• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche vindt EV actieradius niet extreem boeiend

Auteur: jaapiyo, gepost 19 september 2020 om 16:27 – 58 Reacties

Porsche kiest in de strijd voor actieradius voor dezelfde approach als ondergetekende met tenniswedstrijden. Als je niet kan winnen, dan maar net doen alsof ‘het mooiste punt’ maken belangrijker is.

Het was en is wel een beetje een dingetje bij die Taycan, die actieradius. Voorafgaand aan de introductie van de auto hadden Porsche-mensen immers hele grote woorden. Dat Tesla, dat was eigenlijk maar kut met peren. Het zou nog even duren, maar met de toen nog te introduceren ‘Mission E’ die later de Taycan zou worden gingen de Duitsers die Amerikanen volledig wegblazen.

Vindaloo

Maar ja, toen dat productiemodel dan eindelijk gelanceerd werd, vielen de specs sommigen een beetje tegen. Met name de actieradius blies ons helemaal niet zo weg. Vanaf een bootje in Harderwijk haalde @autoblogger tijdens een AB borrelavond destijds nog zijn laptop van stal, om eens even zijn gal te spuwen over Stuttgarts super-EV. Inmiddels heeft de voormalig Audi fanb0i zijn boksbeugels aan de kant geschoven voor een Tesla. Niemand is perfect. Overigens top tip: de madras bij het lokale restaurant in de haven is best wel vindaloo.

Porsche gaat voor het betere rijden

Enfin, Porsche’s ontwikkelingschef Michael Steiner heeft nu gereageerd op Porsche’s aanvliegroute voor EV’s. Volgens hem is actieradius weliswaar belangrijk, maar niet per se het belangrijkste aspect van een EV, in ieder geval niet voor Porsche. Bij de Duitse media laat Steiner het volgende optekenen:

Natuurlijk is de actieradius relevant. Maar de vraag is, hóe relevant in vergelijking met andere eigenschappen van de auto? We hebben met de Taycan nooit geprobeerd om wereldkampioen actieradius te worden. We willen wel de benchmark zijn qua rijdynamiek.

Michael Steiner, Herr Doktor Spin

korte laadtijden

Volgens Steiner heeft het überhaupt geen zin om een ‘actieradiusoorlog’ te starten met andere fabrikanten. In zijn ogen is het veel belangrijker om snelle laadtijden te verwezenlijken:

Volgens mij heeft het geen zin een oorlog te beginnen om de grootste actieradius. Ongeveer 400 kilometer is volgens ons prima. Als lange stukken gereden worden, wat niet elke dag zo is, zijn korte laadtijden belangrijker.

Michael Steiner, maakt zijn eigen regels

Kan jij meegaan in het verhaal van Steiner? Of denk je dat Porsche die Taycan echt wel 600 kilometer actieradius had gegeven als dat relatief makkelijk was? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche Exclusive pakt Taycan Cross Turismo beet
  • Porsche Taycan Cross Turismo rij-impressie
  • Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan
    Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

actieradius, Elektrisch, michael-steiner, Porsche, Taycan

Vorig bericht: « AB Video – Zo werken de BMW M knoppen (X5M Competition)
Volgend bericht: Koop dit huis met een eigen wasbox »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pascal zegt

    19 september 2020 om 16:32

    De actieradius is heus niet het enige wat telt, tot zo ver heeft ie gelijk. Maar zolang de actieradius (in real world gebruik met een beetje doorrijden) hooguit 300km is, is het gewoon nog een issue. Zodra ze in de buurt komen van het dubbele zouden ze van mij pas mogen zeggen dat actieradius niet meer van het grootste belang is.

    Login om te reageren
    • 993carrera4s zegt

      19 september 2020 om 20:53

      @Pascal: U heeft geen EV zo te lezen. 600 km is onzin. Zou de auto ook 300 kg minder accu’s kunnen hebben, daar wordt het wel een betere auto van. En dat is nu net het punt van de Taycan, ding weegt bijna 2200 kg. Tesla haalt met 75kW accu meer range dan de Taycan met 98kW.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        20 september 2020 om 09:47

        Jammer verkeerd gezien, ik rijd een Model 3 (LR AWD).

