitten, maar moet er wel snel uitzien (hallo carbonstripjes). Oja, cruisecontrol, radio met een 3642 speakers en parkeerhulp met camera is eigenlijk ook wel verplicht.

Moet ik doorgaan?
@Rob: Alles wat je noemt zit ook op de huidige versie. Dit zou dus niet voor extra gewicht hoeven zorgen. Een motor met 2 cilinders minder maar met een turbo er bij zal ongeveer het zelfde wegen, misschien zelfs minder. Dan blijft er nog een puntje over, crashveiligheid. Een merk als Porsche wil niet als onveilig te boek staan dus zal iedere nieuwe auto beter worden op dit gebied, maar als debet daar aan ook zwaarder. Dat snap ik en kan en wil ik begrijpen. Maar dat dat 80(!) kilo aan extra gewicht op levert vind ik op zijn minst aan de hoge kant.
Het is gewoon ontzettend jammer dat ze van de 6 cilinder zijn afgestapt. Meer vermogen was met een 6 cilinder ook wel gebeurt.
@robbert89: ik vind die 4 cyl juist een goeie manier om onderscheid te maken tussen de unterwagen en de uberwagen. Daarbij is een 4 cyl ook gewoon goedkoper dan een 6 cyl dus scheelt in de BoM.
via iPhone app
80 kilo zwaarder? Dat is opmerkelijk veel. En de turbo zescilinder past wel in de Boxster/Cayman, alleen dan is het prestatiepotentieel te dicht tegen de 911 aan.

Ik had stiekem gehoopt dat het gewicht iets naar beneden kon, 80kg is best veel voor de Roadster klasse. Maar ja, qua prestaties en rijden zal het wel goed komen. En dat het een viercilinderboxer is maakt ook niet veel uit, historisch verantwoord en er zijn mensen die denken dat een vierpits boxer de beste motorconfiguratie is…
@gtwillem: Haha, iets met Subaru?
God watis die 718 toch mooi ten opzichte van de boxster en de gaymen…
Ondanks dat de prestaties en afwerking vast goed en weer beter zijn… Vind ik het nu toch echt een poor man’s Porsche worden…
De huidige Boxster was dat nu juist een beetje ontgroeit, jammer! Tis psychisch, maar toch.
Waarschijnlijk hadden ze het gewicht wel lager kunnen krijgen, maar dit had waarschijnlijk de vanaf prijs verhoogd
Wat is die speedster mooi! Die mag zo in massaproductie van mij. En als ze het basisopstelling wat zwaarder maken, dan springt de GTS er straks goed uit 🤔
Paar cilinders eraf en dan toch 85kg zwaarder. Dat had toch beter gemoeten Porsche… Ook krijg je het gemis van een heerlijke atmosferische zespitter niet gecompenseerd met een paar pk extra.
Ach, ze zullen er wel een “sound composer” ingooien, zodat het lijkt of het nog leuk klinkt ook.
Wat een laag specifiek vermogen voor een 2.0 met 2(!) Turbo’s. Mijne heeft al 200 pk uit 1995 met een 2.0 NA
@shalomleon: bijna 150 pk per liter is echt niet zo slecht hoor.

Wat ik, net als alle andere comments, jammer vind is dat die 85 kg erbij komt. Dat is net iets te veel om leuk te zijn. Ik snap wel waar in gaat zitten, maar naar mijn idee kunnen ze dat beter!
@shalomleon: mee eens, alleen hebben ze het in de titel over een flinke power upgrade
Dus bijna alle “hot”hatches (A45AMG / 135I / M2 / RS3 / R en GTI ÇS // Ford Focus RS // enz enz zijn sneller en (soms)de helft goedkoper?
En vergeet ook niet de Alfa 4c. (lijkt mij momenteel de grootste concurrent).
Persoonlijk vind ik dat die dan ook de “benchmark” moet zijn voor de Boxter en Cayman.
Begrijp ook niet dat de “Porsche” zo veel zwaarder moet worden dan die Alfa.
Maar ok,. Wie ben ik? Vind Porsche meestal net niet… De auto’s zijn vaak gewoon niet mooi. Ja het rijdt goed, uitstekend zelfs. maar ik zeg altijd doe mij maar een lekker wijf dat minder goed in bed is waar ik ook nog naar durf te kijken dan e.o.a. trol die fantastisch in bed is.
Nb er zijn uitzonderingen qua looks bij Porsche maar dat is wat het zijn; uitzonderingen.
@tvr1974:
Een Porsche is een sportwagen waar vrij veel op zit en waar je vrij veel op kunt krijgen. De prijslijst is 98 pagina’s (geen grap!) met alleen maar tekst.

Een Alfa 4C is een sportwagen waar vrij weinig op zit en waar je vrij weinig op kunt krijgen. De prijslijst is 20 pagina’s met vooral heel veel foto’s van kleurtjes en wielen.

Dus je kunt niet helemaal verwachten van Porsche dat hun Cayman even zwaar is als een 4C. Of Porsche moet een radicaal andere auto gaan bouwen, vanaf nul beginnen. Net als Alfa gedaan heeft. Dat kunnen ze vast wel, maar of Porsche-kopers dat ook willen…..
Niet echt leuk nieuws dus. Van mij had het vermogen hetzelfde mogen blijven, maar het gewicht 85 kg omlaag. Dit is een gemiste kans. 85 vind ik een behoorlijke gewichtstoename.
Ik hoop dat het geen gewone facelift is en dat ie een paar trekjes heeft van de oude 718.
Die verstralers bv. Of de korte overhangen voor – en achteraan.
Wie klaagt over te weinig PK’s voor de 2L zal wel bij een chipbour aan z’n trekken komen.
De Alfa 4C weegt minder door z’n opbouw van carbon zoals de MC650s.
Nu maar hopen dat Maserati op basis van de 4C een concurrent maakt voor de 718.
Ga beslist kijken naar de dealer als ie in de showroom staat die 2Liter.
Verhaal klopt niet helemaal, weet niet waar ze hun info vandaan halen, maar de S krijgt 340 pk en voor de GTS wordt gesproken over 365 pk.
Das 2,0-Liter-Aggregat mobilisiert 300 PS und 360 Nm, der größere 2,5-Liter-Treibsatz des S-Modells bringt es auf 340 PS und über 400 Nm. Später soll der rund 365 PS starke GTS das Duo zum Trio machen.
De toegenomen afmetingen zijn wel striking naast die ouwe dame. Het gebeurt bij alle merken; we willen toch comfortopties, meer binnenruimte en meer veiligheid, dus daar ga je. Dat is ook waarom die klassiekers altijd bijzonder en gewild zullen blijven. Als je de kans krijgt moet je eens gaan rijden in een sportauto van 40 plus jr oud; je waant je klein duimpje in het verkeer!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).