De Duitsers kunnen simpelweg niet wegblijven van de Amerikaanse stroomliefhebber.
Persbureau Reuters meldt namelijk dat Porsche heel dicht in de buurt van Tesla gaat wonen in Silicon Valley. Deze regio in de Amerikaanse staat California staat sinds de jaren ’70 bekend als de beste moestuin voor nieuwe technologie in Amerika. Het ‘Silicon’ in de naam slaat in dit geval dan ook niet op het favoriete materiaal van de ‘Real Housewives of Beverly Hills’, maar op het spul waar computer-chips van worden gemaakt. Naast Tesla zijn bijvoorbeeld ook Apple, Google en Facebook in de regio gevestigd. De vallei is zeg maar het Eindhoven van de States.
In het verleden gnuifde Porsche nog over de producten van Tesla. Inmiddels zijn ze kennelijk toch zo ongerust om de technologie-boot te missen dat ze het nodig vinden 100 werknemers naar de thuisbasis van de Amerikanen te sturen. De werknemers gaan werken voor Porsche Digital. De bedoeling lijkt vooral te zijn om een beetje te gaan netwerken met andere partijen in de omgeving. Op die manier kunnen hopen ze op tijd te kunnen identificeren in welke nieuwe technologieën er geïnvesteerd moet worden. Porsche Digital heeft tot op heden één andere vestiging in het Duitse Ludwigsburg.
fanboy zegt
Laat Porsche lekker hun 800 Volt weg behandelen tot een succesvolle sportieve EV.
Maar zolang die nog niet te koop is, lopen ze wat mij betreft achter en moeten ze niet zo arrogant doen.
granlusso zegt
@fanboy: Wat bedoel je nou eigenlijk?
reggie-boy_rood zegt
@granlusso: ja. Ik lees het nu al twee keer.
lincoln zegt
Porsche trekt zijn neus op voor turbo ..
Porsche trekt zijn neus op voor diesel ..
w0o0dy zegt
@lincoln: maar Porsche trekt nooit zijn neus op voor €¥$ etc…
badmat zegt
@lincoln: Porsche trekt zijn neus op voor SUV’s….
Dutchdriftking zegt
Die fotoshop ???
fanboy zegt
@dutchdriftking: Geduld hebben, kwaliteit wordt zichtbaar beter.
audirijder zegt
Als men gelooft dat de grote fabrikanten VAG, Mercedes en bmw achter lopen dan ben je niet goed wijs. Ze wachten op het moment dat accu’s capabel genoeg zijn en echt een goed alternatief zijn voor benzine/diesel motoren. Zodra de accu- en laadtechnologie op een acceptabel niveau is brengen ze op elk huidig platform een elektrische auto uit. Mercedes A, CLA, CLA Shootingbreak, C sedan, C station, C Cabrio, GLC, GLC coupe, C Coupe, E-Class sedan, station, Coupe, Cabrio, GLE, GLE , CLS, coupe, E allroad, S sedan, S Cabrio, GLS, S Coupe. Het gevolg is dat Tesla zeer waarschijnlijk uit de markt gedrukt wordt door een groot modellen offensief.
pomoek zegt
@audirijder: je bent volgens mij een modelletje vergeten….
audirijder zegt
@pomoek: cls shootingbreak, SL, Al, SLK. Het zijn er inmiddels zoveel.. Haha!
lincoln zegt
@audirijder:
Typische Duitse “innovatie” ..
Gulli zegt
@audirijder: SLC* ?
Esprit_de_Flandre zegt
@audirijder: “Ze wachten op het moment dat accu’s capabel genoeg zijn…”
Ondertussen creëert Tesla het moment, met z’n Gigafactories. Ik denk niet dat Tesla zo makkelijk uit de markt te drukken is. En dat is een hele prestatie in een markt met grote, reeds lang bestaande en steeds grotere machtsblokken, zoals een GM, FoMoCo, Toyota en VAG…
audirijder zegt
@Esprit_de_Flandre: Zoals ik al zei de accu’s niet capabel genoeg voor massagebruik, zoals diesel/benzine motoren dit wel zijn. Tesla maakt na zoveel jaren nog steeds dikke verliezen en dit is precies de reden, waarom de grote autobouwers nog niet echt actief zijn in de markt voor EV’s.
Erik zegt
@audirijder: verlies komt door investeringen/aankoop andere bedrijven. Niet door verlies op de voertuigen zelf!
mashell zegt
@erik2907: dat is een typisch CEO excuus maar waardoor een verlies komt maakt helemaal niet uit. Je kunt gewoon niet alleen maar verliezen blijven schrijven, het geld is op een gegeven moment gewoon op en de de geldschieters zullen een keer Nee gaan zeggen..
Erik zegt
@mashell: je ziet toch dat het kan en waarom, omdat de geldschieters garant staan, net zoals Musk met een vermogen van 4 miljard, hetgeen hij heeft verdiend met de o.a. de verkoop van PayPal wat hij zelf heeft opgericht.
