Porsche heeft kennelijk een grote hekel aan oplaadstekkers.
De grote EV-wende is volle bak om ons heen bezig terwijl je dit leest. Fossiele brandstof mag niet meer van onze overlords, dus moet iedereen aan de batterij-auto. Hele stukken van de wereld worden opgeblazen om Lithium en dergelijke te winnen. Stortplaatsen vliegen nu al in de hens vanwege ontvlambare accu’s. Maar goed, het is allemaal beter voor het milieu.
Stekkers
Los van de grote ecologische vraagstukken die de massa-adoptie van EV’s oproepen, kleven er nog een aantal minder heftige ‘nadelen’ aan de EV. Nadelen die voor gebruikers van de elektrowaggies echter veel tastbaarder zijn. In dit geval gaan we het niet weer hebben over actieradius, maar over de vermaledijde stekkers.
In de betere krap bemeten Vinex-wijken die bevolkt worden door leaserijders, struikel je inmiddels letterlijk over de stekkers op de stoep. Er is al een hele industrie voor opgetuigd die hier op inspeelt met ‘praktische oplossingen’. Maar ook als je de luxe hebt je auto in de garage of onder de carport te kunnen parkeren, is zo’n stekker aansluiten soms gewoon net wat teveel gevraagd.
Bacardi Lemon
Je rijdt naar huis na een zware dag op het werk. Je had weer een gruwelijk moeizaam gesprek met de onmogelijke collega die door management is aangewezen als je ‘partner’ voor het project van de komende maanden. Je zet de radio aan op zoek naar ontspanning. Maar Bacardi Lemon wordt om onverklaarbare redenen gedraaid op je favoriete zender. Je zet ‘m over op een andere zender. Wat denk je? Ook Bacardi Lemon. Je vindt nog net de kracht in je arm om de radio af te zetten. Maar eenmaal geparkeerd, is de stekker aansluiten echt even teveel gevraagd.
Knoxville
Porsche voelt met je mee. In Knoxville, Tennessee off all places (vandaar de epische vlag op bovenstaande foto), werken techneuten van Volkswagens Innovation Hub, samen met het Oak Ridge National Laboratory (ORNL) de de plaatselijke uni aan een methode om je Taycan draadloos op te laden. Kennelijk zijn de übernerds er al in geslaagd een efficiëntie van 98 procent te bereiken (98 procent van de energie bereikt de accu). Aanvankelijk begon men met 6,6 kW, maar inmiddels is de power al opgevoerd naar 120 kW. De bedoeling is daar 300 kW van te maken. Daarmee zou de Taycan in 10 minuten tot 80 procent draadloos opgeladen kunnen worden.
Waarvan accu akte. Gebruik jij eigenlijk wireless charging voor je telefoon, of hang je die nog gewoon aan de stekker? Laat het weten, in de comments!
autodrome zegt
98% is helemaal ‘best’ heel erg goed, ook in kabels is er verlies is omdat er ‘weerstand’ overwonnen moet worden. Dus dit is gewoon knap, er zal wel een modulerend algoritme achter moeten zitten wat met de auto ‘praat’ tijdens het laden om tot de hoogst mogelijke energie overdracht te komen.
Bart zegt
@autodrome: koper heeft een wee strand van 0,0175 Ohm per vierkante mm per meter dat is nu niet erg veel weerstand om te overbruggen hoor
autodrome zegt
Het is al voldoende voor een paar procent aan los ….
vpower zegt
Gewoon nog aan de stekker. Wireless charging gaat nog steeds traag.
flutterby zegt
98% klinkt alsof het omzetten van AC naar DC niet meegenomen wordt, echter niemand geeft DC stroom thuis en is eigenlijk alleen interessant wanneer je uit een andere accu laad.
Robert zegt
@flutterby: ik heb sinds enkele weken zonnepanelen en de stap naar accuopslag van opgewekte stroom wordt steeds een interessantere oplossing in vergelijking met het salderen middels teruglevering.
blogie zegt
@RRRobert:
Met de huidige kWh prijzen en terugleververgoeding is het nog nooit zo lucratief geweest. Maar dat er een toekomst is voor de thuis accu ben ik met je eens
Robert zegt
@blogie: klopt, maar die teruglevering/salderingsregeling wordt wel langzaam afgebouwd. Ik heb het er met de installateur ook wel over gehad, en die leverde die accu’s nog niet omdat ze nu nog niet zo rendabel waren, maar die tijd gaat wel spoedig komen.
560pk zegt
@RRRobert: met “nog niet zo” bedoel je waarschijnlijk “absoluut niet”.
