Porsche Boxster 986 occasion aankoopadvies

Auteur: , 52 Reacties

Een tweedehands Boxster: het dak open, een middenmotor en een balans/stuurgedrag waar menig exoot jaloers op kan zijn. Slechts 10 rooitjes, dan staat er al eentje voor de deur. Maar dan moet je wel van spiegeleieren houden.

De Porsche Boxster 986 in het kort
Porsche is net gestopt met de productie van de 968. Na de Porsche 924 en 944 was dat de evolutie van het viercilinder en achterwielaangedreven concept, met de motor voorin. Sinds het merk bestaat bouwt Porsche auto’s met motor achterin, achter de wielen geplaatst. Karakteristieke auto’s maar niet altijd de makkelijkste om (sportief) te rijden. Zodra de engineers met andere layouts werken lijkt Porsche juist de meest gebalanceerde stuurmachines denkbaar te produceren.

Na de Porsche 968, met motor voorin (achter de vooras), bouwt Porsche de Boxster met motor achterin (vóór de achteras). Het is de nieuwe Porsche ‘instapper’. Vanaf 1996 koop je twee Boxsters voor de prijs van één 911 (993). Tevens is de Boxster een voorbode op de watergekoelde Porsche 911 (996) die komen gaat.

Achterin de Porsche Boxer Roadster ligt de eerste bouwjaren een 2,5 liter watergekoelde zescilinder boxer met 204 pk. Dat motorblok vervangt Porsche in 1999 voor een 2,7 liter boxer-6 met 220 pk. Naast dat model introduceert Porsche in 1999 een Boxster S; 3,2 liter groot met 252 pk. Boxsters zijn standaard handgeschakeld met 5 versnellingen, de ‘S’ heeft een 6-handbak. Optioneel is er een 5-traps tiptronic leverbaar.

Na de milde technische update in 1999 krijgt de Boxster in 2002 een echte facelift. De Boxster krijgt dat jaar 228 pk, de Boxster S krijgt 260 pk. Als ‘grande finale’ produceert Porsche in 2004 en 2005 precies 1953 exemplaren van de ‘Boxster S 550 Spyder’ met 266 pk. Faceliftmodellen hebben iets kleinere ‘spiegeleieren’ als koplampen, ze hebben een glazen ruitje in het cabriodak en opgefriste bumpers.

Als occasion
Voor een onpraktische tweezitter cabrio kent Nederland verschrikkelijk veel Porsche Boxsters. Net over de grens in Duitsland kan je er nog meer vinden. Dat is gunstig, want veel auto’s stata gelijk aan veel keus. Als de papieren, historie, elektronica of verkoopvriendelijkheid niet kloppen neem je gewoon de volgende. Een Porsche Boxster is namelijk niet zomaar ‘goed’. Hoewel Porsche verschrikkelijk sterke auto’s bouwt kan er met de aanwezige ‘hight-tech’ veel mis gaan en is het duur om te repareren.

In Nederland staan een kleine 170 Boxsters van de eerste generatie (986) te koop. Gemiddelde prijzen lopen uiteen van €14.000 tot €29.000 voor de bouwjaren 1996 tot 2005. Uitvoering, uitrusting en in iets mindere mate kilometers hebben invloed op de prijzen.

Porsche Boxster 986 prijzen

De meest eenvoudige Porsche Boxster 986 heeft ‘slechts’ 204 pk, 5 versnellingen, 16 inch velgjes en een ronduit slecht audiosysteem. De ‘dikste’ 986 gebouwd is een ‘550 Spyder‘-editie, net zo zilvergrijs als een Carrera GT en volgehangen met opties. Een leren interieur, speciale two-tone 18 inch velgen, een sportonderstel en een BOSE audiosysteem wat je liever niet gebruikt, omdat het geluid uit de sportuitlaat zo verschrikkelijk goed klinkt. Extra zijn er dikwijls hardtops bij de Boxster aangeboden. Als je met de auto de winter door wil zijn een hardtop en winterbanden sterk aan te raden.

Tussen de twee uitersten zijn heel veel verschillende Boxsters te vinden. Kies hem vooral passend bij je budget. Een 2,5 of 2,7 liter is goedkoper in goede staat te vinden dan een 3,2 liter S. Aan koopjes kleven al snel duizenden euro’s aan reparaties.

