• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche-eigenaar verwijt journo opblazen motor 917

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 januari 2013 om 19:19 – 43 Reacties

Afbeelding Porsche-eigenaar verwijt journo opblazen motor 917Afbeelding Porsche-eigenaar verwijt journo opblazen motor 917Afbeelding Porsche-eigenaar verwijt journo opblazen motor 917Afbeelding Porsche-eigenaar verwijt journo opblazen motor 917Afbeelding Porsche-eigenaar verwijt journo opblazen motor 917Afbeelding Porsche-eigenaar verwijt journo opblazen motor 917Afbeelding Porsche-eigenaar verwijt journo opblazen motor 917Afbeelding Porsche-eigenaar verwijt journo opblazen motor 917

Porsche 917 op Villa d'Este 2012
Autojournalist zijn is niet altijd even makkelijk. Een Britse stukjesschrijver kan hierover meepraten: tijdens een ritje in andermans Porsche 917 (twv 1,5 miljoen euro) blies hij de motor op. De eigenaar eist dat hij de reparatiekosten vergoedt.

Hoe zuur: freelance-journo Mark Hales deed in 2009 een stukje in een autoblad waarin hij de Ferrari 512S en de Porsche 917 vergeleek (net zoals HIER). Je kunt pas echt ergens over schrijven als je er in gereden hebt, en dus kwam hij met een eigenaar, David Piper, overeen dat hij een paar rondjes circuit in diens exemplaar kon doen.

Het is onduidelijk of Piper naast Hales zat toen het gebeurde, maar volgens de laatste schoot de auto door mechanisch falen uit de versnelling. Piper aan de andere kant beweert dat Hales de 917 te veel in de toeren heeft gejaagd. Over de vraag wie er gelijk heeft buigt de rechter zich nu, maar feit is dat de motor opgeblazen werd, en er een reparatie-rekening van 48.000 euro ligt. Piper eist 60.000 euro wegens bijkomende kosten

Hij redeneert hier vanuit het ‘you bend it, you mend it’-principe (of, op zijn Koreaans: You break, you buy!). Hierbij moet gezegd worden dat Hales een zeer ervaren racer is met 30 jaar ervaring.

Dus welke theorie wint het? 1) Zo’n oude Porsche is en blijft oude troep, en oude troep kan eens kapot gaan (zeker zo’n fragiele racer) of 2) Hales heeft zichzelf in zijn enthousiasme even verloren, en heeft de 917 over de rand geduwd. Dat is nu aan de rechter. Genant is het echter wel, dat beide partijen niet tot een oplossing konden komen, en dit verhaal nu op straat ligt.

Dit verhaal is een stuk meer openbaar dan dat van bijvoorbeeld Gareth Jones. Zijn Pagani werd door een ander kapot gereden, maar dat is nooit voor de rechter gekomen. Dit werd een verzekeringskwestie, iets dat in het geval van de Porsche 917 kennelijk wat moeilijker lag.

Foto credit: autojunk.nl

Meer informatie bij de Britse Telegraph.

Ook interessant!

  • Video - Zo moet je NIET een Porsche 917 starten
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Vet! In deze Porsche kart zit een motor van Honda
  • Dit is de meest brute Porsche Taycan van dit moment

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

917, Porsche, Racing, schade

Vorig bericht: « Roetzwarte BMW ‘M10’ (E60) kan nu van jou zijn
Volgend bericht: Rijkswaterstaat: nog 150.000.000 kg zout te verstrooien »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    17 januari 2013 om 19:22

    lekker priemiejum dan ..

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      17 januari 2013 om 19:31

      @lincoln: Heb je hem ook weer met z’n priemiejum verhaal…

      Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    17 januari 2013 om 19:25

    David Piper is wel 1 van DE mannen achter het 917 project geweest en heeft er volop mee geracet.

    (Piper heeft destijds met mede kompanen in Oostenrijk stiekem platen aluminium op de achterzijde van de 917 gepopt om de wegligging te verbeteren, Kurt Ahrens was de volgende dag de test piloot en ineens bleef de gepopte 917 goedliggen op hoge snelheden) – dit terzijde-

    Het is trouwens zeer zeker aan hem bekend dat 1 keer vout schakelen je een bak kan kosten.
    Dus vind ik dat Piper niet moet gan huilen

    Login om te reageren
    • Seroo zegt

      17 januari 2013 om 19:28

      @desjonnies: fout…

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        17 januari 2013 om 19:29

        @Seroo: dad wisd ie fasd nied..

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        17 januari 2013 om 19:31

        @Seroo:
        Hoezo fout? Journo’s staan niet bekend om het zachtzinnig behandelen van auto’s die hun ter beschikking worden gesteld. Dus die laatste zin is volledig terecht….