        Login om te reageren
        • riel zegt

          20 september 2020 om 21:15

          @Pascal: met alle respect, daar haal je 400 km mee óf elke 300 km 25min aan de lader. Het ís geen issue

          Login om te reageren
    • mnmg71 zegt

      19 september 2020 om 22:58

      @Pascal: dat is dan nu want met mijn Taycan reed ik afgelopen week 560km op een lading :))

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        20 september 2020 om 09:55

        Dat is uitgesloten (zeker in ‘real world gebruik met een beetje doorrijden’ wat ik hierboven als uitgangspunt neem). Kletspraatjes zit hier niemand op te wachten.

        Login om te reageren
        • mnmg71 zegt

          20 september 2020 om 22:41

          @Pascal: nou, nee dus. Dat is je aan de snelheid houden op de range stand in een 4s met grote batterij. Ik was zelf ook lichtelijk verbaasd maar ben van Porsche gewent dat ze de opgegeven prestaties overtreffen. Blijkbaar bij de range dus ook. Verder een beetje netjes blijven hè, een serieuze comment kletspraatjes noemen is niet echt nodig.

          Login om te reageren
          • Pascal zegt

            21 september 2020 om 09:21

            Dat is dus niet met ‘een beetje doorrijden’ wat ik zei (en wat de gemiddelde Porsche rijder heus best af en toe even wil doen) maar wanneer je aan het ‘hypermilen’ bent; met 100 op de snelweg. De verhalen online bevestigen dat je uitsluitend met zulk rijgedrag in de buurt van de 550 a 600km komt. Dat is nog steeds heel netjes van Porsche, maar dus niet het ‘real world usage’ waar mijn comment over ging.

            Dan heb je ook nog het probleem dat je je accu helemaal niet elke dag tot 100% wilt opladen maar eerder tot 80% a 90% én niet steeds helemaal wilt leegrijden (als de levensduur je tenminste een beetje lief is); met eveneens een lagere range tot gevolg. Ik laad m’n Model 3 altijd maar tot 90% op en heb dan 427km range. Aangezien ik wel af en toe iets steviger doorrijd, haal ik dan ruim 350km in het echt. Voor mij is dat overigens meer dan genoeg.

            Login om te reageren
            • mnmg71 zegt

              21 september 2020 om 17:46

              @Pascal: als je lekker door rijdt is de range in de taycan hetzelfde dus. Alleen met wat meer fun.

              Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      20 september 2020 om 10:24

      @Pascal: voor een ondernemer is die 300 km niks

      Login om te reageren
      • riel zegt

        20 september 2020 om 21:16

        @wildbeest: ik ben ondernemer. Ik heb er ruim voldoende aan. NL is niet zo groot.

        Login om te reageren
      • Pascal zegt

        21 september 2020 om 08:53

        Heeft weinig met ondernemer zijn te maken, ik ben zelf ook ondernemer maar m’n kantoor is hier maar 20km vandaan en ik hoef met mijn werk weinig bij klanten op bezoek. Als gevolg laad ik de Model 3 gemiddeld maar eens in de 3 a 4 dagen bij. In m’n tijd dat ik consultant was reed ik veel meer; dan had ik regelmatig opdrachten waarvoor ik 100km+ enkele reis per dag moest rijden. (erg blij dat dat niet meer hoeft trouwens)

        Login om te reageren
  2. Remkus zegt

    19 september 2020 om 16:35

    Ergens kan ik me wel vinden in deze benadering. Maar, in mijn persoonlijk situatie is dit bullshit logica. Een ritje het land in, ik woon in het Noorden van het land, gaat als retourtje snel over de 400km en dat betekent dat ik tussentijds laden móet. En dat is simpelweg nog lang niet altijd een optie.

    Ik heb echt 500+km range nodig wil ik in de dit klein kut landje heen en weer kunnen cruisen zonder de verplichting te hebben om op te laden. Laat staan dat ik Duitsland in moet. Of een in een lekker tempo – uiteraard na 19:00 ’s avonds ? – heen en weer wil.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      19 september 2020 om 17:01

      Wie gaat daar dan ook wonen!? ;)

      Bullshit logica is het als je jouw situatie als leidend beschouwd. Er zullen net zoveel mensen zijn die aan 100km actieradius genoeg hebben.

      Dus jouw eerste zin is denk ik wel logica! :)

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        19 september 2020 om 19:08

        @reactief: hij zegt letterlijk: ” in mijn persoonlijk situatie is dit bullshit logica”

        Noorden is verder heerlijk wonen hoor ?. Woon zelf in Utrecht maar mis de rust ruimte en “waar voor je geld” best af en toe.. ?

        Login om te reageren
      • fabian159 zegt

        19 september 2020 om 22:32

        Ja maar die mensen rijden in een twingo uit 2005.