Aandachtspunten
Voorkom dure reparaties, ken je Boxster. Haak het liefst aan bij een specialist die jouw Boxster voor aankoop kan keuren. Controleer bij de eerste kennismaking banden, velgen, de dikte van remschijven en staat van klauwen en blokken. Allemaal indicatoren die snel iets kunnen vertellen over de manier waarop de Porsche gebruikt is. Kijk het interieur na op slijtplekken en tuur onder het tapijt op zoek naar sporen van koelvloeistoflekkages. Vroege modellen hadden een zwakke bediening van de (elektrische) cabriokap, zorg ervoor dat dit soepel opent en sluit. Maak een proefrit als dit alles in orde is.

Porsche bouwt haar auto’s zeer sterk. Slijtplekken aan stoelen, stuur en dashboard mogen eigenlijk niet. Tenzij kilometerstanden zeer hoog en prijzen laag zijn is een Porsche kraak- en krasvrij. Slijtplekken en een lage kilometerstand? Dan is het risico op teruggedraaide kilometertellers groot. Boxster-tellerstanden zijn redelijk makkelijk aan te passen, verifieer ze daarom met de onderhoudshistorie.

Porsche Boxsters hebben in de eerste bouwjaren motorproblemen gehad. Motorblokken die stuk liepen zijn vaak binnen garantie vervangen. Dit vervangen is geen garantie voor een verder feilloos functioneren. Alle Boxsters kennen een gevoeligheid rond de krukas en versnellingsbak. Lagers en keerringen laten de auto hier nog wel eens in de steek. Controleer op lekkages en een vastberaden schakelen van handbakken. Zoek in de onderhoudsgeschiedenis terug of er ooit lagers of keerringen aan krukas en versnellingsbak zijn vervangen. Vooral het lager van de ‘tussenas’ is gevoelig bij alle types en bouwjaren Boxster. Het is aan te raden deze bij een koppelings-wissel mee te vervangen.

Wees voorzichtig als het motormanagement lampje brandt, wat voor verhaal de verkoper er ook aan hangt. Problemen kunnen uiteenlopen van een slechte carterontluchting tot kapotte in- of uitlaatsensoren. Controleer of de waterpomp ooit is vervangen en doe dit uiterlijk bij 100.000 km. Schoepen van de waterpomp kunnen afbreken en veel schade in de motor aanrichten.

Tot slot, laat de auto voor aankoop het liefst uitlijnen. Boxsters kunnen misbruikt zijn waardoor subframes, veerpoten of draagarmen niet meer recht zijn. Dit is soms maar beperkt merkbaar in deze auto’s die sowieso erg stabiel op de weg liggen. Een goed uitlijn-adres komt er snel achter of alle wielstanden kloppen.

Conclusie
Weet dat je ook met een eenvoudige Porsche Boxster een supercar in huis haalt. Niet persé qua prestaties, wel qua imago en techniek. Slijtagedelen slijten hard. Banden en remblokken kunnen al na 15.000 km op zijn en zijn niet goedkoop. De motorruimte is lastig bereikbaar, alles werkt met kleine toleranties en reparaties zijn al snel ingewikkeld en duur. Tegelijkertijd is een Porsche Boxster perfect het hele jaar door, iedere dag te gebruiken. Met goede zorg, zorgvuldig warmrijden en de juiste onderdelen brengt een Boxster je net zo lief iedere dag naar het werk als een willekeurige Volkswagen Golf.

In principe is iedere Porsche Boxster even duur. Aan goedkope auto’s kleven dure reparaties, kies de juiste dure auto uit en je rijdt met het juiste onderhoud tegen redelijke kosten lang door. Verzeker jezelf voor aankoop in welke van deze twee klassen de gekozen Boxster valt. Volg na aankoop het liefst een deugdelijke rijtraining om de auto écht te leren kennen en rij nog vele jaren met plezier door. Hier vind je een overzicht van alle Porsche Boxsters die te koop staan.