        Login om te reageren
        • sulobb zegt

          17 januari 2013 om 19:39

          @jrk68: mee eens…

          Login om te reageren
        • straatpiraat zegt

          17 januari 2013 om 19:42

          @jrk68: Grapjurk

          Login om te reageren
        • BJ zegt

          17 januari 2013 om 21:03

          @jrk68: een standaard importeur auto wellicht (zie het gemiddelde autoblog/topgear whatever filmpje), maar ik weet niet waar je dit vandaan haalt als het gaat om private collectors item. Wat ik daar van zie is dat er juist heel voorzichtig mee gedaan wordt.

          Login om te reageren
        • Seroo zegt

          19 februari 2013 om 10:20

          @jrk68: Sorry, maar ik hing hier de taalnazi uit. Ik ben het wel eens met de inhoud van zijn reactie. Kennelijk had je zelf ook nog niet gezien dat vout met een f geschreven moet worden.

          Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      17 januari 2013 om 20:53

      @desjonnies:
      Filmpje waarin de 917 gerepareerd en wel komt opdraven (vanaf 11:35, maar de rest is ook zwaar de moeite)
      http://www.youtube.com/watch?v=eiVgAlPtfNk

      Login om te reageren
  3. kaasboerin zegt

    17 januari 2013 om 19:25

    Hij had toch toestemming gegeven aan hem om te gaan rijden?
    Helaas… Hou maar op.

    Login om te reageren
  4. 4991 zegt

    17 januari 2013 om 19:25

    klote voor die gasten allebei

    Login om te reageren
  5. dennisr zegt

    17 januari 2013 om 19:28

    Soortgelijke ervaring.. mijn auto deels vernield doordat iemand anders er in reed..

    kan gebeuren.. was mij op die plek waarschijnlijk ook gebeurd..

    Gaat natuurlijk niet om veel schade, en kost lang zo veel niet als dit.. maar ben toch van mening dat je niet moet gaan janken als je je auto uitleent..

    Login om te reageren
  6. sjamp zegt

    17 januari 2013 om 19:30

    Brokken is dokken!

    Login om te reageren
  7. 911GT2 zegt

    17 januari 2013 om 19:31

    Tja als journalist zal dit toch wel verzekerd zijn vanuit het blad neem ik aan? Of was het zo’n freelance yuppie?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 januari 2013 om 19:35

      @911GT2:
      Staat duidelijk in de tekst…. een freelance journo….

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        17 januari 2013 om 20:37

        @jrk68: daarnaast op het circuit, als je dat zegt tegen de verzekeraar: you’re fucked mother fucker.

        Login om te reageren
  8. bmwe46csl zegt

    17 januari 2013 om 19:34

    iedereen alleen maar ver die gast, het is AUTO blog, wat een prachige machine is t toch, met of zonder opgeblazen motor blijft t een prachtige wagen

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    17 januari 2013 om 19:36

    Piper is nu 82 jaar oud. Dan nog bonje zoeken?
    Hij was de eerste prive rijder die een 917 kocht, chassis nummer 10.
    Zijn kleur was groen, gecombineerd met de witte strepen ( die de windtunnel strepen moeten voorstellen) die ook op de Rode Le Mans winnaar van het Porsche Salzburg team zaten.
    Zijn wagen heeft ook gefigureerd in de film Le Mans met Steve McQueen.
    Voor zover ik weet, is dit de enige prive one-owner 917 ter wereld, buiten de fabrieks wagens.

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      17 januari 2013 om 19:41

      @desjonnies: en dan leent hij het uit? Bravoooooo

      Login om te reageren
      • straatpiraat zegt

        17 januari 2013 om 19:44

        @sulobb: Hij vond het tijd voor een nieuw blok, hier zie je alleen een poging om het gratis te krijgen!

        Login om te reageren
        • sulobb zegt

          17 januari 2013 om 19:51

          @straatpiraat: yep, heb ik ook al gedacht… sluw ventje….

          Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 januari 2013 om 20:19

      @desjonnies:

      82 .. dan gaat de klok tikken ..
      ook voor een ouwe ijzervreter ..

      zal vast zo,n knakker zijn die de boel netjes wil achterlaten ..
      en de wereld niet wil opschepen met een kapotte kar ..

      mooi volk ..

      Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      18 januari 2013 om 00:32

      @desjonnies:

      Daar zit je naast, beste vent. Chassis nr. 10 is inderdaad wel door Piper gekocht maar heeft nooit de beroemde Salzburg strepen gevoerd. Toen Piper die auto kocht, heeft hij er in effen rood mee rond gereden en later in effen groen, zijn bekende kleur. Uiteindelijk ontving dit chassis zelfs nog de het wit/rood van Lucky strike sponsoring. ;-)

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        18 januari 2013 om 10:04

        @lemans96:
        Hoi, ik weet dat Piper met de geel rode Sandeman heeft gereden, maar ik kom alleenmaar de eerder genoemde groen met de windtunnel strepen tegen.
        Verder heeft hij met chassis 004 > 017 geraced (004 was gecrashed en is omgekat naar 017) dit alles volgens de verhalen.
        Hier een interview met Piper, die overigens een pracht collectie ex Le Mans meuk heeft.
        Me wou dat ik hem was.

        http://www.atfullchat.com/index.php/features/item/203-in-search-of-a-legend-david-piper-and-his-%E2%80%98one-owner%E2%80%99-porsche-917-plus-ferrari-330-p2-250-lm-p4-rep-and-lola-t70

        Login om te reageren
  10. ej20g zegt

    17 januari 2013 om 19:44

    In mijn ogen is het zo dat als je slim bent je je auto niet uitleent aan iemand.

