Porsche gaat weer trommelremmen produceren!

Auteur: , 28 Reacties

Terug naar de tijd dat alles simpeler was.

Porsche gaat weer trommelremmen produceren!

Voordat je naar je hart grijpt uit angst voor de geniepige praktijken van een autofabrikant, zal ik je geruststellen. Nee, Porsche doet geen stap terug naar een vorig tijdperk door remtrommels plots weer als standaard op de auto te mikken, waardoor je ineens extra moet betalen om schijven op je auto te hebben.

Integendeel! Porsche speelt met deze zet heel goed in op de enorme vraag naar reserve onderdelen, die door de klassieker-gekte is ontstaan. Omdat die bubbel nog altijd niet is gesprongen, zijn er tegenwoordig heel wat mensen met klassieke Porsches voor hun deur. Omdat het handjevol liefhebbers dat er ook daadwerkelijk de straat mee op durft zo nu en dan ook wat moeten vervangen aan hun wagen, is de koek op een gegeven moment gewoon op.

Om deze reden heeft Porsche besloten hun originele Oostenrijkse mallen weer uit de kast te trekken, zodat ze voor in ieder geval een klein deel van hun gamma opnieuw wat remtrommels kunnen produceren. Vooralsnog zullen er alleen trommels worden gemaakt voor de Porsche 356, oftewel de 356 A (1955-1959), de 356 B (1960-63) en de 356 C (1964-65).

Het initiatief komt voort uit een stukje statistiek van Porsche, die laat zien dat meer dan 70 procent van alle geproduceerde Porsches nog op de weg rijdt. Door oude auto’s te voorzien van nieuwe onderdelen, proberen ze zoveel mogelijk van hun vloot op de been te houden. Filmpje!



28 reacties

Gaaf hoor, ik kan het alleen maar aanmoedigen. Met elk jaar dat verstrijkt, wordt het bijzonderder om een oude Porsche te zien!
Doet Mercedes-Benz ook al een tijdje. Verbazingwekkend wat voor gereproduceerde onderdelen je kan kopen voor een 450 SEL 6.9.
@mercmax: Bij Mercedes kan je elk onderdeel origineel krijgen. Desnoods maken ze het voor je. Dat is wel belachelijk duur uiteraard en rationeel gezien geen enkele auto waard…
@lekbak: ik heb juist weleens gehoord dat Mercedes onderdelen hetzelfde prijspeil houden als de tijd dat de auto werd gemaakt en dat daardoor de onderdelen juist een hele schappelijke prijs hadden.

Misschien dat het uitmaakt welk model je hebt
@tstile: Oude nieuwe onderdelen zijn inderdaad heel schappelijk geprijsd. Maar als je ze via die speciale klassieker centra koopt kunnen onderdelen extreem duur worden.

Ik krijg zelf een beetje het idee dat ze een batch onderdelen maken en dan de prijs van die batch gelijk houden. Bij reproductie komt er dan een nieuwe prijs die blijft tot die batch op is. Maar dat weet ik dus niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat vele honderden euro’s voor een pookknopje geen 1992 prijzen zijn (zou dan speciaal voor mij gemaakt worden).
@lekbak: volgens mij wordt er voor de w201 niet meer geproduceerd en is het zolang de voorraad strekt. De prijzen van sommige onderdelen bijv. een luchtrooster vliegt de lucht in.
@mercmax:
Moet je is iets Brits proberen, à la MG of Triumph.
Daar is al jaar en dag een hele aftermarket industrie actief, je kunt letterlijm alles krijgen, tot en met een splinternieuwe motorkap voor je Jaguar E type.
@desjonnies: dan heb ik nieuws voor je, ik had laatst een kofferklep voor een XK uit ‘92 nodig en die was niet te leveren origineel…
@sr20det:

Dat geloof ik wel ..
@sr20det:
Dan zullen de Engelse sloperijen nog vol liggen met die dingen,
Toen ik ooit mijn eerste 1965 MGB restaureerde, kostte een nieuw achterlicht gewoon 400 Gulden als je het al kon krijgen, een jaar of vijf later was er een MG onderdelen hemel open gegaan.
TR6 diffs en bakken, we sloopten ze uit de 2500 Pi saloons due op de sloperijen lagen, nu kun je zelfs nieuwe moderne injectie sysrenen voor de TR6 kopen.
@mercmax: Voor onze heckflosse 230.6 uit 64, hebben we de raarste onderdelen gewoon nieuw kunnen bestellen. Komt wel met een prijs!
Terug naar de tijd dat alles simpeler was?
Hoe kom je erbij, trommelremmen zijn de grootste tyfusdingen om aan te sleutelen, veertjes die je moeg spannen en in de remschoen haken, springt’ie los krijg je hem in je bakkes, stofnesten als je de trommel eraf haalt vliegt het remstof in het rond en last but not least: sommige remschoenen bevatten asbest,
Nee.blokjes wisselen van een schijfrem is een zaligheid vergeleken bij werken aan een antieke trommelrem.
@desjonnies:

Hebben echte puristen geen last van ..
Die zijn nog met de handleiding van da krik bezig ..
@desjonnies: Vroegaah toen de ‘fijnstofvangers’ de tijd al ver voorruit waren.. ;P
@desjonnies:
Afgezien van de wielremcilinders die na verloop van tijd gaan lekken een uitstekend systeem.
Erg goedkoop ook nog eens.

Remklauwen hebben ook zeker het eeuwige leven niet en die zijn stukken prijziger als er geen revisiesetjes leverbaar zijn.



Welke pauper klassieker rijder heeft ze nog niet vervangen voor schijven dan ..
@lincoln: Zelfs menig nieuwe auto word nog verkocht met trommels achter.
@lekbak:

Vreemd .. alleen het handrem mechanisme is makkelijker/goedkoper .. meuk zelf niet ..

Get it .. 500.000 X 10 euro is ook geld ..
De over het paard getilde babyboomers worden weer op hun wenken bediend zo te zien.
@riddertevoet: Logisch. Bij de jeugd is niks te halen. Die hebben alleen maar schulden .
Alleen jammer dat die Originele Porsche onderdelen zo godsgruwelijk schandalig onbeschoft duur zijn.
Gelukkig zijn er vaak alternatieven te koop voor bijv VW die dan in een ander doosje de helft of minder kosten.
Doet bijv BMW toch een stuk netter.
@cazzo046:
Jij snapt het, @ridderrevoet kennelijk niet, dit is gewoon low-grade gietwerk wat tegenwoodig en masse uit India komt, hier loont dit werk praktisch niet, dit is tientjeswerk als je dit voor een MG koopt, maar Porsche weet er een mythische status aan te geven terwijl de remmenmeuk destijds gewoon werd ingekocht, net als een koplamp.
Boeren noemen dit geldklopperij
@desjonnies: Elke normaal mens ziet dit als geldklopperij
@shadowbroker: beter duur dan niet te koop.
@rbngrt: niet te koop betekent nog niet niet te laten maken. Weet niet wat een setje kost, maar het pisbakkenstaal waar het van gemaakt is kost geen fluit.
Kijk, goed bezig!
Ben ook zeker blij dat ook al is de e36 nu officieel naar de classics verschoven mbt onderdelen, is alles wat ik maar wil nog te bestellen bij de dealer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).