• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche is vanaf 1 augustus 100% Volkswagen [updated]

Auteur: ricardo, gepost 5 juli 2012 om 07:35 – 55 Reacties

VW shankt Porsche

In 2009 betaalde Volkswagen AG €3,9 miljard voor 49,9% van Porsche (Dr. Ing. h.c.F Porsche AG, om precies te zijn). Vannacht ging de kogel door de kerk en kwam het bericht uit Wolfsburg dat ze 100% van Porsche in handen krijgen. Zoals verwacht.

Voor de resterende 50,1% aan aandelen legt Volkswagen Aktiengesellschaft (Volkswagen AG) €4.46 miljard op tafel. Met deze overname vindt de samenvoeging twee jaar eerder dan gepland plaats, en vervallen de wederzijdse put- en call-opties. Oh, en ze ontlopen hiermee meer dan een miljard euro aan belastingheffing. En daarmee wordt de autobouwer uit het met schulden overladen investeringsvehikel Porsche SE getild (uitleg).

Martin Winterkorn over de überdeal”

“We can now cooperate even more closely and jointly leverage new growth opportunities in the high-margin premium segment. Combining their operating business will make Volkswagen and Porsche even stronger – both financially and strategically – going forward.”

Voldoen alle toekomstige Porkers straks aan de veel bekritiseerde VAG-uniformheid? Niet als het aan de sportwagenbouwer ligt, dat in 2018 meer dan 200.000 auto’s wil verkopen. Ze mogen vanaf augustus dan voor 100% onder Volkswagen AG vallen, toch houden ze een eigen ontwikkelingsorganisatie, verkoopafdeling en productiefaciliteit.

Hoe je het ook wendt of keert; Volkswagen is weer een stukje dichter bij werelddominantie. Suggesties voor een volgend automerk dat wordt opgeslobberd door Koning VAG mogen in de comments. En nee, Alfa krijgen ze niet.

UPDATE – Ter verduidelijking, voor wie door de bomen het bos niet meer ziet, hier een schematische weergave van het eigenaarsschap:

VOOR
Porsche-VW voor 'overname'

NA
Porsche-VW na 'overname'

Op deze website vind je de verdeling in eigendom en stemrechten per 31-12-2011.

Ook interessant!

  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven
  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

martin-winterkorn, Matthias-Muller, Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: blond modelmeisje rijdt getunede M3
Volgend bericht: Renault Clio RS krijgt géén handbak »

Lees Interacties

Reacties

  1. MLTB zegt

    5 juli 2012 om 07:54

    :(

    Login om te reageren
    • flipper zegt

      5 juli 2012 om 09:19

      911 1.4TSI met DSG..

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        5 juli 2012 om 10:47

        @flipper: 911 bluemotion 1.6 TDI 105 pk met start stop. -.-“”

        Login om te reageren
  2. lennyv87 zegt

    5 juli 2012 om 07:59

    Joh, ik blijf het zeggen: écht voordeel pak je bij Porsche Bedrijfswagens. Gat in de markt…

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      5 juli 2012 om 08:02

      @lennyv87: beter dan andersom

      Login om te reageren
      • kickass zegt

        5 juli 2012 om 16:37

        @Jokkebrok: Ga je dat nog vaak zeggen? :)

        Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      5 juli 2012 om 08:53

      @lennyv87: Porsche bedrijfswagens is een oud en beproefd concept; zie de B35 o.b.v. de VW T3.

      Login om te reageren
  3. 911GT2 zegt

    5 juli 2012 om 08:05

    Mogen ze dan nog we op Le Mans racen tegen Audi over 2 jaar?

    Login om te reageren
  4. matthijsie zegt

    5 juli 2012 om 08:14

    @911gt2 ja in een transporter.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 juli 2012 om 08:20

      @matthijsie:
      Daar boor je wel een gat in de markt aan.
      Porsche bouwt immers al tractoren dus waarom geen bus.
      De titel “sportwagen fabrikant” hadden ze zelf al te grabbel gegooit.

