Wat u hier ziet is in essentie de nieuwe Porsche 911 (991) Carrera, maar dan met vierwielaandrijving en dikkere heupen en achterbanden. Hij komt er direct als coupé en als cabrio. Maar dat was sinds afgelopen weekend geen verrassing meer.
Onder de motorkap van de vierwielaangedreven Porsche 911 zien we twee bekenden: de 350 pk sterke 3.4 (Carrera 4) of de 400 pk leverende 3.8 liter zescilinder boxermotor (Carrera 4S). Deze krachtbronnen liggen wel in een wat bredere achterkant: in vergelijking met de RWD Elfjes zijn de wielkasten achter 22 mm breder, de achterbanden zijn elk 10 mm breder. In vergelijking met zijn voorganger, de 997, is deze generatie Carrera 4(S) 65 kg lichter.
Porsche Carrera 4
De auto is met een manuele 7-bak of een PDK te bestellen. Met laatstgenoemde sprint de 911 Carrera 4 Coupé in 4,5 sec naar 100 km/u (Cabrio: 4,7 seconden), de topsnelheid bedraagt 285 km/u (282 km/u), afhankelijk van de gekozen uitrusting. Voor de cententellers: het brandstofverbruik bedraagt met PDK 8,6 l/100 km (CO2: 203 g/km) voor de Coupé en 8,7 l/100 km (CO2: 205 g/km) voor de Cabrio.
Porsche Carrera 4S
Ten opzichte van van 400cc en 50 pk armere broertje, doet de Carrera 4S in het meest optimale geval de 0-100 in 4,1 seconden (cabrio: 4,3 s). De 300 wordt net niet gehaald: de topsnelheid bedraagt namelijk 299 km/u (Cabrio: 296). Per 100 km slikt de 3.8 een half literje extra ongelode RON98: het brandstofverbruik bedraagt met PDK 9,1 l/100 km (CO2: 215 g/km) voor de coupé en 9,2 l/100 km (CO2: 217 g/km) voor de cabrio.
Nieuwe functies
De 991 heeft ten opzichte van de 997 de volgende innovaties aan boord:
– een nieuw menu waarin een indicator steeds aangeeft hoe de PTM-vierwielaandrijving het motorvermogen verdeelt.
– Adaptieve Cruise Control (ACC, optioneel) en een nieuw type glazen schuifdak voor de Coupé.
– Porsche Active Safe (PAS, alleen i.c.m. PDK). Dit systeem moet de kans op een aanrijding aan de voorzijde verminderen.
Voor dat stukje extra beleving laat Porsche de handgeschakelde 911-modellen met Sport Chrono-pakket in de Sport Plus-stand tijdens het terugschakelen stootjes tussengas geven, opdat de wereld om je heen duidelijk doorheeft dat er een 911 in aantocht is.
De prijzen
Kost dat? Toch nog een paar rugjes extra ten opzichte van de RWD-modellen. We zetten alle prijzen (incl 21% BTW) op een rijtje. Prijzen zijn handgeschakeld, tussen haakjes staat de prijs met PDK:
911 Carrera 4 Coupe € 120.300,- (€ 122.300,-)
911 Carrera 4S Coupe € 138.200,- (€ 139.900,-)
911 Carrera 4 Cabriolet € 134.800,- (€ 136.500,-)
911 Carrera 4S Cabriolet € 152.400,- (€ 154.100,-)
De Carrera 4(S) beleeft zijn wereldebuut op de autosalon van Parijs, en vindt zijn weg al aan het einde van het jaar richting de dealer.
wouw….
Tot de turbo komt kies ik toch voor de 4S Coupe , vind hem nu al mooier dan de vorige :)
@chrizzl97:
Tot de Turbo komt heb je dan toch al een Turbo-kont. De 4S is steeds even breed geweest als de Turbo (en sinds de 997 ook de Carrera 4).
beste verbetering tov 997 is voor mij het electrisch windscherm, nu altijd plaats op achterbank+mooier.
Word weer n gave auto! Alleen jammer dat de motor standaard 3.4 is ipv 3.6 dat mis ik dan wel n beetje. Maar je kunt niet alles hebben zeggen we dan maar
@964rs: Wat maakt het nou uit hoeveel inhoud de moter nou heeft. Het klinkt als een Porsche met boxter (minpunt voor mij) en het is erg snel (ik krijg eindelijk het idee dat de basis versie nu niet met opzet een underachiever is).
