Ouch.
Als je een dikke blepper met een pk of 700 hebt kan je er natuurlijk verschillende dingen mee doen. Een van de opties is er een (al dan niet speciaal voor de auto bedoelde) druppellader aanhangen, er een doekje overheen trekken en nooit meer naar omkijken. Een andere optie is de auto op die enkele mooie zondag even over de boulevard laten rollen terwijl je een procent of drie van het vermogen aanspreekt. Maar sommige zeldzame supercar eigenaren kiezen voor een minder voor de hand liggende optie: de auto daadwerkelijk gebruiken waarvoor ‘ie bedoeld is. Je. Verzint. Het. Niet.
Probleem is natuurlijk wel dat je dat eigenlijk nergens kan doen op de openbare weg. Tuurlijk kan je best plezier beleven aan een dergelijke auto op de Autobahn of een bochtige B-weg, maar ook daar zal je eigenlijk nooit het volledige prestatiepotentieel kunnen benutten zonder je te ontpoppen tot een totaalmalloot. Dus moet je het circuit op. Gelukkig zijn daar tegenwoordig op de meeste plaatsen van de wereld voldoende mogelijkheden voor.
https://www.facebook.com/track4fun/photos/gm.742992739454296/10157564681309656/?type=3&theater
Zo ook op Monza, waar vandaag een trackday gehouden werd in het kader van de #GTCUP. Het beloofde een spektakel te worden, want naast een sessie die open was voor alle sportwagens, werden ook drie exclusieve ‘MASTER400-sessies’ geïntroduceerd. Deze waren gereserveerd voor rijders met meer ervaring (minimaal tien Trackdays) en racewagens met meer dan 400 pk, of zeer lichte raceauto’s met een vermogen van meer dan 300 pk (bijvoorbeeld de Radicals en Lotussen Exige 350). Voor minimaal twee mensen werd dit echter geen doorslaand succes, hoewel we niet uitsluiten dat er misschien wat klappen gevallen zijn.
Een bestuurder van een Porsche 911 (991) GT2 RS (rijtest) dacht namelijk dat hij voor de eerste chicane wel een Pagani Huayra BC kon verschalken, maar dat ging gruwelijk mis. De Porker boorde zich namelijk met enig geweld in de rechterflank van de Huayra, waarna bij die laatste de rechter vleugeldeur opensprong. Enfin, details zijn verder schaars, maar het peperdure incidentje check je hieronder.
https://www.instagram.com/p/B3RoKexAHKf/
Laten we hopen dat onze eigen Italiaanse schone morgen tijdens de junkyardrace dit soort ellende bespaard blijft. Of denk jij dat we eerder de rol van de Porsche op ons nemen? Laat het weten, in de comments!
onnes zegt
Ouch pijnlijk… extra pijnlijk omdat je op het circuit verantwoordelijk bent voor de schade aan je eigen auto, ook als die veroorzaakt wordt door een maloot in een gt2 rs ?
rovadepo zegt
@onnes: is dat de regel in het algemeen? Zou die Porsche niet de Pagani schade moeten betalen? Kan je dat niet gewoon verzekeren “ circuit rijden” oid?
jerudo zegt
@rovadepo: je tekent normaal gezien een waiver waarop je akkoord gaat dat noch de organisatie noch de andere deelnemers verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor enige schade of ongeval.
nvn1993 zegt
@onnes: wie weet kan je de rijder van de gt2 persoonlijk aansprakelijk stellen maar die kans lijkt me klein.
dromedaris zegt
@nvn1993: ik denk dat je als Huayra eigenaar wel iets meer macht hebt dan iemand in een poor rich man’s Porsche (in vgl met Paganiprijzen). Meer macht als in enkele grauwe Albanezen inhuren.
johnhert zegt
@dromedaris: Wat een rijke fantasie heeft u !
weijs zegt
@onnes: Ik neem aan dat de Pagani meneer (m/v) een circuitpolis heeft afgesloten.
Het is voor de 911 meneer (v) te hopende ie dat ook heeft.
