• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche Taycan is nu populairder dan 911

Auteur: machielvdd, gepost 15 oktober 2021 om 17:56 – 33 Reacties

De Taycan verkoopt nu beter dan de 911

Het viel te verwachten, maar het is nu zover: de Taycan verkoopt beter dan een 911.

Porsche is al lang geen pure sportwagenfabrikant meer, maar dat betekent niet dat hun sportwagens in de marge gedrukt worden. Ook van de 911 weet Porsche namelijk nog serieuze aantallen neer te zetten. Dit ondanks het feit dat de goedkoopste versie (in Nederland) al bijna anderhalve ton kost.

In de eerste drie kwartaal van dit jaar wist Porsche wereldwijd 27.972 exemplaren van de 911 te slijten. Daarmee verkoopt de 911 nog steeds aanzienlijk beter dan Porsches instapsportwagen, de 718. De Boxster en Cayman waren samen goed voor ‘maar’ 15.916 verkochte auto’s.

De verkoopaantallen van de 911 zijn flink gestegen ten opzichte van vorig jaar, namelijk met 10%. Dit is niet verrassend, want Porsche is druk bezig geweest de line-up van de 992 uit te breiden. Daarmee zijn ze al een aardig eind. Alleen een GT3 RS, GT2 (RS) en een Speedster ontbreken nog. Maar dat zijn toch niet de varianten waar grote aantallen van worden verkocht.

De 911 blijft dus onverminderd populair, maar er is een model dat de 911 heeft ingehaald qua verkoopcijfers. Voorheen was de 911 het derde best verkopende model (na de SUV’s), maar die plaats moet de Elfer nu afstaan. Van de Taycan werden namelijk 28.640 stuks verkocht in de afgelopen drie kwartaal. De Cayenne en Macan verkochten nog steeds met afstand het beste, met respectievelijk 62.451 en 61.944  verkochte exemplaren.

Dat de Taycan nu beter verkoopt dan de 911 mag geen verrassing heten. Na afloop van het eerste half jaar zagen we al dat de Taycan de 911 op de hielen zat. Waarschijnlijk gaat de Porsches aleerste EV het alleen nog maar beter doen, want er is sinds dit jaar ook een instapversie die ruim 20 mille goedkoper is.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Een Porsche is nu minder exclusief dan ooit
  • Video - Porsche 911 (992) GT3 doet een snelle sprint
  • Dit is de Porsche Taycan Cross Turismo!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, Elektrisch, Porsche, Taycan, Video

Vorig bericht: « Meld je nu aan voor de Autoblog Driving Experience – Winter Editie!
Volgend bericht: Breek! Dit is de F1 kalender voor 2022! »

Lees Interacties

Reacties

  1. bernoulli zegt

    15 oktober 2021 om 17:59

    Slecht nieuws voor Charles 911. :(

    Login om te reageren
  2. Charles Taycan 4S zegt

    15 oktober 2021 om 18:51

    Goed nieuws voor Charles Taycan !😜 Proficiat Porsche met dit behaalde resultaat en deze eerste heerlijke , begerenswaardige EV!👍

    Login om te reageren
  3. tinnemans zegt

    15 oktober 2021 om 19:08

    @loek; Kun je er de SUV aantallen ook nog bijhalen? Ik kon alleen die van vorig jaar vinden en, even uit m’n hoofd, verkochten de SUV’s ongeveer 4 keer zoveel als de 911.
    Ik gun het Porsche best dat ze nog een sportwagenmerk zijn, maar de klanten beslissen helaas anders.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      15 oktober 2021 om 19:51

      @tinnemans: eigenlijk moet je daarvoor bij @machielvdd, de auteur van het artikel, zijn ;) maar hier alsnog:
      Cayenne: 62.451
      Macan: 61.944
      Taycan: 28.640
      911: 27.972
      Panamera: 20.275
      Cayman/Boxster: 15.916

      Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      15 oktober 2021 om 20:08

      @tinnemans Je hoort het van mijn collega ;) Ik heb het er inmiddels ook bij gezet in het artikel.

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        16 oktober 2021 om 07:03

        @machielvvd en @loek; Wat stom van me, ik dacht echt dat ik naar de auteur gekeken had. Sorry daarvoor.
        En beide bedankt voor de reactie en het toevoegen.

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          16 oktober 2021 om 07:19

          En @machielvdd typen is blijkbaar ook al heel moeilijk. 🤔

          Login om te reageren
  4. sportabgasanlage zegt

    15 oktober 2021 om 19:09

    Helemaal prima. Hopelijk enigszins betaalbaar over een jaar of 4! Als ik dan toch EV moet van al die milieuridders, dan maar iets leuks.