52 reacties

Misschien wel de lelijkste Porsche dit vind ik…
@volvov70: De eerste generatie Cayenne vind ik nog altijd wat lelijker, maar deze komt zeker in de buurt.
@fant: Waarom zeg je die nou? Was hem bijna vergeten! Brrr ;)
@fant: Ik vind die laatste generatie cayenne/santa fe (ziet er langs achter toch hetzelfde uit) zeker zo lelijk
@volvov70: Ja, een 924 is veel mooier, not!
Mijn persoonlijke Porsche Boxster 986 occasion aankoopadvies: koop lekker wat anders voor dat geld :D
@fant: Waarom zou je wat anders kopen voor dat geld? Er is in mijn ogen niets dat beter rijdt voor dat geld.
Ben bang dat een S2000 van Honda en beter en goedkoper is.
@desjonnies: S2000, 350z roadster, een MX-5 NC, Z4… Allemaal auto’s in dezelfde prijscategorie die ik eerder zou kopen. Maar smaken verschillen :)
@fant: slk r170 niet te vergeten! Heeft elektrische stalen kap voor de zelfde prijs klasse
@reggie-boy_rood:
Nog steeds een mooie wagen, maar wat rijdt die ongeïnspireerd (niet te vergelijken met de 986) en spijtig genoeg zet de roestduivel er graag zijn tanden in…
@StijnB: dat laatste geef ik je gelijk in.. In het eerste durf ik het niet te zeggen.. Eerst maar een boxster proeven ipv m’n moeders 912 met kever moter :p
@StijnB: Ik heb zelf een SLK r170 230 kompressor, op sportief gebied doet de Boxster het echt beter idd, de SLK is meer een vlotte cruiser. Roest is geen groot probleem bij de R170.
In enkele gevallen kan het voorkomen maar het is niet standaard zoals bij de C/E/Vito’s uit die tijd.
@reggie-boy_rood: stalen dak is geen roadster vriend… Is een hele andere auto. En ik zou altijd een stoffen dak kiezen!
@Svenska_Aeroplan_AB: Roadster is een Noord-Amerikaanse benaming voor een type auto met twee zitplaatsen zonder een permanent dak en oorspronkelijk ook zonder zijramen. Een cabriolet heeft daarentegen wel vaste ramen die geopend kunnen worden. De voorruit is doorgaans op de carrosserie bevestigd in plaats van erin geïntegreerd. Zelfs met een lichtgewicht dak (top) en doorzichtige plastic ramen zijn de…
En Mercedes noemt het zelf ook een roadster
@Svenska_Aeroplan_AB:

De slk is absoluut een roadster!!
Voldoet aan alle voorwaarden.
@fant: Allemaal japanners, dan liever een Porsche.
@desjonnies:
Ik vrees van niet, op het TG circuit veegde de 228 pk sterke Boxster 986 (MKII) de vloer aan met zowel de Z4 3.0 (231pk) als de S2000 (240 pk). Zo’n Boxster biedt tonnen ruimte (twee kofferruimtes van 140 liter), nog aardig wat koppel (toch de 2.7 en 3.2) om relaxt te kunnen rijden (dit in tegenstelling tot de S2000 die je continu erg hoog in de toeren moet houden) en voorzien van een aardig geluid!

Vind de 986 Boxster ook geen schoonheid (maar dat is de concurrentie ook niet) maar het is wel véél value for money op dit moment!
@StijnB:

Ik geil gewoon op zo’n S2000 als ik zoiets zou willen aanschaffen.

En het liefste nog in het geel ook.
Is’ie vrolijk en niet zo depressief serieus.
misschien dan een ander uitlaatsysteem voor de bassen, maar geen andere velgen, geen extra metertjes gewoon zo als ’t ‘ie is

Want in deze categorie heeft de traditionele Britse of Italiaanse motor-aandrijving configuratie gewoon mijn voorkeur.
Shake Rattle ’n Roll
@StijnB: s2000 geen schoonheid? Gelukkig is smaak voor ieder iets anders…..
@StijnB: ik heb nog een filmpje gezien waar een stel Japanners ook die auto’s rijden, ook een Porsche boxster, z4, Nissan fairlady, Mercedes nog wat, S2000 en nog iets. De S2000 was op de rechte stukken niet de snelste, maar in de bochten haalde hij alles weer in. We hebben er zelf 1, zeer fijn ding. Vorige week een hardtop er bij gekocht :)
@desjonnies: Waar baseer je het op dat een S2000 beter is? Ik geloof wel dat die goedkoper is, want Porsche onderdelen zijn duur en bij de motor van een S2000 kom je makkelijker dan bij de motor van een Boxster, dus minder uurloon…
-edit: dank u, is gefixt-