Rick-dos zegt
“3 dingen die ons opvielen aan de Master400”
1. Kvyat heeft een Porsche GT2 RS.
2. Begrijpen nog steeds niet wat Kvyat dacht toen hij die bocht wilde nemen.
3. Die deur van de Pagani gaat wel heel erg makkelijk open naar zo’n klap. Klop de NCAP rating van de Pagani wel?
Rick-dos zegt
@rick-dos: naar = na
technopatat zegt
@Rick-dos: de gt2 rs ligt toch niet op die man/vrouw z’n schoot? De klap is dus opgevangen zoals het hoort :)…
Een geplooide deur die niet meer in het slot hangt is na zo een tik niets raars. Alleen staat die bij een zijwaarts open gaande deur normaal een paar centimeter op en is deze nu met de hulp van die pistongskes helemaal open gegaan naar boven toe :)
sjouveur zegt
Hangt er denk ik vanaf of de remmen het houden, neem in ieder geval een anker mee voor het geval dat.
vopo zegt
Dat die deur zo open springt is best kwalijk. Het rijgedrag van de Porsche bestuurder ook.
gjvp zegt
@vopo: verremt zich met minimaal 50 meter. En dat is dan een ervaren bestuurder?
circlestorm69 zegt
Damn, die Pagani was in één keer vleugel(deur) lam….
maferick74 zegt
De poker zag n gaatje en ging ervoor, heeft die pagani geen spiegel? Gaat rechtaf en dan niet even kijken of er iemand naast je zit. Wat kost zo’n pagani eigenlijk?
karaya zegt
@maferick74: Zelfs Walter Rohrl had ‘m met die snelheid niet door de bocht gekregen.
Die 911 rijder is een eersteklas clown.
ArnoldH zegt
@maferick74: nieuw waren ze 2.3 miljoen
galverink zegt
GT2 Arse remde te laat; why ‘ere?
hotze zegt
@galverink: inderdaad, onmogelijk om die nog door de bocht te krijgen. Rechtdoor knallen was ’t enige dat ie nog kon doen. Je hoort ‘m al slippen voordat ie in beeld is. Staan er geen borden met Vmax voor de bocht ?
ericd zegt
De Pagani moet helemaal opnieuw gebouwd worden vanwege de vele carbon. Geen goedkoop grapje. Ter waarde van een aardig koophuis. Ik hoop dat de heren ervoor verzekerd zijn.
langejohn zegt
@ericd: Ik denk dat we geen medelijden hoeven te hebben met de Pagani eigenaar. Waarschijnlijk geeft zijn vrouw maandelijks meer uit aan handtasjes.
ArnoldH zegt
Volgens mij is het de Huayra bc van pagani zelf die ze inzetten voor promotie doeleinde etc.. Hopelijk repareren ze de auto.
bluster zegt
Doodzonde natuurlijk. Maar aan de andere kant: als je het circuit opgaat en tekent voor eigen risico, moet je deze kans incalculeren. En blij zijn dat het al die andere keren goed gaat.
hotze zegt
@bluster: it’s only money.
monaco zegt
Dat die gasten gewoon moeten lachen op de achtergrond, dan spoor je ook niet helemaal…
cortinaracing zegt
@monaco: wat een drama zeg… spullen zijn altijd de vervangen, ook een Huayra BC, kan gewoon opnieuw gebouwd worden.
monaco zegt
@cortinaracing: Gewoon? Ik heb een auto van bijna 500K maar dat ding kost een vermogen aan onderhoud, ik zou er 50 kunnen kopen maar trek dat gewoon slecht ongeacht de hoeveelheid geld die ik bezit. Het is toch oliedom om te stellen dat iets ‘gewoon’ vervangen kan worden. De meeste mensen worden niet rijk omdat ze zo nonchalant met hun geld omgaan. Ik durf te wedden dat jij geen cent hebt en nooit zal krijgen ook met dat soort domme praatjes.
vinz667 zegt
Sinds wanneer doet Maldenado mee aan de ‘MASTER400-sessies’?