Porsche lanceert maar liefst 5 primeurs volgende week.
Het is best geinig dat e Porsche vaak nog omschrijven als een sportwagenbouwer. De Duitsers bouwen voornamelijk SUV’s in Slowakije, maar dat mag de pret niet drukken.
Mede daarom is het opmerkelijk dat Porsche maar liefst 5 primeurs meeneemt naar de LA Motorshow waarvan er géén eentje een SUV of crossover is! Ja, dat lees je goed. Porsche lanceert 5 primeurs! Kijk, dat is nog eens goed nieuws.
Porsche 718 Cayman GT4 RS (982C)
Een van de meest gespotte auto’s op de Nürburgring Nordschleife is de Porsche 718 Cayman GT4 RS. Verwacht de auto daar ook in on-gecamoufleerde staat tegen te komen. De basis is de GT4, met een geweldige zescilinder boxer motor. In dit geval is de RS ietsje sterker, ietsje lichter en tot slot iets meer hardcore.
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport (982C)
Porsche neemt meteen de Clubsport-versie mee van de 718 GT4 RS. Is dat overkill? Bwoah, in de meeste gevallen is een Clubsport-pakket een setje racekuipen, brandblusser, vierpuntsgordels en wat klein grut. In dit geval gokken op een opvolger van de 718 GT4 Clubsport, dus een instap-racewagen voor trackdays en eenvoudige raceklassen.
Porsche Taycan ‘GTS’ (9J1)
Porsche neemt verder twee bijzondere Taycans mee. Ten eerste komt er een ‘bijzonder sportieve’ versie van de Taycan. Deze wordt gepositioneerd tussen de Taycan 4S (530 pk) en de Taycan Turbo (680 pk). Dat kan bijna niet anders dan een Taycan GTS betekenen. Reken op een vermogen van zo’n 600 pk en een extra sportieve aankleding. Uiteraard in het Karmijn-rood.
Porsche Taycan Sport Turismo? (9J1)
Ten tweede komt er een nieuwe uitvoering voor de Taycan. Porsche spreekt van een “derde carrosserievariant”. We hopen uiteraard op een schitterende Taycan Coupé. Het meest voor de hand ligt natuurlijk de Taycan Sport Turismo. Dit is in principe de Cross Turismo, maar dan zonder de faux-offroad-esque kenmerken.
Porsche Panamera Platinum Edition (971)
Deze kon collega @RubenPriest al aan jullie voorstellen. De Panamera Platinum Edition is namelijk niets meer een ordinaire Special Edition. Wel eentje van de fabriek en niet de importeur, dus je kunt ‘m wereldwijd krijgen.
Alle modellen worden 17 november onthuld.
vondick zegt
Sport Turismo is natuurlijk top. Maar wat we nu zo langzamerhand wel nodig hebben is natuurlijk een overtreffende trap om de Model S Plaid in de hoek te zetten.
Dutchdriftking zegt
@vondick: Die is er al. In de Plaid moet je een kwartier lang door de menu’s om de snelle modus te vinden, de accu dan nog voorverwarmen, en na de sprint weer 30 min afkoelen. In die tijd is de Taycan al een keer of zestien de ring rond geweest.
frederik zegt
@vondick: Ach, boeien. Laat die Tesla-rijders maar hun wedstrijdje verpissen houden. In de video van Throttle House bleek ook dat de remmen van de Plaid totaal inadequaat zijn:
https://youtu.be/Hn9QWjxFPKM
tinnemans zegt
@frederik; ik ga niet zeggen dat de remmen van mijn auto zo fantastisch zijn tov het gewicht van de auto, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand ze gaat vergelijken met trommelremmen. Je zult met een Plaid maar met 220km/u vol in de ankers moeten op de Autobahn en er gebeurd dan niets. Pijnlijk.
En de kuren van de stuurbekrachtiging lijken me ook al geen feest, dan is 2500kg aan auto toch wel erg veel.
Het zou behoorlijk jammer zijn als je door die armoeige remmen of dehaperende stuurbekrachtiging net wat asfalt tekort komt terwijl je op een bergweg zit.
Ik blijf nog maar even in m’n 15 jaar oude auto rijden, dat voelt toch veiliger, dan gaat het allemaal maar wat langzamer.
Sempiternal zegt
@frederik @tinnemans ik heb dat echt met verbazing zitten kijken. Ik vind het echt armoede, die totaal onnodig is. Schroef er voor 5k keramische remmen op (kan dat eigenlijk op EVs met regeneren?).