    Login om te reageren
  5. tjorque zegt

    15 oktober 2021 om 19:11

    Over naar Charles… 🤪
    Charles kan je even uitleggen hoe dat zou kunnen komen? 🤣

    Login om te reageren
  6. flyerbunch zegt

    15 oktober 2021 om 19:11

    Afwachten wat de Macan EV gaat doen..

    Login om te reageren
  7. Charles Taycan 4S zegt

    15 oktober 2021 om 19:18

    @tinnemans, in antwoord op jouw vraag:
    De Cayenne daarvan zijn er tot en met september 62.451 stuks verkocht. De Macan volgt vlak daarachter met 61.944 exemplaren. Dan komen de Taycan en de 911. De Panamera is dit jaar voorlopig goed voor 20.275 stuks en de 718 Cayman en 718 Boxster komen op een totaal van 15.916 verkochte auto’s.😉

    Login om te reageren
  8. monsieurleloure zegt

    15 oktober 2021 om 19:19

    Heeft Karel uit Frankrijk niet zo’n unit?

    Login om te reageren
    • Flutterbi zegt

      15 oktober 2021 om 19:36

      Opvallend. De model S loopt voor geen meter meer maar de Taycan doet het prima. Is dit de voorbode wat concurrentie Tesla aan gaat doen?

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        15 oktober 2021 om 23:39

        @Flutterbi: nee, voor zover ik weet levert Tesla de Model S nog niet (in grote getallen) uit. Is dus meer een aanbod probleem en niet (enkel) een gebrek aan vraag.

        Login om te reageren
        • Flutterbi zegt

          16 oktober 2021 om 11:15

          Je bent compleet verkeerd geïnformeerd ouwe dibbes. De vraag naar S is gekelderd.

          Login om te reageren
  9. vaakbenjetebang zegt

    15 oktober 2021 om 19:39

    Toch doet Porsche dat heel knap. Het merk wordt met name geassocieerd met de 911 maar verkoopt al jaren vooral van die wanstaltige SUV’s, en toch blijft het imago als sportwagenmerk recht overeind.

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      16 oktober 2021 om 07:15

      @vaakbenjetebang; Ik kijk graag naar feiten, dat voorkomt teleurstellingen. Voor mij is Porsche geen sportwagenmerk meer, maar een reseller van Audi modellen, die toevallig ook nog een paar eigen sportwagens verkopen.
      Het zou me niets verbazen dat als je de Porsche SUV’s stript, je meer met Audi, VW en Skoda gedeelde componenten tegenkomt dan wanneer je een BMW 318i met met een M3 vergelijkt. En dan heb je het over dezelfde modellijn versus een zogenaamd zelfstandig merk.
      Maakt dat verder heel veel uit? Nee, niet echt, behalve als je met de verkeerde verwachting een auto aanschaft, en dat geldt dan net zo goed voor die 318 als de Porsche SUV’s.

      Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      16 oktober 2021 om 08:45

      @vaakbenjetebang, @tinnemans, doordat Porsche goed SUV’s verkoopt en daar goed geld aan verdiend zijn ze in de positie om uitstekende sportauto’s te kunnen blijven bouwen met de nieuwste (EV)- technologie. De Taycan is daar een uitstekend voorbeeld van…👌

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        16 oktober 2021 om 09:44

        @tinnemans, @charles Niemand hoeft mij uit te leggen hoe de zaken werkelijk in elkaar steken bij Porsche, mijn punt is dat ze het daar ondanks het feit dat ze voornamelijk loodzware SUVs met Audi-onderdelen en al even zware luxesloepen (hetzij met verbrandingsmotor, hetzij met elektromotor) uitbraken, nog altijd voornamelijk een imago op weten te roepen van sportwagenfabrikant. Dat is gewoon waanzinnig knappe marketing. Het zal me oprecht benieuwen of de opvolger van de Cayman ook een fatsoenlijke sportwagen wordt met in het achterhoofd de kennis dat een gewichtstoename van 300kg (!!!!) acceptabel wordt geacht. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon heel veel gewicht, en ik heb het hier eerder gezegd: niemand is ooit uit een Cayman S gestapt om te zeggen: “leuke auto, maar hij zou beter zijn als hij 300 kilo meer woog en veel koppel had”.