Zolang het hetzelfde klink (voor de mensen die dat wel belangrijk vinden) en het op een zelfde manier rijdt; kunnen ze er net zo goed een 2.5 inhangen; zal nog zuiniger zijn ook!
@gregorius: in feite maakt het niks uit. dat ben ik zeker met jou eens. maar eerst waren alle porsche’s 3.6 dus dat vind ik jammer. verder maakt het geen bal uit inderdaad
I like big butts and I can not lie!
@dragspert: Good old sir mixalot…
@dragspert: kick me in the nutts and i will fly!
Het rijdt vast weer prima, maar wat is het toch een poepsaaie auto om te zien, elke generatie lijkt wel een stukje suffer te worden.
@Mairsil: Ik heb ‘em laatst in real life gezien en was er toch behoorlijk van onder de indruk. Naar mijn mening zeker mooier dan de 997 die toch ook niet mis was.
“Voor dat stukje extra beleving laat Porsche de handgeschakelde 911-modellen met Sport Chrono-pakket in de Sport Plus-stand tijdens het terugschakelen automatisch dubbel ontkoppelen (?)”
Oftewel automatisch tussengas.
@RudyV: Was een foutje in het persbericht geslopen. Na een check bij Porsche blijkt het inderdaad om stootjes tussengas te gaan voor wat extra boxerroffel.
De 991 heeft ten opzichte van de 997 de volgende innovaties aan boord:
– een nieuw menu waarin een indicator steeds aangeeft hoe de PTM-vierwielaandrijving het motorvermogen verdeelt.
Met andere woorden Porsche goes Playstation…
@jrk68: het is nog lang geen GT-R kwa playstation gehalte
@964rs:
Ze hebben de eerste stappen wel gezet…
Ik vind dat geen positieve ontwikkeling.
@jrk68: er zijn inderdaad positievere ontwikkelingen geweest
@jrk68: Je hoeft het menu met die statistieken niet te openen hoor. Hoe meer feedback je kan krijgen des te positiever lijkt me, als die data gewoon beschikbaar is via de boordcomputer.
Die donkerbruine 4S uitvoering graag maar dan wel met de 2 knalpotjes van de ‘normale’ 4 eronder, lekker hoor!
Dat AM sausje dut ut um.
Heb de 991 al zien langskomen, vond hem er aggressiever uitzien dan zijn voorganger. Vond ik persoonlijk best mooi t.o.v. de 997.
Gebruikt de 991 ook start-stop technologie? Meende dat te horen.
GVD weer een :(… Dit is junk !
Zouden er überhaupt nog 911’s met handbak worden besteld (in Nederland)…?! Denk dat t aandeel PDK schrikbarend hoog is!
Waarom is de 4wd-versie nu juist achter breder?
Nu een deel van de krachten naar voren gaat, zou je juist met smallere wielkasten toe kunnen, lijkt me?
@mout: Het zal voornamelijk een marketingkwestie zijn. Je wilt niet meer betalen en dan smallere bandjes. Dat gaat er bij de koper niet in.
Wellicht dat je door het iets hogere gewicht in de bochten wat grip inlevert en daarom een bredere band nodig hebt. Maar ik denk dat 4WD dat prima op kan vangen.
Is de 4s niet altijd trager geweest in accelereren dan de carrera s? Kan iemand daar een verklaring voor geven? Gewicht?
@urtarget1992: precies, gewicht.
@urtarget1992: Het gewicht zal meespelen, maar ik kan me voorstellen dat een extra differentieel ook meer verliezen geeft in de aandrijflijn. Wel heb je meer grip, dus als het een beetje gladder wordt, dan zul je weer sneller zijn.
Ik wacht wel op de Turbo S
Say what? Automatisch tussengas bij de handgeschakelde versies? Porsche probeert de heel-and-toe generatie eigenhandig om zeep te helpen? Als je je voetenwerk niet onder controle hebt verdien je die sensatie gewoon niet!
@Jesper: De meeste klanten van Porsche kunnen dat niet (ik ook niet), maar het klinkt wel sportief. De rijbeleving gaat er op vooruit en dat is wat de klanten willen.
Toch een beetje onnodige optie, want de meeste klanten zullen toch voor een PDK transmissie kiezen.
Mooier dan de vorige generatie vind ik.
Ik kan die achterlichten niet fraai vinden, bij het vorige model was dat beter, dacht ik. Van voren ziet hij er nog steeds als een soepkip uit.