      Login om te reageren
  5. bonkers zegt

    5 juli 2012 om 08:37

    Dus dat betekend nog saaier uitziende porsches.

    Login om te reageren
    • AlwinH zegt

      5 juli 2012 om 13:27

      @bonkers: Ja, Lamborghini heeft ook alleen maar saaie auto’s gemaakt sinds ze van Volkwagen zijn…
      Serieus, denk je dat nou echt?

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        5 juli 2012 om 13:59

        @AlwinH: als je een Adventador bekijkt tegen over een Diablo dan maken ze tegenwoordig alleen maar saaie auto’s…

        Login om te reageren
  6. Lustigson zegt

    5 juli 2012 om 08:41

    En daarmee is de cirkel in wezen rond.

    Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      5 juli 2012 om 08:55

      @Lustigson: Exact. Snap de ophef niet zo. Een 911 is toch gewoon een platgeslagen opgevoerde kever…

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        5 juli 2012 om 09:19

        @benzinehoofd: Dan hebben ze er dus eigenlijk twee nu. Van mij mogen ze de Beetle uit het assortiment halen nu dan.

        Login om te reageren
        • kickass zegt

          5 juli 2012 om 16:34

          @Vanquish: Dat mochten ze van mij 20 jaar geleden al…

          Login om te reageren
          • Vanquish zegt

            5 juli 2012 om 23:20

            @kickass: Haha, true :P

            Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    5 juli 2012 om 08:56

    Helaas! Weer een merk in handen van een bedrijf metballeen maar saaie auto’s!

    Login om te reageren
  8. lennyv87 zegt

    5 juli 2012 om 09:01

    @benzinehoofd En daarom zou ik graag nog eens zo’n vingeroefening terug zien.

    Login om te reageren
  9. ytrewq zegt

    5 juli 2012 om 09:48

    Nee he! Nu gaan er misschien wel diesel porsches en zelfs hybride porsches komen die op elkaar lijken, met heel veel versies van een model!

    Volgens mij zal het niet heel veel uit gaan maken…

    Login om te reageren
    • hoonigan247 zegt

      5 juli 2012 om 11:36

      @ytrewq: en jij vind de Porsches niet op elkaar lijken ???? XD

      Login om te reageren
      • kickass zegt

        5 juli 2012 om 16:35

        @hoonigan247: Ik kan een Boxster en een Cayenne toch best uit elkaar halen.

        Login om te reageren
  10. norge zegt

    5 juli 2012 om 09:51

    Porsche zal hierdoor het laatste van zijn karakter verliezen.

    Login om te reageren
    • AlwinH zegt

      5 juli 2012 om 13:30

      @norge: Kijk eens goed naar de merken die nu al eigendom van Volkswagen zijn. Lamborghini, Bentley, Bugatti…
      Hebben die hun karakter verloren?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        5 juli 2012 om 14:28

        @AlwinH: Ik vind van wel , speciaal bij Bentley en Bugatti zie je de VW trekken. Om over Audi maar niet te spreken.

        Login om te reageren
      • imba zegt

        5 juli 2012 om 23:23

        @AlwinH: Ja.

        Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    5 juli 2012 om 09:52

    Persoonlijk vind ik 1 miljard aan belastingen ontwijken niet erg netjes.

    Zeker niet als je ziet dat de bondsstaat (die ook aandeelhouder was door de zgn Volkswagen wet) een failliet Volkswagen in 1974 van de ondergang heeft gered, anders was VW gewoon geschiedenis geweest.
    Ze waren dus echt failliet, VW 411, VW K70, het waren allemaal floppies.