        Login om te reageren
    • maarteno zegt

      20 september 2020 om 09:51

      Rij je dan direct heen en terug of ga je ergens heen? Zijn toch relatief weinig plekken waar je terwijl je je andere business doet geen laadpaal in de buurt is.

      Login om te reageren
    • EJS zegt

      20 september 2020 om 15:37

      Ik woon niet in het noorden van het land, maar in de buurt van Nijmegen en kan ook echt niet af met een praktijk actieradius van 300km. Het zou gemiddeld toch twee keer in de week betekenen dat ik ergens geforceerd koffie moet gaan drinken omdat m’n auto opgeladen moet worden halverwege de dag.

      Login om te reageren
    • mnmg71 zegt

      21 september 2020 om 17:48

      @Remkus: die 500+ km rijdt ik met mijn taycan. En als je de snel lader gebruikt gaat het bizar snel.

      Login om te reageren
  3. harrie zegt

    19 september 2020 om 16:39

    Oh range niet belangrijk, ik dacht bijna een decennium geleden ergens in een arrogant interview te hebben gelezen te hebben dat ze die amateurs van Tesla wel even op alle fronten weg zouden blazen.

    Login om te reageren
    • superfunky zegt

      19 september 2020 om 22:25

      @harrie: misschien moet je ff de verkopen erbij zoeken. Kijk vooral ff voor grap naar Europa, maar in NL zie je precies hetzelfde.
      Conclusie: Tesla is hoog segment (S en X) al kwijt aan Porsche en Audi. Verkopen geen auto meer.

      Login om te reageren
  4. ty5550 zegt

    19 september 2020 om 16:59

    Goh, ik snap ze ergens wel. Porsche blijft een sportief merk. Sportieve banden en dergelijke helpen niet echt bij de actieradius. Het belangrijkste voor hun was prestaties en daar zijn ze in geslaagd.

    Daarnaast zou het mij niet verbazen dat op de autobahn tegen iets hogere snelheden de taycan zuiniger is dan de meeste tesla’s met zijn twee versnellingen.

    Login om te reageren
  5. flutterby zegt

    19 september 2020 om 17:07

    Uiteindelijk moeten de Taycan verkopen ook niet teveel hun eigen merk kannibaliseren. Brandstofmotoren verdienen ze meer aan.

    Login om te reageren
  6. balboni zegt

    19 september 2020 om 17:24

    Actieradius is belangrijk maar belangrijker is dat er veel gelegenheid is om te (snel) te laden

    Login om te reageren
  7. sirdrinksalotofpetrol zegt

    19 september 2020 om 17:33

    Ik snap het wel, hoever kom je met een volle tank van een 911 turbo?

    Login om te reageren
    • Ja, ik weer! zegt

      19 september 2020 om 22:31

      I.d.d. Was actieradius bij Porsche ooit wel een USP dan?!

      Login om te reageren
  8. spidermann zegt

    19 september 2020 om 17:34

    Grappig afgelopen week een bekende uit Duitsland met Tayman gesproken. Bleifuss betekent 260 km actieradius, met zijn vrouw erbij 360 km.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      19 september 2020 om 23:10

      Zorgt zij voor zoveel spanning tijdens het rijden?

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        20 september 2020 om 09:49

        das de AERS, Auditieve Energy Recovery System….die blijft maar kletsen

        Login om te reageren
      • bohica zegt

        20 september 2020 om 10:39

        @karhengst: gewicht

        Login om te reageren
  9. donstorm zegt

    19 september 2020 om 17:48

    Porsche probeert een optimum te vinden tussen alle parameters die een Porsche definiëren. Range is daarbij niet alles, het draait ook om rijdynamiek, stuurgedrag, laterale dynamica, rijcomfort etc. Als je alleen om range geeft dan bouw je zoiets als de Lightyear One: super aerodynamisch met een efficiënte aandrijflijn resulterend in een verbruik van circa 8.0-9.0 kWh/100 km. Dit is de helft van wat de huidige EVs doorgaans weten te presteren maar performance en rijdynamiek moet je dan vergeten. Porsche is gelukkig niet begonnen met achterhaalde 400 volt techniek maar direct van start gegaan met een hoog 800 volt systeemvoltage. Om range te verbeteren kan Porsche overwegen om geen IGBT techniek meer toe te passen maar Si MOSFET’s in hun omvormers. Hiermee is de efficiency weer wat te verbeteren, de motoren zijn al verdomd goed en daar valt weinig te halen. Hoe je er ook tegenaan kijkt, Porsche is goed bezig.