    Login om te reageren
  11. E34M5Touring zegt

    17 januari 2013 om 19:45

    Tja, oud baasje, ff de beentjes strekken en dan een heup breken. Kan gebeuren. Jammer dat er dan geen compromis te sluiten is. Moet toch eigenlijk niet nodig zijn, dit gezeik.

    Login om te reageren
  12. Carreza zegt

    17 januari 2013 om 19:46

    Arme journalist… Had hij een Ferrari gereden, had de eigenaar vast zijn schouders opgehaald.

    “Happens all the time, don’t worry about it”…

    Login om te reageren
  13. bofkont zegt

    17 januari 2013 om 19:47

    Echt zuur, maar het lijkt me handig van te voren duidelijke afspraken te maken of een contract op te stellen.

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      17 januari 2013 om 20:05

      @bofkont: ja maar dat is wijsheid achteraf

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        17 januari 2013 om 21:15

        @betonstaal: Absoluut waar, maar met zulke kostbare wagens kun je zoiets toch wel verzinnen.

        Login om te reageren
  14. imaginenl zegt

    17 januari 2013 om 20:12

    Ik denk dat de eigenaar juridisch niet veel poten heeft om op te staan. Als je een auto afstaat om een paar rondjes circuit te doen kan er natuurlijk van alles gebeuren. Zeker met een wat oudere wagen met raceverleden. Als meneer zo zuinig is op z’n spulletjes had hij z’n dure speelgoed niet voor deze actie moeten lenen.

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      18 januari 2013 om 00:38

      @imaginenl:

      LOL ! Nee, David Piper heeft inderdaad niet zoveel poten om op te staan, sterker nog, hij heeft maar één poot om op te staan, die ander is een protese !
      Hij heeft één van z’n onderbenen verloren in een crash met een 917 tijdens de opnames voor de film ‘Le Mans’in 1971…

      Login om te reageren
  15. marv46 zegt

    17 januari 2013 om 20:42

    Zoals Harm Edens zou zeggen: Gelukkig hebben ze de foto’s nog.

    Login om te reageren
  16. Vincegail zegt

    17 januari 2013 om 20:54

    Straks het artikel nog eens herlezen. Kan me niet herinneren dat er iets over stukke versnellingsbakken werd geschreven :-)
    http://www.ebay.co.uk/itm/Octane-Magazine-Issue-73-July-2009-Porsche-917-vs-Ferrari-512S-shelby-Z1-/110875382317

    Login om te reageren
  17. Vincegail zegt

    17 januari 2013 om 20:55

    http://shop.instant-shop.com/Octaneshop/product4420536catno20536.html

    Login om te reageren
  18. Svda zegt

    17 januari 2013 om 21:26

    Autoblog dat jullie oude troep durven te zeggen over zo’n icoon.De 917 is een van de legendes

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      18 januari 2013 om 17:08

      @dahlback: autojournalisten tuig van de richel

      Login om te reageren
  19. lemans96 zegt

    18 januari 2013 om 00:35

    Risico van de 917. De versnellingsbak van die auto’s stonden er om bekend dat ze erg slecht tegen verschakelen of overtoeren konden en dat geld nu natuurlijk ook nog. Zelfs de besten kan dit overkomen.
    Die meneer Piper had simpelweg niet iemand anders in zijn peperdure 917 moeten laten rijden.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      18 januari 2013 om 10:07

      @lemans96:
      Och, het is ten slotte een race wagen en in mijn ogen DE auto die Porsche op de kaart heeft gezet.
      En juist Piper zou de risico’s van ‘het vak’moeten kunnen inschatten.
      Zoals je terecht al opmerkte, de bak was de achilles hiel van de 917, maar op classic Le Mans zie je sommigen ook gewoon echt knallen met hun 917’s.

      Login om te reageren
  20. ericc zegt

    18 januari 2013 om 07:45

    Prachtige foto’s. Heb er eentje als bureaublad gezet. Zulke foto’s zou ik aan m’n muur willen!!!

    Login om te reageren
  21. replicant zegt

    18 januari 2013 om 10:37

    Je zet toch gewoon afspraken zwart op wit?!
    je gaat toch niet zo’n auto uitlenen zonder duidelijke afspraken?!
    Raar verhaal dit..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North