En gaat hij failliet, tja, dan valt er niets te halen :-). Hij zal heus wel weten wat hij mee bezig is.
Overigens, de staat heeft ook schuld en die zijn ook nog niet failliet :-)
stfu zegt
@mashell: Opel leeft ook nog na 17 jaar verlies. En Amazon had ook geen winst maar is nu giga.
audirijder zegt
@erik2907: Wat een onzin schrijf jij. Investering(en) en het aankopen van een bedrijf lijdt te nimmer tot een verliespost. Het zijn de afschrijvingen op de investeringen die leiden tot een verlies. Ze maken wel dergelijk verlies op het maken van auto’s, omdat ze de afschrijvingskosten niet volledig kunnen verwerken in hun product.
Erik zegt
@audirijder: uitgaande van de plusjes sta ik ruim voor met mijn mening.
Gelukkig mag iedereen vinden en schrijven wat hij wil met respect naar elkaar toe. Dit laatste mis ik wel een beetje in je reactie, jammer.
audirijder zegt
@erik2907: Spijtig genoeg is mijn uitleg op jouw “onjuiste” veronderstelling geen mening, maar een feitelijke uitleg hoe het systeem van winst/verliesrekening werkt.
Indien jij stellig overtuigd bent dat 1+1= 3 is en hiervoor ontvang jij meer “plusjes” dan ik. Hetgeen betekent niet dat je dan gelijk hebt. Het aantal plusjes is immers geen juiste maatstaf hiervoor.
kingjoop zegt
@audirijder: hahaha! Het aankopen van bedrijven leidt in de regel tot goodwill (behalve als je VVD-voorzitter bent, dan koop je een bedrijf met badwill, ook wel negatieve goodwill). Die mag/moet je versneld afschrijven. Dit leidt tot verlies.
Investeringen in duurzame productie middelen (vaste activa) schrijf je ook af. Verder hoef je niet altijd al je investeringen te activeren maar mag je ze ook direct in het resultaat nemen.
mashell zegt
@esprit_de_flandre: ik denk dat Tesla als autofabrikant gemakkelijk uit de markt te drukken is. Auto’s ontwikkelen en bouwen kunnen andere gewoon veel beter. Bovendien maakt Tesla zulke verliezen dat het zichzelf misschien wel uit de markt aan het drukken is.
Maar dat supercharger netwerk, misschien drukt Tesla daarmee wel Shell uit de markt.
mrB zegt
@mashell: Tesla is anders druk bezig om de hele keten voor elektrische auto’s in handen te krijgen, kijk maar naar het artikel van begin deze dag. Natuurlijk is Tesla nog steeds relatief klein, maar ze hebben wel degelijk een grote voorsprong.
tenaci zegt
Het Eindhoven van de States…. ?
laraki zegt
Tesla zal het nooit winnen van de Duitse autofabrikanten. De merken hebben genoeg macht en invloed om standaarden voor elektrisch rijden te bepalen. Uiteindelijk zal Tesla zich moeten aanpassen.
kaeser zegt
@laraki: voorlopig zijn het toch de Duitsers die de achterstand op Tesla proberen in te halen.
laraki zegt
@kaeser: Achterstand? De Duitsers schrijven zwarte cijfers, zitten ruim in liquide middelen, zijn niet afhankelijk van een modellijn. Een Tesla concurrent kan 100% elektrisch zijn. Maar ook worden uitgerust met verbrandingsmotor. Daarnaast is made in Germany een verkoopargument. Maar veel belangrijker: standaardisatie. Duitse autofabrikanten werken samen met aanschaf van Nokia here en infrastructuur van laadpalen. Wie zet nu wie op achterstand?
Erik zegt
@laraki: wat stelt de Duitse industrie wereldwijd voor, ook in absolute aantallen. Veel grote Duitse merken zijn al verdwenen zoals Blaupunkt, Telefunken, Bayer (niet meer Duits), NSU enz.
audirijder zegt
@erik2907: Bayer is de partij die juist de overname doet. Daarnaast staat Duitsland op nummer 3 van de grootste exporteurs in de wereld.
laraki zegt
@erik2907: Verdiep je eerst in materie. Duitsland heeft zich gespecialiseerd in industrie waar zij goed in zijn. Namelijk chemie, industriële machines en auto’s. Terwijl consumenten elektronica bijna is verdwenen. Zelfde zie je bij staal. Krupp Thyssen is omgevormd tot een technologie bedrijf dat niet alleen in staal is gespecialiseerd. Kortom Duitsland is een van de weinige landen in Europa die uitstekend is ingespeeld op mondiale uitdagingen.
laraki zegt
@laraki: probeer een jarenlange VW, BMW, Mercedes, Porsche of Audi rijder overtuigen om een elektrische Duitser te vervangen voor een Tesla.
lincoln zegt
@laraki:
Waarom hebben nog geen ultra accu uitgevonden dan ??
porsche928 zegt
Porsche was toch een van de eerste met een electrische auto!