• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche krijgt 12,5 miljard krediet voor extra VW aandelen

Auteur: Dennis, gepost 26 maart 2009 om 11:44 – 22 Reacties

Porsche Volkswagen Logo

De weg die Porsche aflegt naar totale zeggenschap bij Volkswagen is behoorlijk hobbelig, maar Porsche wijkt niet af van de koers die is uitgezet. In een tijd dat banken niet heel erg scheutig zijn met het verstrekken van kredieten (en al helemaal niet aan autobouwers), heeft Porsche toch weer 10 miljard euro aan leningen bij elkaar gesprokkeld. Mocht het nodig zijn, dan kan er nog 2,5 miljard worden bijgeleend. Dat op zich vind ik al een knappe prestatie.

Zoals voorgenomen gaat Porsche de miljarden gebruiken om het belang in Volkswagen verder uit te breiden naar minimaal 75 procent. Je krijgt geen enkele bank in deze onzekere tijd zo gek om zulke bedragen uit te lenen, vandaar dat een consortium van maar liefst 15 banken het krediet verleent. Ik zal ze voor de volledigheid even voor je opsommen, mocht je binnenkort nog een hypotheekje nodig hebben: Barclays Capital, Commerzbank, LBBW, Deutsche Bank, UBS, Credit Suisse, Santander, BayernLB, BNP Paribas, Calyon, UniCredit/HVB, Helaba, Intesa, WestLB und DZ-Bank.

Porsche ligt dus nog lekker op koers, maar de deelstaat Nedersaksen vormt nog altijd de grootste hobbel. Zolang deze nog meer dan 20 procent van de aandelen bezitten, kunnen zijn hun veto uitspreken tegen ingrijpende beslissingen. Het is dus even de vraag wanneer Porsche zich echt de absolute Volkswagen God mag noemen.

Porsche secures ten billion credit line

Stuttgart. Porsche Automobil Holding SE, Stuttgart, finalized negotiations to secure a new credit facility of Euro ten billion to redeem a credit of the same size. The credit framework contract allows Porsche to extend the volume to Euro 12.5 billion in the forthcoming weeks. In the wake of the extremely difficult global economic environment and the turbulences in the bond market banks needed additional assessment, thus resulting in a need for extra time. In addition to that, the new consortium includes banks that so far not have been counterparts of Porsche with respect to credit lines.

The credit line will be guaranteed by a consortium of 15 banks including Barclays Capital, Commerzbank, LBBW, Deutsche Bank, UBS, Credit Suisse, Santander, BayernLB, BNP Paribas, Calyon, UniCredit/HVB, Helaba, Intesa, WestLB und DZ-Bank. Agreed at market conditions are two tranches of twelve month with the right of extending a tranche of Euro 6.7 billion for an additional year. Porsche intends to pay down the smaller tranche fast and aims for credit ratings the results of which should be available in may 2009.

Ook interessant!

  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Gerucht: Lamborghini Reventón Roadster in de maak
Volgend bericht: Zoveelste Cayenne met smaakje: JE Design PROGRESSOR »

Lees Interacties

Reacties

  1. Antonius86 zegt

    26 maart 2009 om 11:46

    Daarom dat de koers van VW een dikke groen staat. Had me dit dan eerder verteld!!! :)

    Login om te reageren
  2. Emile_Benz zegt

    26 maart 2009 om 11:57

    Go Porsche! Go Porsche!

    Login om te reageren
  3. Colin zegt

    26 maart 2009 om 12:14

    Eindelijk krijgt volkswagen een fatsoenlijke naam + imago ;)

    Login om te reageren
  4. RenJie zegt

    26 maart 2009 om 12:18

    @Colin

    hebben ze toch al..?

    @Antonius86

    inderdaad, recht omhoog die lijn.

    Login om te reageren
  5. Jan C. zegt

    26 maart 2009 om 12:24

    Commerzbank en WestLB moesten al gered worden door de Duitse staat…

    Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    26 maart 2009 om 12:29

    Porsche gaat terug naar waar ze vandaan komt: De VW Kever… :roll:

    Ach, het zijn slechts mijn twee minst favoriete autobouwers. Laat die maar aankloten, interesseert me niets.

    Login om te reageren
  7. JPM zegt

    26 maart 2009 om 12:38

    Het gaat om het herfinancieren van een lening die afloopt eind deze maand. Hiet is dus niet een volledig nieuwe lening aangezien er contractuele verplichtingen zijn aangegaan met de banken. Ach ja dat maakt verder ook niet uit, hun doel is duidelijk. Ik vind het nog steeds ongelooflijk dat een bedrijf met zo weinig eigen vermogen en zo weinig omzet zo een grote speler kan overnemen. Ik hou mijn hart vast als het Porsche minder voor de wind gaat.