    Login om te reageren
    • rs999 zegt

      19 september 2020 om 17:52

      Het komt er op neer dat een Tesla niet in te halen valt.
      Vraag me af of zo een taiqo ceramische schijfen heeft ?
      Tesl model S 0-100 in 2,5sec stalen basic schijfen
      Ik denk dat het afgelopen is with german cars

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        19 september 2020 om 23:35

        Wat hebben het soort remschijVen te maken met 0-100 tijd?

        Login om te reageren
      • 911targa zegt

        20 september 2020 om 14:55

        @rs999: geen enkele Tesla doet at in 2,5 s. Sjoemel cijfers.

        Login om te reageren
        • riel zegt

          20 september 2020 om 21:23

          @911targa: tuurlijk wel.

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        20 september 2020 om 17:38

        @rs999: Porsche ziet Tesla net als Nissan niet als concurrent, hoeveel beter ze op papier ook zijn..

        Login om te reageren
  10. banderas zegt

    19 september 2020 om 18:32

    Actieradius zit tussen de oren. Mijn benzine haalt bv 450km en moet 1x per week tanken. Lange trippen doe ik nauwelijks en dan is na apar uur rijden even 20/40min laden echt geen ramp. Dan eet of chill je wat. Zit allemaal tussen de oren.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      20 september 2020 om 15:41

      Mijn auto rijdt 650 km op een tank en ik tank momenteel gemiddeld 2 keer per week. Pre corona was dat 3 tot 4 keer..

      Login om te reageren
  11. airditude zegt

    19 september 2020 om 18:59

    Als ze alleen bij Tesla nou eens een designer inhuren voor de looks. Ohw en het interieur kan ook wel wat sfeer en mooie materialen gebruiken, zo’n karige bedoeling.

    Login om te reageren
  12. frederik zegt

    19 september 2020 om 19:02

    Een klassieke 911 komt ook niet verder dan 300-400 km op een tank. Zolang het opladen snel gaat lijkt me het geen probleem.

    Login om te reageren
  13. thjvanvlerken zegt

    19 september 2020 om 19:05

    Volgensmij is de actie radius in praktijk helemaal niet zo verkeerd. Ik heb begrepen dat het verschil tussen een model s en een taycan niet zo groot is als dat de wltp en dergelijke doet blijken. De range die is opgegeven haalt de taycan in praktijk met gemak, de tesla niet.

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      19 september 2020 om 21:17

      Dat kwam uit een whatcars onderzoek. Uit dat onderzoek had zelfs de etron bijna even grote range als de model 3 long range.

      Login om te reageren
  14. goodvibrations zegt

    19 september 2020 om 19:13

    Kan me er best wel in vinden eigenlijk.. De keren dat ik veel verder rijdt.. Keertje Parijs, paar keer Duitsland, een keertje wintersport paar keer per maand nar FRL vallen best mee.. Snelladen zou op zich voldoende moeten zijn.. Maar toch is het wel ff wennen qua gevoel denk ik..

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      19 september 2020 om 19:27

      @goodvibrations: rijd ?

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        19 september 2020 om 20:58

        Maak nie uit

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          19 september 2020 om 23:37

          Jawel!!!

          Login om te reageren
  15. robert110 zegt

    19 september 2020 om 20:40

    De actieradius moet in mijn ogen minimaal genoeg zijn voor een volledige dag. Alles daarboven is mooi meegenomen. De laadtijd maakt dan ook weinig meer uit.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      20 september 2020 om 09:53

      Dan nog kan jouw gemiddelde dag 500km zijn of 100km, is wel een wereld van verschil.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 september 2020 om 11:05

      @robert110: de actieradius moet voldoende zijn dat je niet structureel hoeft te snelladen (meer dan 2x per maand). Je wilt uiteindelijk ook niet elke dag na elk ritje moeten laden.

      Login om te reageren
  16. koeberg zegt

    19 september 2020 om 21:02

    Bereik vergroten kan makkelijk door een grotere batterij te plaatsen. Maar die zijn zwaar. Dan wordt de auto een stuk zwaarder en dat gaat ten koste van de rijeigenschappen.
    Waar extra bereik ten koste gaat van rijdynamiek, kiest Porsche ervoor dat niet te doen. Lijkt me uitstekend dat Porsche één aspect boven een ander stelt. Kan een ander merk een andere afweging maken.

