Porsche moet 918 Spyder opnieuw terughalen naar fabriek

Auteur: , 32 Reacties

Het personeel in de fabriek van Porsche werkt met kerst vermoedelijk gewoon door, want er staan ruim tweehonderd 918 Spyders te wachten op een fix.

Porsche roept de 918 Spyder weer terug

Auto van het Jaar of niet: Porsche roept in totaal 205 van zijn supercars terug, omdat bepaalde chassis-onderdelen voor problemen zouden kunnen zorgen. Het zou gaan om een voorzorgsmaatregel, want volgens de Duitse fabrikant hebben zich geen klanten met klachten gemeld. De constructiefout kwam namelijk aan het licht tijdens een interne kwaliteitscheck.

Het is niet exact duidelijk wat er mis is, maar Porsche heeft zo’n twee dagen nodig om de 918 Spyder weer veilig de weg op te sturen. Daaruit zou je kunnen concluderen dat er het nodige gefixt moet worden, maar dat kunnen we niet met zekerheid zeggen. Het is overigens niet de eerste keer dat de 918 Spyder teruggeroepen wordt: eerder dit jaar repareerde Porsche bij 46 auto’s namelijk de achteras.

Foto: Autojunk



32 reacties

Zat toevallig net nog eens de uitgebreide test van Chris Harris te kijken… Echt een kijktip! Van de drie (Laffe À, P1 en 918) zou deze t zeker worden voor mij… Of 10 andere prachtauto’s dje nog op t ‘lijstje’ staan ;)
@ukbob: Ik kan die test nergens vinden… linkje?

Thanks!
@stefetta:
Proving Electric Cars Won’t Suck – /DRIVE on NBC Sports: EP08 PT03
https://www.youtube.com/watch?v=NCoH1tWBKuU
Proving Electric Cars Won’t Suck – /DRIVE on NBC Sports: EP08 PT04
https://www.youtube.com/watch?v=LC5DaAwJhpU
@ukbob: de 918 is de enige auto die echt mooi is uit zichzelf, niet een die je moet leren waarderen of waardeert om zijn prestaties..
Door al deze terugroepacties hebben we tegenwoordig wel veiligere auto’s. Vroeger lieten ze deze auto’s gewoon doorrijden, nu worden de problemen opgelost en doet de media alsof er iets vreselijks aan de hand is.
@motiondrive: idd. En het kromme is zou deze auto’s of bmw toyota of wat voor merk dan ook niet worden terug geroepen. En er gebeurt wat loopt de media ook te zeiken dat ze er niks aan doen. Nu doen ze dat wel en krijg je altijd van laffe artikelen. Of zo auto ineens levensgevaarlijk is
@raym: Dat klopt, ben ik helemaal met je eens. En dan worden ALLE fabrikanten gelijk getrokken met die paar fabrikanten die af en toe eens (of sommige wat vaker dan af en toe) echte grove fouten maken.
Daar gaat de winst uitkering!
@bikevscar: Daar gaat de winst, uitkering! Of bedoel je de winstuitkering? http://www.spatiegebruik.nl/
@sir_smokalot: je moet nu niet zo gaan doen he, dat jij geen winst”uitkering” hebt gehad moet je niet op mij afreageren;-)
:)
Tja vag he…

Of is dat flauw? ;)
Mijn buurman, een totale techniekfreak op leeftijd, heeft altijd niks dan lof over Porsche. Niet omdat hij zo dol is op sportwagens, maar omdat hij Porsches kwalitatief gezien de beste auto’s ter wereld vindt. Volgens hem is er geen enkele autofabrikant te wereld die met zoveel zorgvuldigheid en precisie zijn auto’s in elkaar schroeft en laat controleren dan Porsche (exact zijn woorden). Twijfelen aan zijn woorden doe ik niet zo gauw; meneer heeft meer verstand van techniek in zijn kleine teen dan ik ooit zal hebben….