Vond m verder wel erg indrukwekkend overkomen overigens.
tinnemans zegt
@Sempiternal: Ik denk dat je de Plaid gewoon moet zien als een Amerikaanse auto. Veel vermogen en de wegligging van een natte dweil. Z’n concurrenten zijn dus niet het Duitse drietal, maar de Cadillacs, Pontiacs en Lincolns van deze wereld. Ik denk dat de auto met wat grotere schijven en betere blokken al een stuk beter zou remmen, maar ik verwacht niet dat de potentiele kopers daarop zitten te wachten. Die willen gewoon een lompe sloep die alle stoplichtsprintjes wint. En dat lukt dus vrij gemakkelijk.
Loek zegt
@tinnemans: dit roep ik dus al sinds Tesla kennelijk ‘de gevestigde orde uit het veld aan het slaan is’. Tesla is met hele indrukwekkende dingen bezig en dat is niet te ontkennen, maar dat zijn allemaal zaken die losstaan van of het een goede auto is. Er worden op een Tesla ook concessies gemaakt, maar het lijkt alsof fans er blind voor zijn. Ik vind die concessies bijvoorbeeld bouwkwaliteit, maar ook circuitperformance. Het is zo typisch Amerikaans om een auto te hebben die enkel op de sprint scoort en dan is het ineens ‘de snelste auto ter wereld’. Sprinten is geen wetenschap, als je maar genoeg pk grip kan geven (wat tegenwoordig aardig makkelijk is) sprint elke auto naar 100 in 2 seconden. Wetenschap is genoeg downforce genereren en de auto zo maken dat hij het op alles goed doet. Snelheid, bochtenwerk, remmen. Een Model S is en blijft een twee ton zware walvis en het is wetenschappelijk niet mogelijk om daar goed bochtenwerk mee te realiseren. Indrukwekkend bochtenwerk voor het type auto wellicht, maar geen circuitwagen.
Je moet het zo zien: als het mogelijk was dat de snelste auto ter wereld een vierdeurs sedan is, dan was de McLaren Senna waarschijnlijk ook een vierdeurs sedan. Als je echt functie over vorm zet, is je uitkomst niet een grote sedan. De Tesla Model S zal nooit de snelste auto ter wereld worden. Snelst accelererende, ja. Maar dan heb je ook gelijk de makkelijkste titel te pakken.
Een Tesla zit vol met concessies, een BMW, Mercedes, Audi, of wat dan ook zit ook vol met concessies. Vaak wordt Tesla echter precies opgehemeld op een front waar andere fabrikanten concessies op maken, terwijl je dat vice versa ook makkelijk kan doen. Maar meestal wordt je dan beticht van Tesla bashen. Ik zou er zelf nooit één kopen.
tinnemans zegt
@Loek: Elke auto is een consessie; een F1 auto gaat de 24 uur van Le Mans niet winnen, maar een Le Mans auto ook geen F1 wedstrijd. Persoonlijk hecht ik geen enkele waarde aan circuitperformance, maar wel weer heel veel aan vakantieperformance. Bij DHL vinden ze bagageruimte vooral superbelangrijk. 😁😁😁 Elk merk heeft wel z’n fanboys maar die van Tesla hebben wel bovengemiddeld veel last van tunnelvisie. Maar het zijn moeilijke tijden en sommige mensen hebben een sterke behoefte aan idolen. Een beetje wat je eerder zag bij Apple en Steve Jobs.
superfunky zegt
@vondick: die is er al, iedere Plaid mag mij uitdagen in m’n Pana Turbo S Hybrid. Met genoegen! En dan doen we ook ff Zug-Utrecht by night ;), 5:46 is het ronde record 🤣🤣, incl. 1x tanken en een Big Mac!
banderas zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Sempiternal zegt
@superfunky 140 km/u gemiddeld is erg indrukwekkend over zo’n afstand, lekker zeg.
Mijn persoonlijk record staat nog op 3u5min voor Kässel – Basel grens. Zondag 5u vertrokken. Overigens niet met een Tesla 😉
Verder totaal irrelevant natuurlijk. En alleen belangrijk als je iets te bewijzen hebt 😃.
tinnemans zegt
@superfunky: Dat is 811km met een gemiddelde van 141km/u? Dat valt nog wel mee, al weet ik niet hoe bochtig/langzaam het 1e stuk is. Maar ik denk dat ik je wel bij kan benen, ik zou het net aan zonder tanken moeten kunnen redden, als ik de teller op 150 weet te houden.