Mooi trouwens deze artikelen, gaarne doorzetten!
Ik ben kapper en vind het een geweldig mooie auto!
@jurrie: Maar in een cabrio, gaat toch je haar in de war, hoe zit dat?
Ben ik de enige die de spiegeleieren op de 986 en 996 mk.I niet lelijk vindt? De scherper afgesneden koplampen (en de rest van de body) van 996 mk.II vind ik veel lelijker!
@Yeelen: ja, je bent de enige.
@Yeelen: nee dat ben je niet.
In breda staat er bij een louche uitziende autoverkoper 1voor 12k met enorm lelijke kappen over de koplampen in ijdele hoop de eieren te verbergen… Geen gezicht
Deze occasiontesten met veel informatie vind ik erg leuk.
Maar de occasions die jullie testen zijn prijzig. Prijzen waar je ook leuke nieuwe auto’s voor koopt. Het zou leuk zijn als jullie occasions gaan testen in een prijsrange tot bijvoorbeeld 15.000 euro.
@gop1: dat hebben ze al gedaan, maar dan begint iedereen weer te zeuren over kappersauto’s………
@gop1: waarom? Dat jij nou zo’n sloeber bent die geen normale auto kopen kan betekent toch niet dat wij hier alleen nog maar naar occassiontesten van Corolla’s mogen turen?
Was de 996 de eerste 911 met watergekoelde motor?
Nooit geweten, dacht dat toch wel wat eerder was…
@jack_abarth: de 996 was inderdaad de 1e 911 met watergekoelde motor. Dat is ook de reden dat de prijzen van de 993 (laatste luchtgekoelde) relatief hoog zijn ten opzichte van de 996. De 993 wordt bij de liefhebbers namelijk als de laatste ‘echte’ 911 gezien. (Waar ik het trouwens niet mee eens ben)
Dus wat moet ik nemen; een ronduit slecht audiosysteem, of een bose systeem wat ik nooit gebruik omdat de auto zo’n leuk geluid maakt?
@towi1989: ‘Controleer bij de eerste kennismaking banden, velgen, de dikte van remschijven en staat van klauwen en blokken.’

Allemaal ‘normale’ slijtage (behalve de velgen misschien), en zegt 0.0 over hoe de auto behandeld is.Mochten de banden en blokken bij aankoop bijna op zijn, heeft dit natuurlijk wel effect op de waarde.
Vele mensen zegge dat dit een vrouwen wagen is.. Maar ik durf er zo in te rijden hoor!! Geen probleem
@reggie-boy_rood: Jeremy was daar ook een beetje bang voor dat het een vrouwenauto is
http://www.streetfire.net/video/top-gear-season-17-episode-3_part-1_2282860.htm kies voor segment 5 vanaf 08:37 :)
Hij ziet er een beetje tam uit… Misschien een aftermarket lippie eronder. Maar ik vind het een leuke contender met de S2K,
Vroeger dacht ik altijd dat het een poor man’s porsche was totdat ik er ooit eens in heb mogen rijden. Zalige wagen, en ik zou me geen zorgen meer maken om het imago. Er zijn er wel wat veel van gebouwd om van een investering te spreken zoals wanneer je op het juiste moment een 914 had gekocht.
Moest ik zo’n wagen willen kopen, dan heeft deze toch een stapje voor op de SLK, Z4. Maar dan is er nog de elise en de goedkopere japaners zoals de S2000, MX5,… die de keuze toch wel een stuk moeilijker maken.
Je hoort en leest altijd dat het geweldige auto’s zijn. Tenminste, er wordt behoorlijk lovend over geschreven. Hoop lol gehad met gasten met zo’n ding. Met m’n M5 destijds best vaak mee lopen knallen op de autobahn.
Zo’n auto voor erbij? Graag! Als je naar bijvoorbeeld de BMW Z3 kijkt (vind ik stiekem ook wel tof) zie je dat met name onder de €10k vooral de 4 cilinders verkrijgbaar zijn en dat is niet echt het toppunt van die wagen.