Maar als ik dit soort berichten lees begin ik toch te twijfelen en denk ik: waarom ontdekt Porsche dit soort constructiefouten nu pas? Zeker bij een model als de 918, het paradepaardje. Dat zou toch in alle opzichten een vlekkeloze auto moeten zijn?
@Rob: Je buurman heeft gelijk. Wij werken met sportauto’s in de verhuur en op het circuit. Die hebben nogal wat te lijden. Ferrari’s gaan altijd kapot, Lamborghini’s zijn altijd kapot, maar Porsches gaan altijd door! Een Porsche zit veel degelijker in elkaar dan vrijwel alle andere auto’s. Maar omdat het sportauto’s zijn krijgen ze wel ook meer voor hun kiezen.
@motiondrive:
Kan ik ook bevestigen wat hierboven gezegd wordt.(Wel rechtstreeks van de monteurs, ikzelf zat bij het raceteam).
Maar het kunnen kleine dingen zijn, niet eens een maandagochtend montage of iets dergelijks.
Recentelijk zoiets gehad;
Bij een toeleverancier voor een bepaalde autofabrikant was verkeerd zand bij de gietmallen voor de turbo’s gebruikt. Men was bang dat er gas in zat, of dat de structuur van het materiaal niet meer op orde was. En deze heb ik steekproefsgewijs moeten onderzoeken.
@motiondrive: behalve het oliefilter van de Cayenne Mk1, man man man, wat is dat een potje janken.
@Rob: nieuwe techniek en tijdsdruk van de concurrentie kunnen factoren zijn. Een nieuwe generatie 911 is in verhouding, makkelijk en vertrouwd om te ontwikkelen voor Porsche. Ik denk ook dat een nieuwe 911 nog veel intensiever en langer getest wordt.
Het is natuurlijk geen toeval dat Ferrari, McLaren en Porsche zowat tegelijk een paradepaardje presenteren.
@jorden: exact. Automerken hebben tegenwoordig veel meer haast met een nieuw model uitbrengen. Concurrentie is moordend en hevig onderworpen aan nieuwe features en gadgets.
@Rob: Er is kans dat de fout niet eens in iedere auto zit. Het kan ook een werknemer zijn geweest die op maandag ochtend zijn koffie niet heeft gehad en 5 chassis verkeerd in elkaar heeft geschroefd. Maar aangezien Porsche een naam heeft hoog te houden en graag het zekere voor het onzekere neemt lopen ze maar al te graag alle 918’s even langs voordat er 5 verongelukken door een constructie fout.
@robert110: In de tekst staat dat er ruim tweehonderd 918’s te wachten staan voor een reparatie, dus het lijkt me eerder een productiefout dan een fout van een werknemer
@erem13: lijkt me sws al sterk dat er aan zo’n auto een persoonlijke fout gemaakt kan worden door een fabriekswerknemer, waarsch word dit werk ook door een robot gedaan, 10 x gecheckt daarna door een computer, zo gaat dat namelijk ook in de audi A1 fabriek waar k laatst geweest ben
@mauricerma: worden de 918 niet met de hand gemaakt?
@patab

Dit soort hypercars (van grote fabrikanten )worden juist NIET met de hand gebouwd om zoveel mogelijk ”human error” uit te sluiten.

Merken als Pagani en Koenigsseg en in kleinere mate McLaren bouwen wel weer de auto grotendeels met de hand op omdat deze geen 100 tal miljoenen hebben om een assemblagelijn op te zetten voor 1 enkel model.

Bugatti even uit het verhaal gehouden ,want dat was een ”prestige project” van vw.
@scalemaster: ik heb effe zitten googelen en volgens mij staat er op verschillende plaatsen dat die toch met de hand wordt gemaakt?
@patab:

Hier een goed verhaal over de assemblage van een 918…
Dit is toch anders dan dat Pagani zijn auto’s bouwt….

Daar waar Pagani en derivaten het frame en monocoque handmatig in elkaar frommelen gaat dat bij porsche toch meer geautomatiseerd…

Assemblage van de electriek en motor is uiteraard wel handwerk..


Grappig weetje…

van 204 gebouwde Porsches per dag zijn er 4 van het type 918 en de rest 911
@scalemaster: je weetje klopt niet echt… Aangezien meer dan 50% van de productiecapaciteit de Cayenne betreft. Dus je zou hooguit kunnen zeggen dat dit voor Zufenhausen geldt, echter ben je dan ook weer de Cayman en de Boxsters vergeten.

Dus eigenlijk kunnen we concluderen dat die bron van jou niet zeer legit is.
@erem13: beide is mogelijk, dus een voorzorgsmaatregel. Goed van porsche, maar t blijft op de een of andere manier slechte reclame.
‘Het is niet exact duidelijk wat er mis is, maar dat kunnen we niet met zekerheid zeggen.’
Schrijf dan geen artikel!
@scalemaster

Ik vergeet de link.
https://autos.yahoo.com/blogs/motoramic/inside-the-porsche-918-spyder-factory–where-even-the-screwdrivers-are-smart-155031438.html
@scalemaster: das iets da ik morgen zal bekijken. Dankje voor de moeite!
Maar uitgaand van wat je net hebt neer getypt kunnen we ervan uitgaan dat het een semi-hand-crafted auto is. Als je het zo kan noemen tenminste :p

Dus in de nabije toekomst kunnen we eigenlijk weten da wij na elke 50ste 911 die we tegen komen een 918 kunnen verwachten! Da belooft dan! :-)
Wij krijgen een Turbo S als leen auto ! Ook geen straf
Mmm beetje een tupperware modelletje zeker..


(Nee, das een grapske!) mooie ingewikkelde machine, waar natuurkundige wetten tot het uiterste gevergd worden.. (Ofzoiets..) Vrolijke kerstfeest alle medebloggers hoHoHO!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).