    (VW verkocht in de eerste energiecrisis geen enkele Kever meer, omdat ze verouderd waren en zwaar aan benzine waren verslaafd, de R5 van Renault was tig keer moderner, zuiniger en beter)

    Maakt u zich geen zorgen over Porsches die op VW’s gaan lijken, daar zijn ze in Wolfsburg en Zuffenhausen iets te slim voor.
    Me vind dat VAG 1 van de best geoliede marketing machines ter wereld heeft.
    Kijk maar naar Audi.

    Login om te reageren
    • garp zegt

      5 juli 2012 om 10:13

      @desjonnies: 3 maal 1

      En nu mag je als niet VAG rijdende Duitser straks ook lekker meebetalen aan de belasting-truck die ze uithalen. Want die 1.000.000.000 (best veel nullen zo) moet vast ergens anders vandaan gehaald worden door de overheid.

      Login om te reageren
    • stanny zegt

      5 juli 2012 om 10:15

      @desjonnies: Snap het probleem niet, het is volledig legaal. Duitsland mag blij zijn dat VAG met hun productie in Duitsland blijft. Al die werknemers betalen wel netjes belastingen dankzij VAG + Porsche.

      On topic: Porsche heeft toch al jaren hetzelfde design net zoals Audi? Dus in mijn ogen zal er niet veel veranderen..

      Login om te reageren
      • burninrubber zegt

        5 juli 2012 om 11:22

        @stanny: Ja idd, ik begrijp ook nooit waarom ze dat in Nederland doen? Geef bedrijven belasting voordeel en ze creëren massaal banen

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        5 juli 2012 om 11:23

        @stanny:
        Neen.
        Multinationals zijn per definitie gelijk aan mensen die vroegah koloniën hebben gesticht.
        Leveranciers uitknijpen. (denk aan de Goshn affaire)
        En belastingen ontwijken.
        En zeggen hoe goed ze niet wel zijn voor de werkgelegenheid.

        en zie @Garp, nu mogen mensen die niet over deze mogelijkheden beschikken het gelag betalen, want de staat heeft geld nodig, linksom of rechtsom, het zal er komen.

        Login om te reageren
  12. atakan zegt

    5 juli 2012 om 09:55

    Krijgen we nu Porsche 911 Carrera 4S GTi Bluemotions?

    Login om te reageren
  13. Jipp zegt

    5 juli 2012 om 10:00

    Een stapje verder, goede keuze voor stabiliteit!

    Tata verkoopt land Rover en Jaguar aan vag?

    Login om te reageren
  14. masterstig zegt

    5 juli 2012 om 10:04

    Zal vast weinig veranderen daar bij Porsche, ik maak me eerlijk gezegd weinig druk om deze fusie. Wat ik wel jammer vind is dat de VAG group steeds meer overneemt, het is niet goed om zo’n monopoly positie te hebben. De verschillen tussen de merken onderling worden dan sowieso steeds kleiner.

    Login om te reageren
  15. cazzo993 zegt

    5 juli 2012 om 10:06

    Heb er geen problemen mee, hoewel Porsche niet te veel geassocieerd moet worden met die VAG-meuk.
    Maar altijd beter dan een Chinees (Volvo).

    Login om te reageren
  16. jordy14 zegt

    5 juli 2012 om 10:07

    Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Met audi en lambomgaat het tog ook goed

    Login om te reageren
  17. Alfarobert zegt

    5 juli 2012 om 10:08

    Voor diegene die denkt dat VW alleen maar saaie auto’s heeft.Lamborghini,Bugatti en Bentley zijn ook van volkswagen.

    Login om te reageren
  18. koelkast zegt

    5 juli 2012 om 10:10

    Megalomane Duitsers altijd leuk! Ik moet zeggen dat ik steeds meer gecharmeerd raak van de huidige Porsches (jaartje ouder alweer, dat zal het zijn).

    Login om te reageren
  19. Simpson zegt

    5 juli 2012 om 10:13

    Ach, dit is voornamelijk een belastingtruc. Ik denk niet dat de VW en porsche rijders er veel van gaan merken.