        Login om te reageren
        • sportabgasanlage zegt

          16 oktober 2021 om 12:48

          Ook de suvs van Porsche gaan als de brandweer hoor, en de kwaliteit staat echt op hoger peil dan de Audi’s en VW’s, zie de vele testen

          Login om te reageren
        • Variomatic zegt

          16 oktober 2021 om 13:40

          @vaakbenjetebang: het is niet alleen marketing, de look & feel is ook daadwerkelijk totaal anders als je bijv een Q5 met een Taycan vergelijkt. Ook wbt onderstel, karakter van motor en versnellingsbak: Porsche krijgt altijd de vrije hand om er een eigen draai aan te geven wat de auto’s echt een verschillend karakter geeft. De materiaalkeuze in het interieur is bij Porsche ook echt wel een tandje beter. ‘Een Audi met een Porsche badge’ of ‘een VW met een Audi logo’ vind ik altijd nogal gratuit geklets.. de verschillen zijn echt legio, tot aan bijv. meer laklagen aan toe.

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            16 oktober 2021 om 13:42

            @Variomatic: Allemaal waar en superfijn, maar het maakt een Macan nog altijd geen sportwagen.

            Login om te reageren
            • Charles Taycan 4S zegt

              16 oktober 2021 om 14:50

              @vaakbenjetebang, nee , de Macan is geen sportwagen, daar heeft Porsche andere modellen voor, echter wel de best sturende SUV!

              Login om te reageren
  10. roadster zegt

    15 oktober 2021 om 21:00

    Dus mensen die een gezins Porsche zoeken, kopen meer dan 3 keer zo vaak een Cayenne dan een Taycan (ondanks de stimulerende maatregelen voor de laatste). Gefeliciteerd ICE, nog vele jaren!

    P.S. Mazda schijnt meer van de 3 dan de mx5 te verkopen. En Toyota meer Corolla’s dan gt-86’s. Misschien kunnen jullie aan dit opmerkelijke feit ook eens een artikel wijden?

    Login om te reageren
  11. xjs678qr zegt

    15 oktober 2021 om 21:53

    De Panamera is geen lang leven meer beschoren denk ik zo…

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      16 oktober 2021 om 08:08

      Jammer want die is een stukje ruimer dan de taycan als ik me niet vergis…

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        16 oktober 2021 om 09:23

        @xjs678qr, @tjorque, er treed idd enige vorm van kannibalisatie op met de Panamera hoewel deze wel iets groter en ruimer is, echter de Taycan is wel sportiever op alle vlakken. Wellicht dat de opvolger van de Panamera ook volledig elektrisch wordt….de Taycan heeft de paden geëffend…

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          16 oktober 2021 om 13:46

          @charles Een maatje panamera shooting brake EV… als ik ooit wat beter boer zou ik die nog overwegen.

          Maar de taycan is echt te klein voor ons gezin.

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            16 oktober 2021 om 14:32

            @tjorque, de Pan is iets ruimer dan de Taycan. Er is nu ook de Taycan Crossturismo die is achterin ook iets ruimer dan de sedan. Overigens vind ik als bezitter van een Taycan de ruimte achterin voldoende, wanneer ik met mijn 1,89 m achter het stuur zit en mijn lange benen dan kan mijn vrouw van 1,78 m gewoon normaal achter mij zitten, mede geholpen door de uitsparingen in de accubodem!😉👍 ( maar liever nog zit ze achter het stuur!)😜

            Login om te reageren
  12. Charles Taycan 4S zegt

    16 oktober 2021 om 08:37

    Porsche heeft met de Taycan laten zien dat het begrip elektrisch rijden en sportwagen uitstekend te combineren valt. Hoe meer Taycan’s er verkocht worden hoe meer ambassadeurs die hun weifelende familie, vrienden en collega’s kunnen uitleggen en laten voelen dmv een eigen rijervaring dat een elektrische Porsche geen achteruitgang is maar een vooruitgang. Welldone Porsche!👍👌

    Login om te reageren
  13. 3246cm252kw zegt

    16 oktober 2021 om 12:38

    Hij blijft toch wel foeilelijk en ordinair! Maarja ik snap dat men voor deze budget Porsche gaat… zonde om naar de overheid te brengen…

    Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      16 oktober 2021 om 12:54

      @3246cm252kw, haha! Budgetporsche… je zou de gemiddelde verkoopprijs eens moeten weten met opties…. niet bepaald budget…911 range.👍😉

      Login om te reageren
  14. grandmasterb zegt

    19 oktober 2021 om 00:03

    Dure duitse auto’s moet je ook niet nieuw kopen, maar net met de kop eraf, dat scheelt zo 20-40%, ze schrijven namelijk razendsnel af de eerste jaren, dan is het geld van die opties ook meteen weg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North