• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche: groter verschil tussen Macan 4 en Turbo

Auteur: Wouter, gepost 29 januari 2024 om 11:33 – 6 Reacties

Porsche Macan Turbo verschil met Macan 4

Omdat ik er toch bij was, kan ik jullie meteen wat andere verschillen in configuratie laten zien.

En ja jullie mogen ook wat vinden van het gebruik van de modelaanduiding Turbo op een elektrische auto. Het is enerzijds wat moeizaam, aan de andere kant snapt iedereen wat er bedoeld wordt.

Toch was het plaatje nog niet helemaal compleet. De iconische aanduiding Turbo heeft zijn oorsprong in de jaren zeventig. De 911 kreeg een turbo-compressor, bredere heupen en een dikke spoiler. De verschillen tussen een reguliere 911 en een Turbo zijn al vijftig jaar niet te missen.

Voor de Porsche Taycan was dit eigenlijk anders. De Taycan heeft veel opties, maar het zijn allemaal verschillen die onder in de auto te vinden zijn. Voor klanten was het verschil nauwelijks op te merken en dat wilde Porsche graag anders doen.
Het verschil is nog steeds niet zo groot als bij de 911, maar er is gelukkig nu wat verschil tussen de Macan 4 en Turbo. De achterzijde van de Macan Turbo is net een tandje dikker dan die van de Macan 4.

Porsche: groter verschil tussen Macan 4 en Turbo
Porsche Macan Turbo

Hoogglans kunststof versus mat

Je moet even door de kleur heen kijken, want voor de meeste klanten is paars, roze of geel een stapje te ver. Al jaren kiest de Nederlandse autokoper vooral voor zwart, grijs of wit.

Een groot verschil tussen de twee Macans die we kregen te zien tijdens lancering was ook dat alle kunststof (spoiler) delen en bijvoorbeeld de diffusor bij de Macan 4 allemaal mat waren. Bij de Macan Turbo zijn ze allemaal hoogglans zwart, wat ik persoonlijk in ieder geval een stuk lekkerder vindt.

Sideblades

Een typisch kenmerk van de Porsche Macan zijn de zogenaamde Sideblades. Net als bij de eerste generatie valt er voor de Sideblades wel weer wat te kiezen. Ze kunnen in de kleur van carrosserie, in carbon, hoogglans zwart of in een geribbelde, matte variant die we hier om de Macan 4 zien.

Matte sideblades Porsche Macan
Hoogglans sideblades Porsche Macan

Chromen raamlijsten versus zwart

Een meer klassieke look met chromen raamlijsten of moet alles in stemmig zwart. Chromen raamlijsten en helder glas is de “oud geld specificatie”, alles zwart is voor nieuw geld. En schreeuwende kleuren zijn dat natuurlijk ook.

Kies een kleur

Het design van de Macan kan heel goed een kleurtje gebruiken. De lijnen komen in verschillende kleuren heel anders over. Sowieso zet Porsche in op meer verschillende kleuren voor de verschillende modellen. In het standaardkleurenpalet is er al keuze genoeg en voor de Macan is het Paint to Sample (sonderfarbe) programma ook weer actief.

Het is ook een bewuste keuze om de klant veel opties te geven. De configurator is inmiddels live op Porsche.nl, dus ga vooral zelf even los. We zijn benieuwd waar jullie op uit komen.

Ook interessant!

  • Eindelijk! Elektrische Porsche Macan heeft een datum
    Eindelijk! Elektrische Porsche Macan heeft een datum
  • Video: elektrische Porsche Macan, een echte Porsche?
  • Video: Porsche Macan kopt motorrijder
  • Porsche Macan verdwijnt volgend jaar al!
    Porsche Macan verdwijnt volgend jaar al!

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, macan, Porsche

Vorig bericht: « Subsidie elektrische auto vooral voor hogere inkomens leuk
Volgend bericht: Video: een BMW-logo vervangen doe je niet zo »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    29 januari 2024 om 12:12

    Fijn dat je zelf mag kiezen welke kleuren je wilt combineren. Een rood interieur met een bordeaux buitenkant mag gewoon. Ook fijn dat de standaard 20 inch wielen gewoon goed staan. Maar een achterruitwisser als optie van €364….

    Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      29 januari 2024 om 22:16

      Ik zag het inderdaad. Het is echt te bizar voor woorden.

      Login om te reageren
  2. Oopelkadet zegt

    29 januari 2024 om 14:37

    Minste wat ze kunnen doen is een turbo installeren? Onder een glazen stop in de frunk oid, maar een auto met turbo op de achterklep moet een echte turbo erin hebben. Is het anders niet misleidende reclame?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 januari 2024 om 15:24

      Porsche vernoemt het topmodel natuurlijk niet naar een technisch detail als een turbocompressor aan de motor maar ze vernoemen het topmodel naar het ultieme hoogtepunt van culturele beschaving, de turbo turbo aflevering van Kabouter Wesley: https://www.youtube.com/watch?v=hmmIl9aMz4I

      Login om te reageren
  3. oetelaar zegt

    29 januari 2024 om 19:22

    De designers hebben duidelijk ‘carte blanche’ gekregen om zich uit te leven op het verschillend maken van de twee modellen. Ik ben onder de indruk. Overigens is het overall van de Macan wat mij betreft wel geslaagd.

    Login om te reageren
  4. Jurgen zegt

    29 januari 2024 om 20:18

    Gebruik van de naam turbo op een EV, dan verlies je toch alle geloofwaardigheid als merk naar mijn mening.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North