Het familiebedrijf moet niet in stukken gehakt worden als het aan de familie Porsche/Piëch ligt.
Er bestaan duidelijk wat uiteenlopende meningen binnen de hoogste regionen van het VAG-concern rondom het snijden in eigen vlees. Eerder berichtten we al over het feit dat de verkoop van Ducati door VAG toch níet doorgaat, terwijl dat eerder wel de bedoeling was. Een en ander zou het gevolg zijn van interne weerstand die het topmanagement van VAG te verduren kreeg, onder andere van machtige vakbonden. Maar ook de familie Porsche/Piëch zou niet achter het verkopen van de kroonjuwelen (en minder mooie glimmers) staan.
Dat laatste was niet helemaal zeker, maar is nu bevestigd door Wolfgang Porsche himself. De broer van 911-designer Ferdinand ‘Butzi’ Porsche wordt momenteel gezien als de honcho van het roemrijke geslacht, dat samen met de gerelateerde Piëchjes 52 procent van de aandelen van VAG bezit. De familie is tegen élke verkoop van assets van het bedrijf. Naast Ducati stond in ieder geval ook versnellingsbakken-toko Renk op de nominatie om verkocht te worden, maar ook dat gaat dus niet door (voorlopig). In de woorden van Wolfgang:
Of course, the management board has the right to make such strategic considerations. But (asset) sales are currently not on the agenda. These questions have to date not been discussed on the supervisory board.
Verschillende analisten zijn ervan overtuigd dat VAG een beetje zou moeten inkrimpen om effectief geleid te kunnen worden. De vraag is of dat alleen goed is voor de korte termijn of ook voor de lange termijn. Kennelijk zijn de twee belangrijke families bij het bedrijf het er dus over eens dat dat laatste niet het geval is. (via Automotive News)
Image-Credit: Seat Exeo via autojunk ter illustratie
trustmeiamanengineer zegt
Nu moet de zaak opeens weer kleiner worden om goed te kunnen functioneren… Terwijl enkele jaren geleden Werelddominantie nog het doel was… Wat uiteraard een directe reden voor het sjoemelen was.
Het grootste probleem bij VW is eigenlijk dat alle wagens hetzelfde worden, Skoda kruipt te veel naar VW én VW te veel naar Audi. Seat hebben ze al helemaal verpest en is eigenlijk geworden wat Skoda had moeten zijn.
Ducati loopt juist lekker sinds het in handen van Audi is, maar qua aantallen en winst natuurlijk niet echt relevant op de complete begroting.
pomoek zegt
@trustmeiamanengineer: Eigenlijk dus wel wat argumenten om wat merken af te stoten. de VAG merken lijken teveel op elkaar. Ik denk mede omdat de klanten eigenlijk allemaal een sportieve luxe auto voor een goede prijs willen. VAG heeft een behoorlijke slag te maken als het gaat om duurzame, lees elektrische, automobielen. Ik zou, als ik VAG was hier de komende jaren al mijn aandacht op richten, en dus ook flink in gaan investeren. Dan is het verkopen van een paar merken nog niet eens zo’n gek idee. Aandeelhouders zijn vaak niet geïnteresseerd in het rendement over 20 jaar. Dus daar moet je vooral niet naar luisteren.
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: intern zegt VW, wereld dominantie. Buitenstaanders zeggen, opknippen om effectief geleid te kunnen worden. Dat al die auto’s steeds meer gelijk zijn, hoeft geen probleem te zijn. Zolang de klant bereid is om voor de duurdere varianten (VW, Audi, Porsche) meer te betalen dan voor de goedkopere varianten is het goed winst maken. Als de Seat tegen kostprijs gaat, je op de Skoda een normale winst maakt, op de VW een lekker winst maakt en je helemaal binnenloopt met de winsten op Audi en Porsche doe je het gewoon heel goed.
riddertevoet zegt
Het woord ‘inkrimpen’ komt duidelijk niet voor in het woordenboek van megalomane narcisten.
henkp1 zegt
Op zich een heel mooi portfolio waar een goed management een prachtig bedrijf van zou kunnen maken. Maar ja, zoals @riddertevoet ook al zegt, dat gaat dat stelletje megalomane narcisten, nog doordrenkt van het abjecte gedachtengoed van hun voorouders, nooit lukken.
Daarbij vraag ik me tevens af waar die geruchten vandaan komen dat er bedrijfsonderdelen verkocht gaan worden. Blijkbaar gaat het toch niet zo goed met deze club….
Je ziet al dat er op diverse niveaus geld geleend wordt.
panam1 zegt
@henkp1: Geld lenen is niet echt een probleem tegen deze rentestanden en het gemiddelde rendement wat ze maken, zo zorgen ze dat ze zelf wat vet op de botten houden. Vergeet ook niet dat ze met hun financieringstakken vaak banklicenties hebben en tegen Euribor kunnen lenen. Bijna gratis geld
henkp1 zegt
@panam1: Ja dat weet ik, maar toch typisch dat zo’n concern dat al jaren zoveel auto’s verkoopt, dat al sinds het begin vermogen (had kunnen) opbouwt/-en toch nog een pak geld moet lenen voor…ja voor wat eigenlijk?
Daarnaast zie je dat ook dealers, tot aan grote importeurs in het Midden-Oosten aan toe, bij de banken aankloppen om meer centen. Volgens mij is dat niet omdat het zo goed gaat!
En nu zijn het nog geruchten en speculaties over het al dan niet verkopen van bedrijfsonderdelen. Ik vermoed dat de families toch wat inschikkelijkheid moeten tonen, zal moeilijk voor hen zijn, en straks toch wat in de etalage moeten gaan zetten.