    Login om te reageren
  8. Colin zegt

    26 maart 2009 om 12:42

    @ RenJie

    Dat schrale petjes imago ;)

    Login om te reageren
  9. 911gt2 zegt

    26 maart 2009 om 12:49

    @ cotrofiel… aanklooien… ik geloof dat Porsche en VAG momenteel de beste papieren in handen hebben op de totale automarkt…

    Login om te reageren
  10. VW Lover zegt

    26 maart 2009 om 12:49

    Die stijging van het aandeel valt wel mee hoor… (+9,46% om 12.49)

    Login om te reageren
  11. robbie zegt

    26 maart 2009 om 13:33

    10 miljard is voor aanschaf VW aandelen
    2,5 miljard is voor overige bedrijfsvoering

    En zo heel erg makkelijk ging het Porsche overigens niet af. Pas een paar uur voor de gestelde deadline hadden ze de benodigde 10 miljard bijelkaar gesprokkelt. Als dat niet gelukt was hadden ze een serieus probleem gehad met de banken.

    As of late on Tuesday, Porsche was scrambling to raise the last 1.45 billion euros it needed to reach 10 billion, banking sources close to the deal said.

    Porsche was initially seeking to raise 12.5 billion euros — 10 billion euros to refinance the existing loan and a further 2.5 billion euros for general corporate purposes, but had to focus on the lower amount after a muted response to the deal.
    …
    The tense end to the deal was the latest twist in Porsche’s fraught relationship with its closest banks, which are still hurting after sustaining losses last year when Porsche drew down the 10 billion euro loan at low rates to make financial investments.

    Porsche had a shortfall on the 10 billion euro refinancing despite upping fees on the deal by 50 basis points to 250 bps for banks committing 1 billion euros and to 200 basis points for banks committing 500 million euros.

    Porsche’s five-year credit default swaps were priced at 525 basis points bid and 575 basis points offered on little or no trading, according to a trader.

    Via: http://www.autonews.com/article/20090325/ANE02/303259967

    Zo gemakkelijk ging het dus allemaal niet. Porsche heeft flink water bij de wijn moeten doen om de banken zover te krijgen. Niet zo vreemd als je bedenkt dat die forse verliezen hebben geleden dankzij de trucjes die Porsche heeft uitgehaald.

    Login om te reageren
  12. Tinus zegt

    26 maart 2009 om 13:45

    9,46% is niet zoveel?!

    hoeveel is 9,46% van 50.000.000.000 ?!

    juist ja bijna 500 miljoen!

    Login om te reageren
  13. Tinus zegt

    26 maart 2009 om 13:46

    ehhhh..

    5 miljard?? oops!

    Login om te reageren
  14. ogerr zegt

    26 maart 2009 om 14:38

    en toch moet je respect hebben voor Porsche, ondanks alles…

    tientallen jaren lang hetzelfde neusje plakken op alle autos die ze uitbrengen, en toch nog zon grootmacht als VW kunnen inlijven.. petje af hoor!

    Login om te reageren
  15. Thom zegt

    26 maart 2009 om 15:51

    “Laat die maar aankloten, interesseert me niets.”

    Aankloten ? Tuurlijk, vette prutsers daar in Duitsland pffff

    Login om te reageren
  16. C6.R zegt

    26 maart 2009 om 16:14

    @ JPM: Ik hou mn hart ook vast, doet me een beetje denken aan Fortis, RBS en Santander die de ABN wel ff zouden overnemen…

    Login om te reageren
  17. ///M zegt

    26 maart 2009 om 16:25

    De koers die VW nu vaart lijkt me niet verkeerd :D

    Login om te reageren
  18. marky zegt

    26 maart 2009 om 18:01

    Was het niet VW dat zei dat kredieten de markt verpesten toen Opel krediet zou krijgen…

    Login om te reageren
  19. BananaFlip zegt

    26 maart 2009 om 19:39

    Krijgen we dan ook Foxjes met een 6 cil. boxer?
    Of, zoals de Britten zo mooi zeggen, een ‘flat six’.
    Of een Transporter T5 met 558 pk.
    Hé, die ken ik ergens van…

    Login om te reageren
  20. robbie zegt

    26 maart 2009 om 21:07

    @marky, volgens mij haal jij krediet en subsidie door elkaar…

    Login om te reageren
  21. jo zegt

    27 maart 2009 om 08:57

    kijk maar uit dat VW ,PORSCHE niet overneemt!!!

    Login om te reageren
  22. WieAndersDasAuto zegt

    29 maart 2009 om 19:41

    Jammer dat Porsche net op het laatste moment die 10 miljard gekregen heeft. Ik zit er helemaal niet op te wachten dat Porsche tot 75% belangen in VW overneemt. Als het zover is dan zullen ze een stokje voor de concurrentie van de VAG-groep steken… En willen we dat?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North