    Of we moeten al een porsche altea gaan krijgen…

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      5 juli 2012 om 10:17

      @Simpson: +1 Er gaat volgens mij weinig veranderen.

      Misschien een VW variant van de boxster / TT

      Wie weet krijgen we een porsche variant van de R8 / gallardo?

      Time will tell…

      Login om te reageren
  20. pokerface zegt

    5 juli 2012 om 10:18

    En nee, Alfa krijgen ze niet.

    Saab wel dan? Ik denk dat Saab beter bij Volkswagen AG past. Maar dan wel als luxe premium merk. Spyker erbij en Volkswagen heeft dan een prachtige VAG-uniformheid.

    Een Saab zonder GM techniek maar met een lekkere DSG-bak met Volkswagen techniek erin gepropt. Waarom niet?

    @Alfarobert Volkswagens zijn saai.

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      5 juli 2012 om 11:55

      @pokerface: De tijd zal het leren, VAG geilt al jaren op Alfa. Trouwens qua produktie aantallen zal Porsche nog over Alfa heengaan misschien is dat nu al het geval.

      Login om te reageren
  21. mrglmmns zegt

    5 juli 2012 om 10:22

    Dat gaat wat worden inderdaad. Gaan de Porsches NOG meer op platgeslagen (new) Beetles lijken…

    Login om te reageren
  22. drivingpleasure zegt

    5 juli 2012 om 11:26

    Gelukkig houden zij een eigen ontwikkelingsorganisatie, verkoopafdeling en productiefaciliteit, anders krijg je weer zo’n VW Audi geval, VW kwaliteit(soms iets beter, maar niet veel)voor premium prijzen…

    Login om te reageren
  23. QuattroBoy zegt

    5 juli 2012 om 11:36

    Puur tactische zet van VW en Porsche.
    Enerzijds fiscaaltechnisch aantrekkelijk, anderzijds wordt er voorkomen dat aandelen in de toekomst in ongewenste handen terechtkomen.

    Login om te reageren
  24. tvrspeedsix zegt

    5 juli 2012 om 11:42

    Kom maar op dan met die Beetle tributo Porsche

    Login om te reageren
  25. Carreza zegt

    5 juli 2012 om 12:25

    Jammer dat Porsche VW even dacht op te slokken… kijk waar ze nu staan.

    Login om te reageren
  26. The360box zegt

    5 juli 2012 om 12:52

    Alsof wij er iets van gaan merken, in feite deelde VW al de lakens uit aan Porsche. Meende echter dat een of andere sjeik wel wat aandelen in Porsche had zitten maar +/-€10 miljard is nou niet echt veel te noemen..

    Login om te reageren
  27. ytrewq zegt

    5 juli 2012 om 13:37

    @hoonigan247 [
    Jawel hoor, het was sarcasme…

    Login om te reageren
  28. markjor zegt

    5 juli 2012 om 14:04

    Vw is extreem goed bezig, Porsche zal weinig tot niks veranderen.
    Ik snap niet dat er zoveel vag haters zijn, zouden veel andere autobedrijven/merken het beter doen?
    Als de tsi motoren zo slecht zijn,waarom worden de vw’s dan nog met bosjes verkocht..

    Login om te reageren
    • imba zegt

      6 juli 2012 om 02:16

      @markjor: Iets met ignorantie en oogkleppen…

      Login om te reageren
  29. grasz zegt

    5 juli 2012 om 16:08

    RIP Porsche …

    Login om te reageren
  30. raphael zegt

    5 juli 2012 om 16:27

    Wat een reacties weer. Die twee zijn door familie al sinds hun oprichting onderdeel van dezelfde families. Samenwerking vind al jaren plaats. Er gaat heel weinig veranderen.

    Login om te reageren
  31. mellie zegt

    8 juli 2012 om 10:32

    Echt sonde dit hoor

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North