superfunky zegt
@tinnemans: eens, er is ook nog wel ruimte voor verbetering 🤩. het zijn de max 120-140 in CH, de max 150-180 in NL en de Big Mac, die het hem doen ;). Maar in een klein uurtje Basel-Karlsruhe en 40-45 minuten Köln-NL grens, dan staat die Plaid alweer te laden. Daar ging het om, 3 rondjes rijd ik om zo’n hok, maar het sprintje mag hij winnen, hoor. Boeie! 🤣
tinnemans zegt
@superfunky: Ik hoop dat je die 150-180 in DE bedoeldt. Maar ik ben het helemaal met je eens, hoe een auto het doet op vakantieritten, en daar aangekomen in de bergen, vind ik veel belangrijker dan straight-line of circuitperformance.
superfunky zegt
@tinnemans: +50 vanwege de rijbewijs grens, he. Ze hebben me al een keer een taxi laten bellen ipv ff pinnen. Dat is vrij slecht voor het gemiddelde 🤣
Sempiternal zegt
@superfunky @tinnemans ik vind op 800 km de continu gemiddeld aanhouden wel knap hoor. Zit ook keertje tanken bij gok ik.
Dan nog even. Wel interessante psychologie waarom je met een panamera turbo s (veel hoger kom je niet op de grote lullen pikorde) nog steeds de behoefte voelt om teksten te gebruiken als “ik rij 3 rondjes om dat hok”. @superfunky ik ben nieuwsgierig 😉
superfunky zegt
@Sempiternal: je hebt gelijk, altijd een beetje een kleuter gebleven 🤣. Word gewoon zo moe van continue ophemelen van een inferieur merk, met inferieure producten. Heb zelf (om exact dezelfde fiscale cadeautjes als 99% van het hele EV legioen) in zo‘n Model S vertoefd. Echt waar, mijn eerste auto (een Seat Ibiza GTI) was beter. Ik kan een boek schrijven over alle gebreken, problemen en vooral absurd slechte service van dat plastic hok.
Maar goed Jaap heeft het ons vandaag uitgelegd in ander artikel. Het zijn D66 types. Altijd een ander de maat nemen, want zij hebben het begrepen en wij zijn allemaal dom. Dat moet ik me iets vaker realiseren 🙈🤣.
Sempiternal zegt
@superfunky En het plaatje is nu compleet met het erbij halen van zoiets sufs als de politiek.
I rest my case.
(VVD stemmert overigens).
tinnemans zegt
@Sempiternal: Ja, dat is ook meer theoretisch. Het tanken zou, in dat theoretische geval een net wel/net niet kunnen worden, maar wel een heel spannende. Omdat het meestal ’s nachts wel erg rustig in Duitsland is, zou het realistischer zijn om daar waar het kan en mag, proberen 170 of 180 te rijden, en dan haal ik het prima met 1 keer tanken.
sportabgasanlage zegt
Off-topic: mijn complimenten voor het nieuwe AB-logo! Ziet er een stuk moderner, en professioneler uit!
Alleen de kleur rood in combinatie met de headerfoto doet wel een beetje zeer aan je ogen ;-)
Las trouwens dat uit onderzoek door de TÜV in Duitsland bleek dat de Duitse merken met in het bijzonder Porsche wederom goed scoren als het gaat om betrouwbaarheid (911 steeds top 3) en de Fransen (incl Dacia) en Italianen weer eens onderaan bungelen.
harrie zegt
Wel vreemd, dat staat haaks op dat Italiaans onderzoek waaruit bleek dat Italianen goed scoren en dat Franse onderzoek waaruit bleek dat Fransen erg betrouwbaar zijn.
sportabgasanlage zegt
@harrie hahaha, die ja.
theblazerunner zegt
@sportabgasanlage: Larie. Wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan, aldus Dacia.
pindakoning zegt
Waar is eigenlijk onze Franse Porsche liefhebber gebleven?
bernoulli zegt
Vast even aan het opladen.
doublechevron65 zegt
@pindakoning: stroomuitval in la douce France 🔋
Sempiternal zegt
@pindakoning die is denk een aantal randzaken van hier zat. En daar geef ik m groot gelijk in
frederik zegt
Erg benieuwd naar de Sport Turismo. De CT is het wat mij betreft net niet namelijk, terwijl ik de normale Taycan erg geslaagd vind, zeker in een leuke kleur.
jippie zegt
Zo’n Taycan is best wel mooi samen te stellen. Jammer dat ook de meeste klimaatondernemers niet verder komen dan donkergrijs of zwart met een poep saai zwart interieur.
frank2b zegt
Als je iets introduceert, dan is dat toch altijd per definitie een primeur?
bernoulli zegt
De Tesla Roadster met Starman achter het stuur scheurt al een tijdje in een baan rond de zon, maar nu lanceert Porsche dus 5 primeurs tegelijk?