    Login om te reageren
  17. pivavar zegt

    19 september 2020 om 22:17

    Actieradius moet genoeg zijn voor een volledige dag? Ben ik bang dat er heel weinig keuze is voor jou. Nu en in de toekomst. Zelfs 70 liter diesel ben ik soms in 6 uurtjes kwijt.

    Login om te reageren
  18. nemreh zegt

    20 september 2020 om 08:47

    De uitkomsten van het onderzoek van Whatcar.
    Auto’s en verbruik middels praktijktest.
    Interessant is het verschil tussen opgegeven KM en daadwerkelijk.
    Als dit onderzoek echt representatief is dan wel verbazend dat een merk als Tesla welke al jaren ervaring heeft opgebouwd de opgegeven range bij lange na niet behaald. Hetzelfde geldt voor batterij management.
    Hierin is de Porsche in het voordeel en wat betreft de auto als geheel volgens mijn subjectieve mening niet terecht om deze continue met de Tesla te vergelijken. Ze zijn beiden elektrisch… daar houdt het wat mij betreft ook wel bij op ;-)

    9. Audi e-tron: Officieel bereik: 385 kilometer . Praktijkbereik; 315 kilometer (18 procent minder)

    8. Nissan Leaf: Officieel bereik: 385 kilometer. Praktijkbereik: 349 kilometer (9 procent minder)

    7. Mercedes-Benz EQC: 400 Officieel bereik: 417 kilometer. Praktijkbereik: 334 kilometer (20 procent minder)

    6. Hyundai Kona Electric 64 kWh: Officieel bereik: 449 kilometer. Praktijk: 416 kilometer (7 procent minder)

    5. Kia e-Niro 64 kWh: Officieel bereik: 455 kilometer. Praktijkbereik: 407 kilometer (10 procent minder)

    4. Jaguar I-Pace: Officieel bereik: 470 kilometer. Praktijkbereik: 407 kilometer (13 procent minder)

    3. Tesla Model X 100D: Officieel bereik: 505 kilometer. Praktijkbereik: 375 kilometer (26 procent minder)

    2. Tesla Model 3 Long Range: Officieel bereik: 560 kilometer. Praktijkbereik: 340 kilometer (40 procent minder)

    1. Tesla Model S Long Range: Officieel bereik: 610 kilometer. Praktijkbereik: nog niet getest

    Login om te reageren
  19. Pascal zegt

    20 september 2020 om 10:03

    Ach stel dat Porsche toevallig wel koploper was geweest met range? Dan gok ik dat ze het van de daken hadden geschreeuwd en zichzelf de voorloper in EV land hadden gekroond. Nu lukt het ze nog niet, dus dan is ‘t ineens toevallig toch niet de prio. Zo praat iedereen lekker in z’n eigen straatje, marketing en image zijn ook belangrijk.

    Login om te reageren
  20. superhans zegt

    20 september 2020 om 11:52

    Keek gisteren een review door Autotrader van de Mini electric die in de praktijk 150km haalde. Is actieradius niet vooral een dingetje voor grotere auto’s? Niet iedereen wil een grote auto.

    Login om te reageren
  21. pinto zegt

    20 september 2020 om 12:10

    Ik ben al met mijn Taycan op de Nordschleife geweest en de weg er naar toe hebben we juist de rustige limietloze autosnelwegen genomen (en hij haalt de 269 km op de teller ook bergop dus hij kan veel harder als hij niet afgeregeld was) en geen stress gehad over actieradius. Voldoende snelladers overal en dan ga je echt in 21 min van 10% naar 80%. Wat een gave auto is dit (ik heb ook nog een e46 M3 dus heb wel wat vergelijkingsmateriaal.)

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      20 september 2020 om 13:39

      @pinto: aan zulke opmerkingen heb je tenminste wat .

      Login om te reageren
  22. jag1960 zegt

    20 september 2020 om 16:37

    Ik rijd nu 3 jaar een Tesla S 100D en zou dit vooralsnog wederom verkiezen boven de Taycan ivm de range. De wltp van 580 km komt in praktijk neer op zo’n 350 tot max 400 km. 2 autovakanties per jaar met gezin maakt dat de Tesla range echt nodig is om niet meermaals met billenknijp momenten te zitten. Taycan range alsook gebrek aan snellader netwerk dus showstopper. Echter als Taycan 2e auto is voor zondagritje is range niet zo belangrijk.

    Login om te reageren
    • pinto zegt

      20 september 2020 om 18:13

      @jag1960: dat haal je met Taycan ook makkelijk

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North