Maar zo’n boxster heeft echt wel wat. Dat geluid alleen al van die boxer! Heb zelf (nog) niet in een boxster gereden (komt volgende week verandering in, niet de laatste 981 maar die generatie daarvoor)

Wel een keer in een 140pk Z3 gereden, en dat is echt te weinig…
Mijn punt is, heb je schijt aan het kapper imago? Gewoon doen!
@lamborgfan: Mij kapper rijd in een M3.
@stirling: dan is het vast een vrouw (in de M3 van haar man)
@lamborgfan: Ik heb een Z3 viercilinder gehad met M-onderstel. Heerlijke auto, maar het onderstel vraagt echt om meer vermogen. Als je kan doorsparen voor een zescilinder, zou ik dat zeker adviseren tenzij je echt meestal rustig rijdt. Het geluid van zo’n zes in lijn is ook prachtig!
Ik heb ook eens een keer een stukje kunnen rijden in een Boxster S (weet niet uit welk bouwjaar). Het reed heerlijk. Lekker geluidje, altijd een flinke duw in je rug zodra je het gas in trapt. Beetje wielspin bij het optrekken, heerlijk.
Met de boxster is niks mis, sterker nog, juist omdat het geen 911 is, vind ik het een interessant model.

Ik had (net als over de TT) zo mijn vooroordelen, maar ik heb tijdens een evenement met de Boxster over Zolder gereden. En dan weet je ineens wie de beste sportwagen bouwer is. Wat een leuke auto is dit !. De TT viel toen erg tegen, ik heb zelfs nog onder de auto gelegen om te checken of ie echt wel Quattro had, wat een onderstuur. Maar de Boxster was een genot om te rijden. Ik begreep dat het bedrijf van die ze waren, erg tevreden waren over de kwaliteit. De rest stond om de zoveel weken met mankementen, maar de Boxster bleef zijn rondjes draaien.

Wel de S nemen natuurlijk….
Ik vind het een leuke auto, zou dr misschien wel 1 willen alleen 1 probleem, ik ben 2,02m lang en vraag me af of ik er uberhaupt in kan zitten iemand die hier ervaring mee heeft?
@badsaying: Je zal het gewoon even moeten proberen. Hoofdruimte is geen probleem, want je zit behoorlijk laag. Als je hele lange benen hebt, zul je wel even moeten opletten. De stoelen kunnen niet heel ver naar achteren, omdat er geen achterbank in zit maar een motorruimte… Ik pas er met 1,85m prima in en heb nog ruimte om verder naar achteren te gaan zitten.
Goed verhaal Alwood! Ik kan het geheel beamen. Ik rijd zelf sinds een jaar in een Boxster (986) 2.5. De “poor man’s Porsche” dus… Ik heb in heel veel auto’s gereden en snap nu waarom zoveel autojournalisten lyrisch zijn over de Boxster; hij rijdt echt heerlijk! Ik heb er wel eentje met het Sports Package; vanuit de fabriek stevigere veren, schokdempers en stabilisatorstangen, 17″ velgen en traction control. In combinatie met het lage zwaartepunt (platte motor onderin en geen zwaar dak) en de ideale gewichtsverdeling door de middenmotor zijn er weinig auto’s voor dit geld verkrijgbaar met een vergelijkbare wegligging. Ongelofelijk hoe dit instuurt en aan het asfalt kleeft. Iedere keer een big smile :-)
Oja, dan nog even dit. Ik heb ‘m niet gekocht omdat ik het de mooiste auto vind. Is de 2.5 te traag? Nee, want hij gaat in 6,9s naar de 100. Bovendien gaat het hier om de beleving en die is enorm door het motorgeluid. Mijn BMW 123d is exact even snel, maar de Porsche voelt sneller door de beleving. Het 2.5 blok is wel relatief hoogtoerig, zeker vergeleken met de huidige turbodiesels, maar vanaf 3.500tpm is hij echt wel snel en gaat hij heerlijk klinken!
Nog een laatste tip: wees voorzichtig met wat je koopt. Mijn Boxster kocht ik voor 11.000 euro, maar in de eerste 11 maanden was ik nog eens 11.000 euro kwijt aan onderhoud… Nu heb ik inmiddels wel een fantastische Boxster met nieuwe remblokken, remschijven, achterbanden, koppeling, wiellagers, cabriodak, aircopomp, etc… Dus de komende jaren geen hoge kosten meer. Maar als ik de auto vooraf had laten keuren door een expert, had ik waarschijnlijk een ander exemplaar gekocht. Goedkoop kan dus ook duurkoop worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).