Steek je virtuele hand in de lucht als je graag een terugkeer van onafhankelijke motorenleveranciers ziet.
Aston Martin ziet steeds meer in een toekomst als een motorenleverancier voor de Formule 1. Nadat de plannen voor 2021 gisteren aangekondigd werden, laten ze vandaag weten wel oren te hebben naar een mogelijke toetreding tot de sport.
Het is geen geheim dat Aston Martin nauw betrokken was bij de gesprekken die de FIA de laatste maanden met de verschillende fabrikanten heeft gehouden. Met zijn statement aan Autosport.com lijkt CEO Andy Palmer nogmaals te bevestigen dat hun pijlen gericht zijn op de koningsklasse. Het is dus wel duidelijk dat we over enkele jaren waarschijnlijk meer dan alleen wat Aston Martin logo’s in de Formule 1 zien.
Hoewel Aston Martin zich voorlopig nog in een onderhandelingspositie bevindt, trokken ze in de tussentijd een aantal experts aan die bij hun mogelijk toekomstige onderneming kunnen helpen. De voornaamste Formule 1 kenners kwamen bij Ferrari vandaan.
Ondanks dat de nieuwe regelgeving eropuit is om de sport een stuk betaalbaarder te maken voor de fabrikanten, willen ze bij Aston Martin alsnog uitgebreid onderzoeken of het nieuwe reglement de kosten ook daadwerkelijk omlaag zal brengen. Mocht dat het geval zijn, dan is het een welkome verandering die de deur ook voor vele andere onafhankelijke fabrikanten op een kier zal zetten.
E34M5Touring zegt
Echt wat voor Aston. Zo’n financieel gezond bedrijf heeft immers zat geld te verbranden. En aangezien ze al zo lang exclusief hun eigen motoren maken is er ook zat know how…
str8six zegt
@e34m5touring: ik vermoed dat het omgebadgde Merc blokken zullen worden net als in hun straatauto’s tegenwoordig. Zie niet hoe een merk als AM dit anders ooit tot een succes kan maken zonder die know-how laat staan dat RB er op die manier vertrouwen in zou hebben.
E34M5Touring zegt
@str8six: Vermoed mag je wel weglaten. Dat worden gewoon Merc blokken met een AM logo en 20pk minder. Snap het sowieso niet, die lui schreven pas sinds 2j groene cijfers. Lijkt me dat je dan andere prioriteiten hebt. Maar goed.
scubakabouter zegt
@str8six: misschien alleen het onderblok van Mercedes en de rest zelf ontwikkelen. Zou ook verklaren waarom verstappen heeft bij getekend? Goede kansen in de toekomst en anders een kort lijntje naar Mercedes
dawwg zegt
@scubakabouter: Ehh, verstoppen heeft t/m 2020 getekend; dit gaat over 2021 en verder … Dus juist dan kan Max eventueel weer kiezen.
scubakabouter zegt
@dawwg: Eens, motorendeals komen na het einde contract. Nog steeds een goede of misschien wel betere en slimme zet om zijn contract tot 2020 te verlengen. Kan hij in 2020 op basis van de laatste gegevens een beslissing nemen. Nu alleen kijken wat er in 2019 en 2020 gaat gebeuren op motoren gebied bij RedBull.
rollingstoned zegt
@E34M5Touring: Ik neem aan dat je dit sarcastisch bedoeld? AM maakt voor het eerst weer eens winst na jaren verlies geleden te hebben.
http://autovisie.nl/2016/06/nieuws/aston-martin-vijfde-jaar-op-rij-rode-cijfers/amp/
E34M5Touring zegt
@rollingstoned: Zo zie je maar dat zelfs een kwaliteitskrant als Autovisie het wel eens fout heeft. 5e moet 50ste zijn namelijk.
spykerboy zegt
@E34M5Touring: ja en nee… als je kijkt wat er veelal in astons rijd zijn het vaak de mannen en vrouwen die wat meer op leeftijd zijn… dit is gewoon een manier ook om meer jongeren te werven naar hun merk die anders een dikke AMG of Ferrari zouden kopen…
lekkaah zegt
@E34M5Touring: haha, mooi geschreven +1
kawasawasaki zegt
Typt toch lastig, met een hand in de lucht.
Robert zegt
@kawasawasaki: dan kom je er pas achter dat een telefoonscherm van 5,5″ of groter niet alleen k*t is om in de broekzak te stoppen.
cloverleaf zegt
AM zit qua potentie op een goudmijn. Die ze de laatste jaren ook wel hebben aangeboord. Nu de vruchten plukken. F1 draagt natuurlijk bij aan het imago
ghengiskhan zegt
Wat ik wel grappig vind is dat er gesproken wordt over ‘budget’-motoren (alles is relatief, natuurlijk) waarbij dan gewinkeld gaat worden bij het welbekende budgetmerk Aston Martin. Hadden ze die Renault blokken dan niet gewoon kunnen omdopen in Dacia? Ik zie het al helemaal voor me: Max en Daniel in een Dacia Logan! F1-akties bij de Lidl en Aldi!
Dutchdriftking zegt
Mercedes blok in de RB dus. En dat is dom. Mercedes-AMG zal namelijk nooit RB laten winnen…
willeme zegt
@dutchdriftking: Bwoah. Liever dat ze door een auto met Mercedes-motor worden verslagen dan eentje waar Ferrari of Renault op staat.
Dutchdriftking zegt
@willeme: krijgen ze dan nog wel de constructeurs titel?
Robert zegt
Wie weet komen illustere motorenbouwers als Cosworth, BMW of Yahama vanaf 2021 nog eens terug. Of durven de Koreanen eindelijk eens in te stappen.
IJdele hoop, waarschijnlijk. Maar het zou goed zijn voor de Formule 1.
dirkv zegt
Dat zou zeker leuk zijn als 1 van die drie de F1 spannender komt maken. VAG mag het van mij ook wel proberen.