Ik heb 8 jaar zonnepanelen, sinds de start altijd dreiging dat de saldering eraf zou gaan, maar ik lach nu al geruime tijd. Ik zie de saldering er óók in 2023 niet af gaan. Een thuisaccu van 4 tot 7K euro verdien je nooit terug. Misschien dat opslag in je eigen auto accu ooit de moeite waard wordt; afwachten
realhustler zegt
Die zout accu’s worden wel interessant. Niet heel duur, geen zeldzame materialen, milieu vriendelijk en veilig. Kunnen in de kruipruimte.
flutterby zegt
@RRRobert: interessant wordt het als je vanaf de zonnepanelen je auto kan laden zonder conversie naar AC.
Robert zegt
@flutterby: de nieuwste generatie EV’s (o.a. de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6) kan in feite al; die auto’s hebben accu’s waarmee ook stroom kan worden afgestaan, als power back-up, wanneer je ze aan de huisinstallatie hangt.
flutterby zegt
@RRRobert: Tenzij je huis af wil branden zou ik niet V2L van die auto’s gebruiken om op je huis aan te sluiten. Daar is het totaal niet voor bedoeld! Het is zoals de marketing afdeling laat zien bedoeld om enkele apparaten op aan te sluiten.
rw1994 zegt
@flutterby: ik durf te beweren dat AC-DC ook wordt meegenomen
flutterby zegt
@rw1994: nou dat zou nog eens een doorbraak zijn! Meestal is dat 90-95%.
Dutchdriftking zegt
Klinkt goed. Nu nog in ieder parkeervak een laadpad.
faalhaas zegt
Ik gebruik kabels met een magneetkoppeling. Best wel Aliexpress, maar na 1,5 jaar is je laadpoort nog als nieuw.
ghost zegt
@faalhaas: voor je mobieltje bedoel je?
faalhaas zegt
@ghost: Yep
Johanneke zegt
Ik gebruikte draadloos laden lang geleden, 2013 ofzo? Op mijn LG Nexus 5. Want ja super cool natuurlijk om iedereen te laten zien. Tegenwoordig is het traag en inefficiënt vergeleken met gewoon dat kabeltje even inklikken.
Als die lui overigens echt 98% efficientie hebben bereikt is dat erg knap. Graag doorvoeren voor telefoons, scheelt een hoop verloren energie.
SimonMc zegt
Hoeft niet per se traag te zijn. Xiaomi bv, heeft telefoons die draadloos opgeladen kunnen worden met 50 Watt. Om maar een idee te geven, tot 2 jaar geleden, was de standaard oplader bij een iPhone, 5 Watt…
Johanneke zegt
Ja en die 50w charging heeft actieve koeling nodig, lekker efficient man! Xiaomi biedt ook 120w bedraad laden. Dusja, traag en inefficient om het draadloos te doen.
@pascal
Pascal zegt
Traag en inefficient? Volgens mij levert Xiaomi draadloos al 50W. Via Magsafe laad ik draadloos met 15W en da’s ook snel zat. In de auto en op m’n bureau ook draadloze laders, heerlijk dat gemak van gewoon je telefoon ergens neerzetten/leggen zonder dat gehannes met kabeltjes.
flutterby zegt
@Pascal: 15 of 50 watt is natuurlijk peanuts vergeleken met 120.000 watt. ;)
Pascal zegt
@flutterby daar heb jij weer een punt natuurlijk ;) Met zulke snelheden is je telefoon binnen 1 minuut vol, maar zou ik ‘m wel in de vriezer leggen!
marcomanta zegt
Over 10 jaar lachen om hetgeen waarmee we nu mee bezig zijn, let maar op.
SimonMc zegt
Sterk, ik wil wedden dat ik binnen 10 jaar om deze reactie van jou lach.
flutterby zegt
@marcomanta: met zoals we lachen dat we 30 jaar geleden dachten dat we 20 jaar geleden vliegende auto’s zouden hebben?
rob5nismo zegt
Gewoon bedraad laden m’n telefoon kleine moeite en heel effectief
moveyourmind zegt
Ik laad mijn telefoon nog gewoon op met een stekker.
Heb nog een Kermit, wireless opladen zit daar niet op…
Maar de Autoblogqpp doet het er wel geweldig op. Zelfs de filmpjes, komt natuurlijk omdat de app en de telefoon uit het zelfde tijdperk stammen. Als ze de app nu maar niet gaan updaten.
rfocus zegt
Is niet nieuw Bmw heeft het al langere tijd!
https://bmw-renova.nl/bmw-introduceert-draadloos-opladen
lekkerdwars zegt
@rfocus: 3,5 kW en 85% efficiency. Misschien te doen met een plug-in maar niet met een EV.
Zodra wireless charging met >10 kW en >95% efficiency kan zou het interessant kunnen zijn.
Maar denk dat kabel laden voorlopig veel goedkoper en efficiënter blijft.
unknown32 zegt
Aan de stekker. Zo’n draadloos ding, gsm moest je 3 keer verleggen voor die begon… :-D